Views
1 week ago

2019-21 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Samen
  • Gaat
  • Goede
  • Opleiding
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

4 8 oktober

4 8 oktober 2019 Op maat gemaakt: Aluminium luiken SCHEEPSMAKELAAR In opdracht van METIS ADVOCATEN te Antwerpen, Meester Stéphane Van Moorleghem, in de hoedanigheid van Curator van het faillissement van Yoni Pius, veilen wij het motorvrachtschip “CHEYENNE” Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 Werkendam 0183 67 80 30 incl. voorrijden excl. btw Afmetingen: L.: 89,25 m, Br.: 11,38 m, H.: 3,40 m, Inzink.: 3,28 m, laadv.: 2354 ton. Bouwjaar: VS: 1974 Dordrecht – AS: 1913 Capelle a/d Ijssel, 1991 Pont-de-Loup (B). Laadruim: Een ruim, stalen laadvloer, rechte beunen Luiken: Aluminium Friesche kap met éénmansluikenwagen (type: Blommaert) Hoofdmotor: Cummins, type: QSK50-M, vermogen: 1176 kw (1600 pk), t/min: 1800, bwj: 2008 + Straalbuis. Keerkoppeling: Masson, type: RSD701. Boegschroef: Type: Van Ballegooy - stuurrooster 360° Motor: DAF – type: XE390C1 – Vermogen: 390 kW – t/min: 1900 – Bwj: 2005. Generatoren: 2 x Fabr. IVECO, 1 x 30 KVA, 1 x 45 KVA. Stuurwerk: Hydraulisch, Fabr. Van der Velden, 2 roeren. Elektriciteit: 24/220/280 V. Autokraan: L: 11 m, SWL: 1500 kg. Woningen: AS: woonkamer, open keuken, badkamer, 3 slaapkamers VS: 1 BB-zijde en 1 SB-zijde: beide voorzien van slaapgelegenheid + open keuken + badkamer Stuurhut: Op hefkolom, beweegbare aluminium bovenbouw. 3 lagen containers Airconditioning: In woning A.S. en stuurhut. Navigatieapp.: In de stuurhut: U-vormige lessenaar met complete navigatie-apparatuur. Radar op beweegbare radarmast op het voor- en achterschip. Ankerlieren: VS: dubbelschijfs oliebaddraadlier, 2 ankers. AS: enkelschijfs oliebadlier, 1 anker met ketting.. Koppellieren: VS: 2 stuks. Verwarming: CV-ketel, elektr. + vloerverwarming Certificaat: C.V.O. geldig tot 02/03/2020. Diktemeting: Vlakrapport van 2014 aanwezig. Ligplaats: Wijnegem, linkeroever - wachtkade Info: Theo Moons, 7/7 bereikbaar Tel.: +32 475 499448 of +31 611 370447. E-mail: theomoons@skynet.be Biedingen aan: Mr. Stéphane Van Moorleghem via e-mail: svm@metisadvocaten.be Bezichtiging: Zonder afspraak op 30/10, 04/11 en 09/11/2019 telkens van 11 h tot 16 h. Afsluitdatum van de biedingen: 15/11/2019 om 18 h. De verkoop geschiedt onder de volgende voorwaarden: - met goedkeuring van de Curator en de Rechter-Commissaris. - Eventuele tussentijdse verkoop door de Curator is mogelijk. De omschrijving wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het schip zich bevindt. Deze staat is goed gekend door de Koper, met alle zichtbare en onzichtbare gebreken, zonder enige garantie door de Verkoper. LEVERING VOOR ZUIVER, ONBELAST EN VRIJ VAN ALLE HYPOTHECAIRE INSCHRIJVINGEN EN BESLAGEN. MVS – Moonrakker BOUWJAAR 1950 - Mainz Monbach AFMETINGEN 67 m x 8,20 m x 2,52 m - 919 TON MOTOR Cummins 675 pk, revisie 2009 2 Ruimen – Staal over azobé - Elektriciteit vernieuwd 2018 Overzakbaar stuurhuis - Zeer gunstige prijs! MVS - Fame BOUWJAAR 1957 - Berlijn AFMETINGEN 74 m x 7,55 m x 2,5 m - 912 TON MOTOR Volvo Penta 600 pk , bouwjaar 2005 3 x 220/380 - boegschroef Starters... is dit jullie springplank? MVS – Rainbow BOUWJAAR 1951 - Meindrich AFMETINGEN 84,58 m x 8,20 m x 2,50 m - 1167 TON MOTOR Baudoin 1000 pk, bouwjaar 2017 CCR2 Nieuw vlak - Achterschip vernieuwd Correcte prijs! MVS– Philadelphia BOUWJAAR 1971 - Mitrovica - Servie. AFMETINGEN 84,65 m x 9,10 m x 3,02 m - 1555 TON - 81 TEU MOTOR ABC - 1200 pk , revisie 2014 Zeer ruime woning Schip is om door een ringetje te halen. © JAMES DUFFY - MARINETRAFFIC.COM www.kliek.be Boterhamvaartweg 2, 2030 Antwerpen, +32 475 27 47 67 gsk@gskbrokers.eu - www.gskbrokers.eu © WALDEMAR SNOCH - MARINETRAFFIC.COM © SHIPPHOTO © HUTSE LUC - MARINETRAFFIC.COM © FRANK22 - MARINETRAFFIC.COM © CMP KLINK - MARINETRAFFIC.COM © PETER KOSZTOLICZ - MARINETRAFFIC.COM GEZOCHT Container duwbakken met boegschroef. BINNENVAARTSCHEPEN DROGE LADING • TANKERS DUW/SLEEPBOTEN WOONBOTEN • NIEUWBOUW Cargo duwbakken in diverse afmetingen met of zonder luikenkap. MVS– Navalo BOUWJAAR 1954/ 2007 AFMETINGEN 81m x 9.07m x 2.58m - 1251 TON - 81 TEU MOTOR Mitsubischi 862 pk , bouwjaar 2009, CCR2 Het volledige middenvoorschip 2007 en mooi aan elkaar gestrookt. Vast werk overname en inruil bespreekbaar. Opstappen en varen. MVS– Brizo BOUWJAAR 1973 - Langerbrugge AFMETINGEN 95 m x 10 m x 3,02 m - 2047 TON - 2900 m³ MOTOR 2 x 750 pk Cummins QSK 19 bouwjaar 2010 in geluidsdichte kast Vlak en buikdenning bj 2017. Ruime woning. Tonnage versus ruiminhoud = geweldig goed MVS – Alcatraz BOUWJAAR: 1971 - Melnick (CZ) AFMETINGEN 80 m x 9,24 m x 2,52 m - 1217 TON - 48 TEU MOTOR Caterpillar C32 , 750 pk, bj 2014, 09/2019 10.200 uur Zeer goed onderhouden schip, volledig doorgerepareerd. Inruil bespreekbaar. U wenst geen aanpassingen te doen, dan is dit uw schip. MVS Miranda BOUWJAAR 2001 - Orsova AFMETINGEN 110 x 11,45 x 3,50 - 2989 TON - 208 TEU MOTOR Caterpillar 3512 - 1521 pk, revisie 2011 Spudpalen Leuwenstein Laat de kans niet liggen, om dit schip te bezichtigen.

5 8 oktober 2019 ASV: “Waar blijft werkbare hardheidsclausule?” Investeringen die nodig zijn om schepen aan de strengere technische eisen van de CCR en de Europese Unie te laten voldoen, zouden voor 50 procent gesubsidieerd moeten worden. Dat stelde de ASV zaterdag 28 september voor op haar najaarsvergadering in Rotterdam. “Eigenlijk zijn we principieel tegen subsidie en vinden we dat het beleid moet worden aangepast”, zei voorzitter Gerberdien le Sage, “maar we kunnen niet anders. En de Fransen en Walen krijgen ook al subsidie als ze investeren in hun schip. Dat is oneerlijke concurrentie.” Te laat De ASV strijdt al jaren tegen de invoering van een reeks strengere eisen van het ROSR (van de CCR) en ES-TRIN (Europese Unie) die voorschriften voor nieuwbouwschepen straks ook voor bestaande schepen laten gelden. Regels die niet noodzakelijk zijn vanuit het oogpunt van veiligheid. In veel gevallen zijn ze onmogelijk of alleen tegen zeer hoge kosten te realiseren. Daardoor dreigen honderden oudere schepen tot circa 1.500 ton naar de sloop te verdwijnen. Er bestaat een hardheidsclausule waarmee een scheepseigenaar ontheffing kan aanvragen. De procedure is echter ingewikkeld en duurt lang. Daardoor maakt niemand er gebruik van. Na overleg met minister Cora van Nieuwenhuizen besloot de ASV mee te werken aan het om de vereenvoudigen en promoten van de hardheidsclausule. Maar er zit geen schot in, klaagde Le Sage op 28 september. “Het is nu te laat: op 1 januari gaat de nieuwe regelgeving al in. Niemand gelooft erin en niemand wil er energie insteken.” Daarmee doelde ze vooral op de ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “De minister zelf is welwillend.” “Jan Hendrik Dronkers (de Directeur-Generaal, red.) leek er ook van overtuigd dat er iets moet gebeuren”, zei Joost Sitskoorn van evofenedex, die bij de ASV-vergadering aanwezig was. De verladersorganisatie wil de ASV helpen om Dronkers of desnoods de Tweede Kamer ertoe te bewegen alsnog werk te maken van een betere hardheidsclausule. Als de koude