Views
1 week ago

2019-21 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Samen
  • Gaat
  • Goede
  • Opleiding
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

6 8 oktober

6 8 oktober 2019 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen?Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker / Zoekertje plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Wij zijn verdrietig dat op woensdag 25 september is overleden, onze collega Johan Vink ,op de leeftijd van 80 jaar. Johan hoorde vanaf het begin van ons bedrijf bij ons team. We herinneren hem als een betrokken collega en als een zorgzaam vaderfiguur voor velen van ons. Geen klus was Johan te veel, hij deed zijn werk met vreugde en stond altijd voor ons allen klaar. We gaan zijn ervaring en kennis, maar vooral zijn persoonlijke betrokkenheid missen. We wensen zijn vrouw Ans, hun kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe in deze moeilijke tijd. “Dankbaar voor alle mooie momenten en herinneringen!” Namens alles collega’s van Teus Vlot Diesel Marine B.V. en Diesel Motoren Service B.V. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896 of : + 31-1025-799-22 email : sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Verfügbare Lotsen/Kapitäne für die Rhine, Main, MDK und Donau!!! Für weitere info : – tel. 0040724363747 – email : office@navigofirst.com We are the Best in Crewing! Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 GEZOCHT KAPITEIN Op MTS: RELATIONSHIP 14 dagen op 14 af. LUX. Cond. TEL: 06-539 24 619 BEMANNING NODIG? Continental Crewing biedt u per direct gemotiveerde Filipijnse (licht)matroos. Vanaf Euro 103 per dag. Email : sales@continentalcrewing.eu T + 31-1089-00061 T + 49-3222-1094-892 www.continentalcrewing.eu Gevraagd: Volmatroos Weekend vrij Geen woning voorop ZZP of vast Tel.: 06-21518783 Gezocht per 06-01-2020 Stuurman met patent of 2e kapitein 14/14, loon n.o.t.k. Zondags wordt niet gevaren. 06-54957645 Te Koop MS Wesu 70 m x 8,20 m x 2,68 m, 1031 ton. Bouwjaar 1964. Deutz 616, 830 pk, 1830 toeren uit 2004. SI tot 28 februari 2020. Te koop voor 80.000 euro. Voor meer info: 06-48783108. Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 103 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf WWW.ALFURU.COM KAPITEIN GEVRAAGD 1 week op 1 week af op het MTS THALASSA Tel: 00352 26 70 52 51 Mail: ara@inom.lu HOUSEBOAT & BARGES FIND YOUR PERFECT VESSEL Gevraagd voor de buitenlandse markt. Luxe motors, Kempenaars en andere schepen geschikt voor bewoning. Neem vrijblijvend contact met ons op. Telefoon +31 (0)6 54936843 • johan@houseboatsandbarges.com www.houseboatsandbarges.com 2 serieuze studenten, broer en zus, zoeken kleine (2-kamer) ruimte in Rotterdam. Max budget € 750 p/m. Simpel, klein, schoon. Houden toezicht op woning wanneer gewenst. Bel, mail of app! 06-13663883 - jantijmen@gmail.com Te koop CONTAINERDUWBAK bwj 2000 Afm.: L: 90,00 m - Br.: 11,45 m H.: 4,61 m - Inz.: 3,80 m - T.: 2883; Ruim: 1, rechte beun, geen luiken. Boegschr.: v. Tiem, mot.: CAT 607 pk Hekschr.: v. Tiem, mot.: CAT 542 pk Generator: John Deere 85 KVA. C.V.O.: geldig tot 28/08/2022 Opm.: duwbak in zeer goede staat Info: Theo Moons Gsm +32 475 499448 • +31 611 370447 E: theomoons@skynet.be BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Als het om mensen (op zee) gaat Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 2 16-01-17 15:19

