Views
1 year ago

2019-22 Europort

  • Text
  • Twee
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Europort
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Marine

4 22

4 22 oktober 2019 Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1ste Kapitein 2de Kapitein (zzp’ers zijn ook welkom) vrije tijdsregeling 2-2 / 4-2 / 4-4 Saai van A naar B? Nee, dat doen we anders Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris!! Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com WORD OOK EEN CAPTAIN “Veilig van A naar B varen, daar begint het mee. Als Captain+ ken ik de taken van een kapitein als geen ander, maar weet ik ook dat er vandaag de dag méér gevraagd wordt van een goed leider. Ik kan manoeuvreren én motiveren. Sta voor, naast en achter mijn bemanning. En ben ook niet te beroerd om een potje te koken, als dat zo uitkomt. Captain+ is voor mij geen functieomschrijving, maar een titel die ik met eer draag.” LEER FLUVIA EN ONZE KAPITEINS BETER KENNEN EN SOLLICITEER DIRECT OP WWW.CAPTAIN.FLUVIA.EU Princess Rivercruises AG is op zoek naar: Kapitein • Afloskapitein met Rijnpatent tot Basel en Radarpatent Stuurman • Machinist • Matrozen met geldig dienstboekje rijnvaart Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden, Zwitsers arbeidscontract en vrijetijdsregeling. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar nautisch@live.nl Voor meer informatie: www.rivercruise-line.eu of bel tijdens kantooruren met Jan de Berg +31 613121609

