Views
7 months ago

2020-01

  • Text
  • Vaart
  • Rotterdam
  • Marine
  • Schip
  • Onze
  • Sluis
  • Nieuwe
  • Januari
  • Jaar
  • Binnenvaart

4 7 januari

4 7 januari 2020 VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje KAPTEINS & STUURMANNEN GEZOCHT VOOR ONZE VLOOT ● Nette schepen en Nederlandse condities. ● Goed salaris en groei mogelijk. Voor info tel: 06 - 22 60 20 39 of 06 - 29 57 30 21 Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders Binnenvaartkrant zoekt voor uitbreiding van het verkoopteam een Functie Je houdt je bezig met de verkoop van advertenties en geeft onze relaties deskundig advies inzake advertentiecampagnes. Binnen het team van de krant vervul je een belangrijke rol. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat je een echte teamplayer bent. Je bent stressbestending en deadlines zijn voor jou een prooi. Je bent de juiste kandidaat als: • je de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift beheerst • je beschikt over minimaal een MBO werk- en denkniveau • je over een commerciële instelling beschikt • je communicatief-, sociaal vaardig bent en een goede ‘telefoonstem’ hebt • je in bezit van rijbewijs B bent SALESTIJGER Kandidaten worden verzocht een motivatiebrief met cv te sturen aan karin@binnenvaartkrant.nl Natuurlijk is het in je voordeel als • je belangstelling hebt voor de binnenvaart • je een opleiding en ervaring hebt in verkoop en relatiebeheer fulltime Verdiensten Overtuig ons van je kwaliteiten en je wordt goed beloond! WORD OOK EEN CAPTAIN “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU

5 7 januari 2020 Telematica Award 2019 gaat naar Cas Willems, een van de grondleggers van RIS Meten is weten, en groen moet het doen DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Onder leiding van dagvoorzitter Henk van Laar vond zaterdag 28 december de 24e Telematicadag plaats. In het Nijmeegse schipperscentrum volgden de voordrachten en pitches elkaar af, over de effecten van digitalisering en het veiligheidsklimaat in de binnenvaart. De varende ondernemer moet tegenwoordig door een blauwe en groene golf van nieuwe uitdagingen varen. De broodjes kroket en de rijk gevulde erwtensoep gingen er goed in op deze bijna winterse dag. En over temperaturen gesproken… ook de binnenvaartsector heeft er natuurlijk al lang mee te maken: het klimaat. Het thema van deze Telematicadag was dan ook: een beter klimaat in de binnenvaart. De boeren rijden protesterend op hun trekker naar het Haagse Binnenhof. De schippers komen in het Nijmeegse KSCC bij elkaar om oplossingen te bedenken. Het leek wat minder druk dan voorgaande jaren. Onderwerpen deze keer: het milieu en de voortschrijdende techniek in de binnenvaart. Data en informatieverwerking, daar gaat het om. Telematica Award Want meten is weten. En wie weet dat beter dan de winnaar van de Telematica Award 2019: Cas Willems. Hij kreeg de prijs uitgereikt voor zijn grote staat van dienst bij Rijkswaterstaat. Bijna veertig jaar lang, tot 2016, werkte hij daar. Hij was een van de grondleggers van RIS: River Information Services. Momenteel is hij nog actief als binnenvaartconsultant en projectmanager. Na de lunch en de prijsuitreiking gingen de presentaties verder over de digitale informatieverwerking, die van de sector binnenvaart met de jaren een andere tak van sport heeft gemaakt. Besproken werden ondermeer nieuwe manieren van heffen van havengelden en een deugdelijk systeem om dat te kunnen bewerkstelligen. Softwarepakketten zijn in ontwikkeling om dat efficiënt te kunnen doen en de meningen daarover zijn verdeeld onder de schippers. Omdat zo’n beetje elke haven zijn eigen app lijkt te ontwikkelen, raakt men het overzicht nogal kwijt. Eén app waarmee in alle havens kan worden betaald, lijkt het antwoord. Havengelden Die havengelden kunnen qua hoogte nogal van elkaar verschillen. Want elke haven heeft weer andere voorzieningen. Een uniform portaal ontwikkelen is in de ogen van het Rotterdamse Havenbedrijf dan ook een meer dan goed idee. Een ander voorstel wordt geopperd: niet de havengelden bij de schipper komen halen, maar rechtstreeks afrekenen bij de verlader/opdrachtgever. Scheelt weer een hoop administratie. Ook de mogelijkheid om met de huidige digitale technieken in een haven een ligplaats te vinden, vonden de aanwezigen een goed idee. Dat scheelt zoeken, en dus ook CO 2 -uitstoot; dus dat is – daar hebben we ‘m weer – beter voor het milieu. Want hebben we dat niet allemaal met elkaar afgesproken in de Green Deal? Hoe hoog de uitstoot mag en moet zijn en wat we daartegen kunnen doen? Cyberaanvallen Naast milieuzorgen, en de daarmee gepaard gaande investeringen, zijn er op het water ook zorgen om cyberaanvallen. Een slimme schipper is natuurlijk op zijn toekomst voorbereid, maar zijn slimme apparatuur kan nogal kwetsbaar zijn voor dit euvel. Rijkswaterstaat heeft in ieder geval zijn eigen cybersecuritybureau om – bijvoorbeeld – onze nationale waterkeringen afdoende te beschermen. Want door klimaatverandering krijgen we in de toekomst al genoeg te stellen met het stijgende water. Daar kunnen we geen hacks bij gebruiken. De middag eindigde met een aantal vragen: Wat zullen de thema’s van de jaren 20 zijn?! Waar gaat de binnenvaart als sector naartoe in het volgende decennium? Een decennium waarin hoogstwaarschijnlijk de technologische ontwikkelingen nog een tandje sneller zullen gaan. Hoe kan het klimaat in de binnenvaart – in de verschillende opvattingen van het woord – worden verbeterd? Een stip op de horizon bepalen en daarna collectief dat punt proberen te bereiken, is een antwoord. Energietransitie en digitalisering zijn de magische woorden die met het toverstokje van de vooruitgang voor die samenwerking moeten zorgen. Weer recordoverslag voor Antwerpen circulaire haven. We ijveren voor een multifuel port, een haven waar meerdere duurzame brandstoffen naast elkaar bestaan. We experimenteren binnenkort met sleepboten op duurzame methanol en waterstof.” Meer lading per spoor Havenschepen Annick De Ridder, die tevens voorzitter van Port of Antwerp is: “De Churchill-site is met haar strategische ligging dé ideale locatie om de transitie in de Antwerpse chemiecluster te versnellen. Als haven willen we hier onze duurzame en circulaire ambities echt waarmaken. Daarom leggen we de lat om op de site toegelaten te worden hoog.” Port of Antwerp meldt te blijven inzetten op het beter bundelen van goederenstromen, verdere digitalisering van de haveninfrastructuur en gecoördineerd beheer van de spoorweginfrastructuur. Opvallend is dat de binnenvaart deze keer niet genoemd wordt. Vandermeiren: “Een groeiende haven is een haven in beweging. We streven ernaar om ook in de toekomst de modal shift verder te zetten. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton aan goederen per spoor vervoerd. Dat is 7 procent van de totale overslag. Dit aandeel moet tegen 2030 verdubbelen naar 15 procent. Ook pijpleidingen gaan een steeds grotere rol innemen.” (foto Port of Antwerp) Voor het zevende jaar op rij boekt Port of Antwerp in 2019 een overslagrecord. De groei van 1,3 procent levert een totale overslag van 238 miljoen ton op. Ondanks toenemende spanningen in de wereldhandel kwam de Antwerpse haven ook in 2019 uit op een duidelijke groei in de totale overslag. De containeroverslag nam toe en won aan marktaandeel (van 27,5 naar 28,2 procent). Ook bij de droge bulk steeg de overslag: met 3,4 procent. Bij de breakbulk, met staal als belangrijkste product, waren de gevolgen van de mondiale handelsperikelen voelbaar. Dit resulteerde in een daling van 13 procent. Ook voor het segment van de vloeibare bulk noteert Antwerpen een afname: 4,4 procent. Dat is volgens het Havenbedrijf voornamelijk te wijten aan "economische groeivertragingen en schommelende olieprijzen". Containercapaciteit De Vlaamse regering nam in december een beslissing over het complexe project om extra containercapaciteit in de haven van Antwerpen mogelijk te maken. Het gaat om nieuwe capaciteit voor ongeveer 7,1 miljoen containers per jaar. Die moet er komen door de bouw van nieuw getijdendok in Doel en betere benutting van bestaande dokken. “De beslissing is een belangrijke stap voor de ontwikkeling van het economisch potentieel van de haven van Antwerpen en haar bijdrage aan de Vlaamse en Belgische economie”, aldus Port of Antwerp. Tegelijkertijd met de jaarcijfers onthulde de havenbeheerder ook het inrichtingsplan voor de Churchill Industrial Zone, de voormalige Opel-locatie aan het Churchilldok. Als één van de laatste grote beschikbare terreinen in de haven vlak bij het chemische cluster verwacht Port of Antwerp veel van dit gebied voor de transitie naar een duurzame, circulaire haven.” Het inrichtingsplan biedt ruimte aan innovatieve start-ups, voor gedeelde diensten en een ‘proeftuin’ voor duurzame chemie met de nodige faciliteiten om innovatieve concepten in de praktijk te testen. Er is ook plek voor één grootespeler. Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp: “Met Churchill Industrial Zone en andere pilootprojecten zet Port of Antwerp grote stappen in het waarmaken van haar ambities als duurzame en (illustratie Port of Antwerp)

Binnenvaartkrant