7 8 oktober 2019 Paneldiscussie op het Binnenschifffahrtsforum in Kalkar. In het midden BDB-voorzitter Martin Staats met links van hem Martin Neese van DP World en rechts Benoit Blank van BASF. (foto Sarah De Preter) “Maak tempo met uitvoering Masterplan” DOOR SARAH DE PRETER Zonder snelle investeringen in de vaarwegen en steunmaatregelen zal de binnenvaart in Duitsland steeds meer lading verliezen aan het spoor. Deze verschuiving is al gaande doordat binnenvaart duurder wordt en aan betrouwbaarheid inboet. De afgelopen maanden zijn in Duitsland diverse binnenvaartplannen gepresenteerd, waaronder het Masterplan Binnenvaart en het 8-punten-programma voor de Rijn. Tijdens het Forum Binnenschifffahrt in Kalkar drongen sectorvertegenwoordigers, industriële bedrijven en logistiek dienstverleners bij de politiek aan op een snelle realisatie van de plannen. “De lancering van het Masterplan is alweer vijf maanden geleden”, verzuchtte Martin Neese, manager van DP World Inlands. “Als we in dit tempo doorgaan, wordt het een praatpapier.” Laagwater BASF in Ludwigshafen kan niet tot 2023 blijven wachten op verdieping van de Middenrijn. “Onze grondstoffen worden voor 40 procent door schepen aangeleverd”, aldus Benoit Blank, hoofd bulklogistiek bij BASF. “Na het laagwater in 2018 zijn we gaan kijken naar een basisvloot met beperkte diepgang en spooralternatieven. Maar het is niet eenvoudig om grote volumes te verschuiven van water naar spoor.” “Binnenvaart blijft onze favoriete vervoersoplossing, maar de Middenrijn moet nu echt worden aangepakt. Kaub is zelfs bij normale waterstanden al een bottleneck. We hadden gehoopt dat het 8-puntenplan tot een versnelling zou leiden.” Lading verdwijnt Ook BDB-voorzitter Martin Staats hekelt de sloomheid waarmee vaarwegenprojecten in Duitsland worden gerealiseerd. “Op de Donau hadden we vijf jaar geleden eerst gigantische overstromingen nodig om überhaupt over infrastructuuraanpassing te gaan praten. Gedaan is er nog niets." "Inmiddels worden grote staalvolumes uit Oostenrijk per spoor naar Hamburg gebracht. Voor de binnenvaart zijn deze ladingstromen definitief verloren.” De beoogde ‘zachte’ Donauaanpassing levert volgens Staats voor de binnenvaart niets op. De bouw van stuwen zou dat wel doen. “Het valt te hopen dat ook natuurbonden in deze tijden van laag water gaan inzien dat je maar beter wat water in het systeem kunt houden.” Met het oog op de laagwaterproblematiek onderzoekt de Duitse overheid de bouw van stuwen en opvangbekkens voor water langs de Rijn. Maar dat heeft tijd nodig, aldus Achim Wehrmann, hoofd van de afdeling scheepvaart op het verkeersministerie. Dit geldt ook voor het opstellen van een wet om maatregelen op de Rijn te versnellen. “Hiervoor zijn we mede afhankelijk van andere beslissingsnemers en hiërarchieën.” Ondertussen ziet trimodaal vervoerder DP World Inlands (langs de Rijn) steeds meer containers naar het spoor verschuiven. Neese: “Vervoer is voor de industrie een kostenvraagstuk, maar heeft ook te maken met planbaarheid. Spoorvervoer is goedkoper geworden, terwijl de laagwatertoeslagen binnenvaartvervoer duurder maken. Bovendien kampen containerbinnenschepen op de zeehaventerminals nog steeds met vertraging.” Hij pleit voor een verschuiving van asset- naar vervoersondersteuning: “We praten te veel over beton en infrastructuur. Feit is dat weg- en spoorvervoer meer overheidssteun ontvangen dan binnenvaart. Zelfs een schip met een oude motor is milieuvriendelijker dan een gesubsidieerde vrachtwagen met e- motor. Als je op korte termijn meer binnenvaart wilt, moet je binnenvaartvervoer ondersteunen.” ‘BARGEföG’ Naar analogie met de BAföG, een financiële steunmaatregel voor studenten in Duitsland, pleit Neese voor invoering van een ‘BARGEföG’. “Die zul je als overheid moeten verstrekken tot de infrastructuur op orde is. Anders regelt de industrie het zelf door haar goederen op het spoor te zetten." "Verder is een accentverschuiving nodig bij de staatssteun voor gecombineerd vervoer. Versterk bestaande multimodale terminals in plaats van nieuwe te subsidiëren. En zet in op de juiste locatie: niet langs de Weser, maar aan de Rijn.” Door de reductie van de spoortarieven heeft Duitsland spoorvervoer dit jaar veel goedkoper gemaakt. Binnenvaartvertegenwoordigers noemen dit oneerlijke concurrentie. Staats: “Het