Views
1 year ago

2020-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Sluis
  • Haven
  • Weer

18 24 maart

18 24 maart 2020 U ZOEKT PERSONEEL? Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service WIJ WENSEN IEDEREEN VEEL STERKTE EN BLIJVEN U INFORMEREN MET DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN IN DE BINNENVAART. +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Hét vakblad met het grootste bereik Vanaf € 2.270,79 excl. BTW Allround specialist in scheepselektrotechniek 9,5 kW 17 kW 25,7 kW Ook complete installatie mogelijk www.maritimebooster.nl Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl 24/7 service Sisalstraat 9 8281 JJ Genemuiden T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com (advertentie) Stremming scheepvaart Wilhelminasluis Zaandam De provincie Noord-Holland vernieuwt de Wilhelminasluis in Zaandam omdat deze niet meer voldoet aan de afmetingen van de scheepvaart en in een slechte bouwkundige- en technische staat verkeert. De werkzaamheden aan de kolk en de aangrenzende Wilhelminabrug en Beatrixbrug hebben het komend half jaar een grote impact op de scheepvaart. De sluis is tot 5 april beperkt toegankelijk voor de beroeps- en recreatievaart. Van 6 april tot en met 31 mei is het sluizencomplex, inclusief de historische Groote sluis, volledig gestremd. Tijdens de volledige stremming moet zowel de beroepsvaart als de recreatievaart gebruik maken van alternatieve routes, namelijk via de Nauernasche Vaart of via het Noordhollandsch kanaal via Purmerend of het Noordhollandsch kanaal via Den Helder. Meer informatie over de omvaarroutes is te vinden op: www.omvarenzaandam.nl. Naar verwachting wordt het drukker op de alternatieve vaarroutes en neemt de vaartijd toe. Bloktijden Tot en met zondag 5 april wordt aan de Wilhelminasluis gewerkt in zogenaamde bloktijden. Op werkdagen kan de beroeps­ en recreatievaart de sluis alleen passeren van 6.00 tot 8.00 uur, van 12.00 tot 14.30 uur en van 18.30 tot 22.00 uur. In de weekenden gelden de normale bedientijden voor de sluis. Van 6 april tot en met 31 mei is zowel de Wilhelminasluis als naastgelegen historische Groote sluis volledig gestremd en dus niet toegankelijk voor scheepvaart. www.wilhelminasluiszaandam.nl of Facebook (WilhelminasluisZaandam). Voor alle vragen over provinciale (vaar)wegen kunt u bellen met het Servicepunt Provincie Noord­Holland, via 0800­ 0200 600 (gratis). Of u stuurt een mail naar: vaartindezaan@noord­holland.nl. Meer informatie? Wilt u meer informatie over dit project kijk dan op

