Views
1 week ago

2020-02

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Onze
  • Schip
  • Miljoen
  • Gaat
  • Onderhoud
  • Goede
  • Binnenvaartkrant.nl

16 14 januari

16 14 januari 2020 Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service Vanaf € 2.270,79 excl. BTW Als het om mensen (op zee) gaat MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. 9,5 kW 17 kW 25,7 kW Ook complete installatie mogelijk Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! www.maritimebooster.nl Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL - www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 1 16-01-17 15:19 EVEN SCHROEF WISSELEN Continuïteit is van groot belang voor uw onderneming. Daarom bieden wij naast onze nieuwbouw een uitgebreide reparatie- en onderhoudsservice. We beschikken over een eigen haven met 2 stevendokken en een deskundig team van enthousiaste medewerkers. Of het nu gaat om schadeherstel, klasse maken of schroef wisselen, u rekent op snelle service en vakmanschap. Wij bieden dat. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

17 Nieuwe Oostenrijkse coalitie gaat voor multimodaal De nieuwe Oostenrijkse regering, gevormd door de rechtse ÖVP en de Groenen, zet in op een “innovatief en efficiënt mobiliteits- en vervoerssysteem”. Vanuit de logistieke sector in Oostenrijk wordt erop gewezen dat hiervoor alle vervoersmodi versterkt moeten worden. ÖVP en Groenen willen het goederenvervoer verduurzamen in lijn met de milieudoelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs. Digitalisering en alternatieve aandrijftechniek zijn middelen om dit doel te bereiken. Verder worden maatregelen uitgewerkt om verkeer te vermijden en verbeteren en goederenvolumes over te hevelen van de weg naar andere vervoersmodi. De nieuwe regering kondigt ook een Masterplan voor Mobiliteit 2030 aan. Dit moet een geïntegreerde strategie worden voor zowel de lucht- en de scheepvaart als het spoor- en wegvervoer. Gigavrachtwagens komen er niet op de Oostenrijkse snelwegen. Multimodale aanpak De Oostenrijkse bond voor expeditie en logistiek ZV stelt tevreden vast dat de nieuwe regering het belang van goederenvervoer voor de Oostenrijkse economie belangrijk vindt en het land als logistieke hub verder wil ontwikkelen. Er moet volgens de ZV nog wel veel detailwerk worden verricht. “We gaan het opstellen van het Mobiliteitsmasterplan 2030 met raad en daad ondersteunen.” De bond heeft eerder meegewerkt aan het Masterplan Logistiek 2025. Een deel van de maatregelen uit dit vorige plan kunnen in het nieuwe plan worden opgenomen. De focus moet volgens de ZV liggen op een multimodale aanpak. Uit onderzoek blijkt dat het wegvervoer in Oostenrijk de komende tien jaar nog hard gaat groeien, zelfs als de spoorcapaciteit maximaal wordt benut. “Op de middellange termijn is het niet haalbaar om alle goederen naar het spoor te schuiven. Daarom moeten alle vervoersmodi worden versterkt.” Rhein-Main-Donau komt in Beierse handen De Duitse deelstaat Beieren neemt de waterbouwkundige ingenieursorganisatie Rhein- Main-Donau Wasserstraßen GmbH (RMD) over om maatregelen ter bescherming tegen overstromingen versneld uit te kunnen voeren. Het gaat hierbij om de aanpassing van de Donau tussen Straubing en Vilshofen. Over dit project is heel lang gediscussieerd en uiteindelijk is er niet voor de stuwen oplossing gekozen die de binnenvaart sector had gewild, omdat daarmee de bevaarbaarheid meer dagen per jaar betrouwbaar zou zijn. De bevolking in Neder-Beieren, in het verleden geteisterd door zware overstromingen, zag dit niet zitten. De ‘zachte’ wijze waarop de Donau nu zal worden aangepast verhoogt het beschermings niveau tegen hoogwater, maar levert slechts minimale verbeteringen voor de binnenvaart op. Het project kost 1,4 miljard euro en is een van de belangrijkste infrastructuurprojecten in Neder-Beieren. Er is al 495 miljoen euro in vooruitgeschoven hoogwaterwerken De nieuwe Oostenrijkse verkeersminister is Leonore Gewessler (Groenen). Ze heeft naast mobiliteit en infrastructuur ook technologie, milieu en energie in haar portefeuille. (foto Parlement Oostenrijk). tussen Straubing en Vilshofen geinvesteerd. Dit jaar gaat men voor 70 miljoen verbouwen. Om de snelheid erin te brengen, neemt Beieren RMD over. Daar werken 125 waterbouwkundig ingenieurs. De organisatie heeft haar hoofdkantoor in München en een centraal bouwbureau in