spoorvervoer kreeg hierdoor een voordeel van 340 miljoen euro. Het afschaffen van de vaartrechten leverde de binnenvaart 50 miljoen op. Hierdoor gaat het spoor aan de haal met typische binnenvaartvrachten. Als het aan de CDU ligt, wordt spoorvervoer in de toekomst nog goedkoper.” Minder geld Ondanks de enorme investeringsbehoefte wil Duitsland in 2020 minder geld in vaarwegen investeren. Dat blijkt uit de conceptbegroting van verkeersminister Scheuer. Vaarwegbeheerder WSV heeft te weinig personeel om projecten voor te bereiden. In de begroting zijn vooralsnog geen middelen voorzien om het personeelsbestand op te krikken. Wehrmann beaamt dat dit niet naar een snelle realisatie van infrastructuurprojecten ruikt. “Het klopt dat infrastructuurprojecten te lang duren. Maar we zijn wel degelijk zaken aan het omzetten. We kijken intensiever naar de West-Duitse kanalen en onderhandelen in internationaal verband over de afschaffing van vaartrechten op de Moezel.” Over de ‘snoeischaarpolitiek’ van Scheuer zegt Wehrmann: “Als je niet protesteert, verandert er niets. Voor de minister van Financiën is het logisch dat je geen geld stopt in een sector die het toch niet kan uitgeven. Er is intensief lobbywerk nodig. De recente binnenvaartplannen kwamen tot stand doordat de sector van zich heeft laten horen. Blijf dit doen, stap direct op de bevoegde minister af en verduidelijk dat je een concreet tijdspad nodig hebt voor de realisatie van infrastructuur.” Martin Staats kondigde aan dat de Duitse binnenvaartorganisaties deze herfst een gezamenlijke marketingcampagne optuigen. “Onder meer op het vlak van personeelstekort kunnen wij van Nederland leren. Misschien moeten ook wij een Green Deal met onze overheid sluiten. Het is een goede marketingtool, en onze sector moet hoe dan ook een moderniseringssprong kunnen maken.” Schone motoren Of de Europese NRMM-richtlijn de juiste weg is om die sprong te maken? Vooralsnog kunnen slechts twee motorfabrikanten (in beperkte vorm) een oplossing aanbieden die enigszins aan de emissienormen voldoet. Verkeersminister Scheuer heeft de sector subsidies tot 80 procent voor schonere motoren in het vooruitzicht gesteld. Hiervoor heeft hij de goedkeuring van de Europese Commissie nodig. Het is maar de vraag wat andere lidstaten hiervan vinden. Een Europese oplossing zou volgens Staats de meest wenselijke zijn. “Laat Duitsland met het NRMM-vraagstuk niet alleen staan.” In Duitsland moet het verkeersministerie aan de slag met een nieuwe subsidieregeling voor vlootmodernisatie. De huidige regeling loopt nog tot eind dit jaar. Wehrmann: “Wat heb je aan een motorenrichtlijn als er geen motoren zijn? Je kunt geen subsidies verstrekken voor iets wat er niets is. We gaan er met onze Europese collega’s over praten. Bij mijn weten is er geen plan B als er op het moment dat de richtlijn van kracht wordt geen geschikte motoren zijn.” Ligplaatsen Rheinauhaven blijven behouden ADVERTENTIE Binnenschippers kunnen op lange termijn blijven gebruik maken van de ligplaatsen in de Keulse Rheinauhaven. De stad Keulen, de haven en het WSA Keulen hebben hierover een akkoord gesloten. Het WSA gaat de ligplaatsen moderniseren. Begin 2018 werden de ligplaatsen gestremd omdat ze niet meer veilig zouden zijn. Dat leidde tot protesten in de binnenvaart. De stad Keulen stelde een ronde tafel in om gezamenlijk met alle betrokkenen naar een oplossing te zoeken. Inmiddels kunnen binnenschippers onder bepaalde voorwaarden de ligplaatsen weer gebruiken. Het tekort aan ligplaatsen is een probleem voor de binnenvaart in Duitsland. Ook in de haven van Mainz wordt nog gestreden om het behoud van enkele ligplaatsen. Ze moeten wijken in het kader van een vastgoedproject aan het water. De binnenvaart dringt erop aan elders in de haven nieuwe ligplaatsen te realiseren. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant