Views
1 year ago

2019-22 Europort

  • Text
  • Twee
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Europort
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Marine

20 22

20 22 oktober 2019 UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 1000 TOT 1500 TON. MAR-GRETHE Afmetingen : 69,98 x 7,20 x 3,00 Tonnage : 1010 Bouwjaar : Achterschip 1963 / Voorschip 2004 Hoofdmotor : 2x Volvo D9, CCR 2, 300 Pk, Bj. 2012 AMANDUS Afmetingen : 99.97 x 9.50 x 2.95 Tonnage : 2252, 108 teu op 3 lagen Bouwjaar : 1972 Hoofdmotor : Caterpillar , C32, Pk 1230, Bj. 2012 BENZA Afmetingen : 84,99 x 9,57 x 3,30 Tonnage : 1882,639 Bouwjaar : 2013 Hoofdmotor : Fabr. Volvo Penta, 2x D13-500, 500 Pk / 368 Kw NIEUWBOUW DUWBOOT Nieuwbouw duwboot 19m x10m. In week 33 is er gestart met de bouw van de duwboot. Verdere afbouw nog te bepalen. EXCLUSIEVE VERKOOP Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl Volg ons op Als het om mensen (op zee) gaat MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. TE HUUR / TE KOOP Ponton Bouwjaar 2017. L. 41.60 m. Br. 9.50 m. Lege diepgang: 0.57 m. Geladen diepgang: 3.24 m. Laadverm: 1052 ton. Van Tiem kopschroef 360gr/375 p.k. Hatz generator 40 KVA. 2 spuds van elk 11.00 m. met hydraulische lier. Dekbelasting 10 mt/m 2 . Nieuw scheepsattest(SI-R) & meetbrief. Dekschuit 29.83x5.73x1.23 m. 108 ton. Voorzien van 2 hydraulische spuds van 10 meter en HIAB kraan 4 ton. Voorzien van geldige S.I. en meetbrief. Te koop: Plezierjacht (ex parlevinker) 15x4.20x1.00 m. 150 pk Vetus-Deutz. Generator 15 KVA. Water 1500l. Gasolie 1.000 l. Vuilwatertank. 5 slaapplaatsen. Geldig S.I.- Certificaat en meetbrief. Uitmuntende staat van onderhoud. 2 spudpaalkantelaars met spuds (12 m.) en 2 hydropacks. Prijzen op aanvraag! Email: aquatrans@gijsdaanen.nl Tel: 06-53163480 Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL - www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 1 16-01-17 15:19 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

