Views
1 year ago

2019-22 Europort

  • Text
  • Twee
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Europort
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Marine

10 22

10 22 oktober 2019 Maritiem en Logistiek College De Ruyter is op zoek naar een: Praktijkbegeleider/ docent Binnenvaart Kijk op scalda.nl/werkenbijscalda en solliciteer direct. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

11 Aanpak van oevers Wilhelminakanaal start op 1 november DOOR NOUD VAN DER ZEE Onderhoud aan oevers langs het Wilhelminakanaal is broodnodig voor de veiligheid van de scheepvaart. Daarom start Rijkswaterstaat op 1 november met het slaan van nieuwe stalen damwanden. Zo worden oude houten en betonnen damwanden vervangen. De nieuwe gaan vijftig jaar mee. Op meerdere plekken langs het Wilhelminakanaal is de oeverbescherming verouderd of in slechte staat. Hierdoor kunnen bermen en taluds instorten, wat kan leiden tot onveilige situaties voor de scheepvaart. Ook sluiten op een aantal locaties de oude stukken damwand niet goed aan op stukken die Rijkswaterstaat eerder had laten vernieuwen. De dienst bundelt alle locaties in een opdracht voor aannemerscombinatie Hakkers-Beens om het onderhoud en herstelwerkzaamheden aan damwanden en oevers uit te voeren. Rijkswaterstaat onderzoekt voor het plaatsen van de damwanden of er mogelijkheden zijn voor natuurlijke of natuurvriendelijke oevers. Dit hangt af van de lokale condities, het type vaarweg en de grootte van de schepen. Hinder De werkzaamheden op het Wilhelminakanaal tussen Tilburg en Beek en Donk worden grotendeels uitgevoerd vanaf het water van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur. Vanaf drijvende pontons worden kranen ingezet. Werkschepen en vrachtwagens voeren het materiaal aan en af. Het in te zetten materiaal bestaat uit draadkranen, hydraulische kranen, pontons, kraanschepen en werkschepen. Alleen klein grondverzet wordt vanaf de oever uitgevoerd. Er is sprake van enige hinder voor de scheepvaart. Er blijft één vaarrichting over, waardoor binnenvaartschepen het werk kunnen passeren. Zij moeten wel hun snelheid aanpassen. Op 1 november starten de werkzaamheden van het Wilhelminakanaal bij Tilburg en ze eindigen in Beek en Donk. In juni 2020 moet het karwei opgeleverd worden. Dresden na vijf maanden weer bereikbaar 22 oktober 2019 Havengeld Hamburg blijft gelijk Het Havenbedrijf Hamburg (HPA) gaat het havengeld voor binnenen zeeschepen volgend jaar niet verhogen. De afgelopen jaren lag de tariefverhoging voor de zeevaart onder de inflatie. Ook bij de binnenvaarttarieven zet de Duitse Noordzeehaven in op continuïteit. Dit moet tevens de duurzaamheid van de havenoverslag bevorderen. Reünie op Prins Hendrik Internaat Op het Prins Hendrik Internaat staat de reüniecommissie in de startblokken. In 2020 viert het internaat in Nieuwegein zijn 105-jarig bestaan en dan mag een reünie van oud-bewoners, hun ouders en (oud-)medewerkers niet ontbreken. De reünie zal worden gehouden in het Prins Hendrik Internaat aan de Industrieweg 1B in Nieuwegein, dat is alvast zeker. De invulling en de datum worden later vastgesteld. Nieuwe Heldenprijs Na vijf maanden van laag water is op 9 oktober eindelijk weer een binnenschip de Alberthaven in Dresden binnengevaren. Het schip was met 700 ton schroot geladen en was afkomstig uit Decin. Bargelink.com lanceert Barge Management-module Binnenkort lanceert Bargelink. com een handige module voor technisch management aan boord. Deze ondersteunt scheepseigenaren bij het tijdig controleren van componenten en installaties. Inspectiemomenten, inclusief instructies en bevindingen, worden automatisch gedocumenteerd in een database. Ze kunnen daarmee ook worden ingezet als bewijsmateriaal bij discussies met