Deggendorf. De overname prijs is niet bekendgemaakt. Viadonau peilt tevredenheid van Donau-schippers 14 januari 2020 Urkersluis negen weken dicht De Urkersluis gaat vanaf 17 februari negen weken dicht voor renovatiewerk. De renovatie van de sluis maakt deel uit van het programma Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen dat Provincie Flevoland de komende vier jaar laat uitvoeren. De Urkersluis is als eerste van de dertien bruggen en elf sluizen aan de beurt. De sluis had de afgelopen jaren veel storingen die overlast veroorzaakten voor het scheepvaartverkeer. Blij met Europese Green Deal Havenbedrijf Rotterdam is positief over de Green Deal die de Europese Commissie in december presenteerde. Het is te spreken over de maatregelen voor onder andere de binnenvaartsector en vindt ook de plannen om alternatieve technologieën te stimuleren positief, zoals waterstofproductie, ontwikkeling van alternatieve brandstoffen en afvang, opslag en gebruik van CO 2 . Europa wil 50 tot 55 procent CO 2 - reductie in 2030. Dat komt overeen met de doelstelling van Nederland. Dat draagt bij aan een gelijk speelveld voor bedrijven binnen Europa, aldus het Havenbedrijf. Nieuwe look In de haven van Bazel is de St. Johann-terminal gerenoveerd, die sinds 1989 dienst doet voor de douane-afhandeling van cruisetoeristen. De binnenruimte heeft een frisse uitstraling gekregen. Een eyecatcher is de met mos beklede wand naast de technische ruimte. Er is ook nieuwe zitgelegenheid voor de gasten gecreëerd. Verder zijn de twee aanlegplaatsen voor cruiseschepen opgeknapt. Ze werden in de jaren 60 gebouwd en waren dringend aan vernieuwing toe. (archieffoto Sarah De Preter) Meer overslag in Rijnland-Palts Binnenvaartondernemers kunnen nog tot 24 januari meedoen aan een enquête van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder viadonau over de dienstverlening op en langs de Donau. Op basis van de resultaten wil viadonau de vaarweg aantrekkelijker maken voor goederenvervoer. “We brengen regelmatig in kaart hoe schippers de kwaliteit van de Donau beoordelen”, aldus de vaarwegbeheerder. “Met als doel diensten op maat te kunnen aanbieden.” Laat dus weten aan viadonau hoe (on)tevreden je bent met het onderhoud aan de vaargeul en het schutten van de negen Oostenrijkse sluizen. Wat vind je van het sluispersoneel en hoe goed en bruikbaar is de digitale dienst verlening via DoRIS of de mobiele app van DoRIS? Zijn er voldoende ligplaatsen en walstroominstallaties? Deelnemen aan de enquête kan op de website www.viadonau.org of via de vragenformulieren die op de sluizen te vinden zijn. Stabiele waterstand 2019 was voor viadonau een succesvol jaar. De vaarwegbeheerder focuste zich op het verbeteren van de nautische omstandigheden, overstromingsbescherming en milieumaatregelen. Door de stabiele waterstanden op de Donau heeft de binnenvaart goed gepresteerd. Ook op de niet-gereguleerde delen van de rivier, bij Wachau en ten oosten van Wenen, stond bijna het hele jaar een minimale vaarwaterdiepe van 2,50 meter ter beschikking. De negen Donausluizen hebben zo’n 100.000 schepen geschut. Hoogwater Nabij Marchfeld zijn eind vorig jaar – vroeger dan gepland – grote projecten voor de bescherming tegen hoogwater voltooid. Dat wordt beschouwd als een belangrijke stap voor de ongeveer 30.000 mensen die in de regio wonen. Viadonau saneert sinds 2017 de Marchfeld-dam die de streek tegen overstroming beschermt. Ook ten noorden van Rabensburg is een dam tegen overstromingen vernieuwd. Verder heeft viadonau een aantal meanders opnieuw verbonden met de rivier. Nabij de grens met Slowakije is een kiesbank omgevormd tot een eiland dat ruimte biedt voor dieren en planten. Zo’n negentig bedreigde dier- en plantsoorten profiteren van de milieumaatregelen die viadonau afgelopen jaar heeft laten uitvoeren. In de binnenhavens van de Duitse deelstaat Rijnland-Palts zijn tussen januari en september 2019 meer goederen behandeld dan in dezelfde periode in 2018. Volgens het bureau voor statistiek van Rijnland-Palts klom het totale goederenvolume met 8,3 procent naar 17,7 miljoen ton. Zowel de import als de export van goederen groeide. De belangrijkste goederengroep was ertsen, stenen en aarde, gevolgd door chemische producten. In Ludwigshafen, de grootste haven van Rijnland-Palts, groeide de overslag met 1,5 procent. De haven van Mainz boekte een plus van 11,7 procent.

Binnenvaartkrant