Views
1 year ago

2020-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Sluis
  • Haven
  • Weer

16 24 maart

16 24 maart 2020 BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Al meer dan 50 jaar een begrip Boegschroefinstallaties en Voortstuwingssystemen WWW.VERHAAR.COM Voor onderhoud en reparatie in ons stevendok T E I TO BE EXACT. 0162 - 513 650 info@asto-bv.nl www.asto-bv.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” 38.700,- 77.500,- 19.800,- 20.800,- 23.300,- 24.300,- 25.700,- +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

17 Waterofficier Machiel Woudman over drukte op het IJ: “De beroepsvaart moet elkaar wat gunnen” Officier van justitie Machiel Woudman. (foto Maikel Apai) DOOR MAIKEL APAI Officier van justitie Machiel Woudman was in eerste instantie vooral in de weer met moord en doodslag en andere zware zaken uit het strafrecht. Maar de Amsterdammer had ook een klein vaarbewijs en een bootje... “Het was zo’n tien jaar geleden. Er was al een waterofficier, maar die ging naar een andere functie. Toen heb ik mijn vinger opgestoken om die baan over te nemen vanwege de affiniteit met de watersport.” Het Openbaar Ministerie in Amsterdam zit er goed bij met zo’n mooie pand aan het IJdok. Zijn werkgebied is voornamelijk de Amstel, het IJ en de grachten. Er is één uitzondering: Woudman onderzoekt ook misdrijven die begaan zijn aan boord van Nederlandse zeeschepen waar ook ter wereld. Snelheidsovertredingen In Nederland 'doet' hij veel snelheidsovertredingen. “Een recent voorbeeld was laatst hier op het Noordzeekanaal, waar een coaster een ander zeeschip opliep. Als gevolg van de zuiging had een binnenvaartschip schade opgelopen. En volgens meldingen van de radarpost en andere getuigen liep die coaster veel te hard." "Dat is dan een kwestie van het opvragen van beelden. En het horen van de loods en de kapitein.” In de Amsterdamse grachten gaat het vooral om harde muziek en hinderlijke waterbewegingen. “De binnenvaart daarentegen houdt zich keurig aan de regels. Zo af en toe heb je een dronken schipper.” Huurboten De drukte op het water wordt alleen maar groter. In Amsterdam vooral door veel extra huurboten. “Vaak kunnen de huurders absoluut niet varen. Ze hebben totaal geen verstand van het nautische. Met alle gevolgen van dien. Een ander probleem: "Rondvaartschippers die vaak een beetje aan de lijn moeten lopen van hun tijden. Vijf minuten langer wegblijven, dat scheelt weer omzet." "De drukte bij de opstapplaatsen is een heikel punt. En de illegale rondvaart. Dan zit je deels met het gemis van toeristenbelasting, maar ook met de vraag; voldoen de boot en de schipper aan alle voorwaarden? Dit speelt allemaal een rol.” Kritieke situaties Op het IJ is het vooral druk op het stuk waar de veerponten oversteken naar en vanaf het Centraal Station. Woudman merkt op dat rondvaartkapiteins daar voorrang nemen. En dat de pont van het GVB die voorrang ook moet verlenen, maar dat ze hierdoor soms halverwege het IJ stil moeten liggen. “En dat terwijl er van links en rechts allerlei binnenvaartschepen aankomen. Dat kan kritieke situaties opleveren.” Daarvan hebben we nu gezegd: houd rekening met elkaar. Voorrang nemen mag, maar soms is het beter voorrang te geven. En dan heb ik het met name over de rol van de rondvaartschippers. Zorg ervoor at de ponten een onbezorgde doorvaart hebben. De wetgeving is voldoende, maar de beroepsvaart moet elkaar af en toe wat gunnen.” Volle zaal “We hebben soms een volle zaal met mensen die wachten tot zij aan de beurt zijn.” Machiel legt uit hoe de behandeling van een snelheidsovertreding bij de rechtbank kan verlopen; vaak is er discussie over het bewijs. Feitelijk draait het om de waarneming van de verbalisant. Die zegt wat hij gezien heeft, en dit is bepalend voor de vastgestelde snelheid. “Dit vind ik redelijk ouderwets, want je hebt tegenwoordig AIS, radarbeelden kun je gebruiken… Met de snelheidsradar kun je het meten, of je vaart er gewoon achteraan." "Ik kan een voorbeeld uit de praktijk noemen... Een boot die te hard vaart tussen Den Helder en Texel. Een verbalisant ziet