Views
1 year ago

2019-22 Europort

  • Text
  • Twee
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Europort
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Marine

59

59 Europort 2 22 oktober 2019 “Onvoorstelbaar veelzijdig en het betaalt goed!” Servicemonteur verveelt zich geen moment STAND 1312 “Zonder boegschroef is het knap lastig varen”, valt Gilles van Suijlekom (21) met de deur in huis. Samen met zijn collega Marc Vos (22), praat hij honderduit over zijn werk als servicemonteur (elektro) in de binnenvaart. “’Engineer’ heet dat in hogere kringen”, lacht de oudste van de twee. “Maar het betekent gewoon precies hetzelfde.” Ze staan met beide benen op de grond, al is die niet altijd even vast onder de voeten. “Omdat de scheepvaart 24 uur per dag en zeven dagen van de week doorgaat. En omdat elektrische installaties weleens dienst weigeren.” Met deze losse flodders raken Gilles en Marc meteen de kern van het bestaan als servicemonteur. “Het is onze taak om storingen aan de scheepselektro te verhelpen. De ene keer betekent dat een thuiswedstrijd hier in Werkendam. De andere keer snel met de auto naar Antwerpen, Amsterdam of een Duitse stad stroomopwaarts langs de Rijn. Van stopcontact tot boegschroef repareren. Soms is het een ingewikkeld verhaal, een andere keer is het met één schroefje aandraaien weer gebeurd. Je wilt niet weten hoeveel elektrische installaties zo’n boot heeft.” Marc haakt in: “Dat maakt het werk zo onvoorstelbaar veelzijdig. Echt geen enkele dag verloopt hetzelfde. Je weet ’s morgens vroeg niet waar je naar toe moet. Laat staan welke klus je te wachten staat. Een schip mag gewoon niet stil liggen. Dat bedoel ik maar te zeggen. Dan stap je aan boord in Antwerpen. Terwijl jij aan het sleutelen bent, vaart de schipper uit. Een paar uur later legt hij ergens aan om jou van boord te sturen. Maar mijn bus staat dan nog aan de kade in Antwerpen! Als je écht zelfstandig wilt werken, dan zou je eens moeten kijken wat wij allemaal leren op een schip.” Het avontuur bevalt blijkbaar goed: “De rit naar huis maakt alles goed. Ik heb een vette subwoofer ingebouwd, mij horen ze op de zaak al aankomen terwijl ik nog lang niet in Werkendam ben.” Geen ontkomen aan Aan de avontuurlijke taakomschrijving is geen woord gelogen. “Nee”, reageert Gilles van Suijlekom meteen, “dit is in de verste verte geen negen-tot-vijf-baan. Niet dat ik elke week zoveel overuren draai, maar een stuk of tien zeker wel. Daar komt nog bij dat je in dit vak met regelmaat ook in het weekend de klos bent. Daar is geen ontkomen aan.” Een schipper die stil komt te liggen, is niet te genieten. “Dat begrijpen wij heel goed bij Werkina”, verraadt Marc Vos de naam van zijn werkgever. “Als je dat niet inziet, heb je niets te zoeken in dit vak. Vrienden vragen weleens of dat niet vervelend is… op zondagochtend even naar Sliedrecht op en neer omdat één of andere installatie dienst weigert. Helemaal niet, zeg ik dan. Dit zorgt er juist voor dat geen dag hetzelfde is en bovendien betaalt het ook nog eens prima. Aan de andere kant wil ik ook niet overdrijven; het gaat bij ons over eens per drie weken een weekenddienst.” Ervaring opdoen De vraag hoe iemand servicemonteur wordt, krijgt een duidelijk antwoord. “Eerst naar school, dan ervaring opdoen”, zegt Marc. “Dat gaat bij ons op het bedrijf vanzelf. Wij zijn toevallig allebei na een stage hier blijven plakken. Dat doe je niet als het niet bevalt.” “Werkina geeft je de tijd om het vak in de praktijk te leren tijdens de interne opleiding. De eerste twee jaar werk je dan vooral in de nieuwbouw. In die tijd leer je echt alles van de installaties op een schip. Je weet eigenlijk precies hoe elk kabeltje loopt. Daar heb je later weer veel voordeel van in de buitendienst.” Gilles vat het perfect samen: “Zelfstandig aan het werk met elke dag een andere klus op een andere plek. Daar teken ik voor.” www.werkina-werkendam.nl Sandfirden Technics is er weer bij STAND 1105 “Europort is de zakelijke ontmoetingsplaats voor de maritieme industrie, met haar focus op gespecialiseerde schepen en slimme oplossingen voor de toekomst. Met 27.000 professionele bezoekers en meer dan 1.000 exposanten behoort Europort tot ’s werelds belangrijkste maritieme ontmoetingsplaatsen. En zoals gewoonlijk zijn wij, Sandfirden Techniscs, erbij. We zullen deskundig advies geven over ‘groene’ gasmotoren en -generatorsets powered by Scania en Agco Power, die aan alle eisen voldoen voor de maritieme industrie. Ook onze Thordon-experts zijn aanwezig om u te informeren over milieuvriendelijke kunststof glijlagers, die zich handhaven in situaties waar een hoge ontwerpbelasting, puntbelasting of abrasieve deeltjes voorkomen. Sandfirden Technics toont Scania’s brede range aan duurzame en krachtige oplossingen voor maritieme toepassingen. Scania’s maritieme motoren, die voldoen aan de IMO Tier III-emissiewetgeving, zullen worden tentoongesteld. De emissienorm wordt behaald doordat gebruik wordt gemaakt van Scania’s Selective Catalytic Reduction (SCR) technologie die intern is ontwikkeld. Tevens wordt Scania’s high-power range getoond, die gebruik maakt van de common-rail XPI-brandstofinjectietechnologie. De Scania EU Stage V-motorreeks voldoet niet alleen aan de eisen van de wetgeving op het gebied van emissieniveaus, maar doet dit met een lager brandstofverbruik, lagere operationele kosten en minder gevolgen voor het milieu. De reeks, die bestaat uit 9- en 13-liter lijnmotoren en 16-liter V8-motoren, wordt geleverd met vermogens van 222 tot 528 kW (250 tot 605 kVA) voor generatortoepassingen. De EU-stage V-motoren bieden een indrukwekkend koppel en een geweldige motorrespons, wat extra flexibele prestaties geeft én een lager brandstofverbruik. Samen met Liebherr Components zet Sandfirden Technics complete oplossingen voor voortstuwingssystemen in de schijnwerpers, waaronder de Liduro-schakelkast. Becker Marine Systems is wereldwijd bekend op het gebied van high performance state-of-the-art roeren en nozzle-systemen. Met jarenlange ervaring en het aantal producten geïnstalleerd op meer dan 8.000 schepen is Becker Marine Systems een betrouwbare leverancier die samenwerkt met diverse internationale fabrikanten en andere partners om samen nog betere producten te ontwerpen. Ervaar het zelf en bezoek ons op stand 1.105. www.sandfirden.nl

58 Europort Urk Maritime zet in op verbreding en versterking Urker economie STAND 2406 Urk ademt zee tot op het bot. Het vissersleven zit de Urkers vanuit een lange traditie diep in de genen. Het duizend jaar oude vissersdorp aan de voormalige Zuiderzee is met gepaste trots het maritieme centrum van West- Europa. Het aanbod van bedrijven en dienstverleners op het vlak van scheepsbouw en maritieme dienstverlening is dan ook royaal. Cascobouwers, schilders, timmer- en installatiebedrijven, elektrotechnici, survey en crewing, opleidingsinstellingen, communicatie- en ICT-partijen in alle soorten en maten, maken Urk Maritime tot een succesvol samenwerkingsverband van nautisch specialisten dat (mari-tiem) Urk stevig op de kaart zet. Formeel valt Urk Maritime onder Bedrijvenkring Urk. Wat ooit startte als een maritieme commissie, groeide uit tot een gecoördineerd cluster dat nationaal én internationaal de maritieme kundigheid van het Urker bedrijfsleven promoot. Parttime-coördinator André de 3 Vries: “We stopten toentertijd wat geld in een potje om de positionering van Urk als maritieme locatie aan het IJsselmeer te versterken. Door samen te werken, wilden wij laten horen en zien wat Urker bedrijven voor de maritieme sector kunnen betekenen.” Samen sterk Een regionale subsidie in 2017 bleek een gouden kans om het cluster verder te professionaliseren. ‘Wij zijn nu een club van zestien bedrijven en twee onderwijsinstellingen die de krachten bundelen. Als netwerk wisselen wij kennis en informatie uit over marktontwikkelingen en innovatie.” “Onderling is het vooral netwerken, weten van elkaar en weten wat je doet. Als iemand een mooie klus binnenhaalt en hij kan daar partners bij gebruiken, dan zijn de lijntjes extra kort. Wij zijn daarom ook voortdurend op zoek naar bedrijven die willen aansluiten.’ 22 oktober 2019 Regio-Deal Urk Maritime is in het verlengde van de missie ook een gepassioneerd deelnemer aan Europort 2019. Het is voor het cluster nu de tweede keer. “Het was in 2017 voor ons de kick-off van de regionale subsidie en wij wilden Urk toen vooral positioneren als maritiem centrum aan het IJsselmeer. Dat is goed gelukt. In 2019 borduren wij daar op voort. Samen met de provincie deden wij daarom een aanvraag voor de Regio-Deal om de komende jaren op het terrein van innovatie aan de slag te gaan.” De Vries legt uit dat de Regio-Deal op een aantal terreinen impulsen geeft. Allereerst aan de realisatie van de buitendijkse haven en het binnendijkse bedrijventerrein. Daarnaast aan een innovatiefonds voor de maritieme sector, bijvoorbeeld voor projecten met een onrendabele top. Ook talentontwikkeling – lees: educatie en onderwijs – zal veel extra aandacht krijgen. Beurs geslaagd Het eenvoudige feit dát Urk Maritime aanwezig is op de toonaangevende vakbeurs doet de missie al slagen, glimlacht De Vries. De zakelijke Rotterdamse ontmoetingsplek biedt immers alle kansen om nautisch Urk nóg beter op de kaart te krijgen. “Dit helpt mee voor een aanzuigende werking op maritieme bedrijven van buiten Urk, voor de groei van het lokale maritieme bedrijfsleven en biedt verhoogde baankansen voor middelbaar en hoger opgeleid technisch personeel. Samen kan dit leiden tot de verbreding en versterking van de Urker economie.” www.urkmaritime.nl SAA Overvliet verwelkomt nieuwe medewerker “Vertrouwen dwing je niet af door middel van woorden, maar verdien je door gedrag.” Het zijn de duidelijke woorden van de nieuwe ‘aanwinst’ van SAA Overvliet. Floor van Dijk heeft op 1 oktober het buitendienstteam versterkt. “Ik wil verder kijken dan alleen verzekeren en daarvoor probeer ik mij altijd in de ondernemer te verplaatsen”, aldus Floor. SAA Overvliet is voor veel mensen die affiniteit hebben met de binnenvaart een bekende naam in de markt. Met ruim 105 jaar ervaring durven zij zich specialist te noemen. Hun specialisatie is het verzekeren van binnenvaartondernemingen en alle maritieme bedrijven daaromheen; van brand- tot aansprakelijkheidsen inkomensverzekeringen en pensioenen. Zij geven tevens advies met betrekking tot veranderingen in de wetgeving. Denk bijvoorbeeld aan het CLNI (het Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart). Een andere belangrijke wetswijziging voor 2020 is de WAB, de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Hierin staan veranderingen rond het ontslagrecht, de ketenregeling, de WW-premie en andere personeelszaken. Het team, bestaand uit Els Oosse, Arjan de Mik, Floor van Dijk en Veronique Sijbrands, hecht veel waarde aan persoonlijk contact. Binnenvaartondernemers willen graag begrepen worden en kennis van de binnenvaart is daarbij enorm belangrijk. Men is zeer nauw betrokken bij de onderneming en fungeert ook als sparringpartner. Bij negen van de tien gevallen is ‘standaard’ niet voldoende en wordt er voor een maatwerkoplossing gekozen. Weten wat de ondernemer drijft Floor zegt: “Ik ben hier terechtgekomen via mijn squashmaat Arjan, met wie ik nu dus samenwerk. Ik kende hem van mijn tijd bij Rabobank Sliedrecht. De binnenvaart heeft mij altijd aangetrokken; het is een mooie beroepsgroep en een dynamische wereld waar veel verwantschap is.” Floor geeft aan graag verder te kijken dan alleen verzekeringen. “Ik wil weten wat de ondernemer drijft. Daarbij bekijk ik altijd de gehele bedrijfsvoering. Ik pak de jaarcijfers erbij en maak vergelijkingen door naar het branchegemiddelde te kijken. Wat gaat er mis of wat kan er anders? Als makelaar wil je zorgen voor de continuïteit van een onderneming; je stelt je bedrijf immers veilig met behulp van verzekeringen. Ik wil de klanten zó adviseren dat ik over tien jaar nog terug kan komen.” Wenst u tijdens de beursdagen af te spreken met één van de accountmanagers? Gezien de gunstige ligging van het pand van SAA Overvliet is een afspraak op kantoor of in Ahoy snel gemaakt. Bel (010) 411 95 95. www.overvliet.nl Floor van Dijk: “Ik probeer mij altijd in de ondernemer te verplaatsen.”

Binnenvaartkrant