bijvoorbeeld verzekeraars. Een scheepseigenaar weet doorgaans heel goed wanneer welke installaties of technische componenten aan boord gecontroleerd moet worden om ervoor te zorgen dat die feilloos blijven werken. Veel schippers houden dit bij in een boekje of Excel-tabel. Hoeveel makkelijker is het als je smartphone tijdig een seintje geeft als een onderdeel (bijna) aan controle toe is? De nieuwe Barge Management-module maakt het mogelijk. QR-codes Het principe is eenvoudig en eigen tijds. Voor 15 euro per maand ontvang je per schip van Bargelink.com een serie QR-codes. Je kunt deze aanbrengen op motoren, brandblussers, ankerlieren, de hydraulische autokraan of welke installatie dan ook, die je regelmatig moet controleren. Aan iedere QR-code wordt unieke informatie gekoppeld over de specifieke inspectie- en onderhoudstermijn. Precies op tijd word je er door de smartphone op gewezen dat een bepaalde component gecontroleerd moet worden. Tijdens de controle scan je de QR-code op het apparaat en kom je automatisch in de database terecht. Hier kun je commentaar en bevindingen vastleggen, maar ook foto’s uploaden. Met één druk op de knop wordt alle informatie veilig opgeslagen. Scheepseigenaren hebben via de module altijd inzicht in de status van installaties aan boord: wie heeft welke component wanneer en op welke wijze gecontroleerd? De groep van Saksische Binnenhavens Oberelbe (SBO) is opgelucht dat vervoer per schip nu weer mogelijk is. Voor deze en volgende week staan twee transformatoren en nogmaals 700 ton schroot gepland. ADVERTENTIE Ze kunnen bemanningsleden via de tool instructies meegeven voor de controle. Iedere controle wordt ook gegarandeerd uitgevoerd: het ‘afvinken’ van controles vanaf de bank is niet mogelijk, aangezien men de QR-code op de installatie moet scannen. De informatie uit de database kan onder meer worden gebruikt als bewijs bij discussies met toeleveranciers, werven of verzekeraars. Een handige manier voor kleinere en middelgrote scheepsbedrijven om te voldoen aan de documentatieplicht, die ook in de binnenvaart steeds groter wordt. Testfase Bargelink.com test momenteel de betaversie van de Barge Management-module. Deelnemen kan door een e-mail te sturen naar goetze@bargelink.com. Na de testfase wordt de module, rond de jaarwisseling, officieel in de markt gezet. Hij is in meerdere talen beschikbaar, zodat ook internationale bemanningen ermee kunnen werken. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl (foto SBO) Otflow is een van de genomineerden voor de Nieuwe Heldenprijs van de regio Rotterdam. Het in Rotterdam gevestigde bedrijf ontwikkelde een 11 meter lange mat van gerecycled papier/karton die de luchtstroom in reefer containers verbetert en daardoor de temperatuur tijdens zeetransport optimaal houdt. Zodoende hoeft minder fruit te worden weggegooid. Dat betekent minder financieel verlies voor de ladingeigenaar en minder voedselverspilling. Baggermuseum zoekt vrijwilligers Het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht gaat vernieuwen en is daarom op zoek naar nieuwe vrijwilligers: mannen en vrouwen die bezoekers ontvangen, rondleidingen geven, activiteiten begeleiden, de vele technische modellen demonstreren of zorgen voor de museumcollectie. Het gaat om uitbreiding van de groep vrijwilligers. Zo zijn er voor het team museumontvangst vacatures voor gastvrouw of gastheer, als rondleider of medewerker museumcafé. Mensen met technisch inzicht of twee rechterhanden zijn welkom bij het team tentoonstellingsbouw en onderhoud. Interesse in de museale collectie? Het Baggermuseum bezit veel scheepsmodellen, voorwerpen, foto’s en boeken die beheerd en geregistreerd worden. Voor alle vrijwilligersfuncties kunnen cursussen worden aangeboden.

Binnenvaartkrant