Views
1 year ago

2019-22 Europort

  • Text
  • Twee
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Europort
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Marine

24 22

24 22 oktober 2019 Philipskercke II: koploper >> Vervolg van pagina 23 "De masten, brugvleugels en heklichtvleugel van rvs zijn geleverd door Beerens, in het casco zit ook veel RVS verwerkt, zoals bolders, raamlijsten deuren en deurlijsten et cetera. Verder heeft Van Koeveringe uit Kruiningen de kunststof leidingen voor het pompsysteem en de pompen verzorgd, Dit alles zorgt ervoor dat het schip onderhoudsvriendelijk is, vooral met het oog op het zoute water dat normaal het werkgebied voor dit schip is. Prachtig materiaal.” Hier spreekt een trotse scheepseigenaar. En niet voor niets. De Philipskercke II zet de toon voor een nieuwe generatie beunschepen. Duurzaam, milieuvriendelijk en toch economisch aantrekkelijk. Samen met de mensen van ZMS (een nieuw bedrijf in de scheepsbouwwereld) en alle andere onderaannemers is er een mooi product aan de binnenvaartvloot toegevoegd. Johan Faasse neemt de felicitaties in ontvangst in de stuurhut van de nieuwe Philipskercke II. Aan mbs Philipskercke II leverden onder andere: KWALITEIT EN SERVICE AL MEER DAN 35 JAAR! UW AANSPREEKPUNT VOOR: ELEKTROTECHNIEK • SPUDPAAL INSTALLATIES Wij danken P. Faasse & Zn Vof voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mbs Philipskercke II een goede en behouden vaart. Complete elektrische installatie, elektronische as-generator, RVS ankerlieren, 2 telescoop spudpaal installaties en Cumarine scheepsmeetsystemen www.leeuwestein-scheepsinstallaties.nl • T 078-6311477 Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. Duurzaam advies Fischer Abgastechnik EU Stage V-ready roetfilter en SCR-katalysator Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Cumarine Scheepsmeetsystemen Diepgangmeetsysteem en hoogtemeting ClimaLogic B.V. Vloerverwarming, airconditioning, overdruk systeem, complete sanitair pakket, machinekamer ventilatie en RVS klaproosters De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa schroefasseals, EasyFlow roersysteem, Stuwa stuurmachine en leidingwerk EBR Marine B.V. Overzakbaar stuurhuis Foresta Trading B.V. 2x Smeerolie haspelset met pomp en digitaal telwerk/vulpistool, 1x gasolie trimpomp, 1x gasoliemeter analoog en 2x vuile oliepomp Leeuwestein Scheepsinstallaties B.V. Complete elektrische installatie, elektronische as-generator, RVS ankerlieren, 2 telescoop spudpaal installaties en Cumarine scheepsmeetsystemen LWC Group B.V. Voormast met capaciteit van 2500 kilo op 18 meter en het voorzien van de inbouw van de Volvo Penta voortstuwingssystemen Periskal CVBA Periskal Inland ECDIS Viewer Radio Holland Netherlands B.V. RH nautisch apparatuur gerealiseerd door dealer Leeuwestein Scheepsinstallatie Terlouw Rotterdam B.V. Voortstuwingsmotoren: 2x Volvo Penta D16MH 650pk incl. Masson MM W2900 keerkoppelingen en bediening handles., boegschroefmotor: 1x Volvo Penta D16MH 600 pk en generatorset: 1x Volvo Penta D5A-TA 88KWe/110kVa @ 1500 rpm Veth Propulsion B.V. Stuurrooster VSG-1300 Boegschroef 442 kW (601 PK) 1800 RPM Volvo Penta Europe Office Benelux 2x Volvo Penta D16MH 650pk, 1x Volvo Penta D16MH 600 pk en generatorset: 1x Volvo Penta D5A-TA 88KWe/110kVa @ 1500 rpm Zeeland Maritime Services B.V. Afbouw complete schip ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE BEREIK + REDACTIE Laat dat maar aan ons over! BEKIJK BINNENVAARTKRANT.NL OP AL UW APPARATEN Het laatste binnenvaartnieuws altijd bij de hand DOWNLOAD ONZE APP IPHONE • ANDROID • TABLET NIEUWS VACATURES E-PAPER AGENDA SOCIAL MEDIA VAARWEGINFO NIEUWBOUW (vlootschouw.nl) VIDEO (binnenvaartvlog.nl) CIJFERS (binnenvaartcij fers.nl) PARTNERCOLUMNS binnenvaartkrant.nl

