Views
1 week ago

2019-21 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Samen
  • Gaat
  • Goede
  • Opleiding
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

22

22 Opleiding + Carrière 11 8 oktober 2019 Schipper loopt risico door stress en overgewicht DOOR MAIKEL APAI De binnenvaart wordt gekenmerkt door het maken van lange dagen, zwaar werk en risico’s. Desondanks gaan schippers lang door. Anders dan bij de meeste banen stopt een man of vrouw niet bij het bereiken van de klassieke pensioenleeftijd van 65 jaar. Zo ongezond zal het werk dus waarschijnlijk niet zijn – maar eigenlijk valt daar moeilijk de vinger achter te krijgen. Ervaring leert dat op het gebied van stress en overgewicht nog genoeg te verbeteren is. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid maakt periodiek rapporten over incidenten op het water, in zowel de binnenvaart als de zeevaart. Maar dan gaat het over ongevallen. De algemene staat van de gezondheid van de gemiddelde schipper of matroos komt aan bod tijdens de keuring voor de scheepvaart (voor de zeevaart tweejaarlijks, voor de binnenvaart vanaf het 50e levensjaar). Ed Simons, keuringsarts voor de scheepvaart, meldt: “Het is een uitzondering wanneer we te maken krijgen met scheepvaartgerelateerde incidenten. Wel komen er soms passanten in de huisartsenpraktijk, die dan door de huisarts worden gezien. Als er wat gebeurt op het IJsselmeer of in de buurt van de Oranjesluizen, is dat vaak ambulancewerk. Een paar jaar geleden kreeg een schipper op het IJsselmeer een beroerte. Hij heeft toen varend, maar verlamd aan één arm, afgemeerd bij de sluis en werd toen verder geholpen door de huisarts.” Medisch dossier Typische, aan het beroep gerelateerde gezondheidsklachten zijn niet bekend. Schippers komen wel vaak pas in actie als ze acuut een dokter nodig hebben, is Simons’ perceptie. Bij medische keuringen wordt gekeken naar het zenuwstelsel en het hart. Het hebben van epilepsie of een pacemaker kan reden zijn voor een afkeuring; alledaagse hulpmiddelen als een bril of een gehoorapparaat zijn geen beletsel. “Ook kom ik vaak huidproblemen tegen. De huid heeft heel wat te lijden bij personeel op een binnenvaartschip.” “Een keuring levert soms ook een doorverwijzing op. Af en toe komen we bij keuringen problemen tegen bij de urinecontrole. Er kan dan bijvoorbeeld bloed in zitten. Deze mensen wordt geadviseerd contact op te nemen met de huisarts voor verder onderzoek. Sommige schippers hebben geen huisarts of bezoeken die nauwelijks. Een goede opbouw van een medisch dossier is er dan niet.” Leeftijd is geen probleem Leeftijd hoeft geen probleem te zijn. Bij de keuringen blijken de meeste schippers niet zoveel te mankeren. Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB) heeft de leeftijdsgrens voor een schipper opgetrokken naar maximaal 72 jaar. In de rondvaartbranche is ook veel vraag naar schippers, weet Simons. Jong én oud. De keuringsarts ziet ze regelmatig langskomen. “Een groot gedeelte van deze schippers is al gepensioneerd, maar ingezet via uitzendbureaus bestieren ze zowat de halve vloot aan veren en ponten.” Sinds anderhalf jaar vraagt de Inspectie Leefomgeving en Transport meer aandacht voor problematisch overgewicht bij opvarenden. Simons: “Nu is het inmiddels zo dat zwaarlijvigheid kan leiden tot een kortere bevoegdheid, of dat je even niet verder mag varen totdat je op een verantwoord gewicht zit en dat je verplicht wordt om je door een diëtist te laten begeleiden. Dit kan grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering en voor het dagelijks brood van de schipper.” Afkeuring In de Handleiding medische keuringen Scheepvaart 2019 van de Inspectie Leefomgeving en Transport staat omschreven dat de buikomvang hiervoor bepalend is. Is deze bij een man groter dan 102 cm en bij een vrouw groter dan 88 cm, dan wordt er gekeurd naar een beperkte bevoegdheid van een jaar. Bij een BMI (Body Mass Index) van tussen de 35 en 40, wordt die bevoegdheid beperkt tot een half jaar. En zit de BMI boven de 40, dan neemt de medisch adviseur scheepvaart een beslissing. De inspectie laat weten dat de keuring voor wat betreft overgewicht voor binnenvaart gelijkgetrokken is met die van de zeevaart. Ze geven de gelegenheid om iets te doen aan het gewicht om afkeuren te voorkomen; een attest kan voor één of twee jaar worden afgegeven, waarna er opnieuw gekeurd wordt. In 2019 is de medisch adviseur scheepvaart van het ILT enkele keren per maand door keuringsartsen voor de scheepvaart benaderd om te overleggen over een keuring met een BMI van boven de 40. Afkeuring door overgewicht is bijna altijd in combinatie met andere aandoeningen. En dit komt een enkele keer per jaar voor. Stress Iets wat ook speelt in de binnenvaart, is de mate van stress. De regelgeving is omvangrijk en strikt. Om je aan de vaar- en rusttijden te kunnen houden, is het met het ligplaatsentekort vaak een race tegen de klok om tijdig ergens af te meren. “Die stress kan aanzienlijk zijn”, geeft Simons aan. “Er wordt hard en stevig beboet.” “Het is ook moeilijk om te stoppen. Schippers kunnen gevangen zitten in een benarde financiële situatie. Schippers in de binnenvaart zijn toch voor het merendeel eigen baas. De hele familie draait mee in het bedrijf.” Mercator werkt samen met Athene In het Maritiem Instituut Mercator in Oostende kunnen zowel jongens als meisjes terecht. In de eerste graad secundair onderwijs krijgen leerlingen een brede algemene opleiding die wekelijks aangevuld wordt met enkele lesuren ‘Waterworld’. In deze lessen maken de leerlingen kennis met de kansen en mogelijkheden die de maritieme wereld biedt. In de tweede en derde graad kan gekozen worden voor een meer specifieke, toekomstgerichte opleiding. Sinds september is er een samenwerking met Athena in Oostende. Leerlingen van de eerste graad secundair maken gedurende zes weken kennis met alle facetten van de maritieme wereld onder de noemer ‘Maritieme Module’. In het Maritiem Instituut Mercator worden ook maritieme workshops aangeboden voor andere scholen. Inschrijven kan via de school. Er zijn voorlichtingsdagen op 19 december, 29 mei en 19 juni. Kijk voor meer informatie op www.maritiemonderwijs.be. Service Monteurs C M Y CM MY CY CMY K STORM biedt u volledige serviceoplossingen voor verschillende toepassingen en sectoren. Als één van de grootste Europese merk onafhankelijke servicebedrijven voor verbrandingsmotoren en onderdelen bieden wij technische kwaliteit en geven uitgebreid, professioneel advies. We zijn op zoek naar monteurs met een MBO opleiding richting AOT, motorvoertuigentechniek of Elektrotechniek met affiniteit voor verbrandingsmotoren. Vakinhoudelijk ken je de werking van een verbrandingsmotor en is het een voordeel wanneer je bekend bent met besturingstechniek. Verder kun je op gebruikersniveau overweg met de Microsoft pakketten Outlook en Excel. Je hebt 3 jaar relevante werkervaring in een serviceorganisatie. Verder laat je je niet gek maken ofwel je bent stressbestendig en heb je uiteraard geen 9 tot 5 mentaliteit Ons aanbod ◊ Een volledig ingerichte bedrijfsauto met laptop en smartphone ◊ Zelfstandig en verantwoordelijk werk ◊ Continue doorontwikkeling door training, scholing en cursussen ◊ Een aantrekkelijk salaris en goede arbeidsvoorwaarden www.a-storm.com Lijkt jou dit een mooie uitdaging, stuur dan je CV aan August Storm BV - Zandweistraat 22 - 4181 CG - Waardenburg - T. 085 0777 640 - service-nl@a-storm.com

23 Opleiding + Carrière 10 8 oktober 2019 FULL SERVICE BINNENVAART CREWING AGENCY Bij ons kunt u ervaren Matrozen en Lichtmatrozen vinden. VOLLEDIGE BEMANNING SERVICE • Bemanning service • Pay-roll & accounting • Vervoer door lokale agent • Cursusregelingen • Crew-verzekering • Gezellig, kleinschallig internaat met een huiselijke sfeer • Volop aandacht voor het individuele kind • Centrum, scholen, sporthal, zwembad en het IJsselmeer op loop- en fietsafstand • Veel binnen- en buitenspeelmogelijkheden • Betrokken medewerkers Riva Marine is een internationale Crewing agency gevestigd in Letland. Wij bieden vanuit Letland, maar ook uit andere EU-landen bemanning aan de binnenvaart. Wij stellen hoge eisen aan ons personeel. www.rivamarine.lv info@rivamarine.lv +31 85 021 5738 Schippersinternaat Het Kompas | Villa Novalaan 1, 8531 HM Lemmer 0514 - 56 35 35 | www.schippersinternaathetkompas.nl In verband met uitbreiding zijn wij op zoek naar : Schipper Bootman De Vlissingse Bootliedenwacht BV is een bedrijf dat zich bezighoudt met nautische dienstverlening in de haven van Vlissingen op het gebied van meren / ontmeren van zeeschepen, het vervoer van personen en tevens alle voorkomende werkzaamheden ten behoeve van de scheepvaart in en om de haven. Je word ingedeeld in een vaste ploeg waarbinnen je zelfstandig werkzaamheden uitvoert. Behalve het meren / ontmeren van zeeschepen moet je ook werkzaamheden verrichten aan boord van onze sleepvletten, personeelstender of op ons kraanschip. Dit betreft het duwen en slepen van bakken, jachten of andere objecten tot en met het aan boord brengen van goederen op zeeschepen. Heb je interesse in deze uitdaging en beschik je over voldoende inzet en doorzettingsvermogen? Stuur dan je brief/email met CV naar onderstaande gegevens. Wij vragen • Groot vaarbewijs • Marcom B • Radardiploma • ADN diploma • VCA* certificaat Wij bieden • Markt conform salaris • Mogelijkheid binnen het bedrijf ontbrekende diploma’s/certificaten te behalen • Afwisselende baan met veel vrijheid en een dynamische omgeving Competenties • Werken in teamverband • Stressbestendig/zelfstandig • Flexibel • Klantgericht • Bereid in een volcontinue ploegendienst te werken Vlissingse Bootliedenwacht BV Postbus 118 / 4330 AC Middelburg Tel : +31 (0) 118-462226 / E: wim@vlbvlissingen.nl Contactpersoon : Wim van Splunder

De Binnenvaartkrant