Views
9 months ago

2019-21 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Samen
  • Gaat
  • Goede
  • Opleiding
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

22

22 Opleiding + Carrière 11 8 oktober 2019 Schipper loopt risico door stress en overgewicht DOOR MAIKEL APAI De binnenvaart wordt gekenmerkt door het maken van lange dagen, zwaar werk en risico’s. Desondanks gaan schippers lang door. Anders dan bij de meeste banen stopt een man of vrouw niet bij het bereiken van de klassieke pensioenleeftijd van 65 jaar. Zo ongezond zal het werk dus waarschijnlijk niet zijn – maar eigenlijk valt daar moeilijk de vinger achter te krijgen. Ervaring leert dat op het gebied van stress en overgewicht nog genoeg te verbeteren is. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid maakt periodiek rapporten over incidenten op het water, in zowel de binnenvaart als de zeevaart. Maar dan gaat het over ongevallen. De algemene staat van de gezondheid van de gemiddelde schipper of matroos komt aan bod tijdens de keuring voor de scheepvaart (voor de zeevaart tweejaarlijks, voor de binnenvaart vanaf het 50e levensjaar). Ed Simons, keuringsarts voor de scheepvaart, meldt: “Het is een uitzondering wanneer we te maken krijgen met scheepvaartgerelateerde incidenten. Wel komen er soms passanten in de huisartsenpraktijk, die dan door de huisarts worden gezien. Als er wat gebeurt op het IJsselmeer of in de buurt van de Oranjesluizen, is dat vaak ambulancewerk. Een paar jaar geleden kreeg een schipper op het IJsselmeer een beroerte. Hij heeft toen varend, maar verlamd aan één arm, afgemeerd bij de sluis en werd toen verder geholpen door de huisarts.” Medisch dossier Typische, aan het beroep gerelateerde gezondheidsklachten zijn niet bekend. Schippers komen wel vaak pas in actie als ze acuut een dokter nodig hebben, is Simons’ perceptie. Bij medische keuringen wordt gekeken naar het zenuwstelsel en het hart. Het hebben van epilepsie of een pacemaker kan reden zijn voor een afkeuring; alledaagse hulpmiddelen als een bril of een gehoorapparaat zijn geen beletsel. “Ook kom ik vaak huidproblemen tegen. De huid heeft heel wat te lijden bij personeel op een binnenvaartschip.” “Een keuring levert soms ook een doorverwijzing op. Af en toe komen we bij keuringen problemen tegen bij de urinecontrole. Er kan dan bijvoorbeeld bloed in zitten. Deze mensen wordt geadviseerd contact op te nemen met de huisarts voor verder onderzoek. Sommige schippers hebben geen huisarts of bezoeken die nauwelijks. Een goede opbouw van een medisch dossier is er dan niet.” Leeftijd is geen probleem Leeftijd hoeft geen probleem te zijn. Bij de keuringen blijken de meeste schippers niet zoveel te mankeren. Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB) heeft de leeftijdsgrens voor een schipper opgetrokken naar maximaal 72 jaar. In de rondvaartbranche is ook veel vraag naar schippers, weet Simons. Jong én oud. De keuringsarts ziet ze regelmatig langskomen. “Een groot gedeelte van deze schippers is al gepensioneerd, maar ingezet via uitzendbureaus bestieren ze zowat de halve vloot aan veren en ponten.” Sinds anderhalf jaar vraagt de Inspectie Leefomgeving en Transport meer aandacht voor problematisch overgewicht bij opvarenden. Simons: “Nu is het inmiddels zo dat zwaarlijvigheid kan leiden tot een kortere bevoegdheid, of dat je even niet verder mag varen totdat je op een verantwoord gewicht zit en dat je verplicht wordt om je door een diëtist te laten begeleiden. Dit kan grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering en voor het dagelijks brood van de schipper.” Afkeuring In de Handleiding medische keuringen Scheepvaart 2019 van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat omschreven