5 22 oktober 2019 Gouwe blijft zeker tot eind deze maand gestremd De hefbrug bij Boskoop blijft nog zeker tot eind oktober gestremd – en daarmee ook de doorgaande scheepvaartroute over de Gouwe. Dat heeft Provincie Zuid-Holland, de beheerder van de brug, bekendgemaakt. Op donderdag 10 oktober besloot de provincie de hefbrug per direct volledig af te sluiten vanwege de gevaarlijke constructie. Dat bleek noodzakelijk doordat de constructie in slechte staat verkeert: delen van de brug kunnen afbreken of instorten. In de jaren 90 zijn voetpaden aan de brug bevestigd. Naar nu blijkt waren daarvoor versterkingen nodig maar die zijn destijds niet aangebracht. Bij een renovatie in 2013 kwam dat nog niet boven water; nu wel na een onderzoek toen roest werd ontdekt. Na een second opinion heeft de provincie een plan gemaakt om de brug weer veilig te maken. In beide heftorens wordt een aanvullend windverband aangebracht dat zorgt voor stabiliteit van de brug bij harde wind. Daarnaast worden enkele verbindingspunten hersteld die zijn aangetast door roest. Ramp Voor de uitvoering van deze maatregelen zijn in ieder geval twee weken nodig, schreef verantwoordelijk gedeputeerde Floor Vermeulen 15 oktober aan de Provinciale Staten. “Het is op dit moment nog niet te zeggen wanneer de brug weer in gebruik kan worden genomen. Daarbij spelen externe factoren een rol zoals het weer.” Na de versterking is op korte termijn ook nog aanvullend onderhoud nodig. De afsluiting van de hefbrug in Boskoop heeft grote gevolgen voor Voor de versterking van de brug zijn aan weerszijden kranen opgesteld. Op de voorgrond is de tijdelijke pontonbrug voor voetgangers en fietsers zichtbaar. (foto Media-TV) het goederenvervoer over het water en de weg, stelt verladersorganisatie evofenedex. “Vooral voor de handels- en productiebedrijven die hun lading via de binnenvaart over de Gouwe vervoeren is dit een ramp.” Ook voor het wegverkeer is de brug gestremd. Voor voetgangers en fietsers is een tijdelijke pontonbrug aangelegd. BLN-Schuttevaer heeft aangedrongen op een snelle oplossing. De prioriteit zou moeten liggen bij het vinden van een tijdelijke oplossing die de scheepvaart over de Gouwe weer mogelijk maakt. Daarbij moeten alle mogelijkheden worden onderzocht, vindt BLN-Schuttevaer. “Inbegrepen het onderzoeken van beperkte openingen (desnoods om slechts twee lagen containervaart mogelijk te maken), het vastzetten van de brug op de beperkte doorvaarthoogte of het tijdelijk uitnemen van het hefdeel door het op pontons uit te varen.” Sinds 10 oktober ligt de scheepvaart plat op de Gouwe. Vooral containerterminal Alpherium, zijn klanten (met Heineken als grootste) en de schepen die vanaf de Alphense terminal varen zijn daardoor gedupeerd. De containerschepen moeten omvaren via Amsterdam. Dat kost vijftien tot zestien uur extra vaartijd. Bovendien kunnen ze door de lagere bruggen maar twee in plaats van drie lagen containers meenemen. Schepen langer dan 80 meter of breder dan 9,50 meter hebben een speciale ontheffingsvergunning nodig voor de Kostverlorenvaart. Kleinere schepen kunnen via het Rijn-Schiekanaal omvaren. Provincie Zuid-Holland heeft wel mogelijk gemaakt dat bestemmingsverkeer vanaf Alphen tot aan het Alpherium en Otwegwetering (noord) en vanuit Gouda tot de spoorbruggen Gouda (zuid) kan varen. Lading naar de weg BLN-Schuttevaer is teleurgesteld dat de stremming zo lang duurt. De Gouwe is een belangrijke doorgaande route voor de binnenvaart. Jaarlijks worden er 100.000 containers over vervoerd – plus aanzienlijke hoeveelheden bouwstoffen en droge bulk. “Door deze storing neemt de planbaarheid en betrouwbaarheid van vervoer over water af en dat kan leiden tot een verschuiving van lading naar de weg, en daar zit niemand op te wachten. De omvaarroute is lang en complex en de containerschepen nemen via deze route een derde minder lading mee”, aldus BLN-Schuttevaer. Vanuit de binnenvaart is voorgesteld het hefbare deel van de brug omhoog te zetten, zodat de scheepvaart door zou kunnen. Toen op 10 oktober was geconstateerd dat de brug constructief onveilig was, is besloten de brug helemaal niet meer te bedienen. “Dat betekent dat de hef ook niet omhoog is gehaald”, meldt de provincie op haar website. “Bovendien was het dan onveilig geweest om onderdoor te varen. Voorlopig gaat dat dus ook niet gebeuren.” Hoezo “a losing game”? Volgens onze minister Cora van Nieuwenhuizen is op dezelfde voet doorgaan “a losing game”. Zit je je als 47-jarige zandschipper weleens af te vragen waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Blijkt het a losing game te zijn. Moet je vooral zeggen tegen iemand in de midlifecrisis. “A losing game”. Mijn Engels is niet al te best maar volgens mij betekent het dat je een spel speelt terwijl je vooraf weet dat je het spel gaat verliezen. Als klein ventje was ik wel eens getuige van een potje dammen tussen opa en oma. Ik had de term “losing game” nog nooit gehoord, maar ik wist echt wel van tevoren wie er ging winnen. Mijn opa was drie keer zo slim als mijn oma. Meestal werd het potje dammen voortijdig beëindigd doordat oma het dambord van tafel smeet. Vroeger was ik ambitieus, ik had idealen en ik geloofde ergens in. Bijvoorbeeld in coöperatief samen werken (ik ben 23 jaar lid geweest van een coöperatie). Helaas ben ik inmiddels een paar desillusies rijker en begin ik te geloven dat er een spel gespeeld wordt. En dat spel kent steeds meer verliezers. Ik weet ook niet of INGEZONDEN BRIEF ik zin heb om mee te blijven spelen (midlifecrisis). Bij het spelen van een spel horen ook spelregels. Ook al ben ik niet al te slim, dát begrijp ik. Alleen als er tijdens het spel steeds andere spelregels gaan gelden, dan komt er voor mij een punt dat ik het niet meer snap. Dus ben ik waarschijnlijk niet in staat het spel te winnen of uit te spelen: “a losing game”. Wat ik bijvoorbeeld niet begrijp is het woord duurzaam. Ik dacht namelijk dat duurzaam betekent dat we zuinig moeten zijn op wat moedertje aarde ons te bieden heeft aan grondstoffen. Grondstoffen zijn niet oneindig voorradig. Mijn ouders wonen al vijftig jaar in een jaren-30-huisje… gelukkig en tevreden. Wij varen met een schip van vijftig jaar en rijden een tweedehands Opeltje. Dit is dus helemaal fout! We moeten nodig investeren in een Gouwenaar of Sendoliner met de uitlaat voorop in plaats van achterop en een Tesla op het roefdek in plaats van een Opel. Dom dom! Maar goed, stel dat ik wat slimmer was geweest... Dan hadden we in het verleden meer vracht bedongen zodat we goed hadden kunnen sparen. Dan zouden we nu een nieuw beunschip kunnen laten bouwen. Duurzaam en volgens de huidige eisen! Met Stage V? Katalysator/roetfilter? LNG? Waterstof? Enzovoort enzovoort. Geen idee! Dan zouden we met ons schip uit 1969 na 2020 geen probleem hebben met de geluidseisen. Prachtig, zo’n toekomstbestendig, duurzaam en milieuvriendelijk schip. Alleen wel jammer dat we nu een stikstofcrisis hebben. En de PFASstoffen. En een hefbrug Boskoop. En een sluis Lith. En een Giessenbrug, enzovoort enzovoort. Ik wilde dat ik boer was. Dan ging ik met een grote trekker en een giertank naar Den Haag. Helaas... ik heb geen trekkerrijbewijs. Jullie vinden mij misschien een pessimistische zwartkijker. Valt wel mee, hoor. Ik woon liever in een land met een lachende premier op de fiets dan in een land met Trump, Erdogan of Asad aan het bewind. Ik zit alleen een beetje in de midlifecrisis… PS. Ik hoop dat onze minister het niet erg vindt dat ik gereageerd heb op haar opmerking over “a losing game”. Ze heeft zich verdiept in ons verleden door het lezen van het boek Een vrouw van staal. Een buitengewone biografie van een binnenvaartschip (geschreven door Corine Nijenhuis). Echt een mooi boek. Daarom hoop ik dat ze begrijpt waarom we verknocht zijn aan ons varende bestaan met onze Duivendijker. Wat mij betreft is het nog lang geen game over voor onze Cornelis sr. Kees Broere Mbs Cornelis sr

Binnenvaartkrant