Views
9 months ago

2020-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Onze
  • Schip
  • Miljoen
  • Gaat
  • Onderhoud
  • Goede

4 14 januari

4 14 januari 2020 www.tmlg.eu Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu KAPTEINS & STUURMANNEN GEZOCHT VOOR ONZE VLOOT ● Nette schepen en Nederlandse condities. ● Goed salaris en groei mogelijk. Voor info tel: 06 - 22 60 20 39 of 06 - 29 57 30 21 Werken bij Reederij P. Kooij in Amsterdam Bent u na het lezen van een van onze vacatures gelijk enthousiast? Solliciteer dan via info@rederijkooij.nl. U ontvangt zeer snel een reactie van ons. Of check de website voor meer informatie. Vacature Schipper M/V Voltijd en Deeltijd Rederij Kooij is op zoek naar enthousiaste rondvaartschippers. Als schipper vaart u zowel elektrisch als gemotoriseerd. Momenteel wordt er gewerkt aan de elektrificeren van de vloot. Wij werken met eigen voltijd of deeltijd contracten. Werken op ZZP-basis is niet mogelijk. Functie-eisen • Schippers zijn in het bezit van het Groot Vaarbewijs en Marifooncertificaat Binnenvaartkrant zoekt voor uitbreiding van het verkoopteam een Functie Je houdt je bezig met de verkoop van advertenties en geeft onze relaties deskundig advies inzake advertentiecampagnes. Binnen het team van de krant vervul je een belangrijke rol. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat je een echte teamplayer bent. Je bent stressbestending en deadlines zijn voor jou een prooi. Je bent de juiste kandidaat als: • je de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift beheerst • je beschikt over minimaal een MBO werken denkniveau • je over een commerciële instelling beschikt • je communicatief-, sociaal vaardig bent en een goede ‘telefoonstem’ hebt • je in bezit van rijbewijs B bent SALESTIJGER fulltime Natuurlijk is het in je voordeel als • je belangstelling hebt voor de binnenvaart • je een opleiding en ervaring hebt in verkoop en relatiebeheer Verdiensten Overtuig ons van je kwaliteiten en je wordt goed beloond! Kandidaten worden verzocht een motivatiebrief met cv te sturen aan karin@binnenvaartkrant.nl Wat bieden wij • Een goed basissalaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden; • Een zeer persoonlijke werksfeer; • Snel kans op een vast contract; • Kans op varen op een vast schip; • Een vast werkrooster of een variërend werkrooster; • Ruime inwerktijd om de Amsterdamse grachten te leren kennen en omgaan met de gidsencomputer. Technisch medewerker scheepswerf Rederij Kooij (m/v) Je bent met een klein team verantwoordelijk voor het algemeen onderhoud en het hellingen van de schepen. De vloot bestaat uit historische rondvaartschepen. Momenteel wordt de vloot omgebouwd naar 100% elektrisch rondvaartboten. Functie wensen/eisen • Je bent technisch opgeleid • Je hebt vijf jaar relevante ervaring • Je bent flexibel • Je neemt graag initiatief • Je bent leergierig • Je hebt organiserend vermogen Wij bieden • Afwisselend werk in een informele werksfeer • Een uitstekend salaris • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden • Je bent bereid om nieuwe dingen te leren • Je hebt basiskennis van elektra, houtbewerking, metaalbewerking/ lassen. • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden • Pensioenregeling • Reiskostenvergoeding • Eigen parkeergelegenheid 020 - 6233810 www.rederijkooij.nl

5 14 januari 2020 Politie wil regels voor passeren IJponten aanpassen Het kon niet anders: ook op de jaarvergadering van afdeling Noord-Holland van Koninklijke BLN-Schuttevaer werd 4 januari uitgebreid stilgestaan bij het fosfine-ongeluk met de Fox. Een vertegenwoordiger van afdeling Utrecht meldde dat hij op bezoek was geweest bij de eigenaren en zei dat het echtpaar zelf stelde dat het goed ging. De vrouw was toen net enkele dagen thuis uit het ziekenhuis. Milembe Mateyo, sinds 1 november in functie als havenmeester van Amsterdam, was voor de eerste maal op de afdelingsvergadering aanwezig. Ze meldde dat het Haven bedrijf zelf een onderzoek is gestart naar het ongeluk met de Fox. Van minuut tot minuut wordt alles vastgelegd en zodra de oorzaak bekend is, gecommuniceerd met de schippersvereniging. Voorrangsproblemen Er was een ingekomen stuk van de politie. Daarin vermeldde die dat het niet goed gaat met passages van schepen bij de ponten op het IJ. De politie heeft veel signalen van gevaarlijke situaties opgevangen en door eigen waarneming bijna-aanvaringen tussen rondvaartboten en ponten geconstateerd. Op basis hiervan hebben het Openbaar Ministerie en de politie besloten beleid te maken op basis van goed zeemanschap. De discussie die later volgde, verwees eigenlijk naar het Binnenvaart Politie Reglement (BPR). Er is volgens de politie niet altijd duidelijk welke schepen voorrang hebben bij het vertrek van een pont uit de pontfuik. Het BPR schrijft voor dat een groot schip voorrang heeft op een pont. Een schip kleiner dan 20 meter dat overdag een gele ruit toont, laat Piet Groen (rechts) nam afscheid als bestuurslid. Hij werd beloond met het erelidmaatschap en opgevolgd door Hein Danser. Links regiovertegenwoordiger Andries de Weerd. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) daarmee weten dat het meer dan twaalf personen mag vervoeren, dus een passagierschip is en daardoor ook als groot schip geldt. Zodoende heeft ook een klein schip met een gele ruit voorrang op een veerpont. Volgens de politie is het toch onduidelijk en dienen alle schepen een minimale afstand te houden van 20 meter van de pont en de pontfuik. De op de vergadering aanwezige schippers zagen echter geen probleem, omdat het BPR deze zaak al duidelijk regelt. Extra regels zijn volgens de schippers dus niet nodig, mits de bevoegde kleine schepen netjes de gele ruit groot vaartuig voeren. Rondje IJsselmeer Na de pauze vertelde Andries de Weerd, regiocoördinator voor het IJsselmeer en Noord-Holland, wat er op nautisch gebeid speelt in zijn regio. Zoals het ijsbreken. Vorig jaar waren de schippers daar niet over te spreken. “Inmiddels heeft Rijkswaterstaat de handschoen goed opgepakt en beloofd meer prestatiegerichte contracten te sluiten voor het ijsbreken. Klantwensen van de schippers zijn meegenomen in het nieuwe contract.” De sluis bij Kornwerderzand wordt een ‘supersluis’. Wensen van het bedrijfsleven zijn meegenomen voor de bouw, hetgeen voor de superjachtbouw een flinke verbetering zal zijn. Samen met de aanleg van de nieuwe stormkering wordt het een flinke uitdaging, die in 2020/2021 wel voor een stremming van zes maanden gaat zorgen. Verruimen van de bediening van kunstwerken op de Randmeren, bij Den Oever en Den Helder en de weekendbediening op de vaarweg Lemmer-Delfzijl is in gang gezet. “Volg het nieuws! Het geld, 5 miljoen, ligt op de plank. Er zal nog wel een halfjaar voorbijgaan voordat het gerealiseerd is.” Ook voor de achterstand in onderhoud is geld, maar volgens De Weerd is er een tekort aan deskundig personeel bij Rijkswaterstaat. Ook in Amsterdam zijn sluizen niet betrouwbaar. De Prins Willem Alexandersluis kampt regelmatig met storingen. BLN-Schuttevaer maakt zich zorgen om de robuustheid van het complex en acht een tweede grote kolk noodzakelijk. De vereniging pleit voor het vaker openzetten van de sluizen. Daarnaast opperde De Weerd het gebruiken van ligplaatsen van cruiseschepen voor de vrachtvaart bij weinig aanbod van cruiseschepen in Zaandam. Bediening Noord-Holland scoorde ineens slecht door kunstwerken niet of minder vaak te bedienen vanwege personeelstekort. Maar de Provincie Noord-Holland besloot eind vorig jaar na de zomer de bediening weer in eigen handen te nemen. Tot die tijd letten ze scherp op hoe Trigion de bediening uitvoert… Maar garanties werden niet gegeven. Daarnaast meldt de provincie dat de machinerichtlijn het moeilijk maakt om onderhoud goed eensluidend uit te voeren aan kunstwerken. Zij gaat proberen de bruggen eenduidiger aan te besteden in de toekomst, opdat het onderhoud eenvoudiger wordt. Mateyo maakte de schippers blij met haar presentatie over de haven van Amsterdam. Het onderzoek naar de komst van een brug over het IJ is voor de scheepvaart positief uitgevallen: de bouw ervan is niet wenselijk. Het advies maakt het belang van de haven duidelijk voor de economie. Daarnaast verblijdde zij de schippers met twee nieuwe watertappunten die dit jaar worden gerealiseerd. De eerste 6 kuub meter water is gratis als er havengeld betaald wordt. Ook zullen er nieuwe inzamelpunten voor huisvuil bijkomen. Met gezamenlijke havenverordening Rotterdam en Amsterdam zijn regels ook duidelijker Op maandag 6 januari is de nieuwe gezamenlijke havenverordening van kracht geworden voor de havengebieden van Rotterdam en Amsterdam. Het is voor het eerst dat de twee grootste havens van Nederland samen een havenverordening opstellen. Die nieuwe havenverordening is duidelijker en moet zorgen voor eenduidigheid in de regelgeving. De Divisies Havenmeester van Amsterdam en Rotterdam werkten de afgelopen tijd samen om de regels voor de zee- en binnenvaart waar mogelijk gelijk te trekken en te vereenvoudigen. De regels zijn nu identiek, ongeacht of een schip één van de havens Amsterdam, Velsen, Zaanstad, Beverwijk, Rotterdam, Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Vlaardingen of Schiedam aandoet. De nieuwe havenverordening biedt de beheerders ook meer flexibiliteit, om in te spelen op bijvoorbeeld nieuwe technieken en schonere brandstoffen. Overzichtelijker Door artikelen die vrijwel hetzelfde regelen samen te voegen, is het aantal artikelen afgenomen en is de verordening overzichtelijker geworden. Een voorbeeld is het verbod op roken, vonkvorming en open vuur in een petroleumhaven of oliehaven dat van twee bepalingen is samengevoegd tot één bepaling. In de vroegere verordeningen waren bunkeractiviteiten van conventionele brandstoffen en LNG apart geregeld. In de nieuwe verordening zijn deze, maar ook het bunkeren van andere brandstoffen en hulpstoffen, gereguleerd op drie niveaus: het verstrekken van een vergunning, het aanwijzen van locaties en het stellen van voorwaarden aan de operationele veiligheid. Meer samen doen De nieuwe Havenverordening past in het beleid van Amsterdam en Rotterdam om op het operationele vlak zo veel mogelijk samen te werken. Zo gebruiken ze samen HAMIS, het haveninformatiesysteem en presenteren ze binnenkort ook een gezamenlijke kledinglijn voor de operationele medewerkers. De formulieren voor het aanvragen van vergunningen en ontheffingen op basis van de geactualiseerde Havenverordening zijn aangepast. De nieuwe Havenverordening is onder meer te vinden op de websites van Port of Amsterdam en Port of Rotterdam. (foto Port of Rotterdam/Kees Torn)

Binnenvaartkrant