Views
1 week ago

2019-21 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Samen
  • Gaat
  • Goede
  • Opleiding
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

14 8 oktober

14 8 oktober 2019 WERK-bezoek in Werkendam Beleidsadviseurs, accountmanagers en andere (maritieme) functionarissen van gemeenten in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland, verenigd in CLOK, waren op WERK-bezoek in Werkendam. Na presentaties van De Waal en WMI én een rondleiding waren zij helemaal op de hoogte van het reilen en zeilen van het Werkendamse maritieme cluster. Mooie verbinding overheid-ondernemers! En WMI weer op de kaart! Drijvende zonnepanelen WMI-lid Hakkers heeft samen met Waterschap Rivierenland, Blue21 en TU Delft drijvende zonnepanelen ontwikkeld. Meer informatie over dit project is te vinden op: https://innozowa.nl/ Werkendam: alles aan boord! 300 meter lange kade In de Vlothaven in Amsterdam realiseert De Klerk Werkendam voor BMN Bouwmaterialen een nieuwe 300 meter lange kade. Werkendam: alles aan boord! Nieuwe afmeervoorziening WMI-lid Hakkers heeft in opdracht van Shell Raffinaderij Nederland B.V. met succes een nieuwe afmeervoorziening geplaatst in de 1e Petroleumhaven te Rotterdam. Werkendams vakmanschap! werkendammaritimeindustries.nl 7 scheepswerven 19 maritieme toeleveranciers 10 maritieme dienstverleners 2 constructiebedrijven Alles aan boord.

