Views
9 months ago

2020-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Onze
  • Schip
  • Miljoen
  • Gaat
  • Onderhoud
  • Goede

22 14 januari

22 14 januari 2020 VOORRAAD LIEREN VOOR DE BINNENVAART! DRAADANKERLIER DRAAIENDE BOLDERKOP AUTOKRAANLIER Steenoven 13 • 3911 TX Rhenen • 0317 681155 • sales@dromec.nl WWW.DROMEC.NL Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Op maat gemaakt: Aluminium luiken Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl

23 Ook afmeerplekken voor vijf binnenvaartschepen Kademuren HES Hartel Tank Terminal zijn klaar (foto Havenbedrijf Rotterdam) De kademuren, de steiger en bijbehorende werkzaamheden voor de nieuw te bouwen HES Hartel Tank Terminal op de Maasvlakte zijn klaar. De Combinatie HHTT heeft het bouwterrein 17 december 2019, conform planning, overgedragen aan opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam. In totaal is met dit contract een bedrag gemoeid van ruim 100 miljoen euro. In december 2017 startte de Combinatie HHTT, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort (Koninklijke VolkerWessels), Mobilis (TBI) en Boskalis Nederland, met het project. Het bestond uit de aanleg van een diepzeekademuur met een lengte van 1.200 meter, een aansluiting van de nieuwe kade op een bestaande kade, een kade muur over de lengte van 1.000 meter voor vijf binnenvaart schepen (met walstroomaansluiting) en een steiger van 350 meter met vier aanlegplaatsen. Bovendien werden er grond- en baggerwerkzaamheden uitgevoerd. Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf, roemt het teamwork met de Combinatie HHTT: “Door al die techniek is het bouwen van een kademuur voor een tankterminal al een ingewikkelde klus. Bovendien ging het om één van de diepst stekende kademuren van de Rotterdamse haven. Ondanks de ontdekking van meerdere archeologisch interessante scheepswrakken heeft de Combinatie HHTT het werk binnen de afgesproken tijd opgeleverd. Dat verdient een groot compliment!” Olieproducten en biobrandstoffen Jeroen Bonekamp, directeur bij Van Hattum en Blankevoort en woordvoerder namens de combinatie HHTT, is trots op de geleverde prestatie: “De bundeling van de kennis en kunde van de ‘combinanten’ heeft, dankzij de goede samenwerking met het Havenbedrijf, een soepel lopend werk opgeleverd: technisch perfect, zonder ernstige ongevallen en op tijd opgeleverd. We hebben laten zien wat we waard zijn.” Parallel aan de werkzaamheden voor de kademuren en de steiger wordt er sinds eind 2018 ook volop gebouwd aan de tankterminal voor olieproducten en biobrandstoffen zelf. De verwachting is dat de HES Hartel Tank Terminal in de loop van 2021 in gebruik wordt genomen. 14 januari 2020 Slijtage door vrachtverkeer Wantijbrug gaat maanden dicht voor renovatie Vanwege renovatiewerkzaamheden wordt de Wantijbrug tot oktober 2020 voor de scheepvaart niet bediend. De brug is van zondagavond 19 januari 19.00 uur tot en met vrijdag 3 april 2020 ook volledig afgesloten voor auto’s, motorfietsen en vrachtwagens. De twee beweegbare delen van de Wantijbrug vertonen slijtage door de toegenomen belasting door het vrachtverkeer. Rijkswaterstaat vervangt deze vallen door zwaardere brugdekken. Daarvoor moet de constructie van de kelder daaronder worden versterkt. Daarnaast worden de systemen voor de bediening, besturing en bewaking vervangen omdat zij aan het einde van hun technische levensduur zitten. Betonreparaties Om de werkzaamheden uit te voeren, moet een zijwand van de kelder gedeeltelijk worden verwijderd. Daardoor is de brug aan het begin van de renovatiewerkzaamheden onvoldoende sterk voor het (zware) vrachtverkeer. Verder voert Rijkswaterstaat reparaties uit aan het beton. “Er is gekozen voor een volledige afsluiting voor al het verkeer met uitzondering van de hulpdiensten, het openbaar vervoer, de (brom) fietsers en voetgangers, omdat dit de enige haalbare veilige optie is”, aldus Rijkswaterstaat. “De brug is in de eerste maanden onvoldoende sterk om het gewicht van het (zware vracht)verkeer te dragen.” Dertien bruggen De Wantijbrug is de eerste van dertien bruggen in Zuid-Holland uit de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis van Rijkswaterstaat die gerenoveerd wordt. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Om de regio bereikbaar te houden, spreidt Rijkswaterstaat de onderhoudsprojecten uit over vele jaren. De planning ligt niet vast;: "We kijken steeds welke werken op dát moment de meeste aandacht verdienen. Door het slim combineren van werkzaamheden proberen we verkeershinder te beperken." Ex-minister Atzo Nicolaï is nieuwe voorzitter van Deltalinqs Atzo Nicolaï is de nieuwe voorzitter van Deltalinqs (de Rotterdamse ondernemersorganisatie voor de haven en industrie) en van de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC). De besturen van Deltalinqs en RPPC hebben daar beide unaniem mee ingestemd. Hij is al begonnen: op 1 januari. Op 20 januari, tijdens het Deltalinqs-jaardiner in de RDM Onder zeebootloods op Rotterdam-Heijplaat, zal Nicolaï het voorzitterschap officieel overnemen van Steven Lak. Die vervulde deze rol sinds 2012. DSM Atzo Nicolaï was de afgelopen acht jaar president van DSM Nederland. In die tijd was hij onder meer medeoprichter van de Brightlands Chemelot Campus in Geleen en van Chemelot 2025 (de organisatie van de bedrijven die op Chemelot zijn gevestigd). Daarvóór was hij onder andere staatssecretaris van Europese Zaken (2002-2006) en minister van Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties (2006-2007) namens de VVD. Deltalinqs en RPPC zijn verheugd over zijn komst. Vicevoorzitter Leo Ruijs (CEO van ECT) zegt namens beide besturen: “Zoveel ervaring in zowel het bedrijfsleven als in de politiek is bijzonder en kunnen we goed gebruiken. Wij denken dat hij de geschikte persoon is om de uitdagingen van de Rotterdamse haven- en industrie bedrijven aan te gaan, zoals de energietransitie, de verdere digitalisering en diverse andere vraagstukken.” Atzo Nicolaï: “Ik heb erg veel zin om aan de slag te gaan in deze belangrijke en innovatieve wereld met grote maatschappelijke uitdagingen. Daarnaast zal ik het grote belang van de Rotterdamse haven graag nationaal en internationaal uitdragen.” Atzo Nicolaï. (foto Danny Cornelissen) 'Next Level' geeft beurs Maritime Industry ruimte om te groeien Maritime Industry breidt dit jaar uit met de in 2019 vernieuwde bovenverdieping van Evenementenhal Gorinchem. “We zetten hier de toekomst van de binnenvaart centraal met exposanten op het gebied van autonoom varen, alternatieve brandstoffen, elektrisch varen en innovaties binnen de maritieme sector”, zegt Bianca van Grinsven namens de beursorganisator. De in 2019 verbouwde verdieping ‘Next Level’ beslaat in totaal 5.800 vierkante meter aan beursvloer en congresruimtes en is met de begane grond verbonden door twee centrale roltrappen en drie vasten trappen. De eerste editie van Maritime Industry met de uitbreiding naar de vernieuwde bovenverdieping is op 12, 13 en 14 mei. Paradepaardje Volgens van Grinsven kunnen bezoekers aanschuiven in het kennistheater waar de verduurzaming en vergroening van de maritieme sector worden belicht. “Daarnaast richten we hier een centraal, nieuw foodcourt in voor een hapje en een drankje.” Evenementenhal Gorinchem realiseerde de compleet vernieuwde bovenverdieping, omdat een aantal vakbeurzen uit hun jasje zijn gegroeid. Van Grinsven: “Daar is Maritime Industry er één van. De oorspronkelijke beursvloer raakte vroegtijdig volgeboekt, omdat we simpelweg niet meer ruimte konden bieden. Dat is nu verleden tijd. Sterker nog: de bovenverdieping is nu ons nieuwe paradepaardje van Gorinchem. Het is een hypermoderne beurshal die van alle technische snufjes is voorzien.” Visitekaartje De vakbeurs heeft intussen ook een volledig nieuwe website gekregen. De exposanten hebben op de website hun eigen ruimte waar ze zichzelf kunnen presenteren aan professionals. “Daar zijn we erg blij mee, want de website is in aanloop naar de beurs ons visitekaartje. Exposanten zijn vanaf nu niet alleen tijdens, maar ook voor en na de beurs zichtbaar”, aldus Van Grinsven. Vijf maanden vóór Maritime Industry 2020 hebben al meer dan 300 bedrijven zich ingeschreven. www.maritime-industry.nl

Binnenvaartkrant