25 22 oktober 2019 Rijkswaterstaat pakt infrastructuur Noord-Holland aan “Megaklus van Texel tot Amsterdam” Tot 2030 renoveert en vervangt Rijkswaterstaat twaalf bruggen, vijf sluizen, drie tunnels, drie wegen en het gemaal IJmuiden in Noord-Holland. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf daarvoor maandag 14 oktober de aftrap bij de sluizen in IJmuiden. Rijkswaterstaat spreek van “de grootste onderhoudsopgave ooit” in Noord-Holland. In de eerste plaats is de operatie bedoeld om de infrastructuur veilig en bereikbaar te houden, in de tweede plaats om die duurzaam en toekomstbestendig te maken. Waterwerken De opgave in Noord-Holland kenmerkt zich door de grote hoeveelheid kunstwerken die de komende jaren gerenoveerd of vervangen worden en de vele waterwerken die hier onderdeel van uitmaken. Veel bruggen, tunnels, viaducten en sluizen stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden. Van Nieuwenhuizen: “Een megaklus van Texel tot Amsterdam en van IJmuiden tot aan Hoorn. 23 projecten in één provincie waar alle partners samen hun schouders onder zetten. Zodat Noord- Holland door deze opknapbeurt ook in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water.” Prins Willem Alexandersluis De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast. De meest urgente kunstwerken worden als eerste aangepakt. Dit zijn het Sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de Prins Willem Alexandersluis bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug. In totaal gaat het om een voorlopige vervangingswaarde van circa 1 miljard euro. Om de hinder in de regio te beperken voor het autoverkeer en vrachtvervoer, moet het drukke netwerk van snelwegen en vaarwegen in stand blijven tijdens de werkzaamheden. Een van de maatregelen hiervoor is het bewust spreiden van de werkzaamheden over meerdere jaren zodat de hinder wordt beperkt. Inspecties en keuringen “Samen met andere (vaar)wegbeheerders en marktpartijen en in overleg met de omgeving plannen we alle onderhoudsprojecten en combineren we werkzaamheden zo veel mogelijk”, belooft Rijkswaterstaat. Tot aan het vervangen of renoveren worden alle kunstwerken in de gaten gehouden met inspecties en keuringen en wordt onderhoud uitgevoerd uit wanneer dit nodig is. In totaal gaat het om 23 projecten. (illustratie Rijkswaterstaat) Voorlopig nog last van losse veenplaten op Markermeer DOOR EVERT BRUINEKOOL Op het Markermeer heeft de scheepvaart regelmatig last van drijvende veenplaten. Het van de bodem losraken van de platen is een natuurlijk fenomeen maar ze kunnen ook door werkzaamheden ontstaan. Drijvende veenbrokken zijn een regelmatig terugkerend verschijnsel in het Markermeer. Veen kan loskomen van de bodem door natuurlijke processen, maar ook omhoog komen door baggerwerkzaamheden of door kruiend ijs. Het veen zakt doorgaans vanzelf weer naar de bodem zodra het gas eruit is gelopen. Dijkversterking Volgens Roos Kooiman, woordvoerster bij Natuurmonumenten, waren de drijvende veenplaten van vorige maand afkomstig van het versterkingsproject van de Markermeerdijken. Daar is een veenlaag boven komen drijven bij graafwerk en dat veen heeft zich verspreid over het Markermeer. “Het ligt ook op het strand Marker Wadden maar komt dus van de kust van Noord-Holland.” “De Alliantie Markermeerdijken