Views
9 months ago

2020-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Onze
  • Schip
  • Miljoen
  • Gaat
  • Onderhoud
  • Goede

OSO. Sterk staaltje

OSO. Sterk staaltje vakmanschap MERKONAFHANKELIJKE PARTNER VOOR NIEUWBOUW, ONDERHOUD, REPARATIE EN REVISIE VAN POMPEN EN POMPINSTALLATIES specialist in projectbegeleiding, afbouw, technisch onderhoud en scheepsreparatie Vierlinghstraat 49A 12 +31(0)183 51 54 89 4251 LC Werkendam www.lct-bv.nl Vierlinghstraat 49A 12 +31 (0)183 50 98 93 4251 LC Werkendam www.oso-bv.nl Wij wensen familie Den Herder veel succes met ms Deo Gratias Foto: Media Creators Biesboschhaven Noord 12 / 4251 NL Werkendam / T +31 (0)183 50 70 40 / F +31 (0)183 50 06 37

25 14 januari 2020 Familie Den Herder na tien jaar terug bij De Waal voor nieuwe Deo Gratias Samen sterk, leren van elkaar DOOR EVERT BRUINEKOOL Ms Deo Gratias is een plaatje, met veel roestvaststalen accenten. Dag in dag uit was de familie Den Herder bij de werkzaamheden betrokken. Ze hadden zelfs hun eigen kantoorunit naast het schip, vertelt Cees Verheij, de afbouwcoördinator van De Waal in Werkendam waar de afbouw plaatsvond. “Scheepsmakelaar Mark Roodhart van G en R Scheepsbouw gunden ons de opdracht”, vertelt Johan Verlaan, directeur van de Waal. “Tien jaar geleden bouwden André en Anita den Herder hier ook al een ms Deo Gratias. Ze beloofden toen terug te komen bij de volgende afbouw”, voegt Verheij toe. Doordacht geplaatst roestvaststaal Samenwerken is samen sterk. Roodhart heeft naast het casco ook veel delen geleverd en werkzaamheden gecoördineerd, zoals de motoren, generatoren, het timmerwerk, stuurhuis, de luiken en luikenwagen, boegschroef, elektrische aansluiting, radarmast en de navigatie-instrumenten. “Oonincx Scheepsonderhoud is een fijne ploeg die alle leidingwerk, kleine ijzerwerk en beplating heeft gedaan. Dat is voor ons een van de vaste onderaannemer waar we plezierig mee samenwerken”, vertelt Verlaan. “Als De Waal hebben wij de roeren geleverd, de stuurinstallatie en de stuurmachines ofwel de voortstuwing,” vertelt Verheij. “De eigenaar wilde heel veel roestvaststaal… Het is een van de weinige binnenvaartschepen met zoveel doordacht geplaatst roestvaststaal.” Als timmerman koos Den Herder voor De Leeuw & Van Vugt. Ook andere leveranciers waren stuk voor stuk oudgedienden, die aan het vorige schip ook hadden meegewerkt. Degelijk en mooi De opdracht was simpel aan de bedrijven waar de schipper tien jaar eerder ook mee samenwerkte: “Ik wil een identiek schip hebben, aan de huidige eisen aangepast, zei hij tegen ons”, zegt Verheij. “Maar wel met het Easyflow-roer, omdat het zo goed manoeuvreert en het schip zuiniger maakt.” De reling op de achterboeing, de bolders, de halfronden voor wrijfhouttouwtjes, de deuren en toegangsluiken en de pet om de stuurhut zijn van roestvaststaal. Volgens Verheij is dit mede te danken aan Anita den Herder. Samen hebben zij de hoogglansdetails en het rvs ontworpen. Het schippersechtpaar leeft en werkt aan boord en brengt daar dus ook de meeste tijd door. “Ze stammen echt uit een schippersfamilie en hebben hun ziel en zaligheid in het schip gestoken.” Daardoor krijg je een schip dat zó goed is afgebouwd. “De schipper stond toen het casco aankwam al met de kwast in handen en liet hem pas los toen het schip af was”, zegt Verheij. “Ook zijn zoon werkte van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan het schip. Alles is in goed overleg