sanering van kleine schepen toch niet kan worden afgewend, dan moet de overheid maar met een pensioenvoorziening komen voor de schippers die noodgedwongen stoppen, vindt de ASV. “Een compensatie”, zei Le Sage. “Net zoals ze die aan de boeren willen geven.” Lobby Ron Breedveld, lid van de ASVdenktank, gaf aan wat het wensenlijstje van de vereniging is voor komende jaren. Die punten ging een delegatie van het bestuur enkele dagen later, op donderdag 3 oktober, op het Binnenhof bij SP, PVV en CDA bepleiten. Dat lobbyen gebeurde met het oog op de commissievergadering van 17 oktober als de binnenvaartwoordvoerders van de Tweede Kamer over infrastructuur vergaderen met minister Cora van Nieuwenhuizen. Op dat lijstje staan onder meer minimaal vijf plekken verspreid over het land met ligplaatsen waar schippers langere tijd mogen liggen, als ze door omstandigheden (ziekte bijvoorbeeld) niet kunnen varen. “En overal zouden de bordjes met ‘maximaal 3 x 24 uur liggen’ moeten verdwijnen.” De ASV wil ook dat er een evaluatie komt van afstandbediening van bruggen en sluizen. Het vermoeden bestaat dat er meer ongevallen en aanvaringen door ontstaan, dat er meer oponthoud voor de ASV-voorzitter Gerberdien le Sage: “Niemand wil energie steken in betere hardheidsclausule.” binnenvaart is. Ook zouden spertijden afgeschaft moeten worden en moet er meer én goed opgeleid bedienend personeel komen. Centrale bediening op afstand levert bezuiniging op, maar de ASV is ervan overtuigd dat de kosten uiteindelijk hoger uitvallen. Breedveld gaf als voorbeeld dat Friesland 22.000 minder bedieningsuren hoeft in te zetten. “Maar tegenover die ‘goedkope’ uren staan dure ICT’ers die nodig zijn en het verhelpen van de vele storingen kost ook geld. Daar komen dan de maatschappelijke kosten, zoals de vertragingen voor de binnenvaart, bovenop.” Onderzeeër is gevaarlijk en moet weg DOOR EVERT BRUINEKOOL Gemeente Amsterdam verwijdert en sloopt de onderzeeër Foxtrot B-80 in de haven van de NDSMwerf. De boot verkeert in zeer slechte staat en is een gevaar voor de omgeving. De 90 meter lange onderzeeboot is van Russische makelij. De Foxtrot-klasse is tot begin jaren 80 door Rusland gebruikt. Het schip roest en bevat veel asbest en andere schadelijke stoffen, waaronder chroom-6. De sloopvoorbereidingen starten 25 november. Mislukt De Foxtrot werd in 2002 door ambitieuze ondernemers naar Amsterdam gehaald om hem in te richten voor presentaties en bijeenkomsten. Dat project mislukte, waarna verschillende partijen zich achtereenvolgens over het schip ontfermden. Ook zonder succes. De laatste jaren werd er volgens de gemeente niet meer naar het schip omgekeken. Het vaartuig gaat half december op transport. Dat vereist een specialistische aanpak. De Foxtrot wordt tussen pontons de haven uitgesleept richting Rotterdam, om scheuren en zinken tijdens het transport te voorkomen. Het slopen zal een groot deel van 2020 in beslag nemen, stelt de gemeente. Het nieuwe Nederlandse staalrecyclingbedrijf Purified Metal Company (PMC) in Delfzijl, moet ervoor zorgen dat de onderzeeër duurzaam wordt verwerkt, zodat het milieu geen schade oploopt. In deze fabriek wordt de asbest veilig afgebroken, zodat het resterende staal kan worden gerecycled. PMC heeft als eerste bedrijf ter wereld technologie ontwikkeld om asbesthoudend metaal te recyclen. Het staal wordt verhit tot een temperatuur van 1.500 graden Celsius, waardoor de asbestvezel volledig afbreekt. De Russische onderzeeër ligt al jaren weg te roesten. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De Binnenvaartkrant