Views
9 months ago

2020-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Onze
  • Schip
  • Miljoen
  • Gaat
  • Onderhoud
  • Goede

6 14 januari

6 14 januari 2020 Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. 180 JAAR KENNIS EN ERVARING Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch 24/7 BEREIK- BAAR We zoeken: 2e kapitein met patent • Auto van de zaak • Vrije tijd 7/7 • Conforme beloning • Tanker ervaring is een pre Interesse? Bel met: Hendrik Jansen, tel 0632275374 KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Verfügbare Lotsen/Kapitäne für die Rhine, Main, MDK und Donau!!! Für weitere info : – tel. 0040724363747 – email : office@navigofirst.com We are the Best in Crewing! BEMANNING NODIG? Continental Crewing biedt u per direct gemotiveerde Filipijnse (licht)matroos. Vanaf Euro 103 per dag. Email : sales@continentalcrewing.eu T + 31-1089-00061 T + 49-3222-1094-892 www.continentalcrewing.eu GEZOCHT MATROOS OP MTS:RELATIONSHIP 3WEKEN OP 3WEKEN AF. LUX. COND. TEL: 06-53924619 Gevraagd: Volmatroos Weekend vrij Geen woning voorop ZZP of vast Tel.: 06-21518783 Gevraagd: Matroos op beunschip Weekend vrij. Vaste dienst of ZZP. Tel.: 06-55722735 Licht(matrozen) en Stuurmannen beschikbaar Zeer interessante tarieven. Via Upstream Crew bel 085 8772324 of email ons info@upstreamcrew.com Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 107 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf WWW.ALFURU.COM BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen Op mcs Novum zoeken we een Schipper. 7/7. ARA gebied. ADN en containerervaring zijn een pré. leijtenscheepvaart@gmail.com 06-22394315. 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ EOCverzekering WWW.HEATMASTER.NL Kwaliteitsschepen uit Groningen ABATO Motoren is een leverancier van 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl NOODSTROOMAGGREGATEN DIESELMOTOREN SCHEEPSMOTOREN TRACTORMOTOREN WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning Platinalaan 10 • 5234 GH ’s-Hertogenbosch T: +31 88 2228600 • E: info@abato.nl • www.abato.nl www.WindeX.net U ZOEKT PERSONEEL? WIJ VERTELLEN U GRAAG MEER OVER DE MOGELIJKHEDEN VAN ADVERTEREN IN DE BINNENVAARTKRANT Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Hét vakblad met het grootste bereik Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