gegaan en zo hebben we alles overbrugd.” “Het is een kritische klant; daar worden we beiden sterker van. Je leert van elkaar”, vertelt Verlaan. “Daar wordt iedereen beter van.” Modern jasje Het is bijna hetzelfde product als tien jaar geleden, wel in een modern jasje met modernere apparatuur. Het vorige schip beviel uitstekend en Den Herder heeft daar voor zijn bedrijfsvoering alleen aanpassingen op gemaakt. “De schippersfamilie was gewoon tevreden over de vroegere bouwers want ook Rullens Installatie was er weer. Bij ons heeft hij met het achterschip in de loods gelegen en dus eigenlijk overdekt afgebouwd.” Vlak vóór Kerst voer de Deo Gratias weg uit Werkendam, volgens planning en met een tiptop, klaar en afgeschilderd schip, alles strak en in hoogglans. “De schippersvrouw was de motor al aan het schoonmaken toen wij de laatste hand eraan legden”, vertelt Verheij. “Deze mensen genieten gewoon van hun werk en van een mooi schip.” "Bij ons heeft hij met het achterschip in de loods gelegen en dus eigenlijk overdekt afgebouwd." (foto De Waal) Vlak vóór Kerst verliet de Deo Gratias Werkendam. (foto De Waal) Voor het ms Deo Gratias leverden wij de complete elektrische installatie en de sanitaire installatie Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 (foto familie Den Herder) Boterman Techniek B.V. Foto: Media Creators Wij wensen familie Den Herder veel succes met ms Deo Gratias Zuthemerweg 5 • 8015 PG Zwolle • (+31) 6 54 28 7373 boterman-techniek-bv@planet.nl • www.botermantechniek.nl Aan ms Deo Gratias leverden onder andere: Galle & Roodhart Scheepsbouw Levering compleet schip De Waal Machinefabriek B.V. Deelafbouw verzorgd en geleverd; Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa Schroefasseals, Easyflow Roersysteem, Stuwa Stuurmachine en leidingwerk A. Rullens Installatiebedrijf Complete elektrische installatie en sanitaire installatie Artco Painting B.V. Compleet schilder/coating-werk Blommaert BVBA Roeftrap, stuurhuttrap met RVS leuningwerk, boordlichtvleugels doosmodel, gepolijste uitvoering, heklichtbeugel type Isis, gepolijste uitvoering, dakradarmast type Futura, gepolijste uitvoering, voormast type Improval, gepolijste uitvoering en 1 hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 en 22 FRK luiken type 10.100/3670/2,5 Derkiena-patent Boterman Techniek B.V. Spudpalen ClimaLogic B.V. Airconditioning installatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, RVS afsluitbare roosters en ruimventilatoren De Leeuw en van Vugt B.V. Scheepsinterieurbouw Complete betimmering Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis en hefkolom Liquid Control Trading BV Brandblus/dekwaspomp, machinekamerpompen, hydrofoor en smeermiddelen O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. Inbouw machinekamers Radio Holland Netherlands BV 2 x Furuno kleuren TFT rasterscan rivierradar, type RHRS2014TFT, Falcon line, Radio Zeeland Falcon II 550 autopiloot, Radio Zeeland Falcon II 120 dieptemeter, Radio Zeeland Falcon II 130 windmeter, Radio Zeeland Falcon II 700 scheepsintercom, Sailor AIS, type Sailor 6281, Marifoon Sailor 6248/ATI, Furuno GPS kompas, type SC-70 en camerasysteem, inclusief HD Recorder en monitoren type RZD Speedheat Breda Vloerverwarming Sygo B.V. Scheepsladingmeter en hoogtemeting Van Wijk Machinefabriek Autokraan en ankerlieren Van Wijk Stuurhuizen B.V. De aluminium woningdeuren ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant