Views
6 days ago

2019-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenschifffahrt
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

4 10 september

4 10 september 2019 FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an Herrn A. Fontijne dispo@intertrans.ch und/oder +41 61 487 90 70 ADN-transporten in goede banen leiden Voor onze duwboten Otto en Quattro zijn wij op zoek naar een gemotiveerde kapitein. Als kapitein bij Parabel Barging ben je verantwoordelijk voor het vervoeren van ADN-transporten met één vaste duwbak. Hierbij geef je leiding aan een team van professionals en houd je je bezig met de veiligheid aan boord. Wat verwachten we van jou? Wij gaan graag in gesprek met een kapitein die in het bezit is van een Rijnpatent, radarpatent en ADN Basis. Heb jij je Rijnpatent nog niet (volledig)? Jouw sollicitatie zien we ook graag tegemoet! Want wij vinden jouw enthousiasme en bereidheid om bij te leren net zo belangrijk. Je beschikt verder over goede communicatieve en leidinggevende vaardigheden en bent een waardevolle toevoeging aan het team. Wat kan je van ons verwachten? Een uitdagende baan op een gloednieuwe duwboot. Je komt terecht in een organisatie waar volop ruimte is voor ontwikkeling en waar jij centraal staat. Ook bieden wij: • Luxemburgse condities • Goed salaris • Vaarsysteem in overleg Wil je meer informatie? Bel dan +352 2670 5264 of mail parabelbarging@inos.lu Parabel Barging SarL Route du Vin 9 . L-5401 AHN Postadres: Postfach 53 . L-6701 Grevenmacher Tel: +352 2670 5264 . Fax: +352 2670 6964 . Mobnr: +31 653145095 (W. Sep) E-mail parabelbarging@inos.lu Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de