19 24 maart 2020 Stimulering overheid zorgt voor Belgische nieuwbouwgolf in visserij Veel vraag naar vislieren van Luyt De neuwe Belgische boomkorkotter Z-91 Franson wordt uitgerust met 10-trommel LUYT vislier. (illustratie Damen Maaskant Shipyards) Scheepswerf en machinefabriek Luyt lift mee op de nieuwbouwgolf in de Belgische visserij. Het bedrijf uit Den Oever heeft opdrachten gekregen voor levering op vijf boomkorkotters en één hekkotter. Zo heeft Damen Maaskant Shipyards onlangs Luyt gecontracteerd voor het ontwikkelen en leveren van twee vislieren. Die zijn bestemd voor twee nieuwe Belgische boomkorkotters, de Z-91 voor Rederij Atlas (reder/eigenaar Eddy Cattoor) en de Z-84 voor Rederij Devan (reder/eigenaar Steve Depaepe). Beide kotters worden uitgerust met 10-trommel Luytvislieren, inclusief schommelassen van eigen fabricaat. Ook levert Luyt rvs loslieren en rvs treklieren voor beide schepen. “De Belgische reders Cattoor en Depaepe hebben een weloverwogen keuze gemaakt. Er is vooraf veel overleg met Luyts verkoopen engineeringsafdeling gevoerd om een hoogwaardige vislier uit te werken conform hun beider wensen maar ook passend bij de specificaties van het scheepsdesign van Maaskant. Die samenwerking tussen alle partijen verliep zeer constructief”, aldus directeur Jacoline Luijt. De 38 meter lange schepen worden gebouwd naar een compleet nieuw ontwerp van de werf in Stellendam, die hoofdaannemer is van de Z-91 en Z-84. Het nieuwe ontwerp moet onder meer zorgen voor fors meer trekkracht en minder brandstofverbruik tijdens de trawlvisserij. Nieuwbouwopdrachten De door Maaskant bestelde lieren zijn grotendeels identiek aan de 10-trommel-vislieren die enkele weken geleden bij Luyt besteld zijn door scheepswerf Padmos, bestemd voor de te bouwen boomkorkotters: Z-39 (Vita Nova; reder/eigenaar Karel Ackx), Z-483 (Rederij Nathalie; reder/eigenaar Dany Vlietinck) en Z-98 (Rederij Aris; reder/eigenaar Geert De Groote). De Z-98 zal in Urk bij scheepswerf Hoekman worden afgebouwd, de Z-39 en Z-483 op de werf van Padmos in Stellendam. Luyt had aan het begin van dit jaar al van de Belgische werf Bema in Oostende opdracht gekregen voor het ontwerp en de bouw van twee drietrommelige lieren, inclusief twee losse rvs jumperlieren, bestemd voor de nieuwbouw Z-19, een 34,50 meter lange hekkotter voor reder/eigenaar Peter Thysebaerdt. Naar verwachting zal de hekkotter Z-19 als eerste Belgische nieuwbouwer begin 2021 in de vaart komen. De vijf boomkorkotters volgen halverwege dat jaar. Er worden nog meer nieuwbouwopdrachten verwacht in de Vlaamse visserijsector. De Belgische overheid stimuleert vernieuwing van de vloot met (Europese) subsidie voor maatregelen om de veiligheid aan boord te verbeteren en energiezuiniger te gaan vissen. Lierenspecialist “Voor de keuze van de lierpakketten voor de Z-91 en Z-84 was onder meer het vertrouwen in de kennis en ervaring van Luyt als lierenspecialist van groot belang”, zegt Jacoline Luijt. Meer dan 1.000 lieren zijn in de loop der tijd door het bedrijf in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld, gefabriceerd en geplaatst aan boord van vele typen schepen in binnen- en buitenland. Luyt levert ook kwaliteitslieren voor toepassingen in de sleepvaart- en baggersector, de offshore en de olie- en gasindustrie wereldwijd. De lieren staan bekend als sterk, stil, betrouwbaar, innovatief en duurzaam. “Het eigen fabricaat dat bij ons in de machinefabriek in Den Oever geheel op maat wordt ontwikkeld en door ons zelf wordt gefabriceerd, is een grote pre. De goede service en betrokkenheid van het familiebedrijf waren ook doorslaggevend voor de Belgische scheepseigenaren. In de visserij moet je altijd paraat staan. Met half werk is de visserman niet geholpen. Als er een problemen aan boord is dan laten we de visserman niet wachten en kunnen we snel handelen en behulpzaam zijn. Bij nacht en ontij.” 60­jarig bestaan “Ons bedrijf is vanouds bekend van de grote meertrommelige, luchtbediende lieren voor de visserijvloot. Succes komt niet zomaar aanwaaien, daar moet je hard voor werken. In deze sector veelal niet onder eenvoudige omstandigheden. Daar bewonder ik onze medewerkers voor, die met elkaar iets moois hebben opgebouwd met dit bedrijf. Ook onze oud-collega’s wil ik hierin betrekken, die met regelmaat nog even langs komen in de fabriek of op de haven om te zien wat ons vakmatig bezig houdt”, benadrukt Jacoline Luijt. “Zoveel lieren in opdracht in zo’n kort tijdsbestek is heel bijzonder en met recht de kers op de taart in een jaar dat we als bedrijf zestig jaar bestaan.” DMC levert stuur­ en roersystemen voor drie nieuwe sleephopperzuigers Damen Marine Components (DMC) heeft een order ontvangen voor drie sets stuur- en roersystemen voor drie sleephopperzuigers die momenteel voor Van Oord gebouwd worden bij de werf van Keppel Offshore & Marine in Singapore. De vaartuigen worden 138 meter lang en hebben een hoppercapaciteit van 10.500 m³. Ze zijn ontworpen en uitgerust volgens de nieuwste inzichten en technieken voor duurzaam, energiezuinig baggeren. De eerste twee schepen worden eind 2021 opgeleverd. De derde komt in het jaar daarna in de vaart. Elk schip is uitgevoerd met twee Van der Velden Commanderstuursystemen van het piston-type en twee Van der Velden Masterroeren met een roerbulb en visstaartprofiel. Commanderstuurmachine De Commander piston-type stuurmachine is zeer betrouwbaar en van hoge kwaliteit dankzij het ingebouwde cilinderontwerp. Het systeem kan volledig op maat gemaakt worden, met verscheidene opties voor roerstandaansluitingen, roerhoeken en cilinders. Hierdoor is de installatie eenvoudiger en is er minder ruimte nodig in de achterpiek. Het Master-roer is zeer goed manoeuvreerbaar en heeft een specifiek ontworpen, hoogwaardig visstaartprofiel dat kan worden geoptimaliseerd voor veel verschillende schepen. Bovendien heeft het geen bewegende onderdelen, waardoor het ideaal is voor schepen die in ondiep water varen. De roeren voor de trailing suction hopper dredgers van Van Oord hebben een oppervlak van ongeveer 14 m². De schepen worden door Bureau Veritas goedgekeurd voor snelheden tot 15 knopen en genereren een koppel van 270 kNm. Roerbulb Beschikbaar met roerhoeken tot 65 graden, zorgen Master-roeren voor een hoge lift. Het visstaartontwerp kan worden afgestemd op het doel van het schip. Elk roer van deze serie hopperzuigers wordt uitgevoerd met een roerbulb. Dit verbetert het kielzog van de propeller, wat energie- en brandstofbesparend werkt en meer stuwkracht geeft bij hogere belasting. “Het roerprofiel is aan de hand van diverse modeltesten volledig geoptimaliseerd voor de beste prestaties op het gebied van manoeuvreren op lagere snelheden en in ondiep water”, aldus Bogdan Mocanu, Area Sales Manager bij DMC. DMC behoort tot de Damen Shipyards Group en ontwerpt en produceert hoogwaardige systemen voor de voortstuwing en het manoeuvreren van schepen werkzaam in allerlei takken van maritieme activiteiten. Hieronder vallen kustvaart, diepzee, offshore, zeevaart, binnenvaart, marineschepen en superjachten. De primaire producten zijn straalbuizen, lieren, bedieningssystemen en stuur- en roersystemen. De laatste twee categorieën worden verkocht onder het handelsmerk Van der Velden. Bij Keppel in Singapore worden drie sleephopperzuigers voor Van Oord gebouwd. (illustratie Van Oord) Een Master-roer met visstaartontwerp en roerbulb. (Illustratie DMC) De piston-type sturmachine Commander. (Illustratie DMC)

Binnenvaartkrant