Prijswinnaar met primeur Met een draagvermogen van 113.170 ton is de Gagarin Prospect de eerste grootschalige tanker die op LNG vaart. Hiermee getuigt het Moskouse SCF (Sovcomflot AKP) van een milieugerichte aanpak en innovatieve vooruitstrevendheid met oog voor de toekomst. Reden genoeg om in Amsterdam onderscheiden te worden met de 2018 Marine Propulsion Award en daarbij verkozen te worden tot Schip van het jaar. Bovendien werd in Oslo de Nor-Shipping 2019 Next Generation Ship Award gewonnen. De tanker is Green Award-gecertificeerd, waarmee in een aantal havens korting wordt verkregen op onder meer het zeehavengeld. In Rotterdam is dat voor tankers 15 procent en op zijn eerste reis, met 104.815 ton Russische ruwe olie uit Primorsk, bedroeg die korting zo’n 8.900 euro. De Gagarin Prospect is de eerste uit een serie van zes LNG Dual Fuel Aframaxen. De andere zijn de Lomonosov, Mendeleev, Korolev, Vernadsky en Samuel Prospect. TEKST: CEES DE KEIJZER, FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP voert voor de geplande dijkversterking meer dan 90 procent van het materiaal en materieel aan via het water”, zegt Jacco van Oostveen. Hij is communicatieadviseur van de Alliantie Markermeerdijken. “Hiervoor baggeren we vaargeulen en leggen we loswallen aan.” Door de werkzaamheden aan de vaargeulen en de loswallen kan er veen uit de ondergrond loskomen. De Alliantie houdt dit goed in de gaten. “We houden wekelijks een schouw op het water en ruimen de veenbrokken die wij of anderen aantreffen, direct op. Het veen wordt naar de Marker Wadden gebracht. Of en hoeveel veen er opdrijft, verschilt per week. Drijvend veen is niet gevaarlijk.” Als er drijvende veenplaten worden gemeld, speelt Rijkswaterstaat de informatie direct door naar Natuurmonumenten of de Alliantie. Melden De Alliantie is een samenwerking tussen Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Boskalis en VolkerWessels-ondernemingen. Het hoogheemraadschap Noorderkwartier is oprichter en opdrachtgever van de Alliantie. Die stelt dat het raadzaam is om op te passen met kleine vaartuigen. Iedereen die drijvende veenbrokken in het Markermeer signaleert, kan dat rechtstreeks melden bij de Alliantie via contact@ markermeerdijken.nl of (0299) 22 45 10. De komende jaren versterkt de Alliantie de Markermeerdijken tussen Hoorn en Durgerdam. Door de werkzaamheden zal het de komende jaren waarschijnlijk regelmatig blijven voorkomen dat veenplaten ronddrijven. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl Eigenaar SCF bracht ze onder de vlag van Liberia en voert het management vanuit Dubai. De Gagarin en de Samuel zijn voor tien jaar gecharterd door Shell, waarbij de Samuel is vernoemd naar Sir Marcus Samuel. Hij bracht in 1892 de Murex als ‘s werelds eerste tanker voor Shell in de vaart. Het draagvermogen van dat schip bedroeg 5.010 ton. De Gagarin Prospect kreeg nóg een primeur, want het was het eerste zeeschip dat STS (Ship-To-Ship) in Rotterdam gebunkerd werd met LNG. Dat gebeurde op de palen in het Calandkanaal door de Cardissa, de Nederlandse LNG-bunkertanker van Shell die in 2017, ook met het oog op de toekomst, in de vaart kwam. Zo resulteert het varen op LNG voor deze Liberiaanse Russen in 76 procent minder NOx, 27 procent minder CO 2 en helemaal geen SOx emissies.

Binnenvaartkrant