dit, maakt een foto van de boot. En maakt vervolgens een foto van de AIS waar de snelheid op valt af te lezen. Dan is dit onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat is dan ook voldoende bewijs.” Richtlijnen voor binnenvaart te laag Een officier van justitie werkt met richtlijnen. Maar daar mag van worden afgeweken. Tenminste, als hij dit kan beargumenteren. “Wanneer je op zitting staat, houd je wel rekening met de persoonlijke omstandigheden van degene die voor het hekje staat. Dan kan de eis naar beneden bij minder draagkrachtigen.” Het Openbaar Ministerie heeft gemerkt dat snelheidsovertredingen op het Noordzeekanaal vaak uit economische motieven worden begaan. “Daar zit een rederij achter waarvoor elke euro er een te veel is." "Maar als we kijken naar de standaardrichtlijnen voor snelheidsovertredingen, dan vind ik die te laag in vergelijking met wat voor de zeevaart wordt gehanteerd. Dus dan wijk ik ook af van die binnenvaartrichtlijnen. Naar boven toe. Anders is het economisch gewin groter dan wat hier als boete tegenover staat.” Meer binnenvaart in Beierse havens Havendagen Werkendam pas in 2021 24 maart 2020 In verband met het coronavirus worden de Havendagen Werkendam, oorspronkelijk gepland voor 3 en 4 juli van dit jaar, doorgeschoven naar 2021. “De gevolgen van de coronacrisis hebben nu al zo’n grote impact op de voorbereidingen, dat het programma niet gerealiseerd kan worden op de manier die wij voor ogen hebben”, licht Dick Hoogendoorn, voorzitter van de Commissie Havendagen, toe. “Wij zijn nu in een fase waarin we belangrijke organisatorische beslissingen moeten nemen. Daarbij realiseren wij ons dat sponsors hun tijd, geld en energie in de komende tijd voor belangrijke zaken nodig zullen hebben.” Verstekeling In Rotterdam is op een binnenvaartschip een onbekende man aangehouden. Hij werd door de politie van boord gehaald en overgedragen aan de vreemdelingenpolitie. Het schip was afgemeerd aan de Bartel Wiltonkade aan de Nieuwe Maas). Eerst werd gemeld dat iemand in een ruim was gevallen. Later bleek het om een verstekeling te gaan. De eveneens gealarmeerde traumahelikopter kon zodoende al snel vertrekken. Met grote inzet en gebruikmakend van een kraan kon de man worden opgepakt. Hij was ongedeerd. Schip lek in sluis Iffezheim Een motorschip geladen met 1.400 ton grind heeft dinsdagochtend 17 maart schade opgelopen in het sluizencomplex van Iffezheim. Er vielen geen gewonden. Bij het invaren van de linker sluiskolk voer het schip tegen de stootbalk. Door de schade ontstond een lek in het voorschip. De brandweer van Iffezheim wist het water met pompen uit het schip te krijgen. Het motorschip werd vervolgens veilig boven de sluis afgemeerd. Later op de dag kwamen duikers om het lek tijdelijk te dichten. Vorig jaar is het de Beierse havens gelukt meer goederen die over lange afstanden worden vervoerd te verschuiven van de weg naar het water. Binnenschepen en treinen vervoerden in totaal 465.833 ton extra lading. De scheeps- en spooroverslag in de zes havens van de bayernhafen-groep klom naar 9,2 miljoen ton. Vooral de binnenvaart heeft ten opzichte van het (extreem droge) jaar 2018 flink wat extra lading vervoerd. De binnenvaartoverslag in de havens steeg met 18 procent naar ruim 2,9 miljoen ton, terwijl de spooroverslag met 6,3 miljoen ton nagenoeg stabiel bleef. De bayernhafen-groep werkt momenteel in al zijn havens aan de uitbreiding van terreinen voor logistieke activiteiten en transportinfrastructuur. Dit jaar wordt hierin 22,5 miljoen euro geïnvesteerd. Van de Duitse overheid ontvangt de groep subsidie voor het uitbreiden van de TriCon-containerterminal in Neurenberg. Ook in Regensburg wordt de containerterminal met steun van de overheid uitgebreid. (foto bayernhafen) Auto met dode man in AR­kanaal In het Amsterdam-Rijnkanaal is zaterdag 14 maart bij Breukelen een auto met daarin het stoffelijk overschot van een man gevonden. Duikers van de Dienst Speciale Interventies ondersteunden de recherche. De 33-jarige man uit Zandvoort bleek door een misdrijf om het leven te zijn gekomen.

Binnenvaartkrant