dat de buikomvang hiervoor bepalend is. Is deze bij een man groter dan 102 cm en bij een vrouw groter dan 88 cm, dan wordt er gekeurd naar een beperkte bevoegdheid van een jaar. Bij een BMI (Body Mass Index) van tussen de 35 en 40, wordt die bevoegdheid beperkt tot een half jaar. En zit de BMI boven de 40, dan neemt de medisch adviseur scheepvaart een beslissing. De inspectie laat weten dat de keuring voor wat betreft overgewicht voor binnenvaart gelijkgetrokken is met die van de zeevaart. Ze geven de gelegenheid om iets te doen aan het gewicht om afkeuren te voorkomen; een attest kan voor één of twee jaar worden afgegeven, waarna er opnieuw gekeurd wordt. In 2019 is de medisch adviseur scheepvaart van het ILT enkele keren per maand door keuringsartsen voor de scheepvaart benaderd om te overleggen over een keuring met een BMI van boven de 40. Afkeuring door overgewicht is bijna altijd in combinatie met andere aandoeningen. En dit komt een enkele keer per jaar voor. Stress Iets wat ook speelt in de binnenvaart, is de mate van stress. De regelgeving is omvangrijk en strikt. Om je aan de vaar- en rusttijden te kunnen houden, is het met het ligplaatsentekort vaak een race tegen de klok om tijdig ergens af te meren. “Die stress kan aanzienlijk zijn”, geeft Simons aan. “Er wordt hard en stevig beboet.” “Het is ook moeilijk om te stoppen. Schippers kunnen gevangen zitten in een benarde financiële situatie. Schippers in de binnenvaart zijn toch voor het merendeel eigen baas. De hele familie draait mee in het bedrijf.” Mercator werkt samen met Athene In het Maritiem Instituut Mercator in Oostende kunnen zowel jongens als meisjes terecht. In de eerste graad secundair onderwijs krijgen leerlingen een brede algemene opleiding die wekelijks aangevuld wordt met enkele lesuren ‘Waterworld’. In deze lessen maken de leerlingen kennis met de kansen en mogelijkheden die de maritieme wereld biedt. In de tweede en derde graad kan gekozen worden voor een meer specifieke, toekomstgerichte opleiding. Sinds september is er een samenwerking met Athena in Oostende. Leerlingen van de eerste graad secundair maken gedurende zes weken kennis met alle facetten van de maritieme wereld onder de noemer ‘Maritieme Module’. In het Maritiem Instituut Mercator worden ook maritieme workshops aangeboden voor andere scholen. Inschrijven kan via de school. Er zijn voorlichtingsdagen op 19 december, 29 mei en 19 juni. Kijk voor meer informatie op www.maritiemonderwijs.be. Service Monteurs C M Y CM MY CY CMY K STORM biedt u volledige serviceoplossingen voor verschillende toepassingen en sectoren. Als één van de grootste Europese merk onafhankelijke servicebedrijven voor verbrandingsmotoren en onderdelen bieden wij technische kwaliteit en geven uitgebreid, professioneel advies. We zijn op zoek naar monteurs met een MBO opleiding richting AOT, motorvoertuigentechniek of Elektrotechniek met affiniteit voor verbrandingsmotoren. Vakinhoudelijk ken je de werking van een verbrandingsmotor en is het een voordeel wanneer je bekend bent met besturingstechniek. Verder kun je op gebruikersniveau overweg met de Microsoft pakketten Outlook en Excel. Je hebt 3 jaar relevante werkervaring in een serviceorganisatie. Verder laat je je niet gek maken ofwel je bent stressbestendig en heb je uiteraard geen 9 tot 5 mentaliteit Ons aanbod ◊ Een volledig ingerichte bedrijfsauto met laptop en smartphone ◊ Zelfstandig en verantwoordelijk werk ◊ Continue doorontwikkeling door training, scholing en cursussen ◊ Een aantrekkelijk salaris en goede arbeidsvoorwaarden www.a-storm.com Lijkt jou dit een mooie uitdaging, stuur dan je CV aan August Storm BV - Zandweistraat 22 - 4181 CG - Waardenburg - T. 085 0777 640 - service-nl@a-storm.com

21 Opleiding + Carrière 12 8 oktober 2019 dematrozenzusjes dematrozenzusjes Hoi Yanaika & Yanina, kunnen jullie je even voorstellen? Wij zijn de matrozen zusjes ,ik ben Yanaika 9 jaar en mijn jongere zus Yanina is 5 jaar. Wij varen samen met mama en papa op het binnenschip “Avanium” deze is 85 meter lang en 8.20 m breed. Het schip is 1341 ton groot. Wij varen vooral in Duitsland op de Rijn. Ik, Yanaika zit tijdens het schooljaar op internaat van maandag tot vrijdag. Yanina moet vanaf september 2020 naar internaat. Wat vinden jullie zo leuk aan het wonen op een binnenschip? Wonen aan boord op een binnenschip is leuk omdat je altijd een mooi uitzicht hebt en je nooit op dezelfde plaats blijft. Soms liggen of varen we samen met vrienden of familie en dan is het steeds heel gezellig! Als het mooi weer is houden we ervan om te zwemmen en met de bijboot te spelen “hoe gekker hoe liever “. Het is ook leuk dat al moeten mama en papa varen en werken op het schip wij gewoon aan boord kunnen zijn. Soms mogen we ook al helpen met het schip en ruim proper te maken! Nu gaan we iets eigenaardigs zeggen maar we slapen ook liever aan boord want het geluid van de motor doet ons net iets beter slapen als anders! Wat we wel minder leuk vinden is dat we soms wel heel ver moeten rijden om van en naar boord te gaan. Ondertussen zijn we dat al wel gewoon en hebben we steeds onze voorraad koekjes en snoepjes mee in de auto. Krijgen jullie weleens vraagjes van kinderen die aan wal leven? Wat doen mama & papa op het schip? Papa vaart en doet het onderhoud van het schip en mama vaart soms ook en doet de papieren van het schip en zorgt altijd voor het lekkere eten voor iedereen aan boord. Mama rijdt ook steeds met de auto om ons van en naar school te brengen. Om de maand hebben we een matroos en dan hebben mama en papa wat meer vrije tijd. Papa houdt heel erg van vissen in zijn vrije tijd en mama houdt zich bezig met shirts en geschenkjes te bedrukken. Helpen mama en papa jullie een beetje met de filmpjes? Een beetje wel, maar wij vinden wel al de leuke ideetjes uit. Papa geeft enkele tips en mama steekt de filmpjes in elkaar en als wij het filmpje goed vinden komt het op internet! Op welk internaat zitten jullie ? En zitten jullie bij elkaar in de groep? Ik zit op het internaat Heidehof in Kapellen (Antwerpen) en ik ben net mijn 4de jaar hier gestart! Yanina zit nu nog in het laatste kleuterklasje en gaat daarom af en toe naar huis logeren bij ‘nona’ onze grootmoeder om nieuwe dingen te leren op school. Vanaf volgend schooljaar gaat zij ook naar Internaat. Bij ons op internaat zijn wij 1 hechte groep we eten allemaal samen in dezelfde refter we spelen allemaal samen buiten of binnen op zolder. Dus zal ik dan heel veel tijd met zus kunnen doorbrengen. Alleen de studie en slaapkamers zijn verdeeld in groepen. Ja heel veel , deze zomer op vakantie kregen we voor de zoveelste keer de vraag of wij het erg vinden om op internaat te zitten en hoe alles aan boord verloopt. Het zijn vaak dezelfde vragen zoals bv.: • Hoe groot is jullie schip? • Wonen jullie op het schip ? • Hoe ziet jullie woning er uit ? hebben jullie wel een toilet en keuken? • Wat doen jullie allemaal aan boord? • Wat vervoeren jullie? • Hoe blijft een schip drijven? • Missen jullie mama en papa niet als je op school bent? Het zijn niet alleen vragen van kinderen aan wal maar ook van leerkrachten op school. Zelfs mama’s en papa’s van schoolvriendjes hebben mij al vragen gesteld en dat is normaal want ze kennen gewoon niet veel over binnenvaart. dematrozenzusjes Wat is het leukste wat jullie aan boord hebben meegemaakt , en op het internaat? Begin dit jaar lagen we in Zwitserland met vrienden , en na 1 uurtje rijden konden we samen in de bergen in de sneeuw spelen en met een slee naar beneden glijden! De dag erna mocht ik zelfs met het vliegtuig naar Brussel vliegen omdat het op de weg druk en lang rijden was. We hebben ook al eens vlak voor de stad van Keulen gelegen en daar mooi vuurwerk vanaf de eerste plaats meegemaakt! Op internaat gaan wij elk jaar naar de schaatsbaan in het dorp en gaan we daar lekkere frietjes en smoutebollen eten. Elk jaar kijk ik daar naar uit! Op internaat doen wij altijd hele leuke dingen op woensdag middag zoals zwemmen, cinema en springkastelen enz. Ook houden we van feestjes elk jaar hebben we een Halloween en kerstfeest &ook met carnaval en Valentijn doen we iets leuks! Als mama eens thuis is en ik niet naar internaat moet gaan vraag ik vaak of ik wel woensdag middag naar internaat mag om de activiteiten mee te doen. dematrozenzusjes Waarom zijn jullie begonnen op Instagram? Door al die vragen die we steeds krijgen ben ik dan op het idee gekomen om leuke filmpjes te maken. ik had al direct een naam gevonden *de matrozenzusjes* want stiekem zijn wij wel gek van de zoete zusjes op YouTube. Met dit idee ben ik naar mama en papa gestapt en heb hun gevraagd of we filmpjes op TIKTOK mochten maken. Ze waren akkoord maar alles wordt wel eerst door hun gecontroleerd want zelf zijn wij nog te jong. Via TIKTOK proberen we vooral vriendjes en kindjes van onze eigen leeftijd te bereiken en daarna is mama met het idee gekomen om ook een Instagram account te openen om zo andere en grote mensen te bereiken. We proberen foto’s & filmpjes te maken van hoe wij het aan boord leuk maken en hoe wij leven als schipperskinderen. Volg onze avonturen op Instagram!

Binnenvaartkrant