21 22 oktober 2019 Eerste stappen naar verregaande digitalisering zijn gezet Van het water naar het ‘Internet of Things’ Steffen Bauer van Imperial aan het woord. Links van hem Heinrich Kerstgens (Contargo) en rechts Martin Sandler (in-innovative-navigation). (foto’s Sarah De Preter) Voor verladers, havens, expediteurs en multimodale vervoersaanbieders betekent het digitaliseren van de binnenvaart dat schepen onderdeel worden van het Internet of Things. De eerste stappen zijn gezet, maar er is nog een lange weg te gaan op het vlak van standaardisatie, digitale infrastructuur en samenwerking. Dat bleek vorige maand tijdens het Forum Binnenschifffahrt in Kalkar. Dr. Arndt Glowacki, bestuurder van de Duitse binnenhavenbond BöB, benadert de kwestie vanuit havenperspectief: “Wij willen informatie ontvangen op het moment dat we die nodig hebben. Duidelijk en snel. Tijdens de laagwaterperiode in 2018 hadden verladers soms vijf keer meer schepen nodig dan normaal om hun lading te vervoeren. Dit leidde tot oponthoud bij de sluizen, en in onze havens kwamen aan de lopende band schepen binnen.” “Zo’n toestroom moet je kunnen verwerken. Dit lukt alleen als er voldoende, in twee richtingen, Arndt Glowacki. wordt gecommuniceerd. Digitale platforms voor data-uitwisseling helpen ons in te spelen op ontwikkelingen in de keten en bieden ondersteuning bij crisismanagement. Als ik weet dat er een diepgangsprobleem is, kan ik me als haven beter voorbereiden.” Standaardisatie Terminaloperators en (multimodale) vervoersaanbieders kijken er op dezelfde manier tegenaan. Reden waarom containerbedrijf Contargo al jaren fors investeert om medewerkers, ketenpartners en klanten mee te nemen in de digitalisering. Het bedrijf ontwikkelt eigen digitale oplossingen om onder meer de processen op terminals efficiënter te maken. Om niet afhankelijk te zijn van één softwareleverancier kiest “ Zonder standaardisatie wordt het niets ” Contargo voor open sourceoplossingen (waaraan en waarmee iedereen vrijuit kan programmeren). Om deze te laten communiceren met andere digitale systemen in de logistieke keten zijn gestandaardiseerde interfaces (koppelingen) nodig. Wat dat betreft heeft de binnenvaart volgens Contargo-directielid Heinrich Kerstgens nog grote stappen te zetten. “Zonder standaardisatie wordt het niets”, aldus Kerstgens, die zich via brancheorganisaties intensief bezighoudt met dit thema. Werk aan de winkel Glowacki waarschuwt voor de opkomst van eilandoplossingen: “Binnenschippers werken vaak met verschillende systemen om zich aan- en af te melden op terminals, bij fabrieken en in havens. We moeten vermijden dat dit tot dataverlies leidt. Je hebt in feite één box voor het aanmelden nodig, van waaruit data worden doorgestuurd naar diverse systemen in de keten.” Dit idee raakt, naast standaardisatie, ook aan thema’s zoals cyber security en data-integriteit. Er is ook infrastructuur nodig om (real time) grote datavolumes te kunnen versturen. Kerstgens: “In Duitsland is nog lang niet overal AIS-dekking. We hebben langs de vaarwegen niet overal verbinding. In veel havens zal het nog jaren duren voor er een glasvezelnetwerk ligt. Hier is werk aan de winkel.” Technologie-ontwikkelaars willen kunnen werken met data die er al zijn. De Duitse overheid is zeer terughoudend met het ontsluiten van AIS-data voor derden. Het Duitse verkeersministerie begint hier voorzichtig over na te denken. Voor Glowacki en Kerstgens gaat het niet snel genoeg. “Je kunt data waarover de overheid beschikt natuurlijk ook zelf gaan verzamelen, maar waarom zou je dat doen”, vraagt ook Martin Sandler zich af. Hij is directeur van technologie bedrijf in-innovative-navigation, een spinoff van de universiteit in Stuttgart. Vrachtplatform Onder meer via Bargelink.com worden vraag en aanbod in de binnenvaart al jaren digitaal gematcht. Begin 2017 zette Imperial Logistics International zijn drogeladingpakket voor de binnenvaart online via een eigen vrachtmanagementsysteem. Het systeem heeft zich niet zo snel ontwikkeld als aanvankelijk verwacht. Volgens Steffen Bauer, senior vice president Shipping, had dit vooral te maken met bedrijfsinterne ontwikkelingen. “We zijn nog steeds van mening dat digitale platformen kansen bieden. Het is echter een hobbelige weg, die we samen met onze klanten bewandelen. Volgend jaar gaan we evalueren of het een goede tool is.” “ Het is een hobbelige weg ” Bauer spoort de binnenvaart aan digitalisering minder als kostenpost en meer als kans te zien. “Ik begrijp dat in een sector met veel kleine ondernemers lang niet iedereen budget heeft voor digitalisatieprojecten. Het initiatief moet daarom uitgaan van alle bij de binnenvaart betrokken partijen. Als de binnenvaart een black box blijft, ondermijnt dit de slagkracht van de Europese industrie.” Platooning Sandler heeft al veel digitaliseringsgolven in de binnenvaart meegemaakt, waaronder de opkomst van Inland ECDIS. Ook nu ziet hij volop beweging. “Schippers krijgen steeds meer digitale ondersteuning aangeboden. Op die manier ontstaat uiteindelijk een complex systeem dat een schip kan besturen.” Bauer: “We willen het vaak revolutionair aanpakken en morgen al autonoom varen. Maar semigeautomatiseerd varen levert meer op voor het bemanningstekort. “ Je lost er het tekort aan kraancapaciteit niet mee op ” Je moet zaken alleen dáár inzetten waar ze zin hebben." "Platooning is een mooi vergezicht, maar je zult ook in de toekomst nog punt-tot-punt-vervoer hebben. Persoonlijk denk ik niet dat we op de Rijn al over twintig jaar volledig geautomatiseerd zullen varen.” Kerstgens: “Autonoom varen zal zich stapsgewijs ontwikkelen. Wat op de weg gebeurt, gaat zich ook op het water voltrekken. Gezien de grote personeelsdruk moet dit snel gaan.” Fysieke infrastructuur Digitalisering alleen zal de binnenvaart niet helpen haar aandeel in de modal split te vergroten. Ook de fysieke infrastructuur moet de aandacht krijgen die zij verdient: vaarwegen, stuwen, sluizen en havens. Een punt van zorg blijft de afhandeling van containerbinnenschepen in de zeehavens. Kerstgens: “Dit zet de service van de binnenvaart aan verladers onder druk. Een container die te laat wordt gelost is geen product wat je op termijn nog kunt verkopen.” De havens van Rotterdam en Antwerpen ontwikkelen digitale oplossingen om de doorlooptijd van binnenschepen in de haven te versnellen. Voor Kerstgens kan dit slechts een deeloplossing zijn: “Je lost daarmee het tekort aan kraancapaciteit niet op.”

Binnenvaartkrant