15 8 oktober 2019 Met kleine stappen richting autonoom varen Het Ontwikkelingscentrum voor Scheepstechniek en Transportsystemen (DST) in Duisburg bouwt een virtueel testveld voor (semi-)autonoom varen en hoopt ook subsidie te krijgen voor een eigen onderzoeksschip. DST-directeur Rupert Henn gelooft dat automatiseringsoplossingen een grote bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van het personeelstekort in de binnenvaart. Hij vertelde tijdens het Forum Binnenschifffahrt in Kalkar: “Je kunt hierdoor met dezelfde hoeveelheid mensen langer doorvaren. Dit helpt de binnenvaart slagvaardig te blijven ten aanzien van het wegvervoer, dat op termijn met autonome vrachtwagens ook ’s nachts zal kunnen doorwerken.” De vraag of (semi-)automatisering ook de veiligheid op de vaarwegen verhoogt, beantwoordde hij voorzichtig: “Dat zou kunnen. Maar wanneer is een oplossing veilig genoeg om te worden toegelaten in de praktijk? Pas op het moment dat zij minder schade veroorzaakt dan de mens.” Veel uitdagingen Automatisering in de binnenvaart betekent dat we schepen steeds meer als puur vervoermiddel gaan zien, uitgerust met moderne technologie. Welke rol heeft de zelfstandige ondernemer Rupert Henn vertelde tijdens het Forum Binnenschifffahrt in Kalkar over het onderzoek aan zijn instituut naar autonoom varen. (foto Sarah De Preter) nog in dit verhaal? “Hij vaart vanuit zijn home office en bevracht het schip.” Overigens zal het volgens Henn nog jaren duren voor de eerste onbemande schepen varen. Naast het besturen van het schip voeren bemanningsleden immers tal van andere taken uit. Bovendien zijn er nog grote stappen te zetten voor een schip kan ‘communiceren’ met bijvoorbeeld de bolders op een sluis. “De grootste uitdaging is het berekenen van de meest optimale vaarkoers door de computer. Daar heb je enorm veel sensordata voor nodig. Het zou eenvoudiger zijn om schepen met elkaar te laten communiceren in een netwerk." "Deze ontwikkeling kost tijd en energie. We gaan een lange periode tegemoet waarin (semi-)autonome en niet-autonome schepen door elkaar heen varen. Bij de ontwikkeling van technologie beginnen we echter niet vanaf nul. Onder meer in de luchtvaart en het wegvervoer is al veel ontwikkeld.” Gissen Naar de snelheid waarmee de automatisering van binnenschepen zich gaat voltrekken, kunnen zelfs de ingenieurs van het DST deels alleen gissen. “Op veel vragen kunnen we vandaag nog geen antwoord geven. Bijvoorbeeld: zullen zelfvarende schepen ooit in staat zijn elkaar in te halen? Schepen zullen hoe dan ook met elkaar en met de infrastructuur moeten communiceren. Er zijn ook noodprocedures nodig voor als het misgaat. Dat wordt een lang traject.” Het DST voert in Duisburg in een virtuele omgeving simulaties uit met (semi-)geautomatiseerd varen. In een grote waterbak test men op schaal technologie om schepen op afstand te besturen. Daarnaast is het instituut betrokken bij het opbouwen van een testveld op het Dortmund-Ems-kanaal. Hier kan men volgens Henn op zijn vroegst vanaf 2028 proeven met onbemand varen doen. “Vervolgens kun je het testveld uitbreiden via het Rhein-Hernekanaal tot op de Rijn. Als je dáár autonoom kunt varen, dan kun je het overal. Vanaf maart gaan we de risico’s beoordelen. Dat kan jaren duren, want het móét veilig zijn.” Onderzoeksschip Het DST hoopt subsidie te krijgen voor de bouw van een eigen onderzoeksschip om dergelijke technologie te testen. Met ditzelfde schip wil men ook alternatieve vormen van voortstuwing testen, onder meer op basis van waterstof en zonne-energie. De weg naar zelfvarende binnenschepen is er één van kleine stappen, waarbij eerst virtueel en pas daarna in de praktijk wordt getest. Henn verwacht dat het minimaal tien tot vijftien jaar duurt voor de technologie om schepen op afstand te besturen geschikt is voor de praktijk. Of deze schepen volledig onbemand zijn, is dan nog maar de vraag. “Vervolgens zul je veel praktijkervaring moeten opdoen. Dit maakt het lastig om nu al te voorspellen wanneer de eerste echte onbemande schepen varen. In de praktijk zullen er steeds meer assistentiesystemen voor de stuurman bijkomen. Hierdoor groeit ook de acceptatie voor (deels) geautomatiseerd varen.” Nieuwe software helpt VCU netten ontwerpen Netten tekenen en berekenen is een tijdrovend karwei dat niet iedereen even goed onder de knie heeft. Daarom heeft de maritieme afdeling van Visserijcoöperatie Urk (VCU) eigen software laten ontwikkelen, die dit proces automatiseert. Deze VCU Net Designer is ontwikkeld met RapiD Engineering, waarvan de medewerkers zelf ervaring hebben met de visserij. Extra voordeel: de bedrijven zijn buren van elkaar. Voor RapiD Engineering was dit een hele mooie uitdaging, meldt het bedrijf in een persbericht: “Wij zijn van oorsprong techneuten die ook aardig kunnen programmeren. Onze core business is het programmeren van API-koppelingen voor CAD-Software om engineers werk uit handen te nemen. Nu hebben we onze eigen CAD-software ontwikkeld, speciaal voor het tekenen van visserijnetten. Een prachtige klus.” VCU en RapiD hebben eerst alle eisen en wensen op tafel gelegd. Goede nettenmakers liggen niet voor het oprapen, laat staan mensen die ook netten kunnen ontwerpen en berekenen. Een van de belangrijkste eisen was dan ook om de software laagdrempelig en toegankelijk te maken. De software is nu zo ontworpen dat de gebruiker zelf niets meer hoeft te berekenen. De snitten, dieptes, breedtes, overgangen, lengte van de pezen…alles wordt door de software berekend. Tekeningen Ook de opmaak van de tekeningen is zo gemaakt dat die eenvoudig te lezen zijn. Alle materialen hebben een eigen kleur zodat in één oogopslag te zien is uit welke materialen het net is opgebouwd. Naast de productietekening wordt van elk paneel een aparte snijtekening gemaakt, waardoor de taken in de fabriek goed verdeeld kunnen worden. De één houdt zich bezig met het uitsnijden van de panelen, de ander met het assembleren van het net. Een andere handige module is de gewichtsberekening. Met één druk op de knop wordt van een net berekend hoe zwaar dit is, hoeveel netwerk er nodig is om de panelen uit te snijden en wat de kostprijs is van de materialen. Simulatie VCU heeft daarmee al een flinke slag gemaakt in de automatisering van de netontwerpen. De coöperatie kijkt nog verder: nu het net exact op tekening staat, moet er ook gesimuleerd kunnen worden hoe het zich onder water gedraagt. Er bestaan buitenlandse software pakketten die dit kunnen, maar die zijn volgens VCU en RapiD flink verouderd of niet waarheidsgetrouw genoeg. Door ook hiervoor een eigen pakket te laten ontwikkelen kan VCU zelf bepalen wat de software allemaal moet kunnen. De eerste stap daarvoor is al gezet. Van het getekende net in de VCU Net Designer wordt automatisch een 3D-model gemaakt. Dit 3D-model is de basis voor de uitwerking van een 3Dsimulatiepakket. UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 1000 TOT 1500 TON. OTHELLO INRUIL MOGELIJK Afmetingen : 135 x 11,45 x 3,59 Tonnage : 3918 Bouwjaar : 2010 Hoofdmotor : 2x Mitsubischi, 862 PK, Bj. 2010 WILHELMINA I & II Afmetingen : 185,88 (75,88 + 110,00m) x 12,55 Tonnage : 7426 Bouwjaar : 1987-1998 Hoofdmotor : 2x Caterpillar 3512 DI-TA 1522 PK (revisie mei 2019) SOBRINA Afmetingen : 20.40 x 5.31 x 2.70 Bouwjaar : 1955 Hoofdmotor : Caterpillar , C32, Pk 1230, Bj. 2012 NIEUWBOUW DUWBOOT Nieuwbouw duwboot 19m x10m. In week 33 is er gestart met de bouw van de duwboot. Verdere afbouw nog te bepalen. EXCLUSIEVE VERKOOP Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl Volg ons op

De Binnenvaartkrant