7 14 januari 2020 Studenten in binnenvaartonderzoek voor Bremenports: Kansen groter dan hindernissen Binnenschepen kunnen in de vervoersketen een veel grotere rol spelen dan ze nu doen. Dat is de conclusie van een onderzoek door een groep studenten van de Jade-Hogeschool in Elsfleth. Zij onderzochten op verzoek van Bremenports, de havenbeheerder van de Bremense havens, de mogelijkheden van de binnenvaart als duurzame vervoersmodus. De negen studenten van de opleiding Zeevaart en Haveneconomie presenteerden hun onderzoeksresultaten direct aan Bremenportsdirecteur Robert Howe en diens collega Lars Stemmler, hoofd internationale projecten. Howe maakte uit de presentatie op dat de binnenvaart nog veel meer potentieel heeft dan op dit moment wordt benut. De studie, die een onderdeel is van een Europees project om de binnenvaart te stimuleren, benoemt een aantal oplossingen om het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer te verhogen. Betere voorwaarden In twee video’s laten de studenten beslissers uit de binnenvaart, maar ook expediteurs en vertegenwoordigers van overslagbedrijven aan het woord. Uit hun verhalen blijkt dat de binnenvaart transport ketens aanzienlijk ‘groener’ kan maken. Maar dit lukt alleen als het negatieve concurrentie-denken tussen de verschillende vervoersvormen wordt afgebouwd en als er voor de binnenvaart betere voorwaarden worden gecreëerd. Als meetlat voor hun onderzoek namen de studenten de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Vooral bij lange afstandstransporten zien ze kansen voor de binnenvaart om lading over te nemen van het wegvervoer. Binnenschepen zijn wel trager dan vrachtwagens, maar ze vervoeren stabieler en stoten minder CO 2 uit. Verwaarloosde infrastructuur De werkomstandigheden in de binnenvaart vinden de studenten niet aantrekkelijk. Werkdagen van veertien uur aan boord, en dit gedurende 31 dagen achter elkaar, zijn geen uitzondering. Daar komt bij dat het aantal ligen rustplaatsen voor de binnenvaart al jaren onvoldoende is. De studenten vinden dit niet bevorderlijk voor een goede balans tussen werk en privéleven. Verder wordt de binnenvaart – vooral in Duitsland – afgeremd door de verouderde infrastructuur. Sluizen zijn vaak te klein (en regelmatig defect), bruggen te laag en er is een tekort aan walstroominstallaties. Het verbeteren van de infrastructuur is een van de actiepunten uit het Masterplan Binnenschifffahrt dat de Duitse overheid in samenwerking met de branche heeft uitgewerkt. De binnenvaart kan een grotere rol spelen, komt uit het onderzoek naar voren. (foto Bremenports) Rainer Schäfer tijdelijk directeur van BöB Sinds 1 januari is Rainer Schäfer directeur ad interim van de Duitse binnenhavenorganisatie BöB. Hij neemt tijdelijk de taken van Boris Kluge over, die op 1 november onverwacht overleed. Schäfer was tot april 2018 directeur van de haven Neuss-Düsseldorf en tot september 2018 voorzitter van de BöB. Hij is sinds mei 2019 vrijwillig voorzitter van de Hanse- Gesellschaft Neuss. ADVERTENTIE “Met Rainer Schäfer hebben we ad interim een ervaren vakman aan onze zijde”, laat BöB-voorzitter Joachim Zimmermann weten. (archieffoto Sarah De Preter) OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl COLOFON De BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl (samen met BVB) REDACTIE redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker (hoofdredacteur) +31(0)6-22871516 Michel Gonlag (eindredacteur) +31(0)6-53244445 Sarah De Preter +31(0)6-22701893 Olivia Kooiman Met bijdragen van: Frank Antonie van Alphen Maikel Apai Menno Bonnema Evert Bruinekool Jan Johan ten Have Joke Heikens Jan Hoek Jitze Hooghiemstra Cees de Keijzer Chris van Loon Leona Meijer Johan de Witte Noud van der Zee KLANTENSERVICE ADMINISTRATIE Karin Hell (offi ce manager) Mariska Doornkamp (administratief medewerker) SALES sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers (commercieel manager) Rica Adjis (accountmanager) BINNENVAART VLOG Tolerantie Een nieuw jaar met nieuwe avonturen maar ook nieuwe opvattingen en regels. Het ziet er bijvoorbeeld naar uit dat Rotterdam de eerste stad wordt waar een totaalverbod gaat gelden voor vuurwerk. Het schijnt ook een nieuwe trend te zijn om een mes bij je te dragen, gezien het aantal gestegen steekpartijen en de zeldzaamheid dat de politie hier zelfs melding van maakt. Met het door stijgen, dan ligt er al een leuke winst in het verschiet. Zeker nu de milieuaspecten zwaar benadrukt worden. Denk alleen maar aan de discussie omtrent het stikstofbeleid. De binnenvaart biedt in veel opzichten al jaren een milieuvriendelijk alternatief. Coulance vaartijdverklaring Schipper Rondvaartboot Op het gebied van tolerantie c.q. coulance pakt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanaf dit jaar positief uit als het gaat om een Omdat de opleiding voor ‘schipper Rondvaartboot beperkt vaargebied' binnenkort al begint, heeft de SAB besloten hier per direct coulant mee om te gaan. Nieuwe vaartijdverklaring Schipper Rondvaartboot De toetsmatrijzen van het CBR zijn per 1 januari dit jaar vernieuwd. Vóór de start van elke praktijktoets moet een vaartijdverklaring bij de SAB worden aangevraagd. De SAB heeft hiervoor in overleg met het CBR een nieuwe vaartijd- • 90 dagen voor Praktijktoets 1 • 30 dagen voor Praktijktoets 2 • 30 dagen voor Praktijktoets 3 • 30 dagen voor Praktijktoets 4 (een totaal van 180 dagen) Bij de start van het praktijkexamen wordt éénmalig een vaartijdverklaring afgegeven door de SAB. Deze dient voor elke praktijktoets bij de SAB aangevuld te worden met de dagen die nodig zijn voor de volgende praktijktoets. De kosten hiervan zijn eenmalig € 62,13 en moeten worden beta- VORMGEVING Jimmy-Dean Hartog Angela Govers-Bakker DRUK Koninklijke BDU Grafi sch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. maken van achteloze opmerkingen moet je, zeker als BN-er, tegenwoordig ook voorzichtig zijn. Voor je het weet kun je niet zonder beveiliging over straat. Straks mogen we op de snelweg ook niet meer harder dan 100 km per uur rijden. Het geeft enigszins het gevoel dat het tolerantieniveau erg gedaald is. vaartijdverklaring ‘chipper Rondvaartboot. Sinds 1 maart 2018 staat er in de wetgeving dat voor het starten van de eerste praktijktoets, 90 vaardagen aangetoond moeten worden door middel van een afgestempeld dienstboekje. Het ministerie is voornemens om medio januari wetge ving te wijzi- verklaring ontwikkeld. Op één verklaring worden nu vier keer de benodigde vaardagen per praktijktoets verklaard: GESABBEL ald bij de aanvraag van de vaartijdverklaring. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. Voor het zakelijk vervoer geeft dit misschien dan wel een kleine voorsprong voor de binnenvaart gen, zodat de vaardagen aangetoond kunnen worden middels een werkgeversverklaring in combinatie Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer. met aanvullende bewijs stukken om Al zou alleen de ‘modal shift’ hier- de vaartijd aannemelijk te maken.

Binnenvaartkrant