5 Dubbele groeicijfers Amsterdam De overslag in het Noordzeekanaalgebied is in het eerste halfjaar van 2019 gestegen tot 54,1 miljoen ton. Dat is 7 procent meer dan vorig jaar. Deze stijging is vooral te danken aan de dubbele groeicijfers in de Amsterdamse haven: die pluste met 12,3 procent tot 45,4 miljoen ton. Dat is een nieuw record. Beverwijk noteerde een stijging van 23 procent en kwam uit op 349.000 ton. In Zaanstad daalde de overslag met 13,2 procent naar 72.000 ton en IJmuiden ging (foto Port of Amsterdam/Max Dijksterhuis) 12,3 procent achteruit tot 8,5 miljoen ton. De overslag van natte bulk steeg met 10,6 procent tot 25,9 miljoen ton. De stijging met 13,8 procent in droge bulk was het gevolg van meer overslag van steenkool (23%) en granen (21%). Dit segment kwam daardoor uit op 17,8 miljoen ton. De stijging van steenkooloverslag kwam door de export naar niettraditionele markten, zoals India en het Middellandse Zeegbied. CEO Koen Overtoom van Port of Amsterdam: “De stijging van de kolenoverslag heeft te maken met gunstige prijsomstandigheden van steenkool. Normaliter is de seizoensopbouw van kolenvoorraden later in het jaar zichtbaar in de overslagcijfers. Vorig jaar was bovendien een flinke daling te zien in kolenoverslag voor het Duitse achterland door de lage waterstand.” De overslag van het aantal containers nam met 35 procent toe. Dat is mede toe te schrijven aan de in 2018 gestarte shortsea-lijndienst van Samskip. Tegenover de records staan ook dalingen. Zo ging stukgoed met 20 procent terug. Ook het aantal zeecruiseschepen dat Amsterdam in het eerste halfjaar bezocht, daalde: van 74 naar 51. Door de invoering van de toeristenbelasting per 1 januari voor cruises die niet in Amsterdam starten of eindigen, zijn reders uitgeweken naar IJmuiden en Rotterdam. Het aantal riviercruiseschepen dat Amsterdam in het eerste half jaar bezocht, bedroeg 1189. Een jaar eerder waren dat er 1272. Deze daling schrijft Port of Amsterdam eveneens toe aan de invoering van de toeristenbelasting. Stikstof en PFAS leggen infraprojecten plat Voor heel veel bouwprojecten kan de stikstof-uitspraak van de Raad van State verregaande gevolgen hebben. Volgens een schatting van het Interprovinciaal Overleg gaat het mogelijk om 18.000 woningbouw-, landbouw- en infrastructuurprojecten. Die liggen al stil of dat dreigt binnenkort te gebeuren. De Raad van State verwees eerder dit jaar het Programma Aanpak Stikstof (PAS) naar de prullenbak. Dat programma bood een ontsnapping voor bouwprojecten die tot extra stikstofuitstoot in de buurt van beschermde natuurgebieden leiden: als er zicht op was dat die uitstoot in de toekomst werd gecompenseerd, mocht het alsnog. Nu niet meer. En zodoende moeten bestemmingsplannen en vergunningen opnieuw worden beoordeeld. Ook baggerwerken zijn door heel Nederland gestopt. Maar dat heeft vooral met een ander probleem te maken: onduidelijkheid over wat moet gebeuren met stoffen die tot de PFAS-groep behoren. Deze poly- en perfluoralkylstoffen 10 september 2019 worden al decennialang toegepast (onder andere in verf, cosmetica en kleding) en zijn nauwelijks biologisch afbreekbaar. Ze worden aangetroffen in grond en baggerspecie en door het ontbreken van duidelijke normen en regelgeving stellen opdrachtgevers, zoals Rijkswaterstaat en waterschappen, uit voorzorg opdrachten uit. De Vereniging van Waterbouwers heeft samen met andere brancheorganisaties uit de bouw een brief gestuurd aan staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat waarin ze om actie vragen. Rijkswaterstaat weet niet wat er met grond moet gebeuren die voorheen opgeslagen kon worden in diepe plassen. Hierdoor zijn baggerwerkzaamheden stilgelegd, onder andere op de Waal. BLN Schuttevaer maakt zich ernstige zorgen om de gevolgen hiervan voor de scheepvaart, schrijft de Vereniging van Waterbouwers aan Van Veldhoven. “Zeker bij sterk wisselende waterstanden als gevolg van de droogte is het op diepte houden van de vaargeul cruciaal voor de veiligheid van het scheepvaartverkeer.” Gevaarlijk incident in sluis Dettelbach Bolder schiet los tijdens schutten Een losgerukte bolder in de Mainsluis van Dettelbach heeft op 12 augustus geleid tot een incident waarbij het binnenschip Sandra W betrokken was. Gelukkig vielen er geen gewonden. Schipper/eigenaar Peter Woortman wil het voorval uit veiligheidsoverwegingen onder de aandacht brengen. Bij het WSA Schweinfurt vermoedt men dat overbelasting van de bolder de oorzaak was. De Sandra W voer op 12 augustus stroomafwaarts de sluis in Dettelbach in. Na het afmeren volgens de voorschriften informeerde de schipper de sluismeester per marifoon dat het schip klaar was om te schutten. Roestvorming Bij de start van het schutten brak een sluisbolder af en vloog rakelings langs het hoofd van de stuurman. Er vielen geen gewonden, maar de Sandra W heeft wel enkele kleine beschadigingen opgelopen. Op foto’s die de bemanning heeft gemaakt zou te zien zijn dat de bolder is afgebroken door roestvorming. Schipper/eigenaar Peter Woortman: “Je kunt op de foto’s zien dat slechts één van de zes stalen pinnen is afgebroken. Dus de andere vijf waren al doorgeroest.” “Als ook de andere bolders op deze sluis in een soortgelijke staat zijn, lopen collega-schippers een verhoogd risico op ongelukken. Er bestaat namelijk een vastmaakplicht in de sluis tijdens het schutten.” Overbelasting Uit navraag bij het bevoegde WSA Schweinfurt blijkt dat er nooit eerder een bolder is losgekomen op de sluis. Dettelbach is een zogenoemde damwandsluis. Om beschadiging van de damwand als gevolg van foutief vastmaken te voorkomen, hebben de bolders in de verankering breekpunten waarop bij overbelasting de breuk moet plaatsvinden (Sollbruchstellen). Bij een belasting van meer dan 200 kN begeven ze het. Schepen mogen een belasting van de bolders van 200 kN dan ook niet overschrijden. Het WSA vermoedt dat overbelasting de reden was van het ongeval met de Sandra W, al is dat achteraf niet met zekerheid te zeggen. Niet 'remmen' Het feit dat de breukpunten (pinnen) doorgebroken zijn, kan hierop wijzen. “Schippers weten hoe sterk de bolders mogen worden belast. Men mag bijvoorbeeld niet ‘remmen’ aan de bolders.” De losgekomen bolder wordt vervangen door een identiek exemplaar. Overigens is het schutten in de sluis volgens het WSA nog steeds veilig. “Wanneer men zich aan de voorschriften houdt en de bolders niet overbelast, is er geen enkele reden om ongerust te zijn.” UITNODIGING JUBILEUMBIJEENKOMST D.V. zaterdag 21 september 2019 PROGRAMMA 13.30 - 14.00 UUR ONTVANGST GASTEN 14.00 - 16.00 UUR JUBILEUMVIERING 16.00 - 17.00 UUR BORREL 17.30 - 19.00 UUR FEESTELIJK BUFFET GASTSPREKERS ZIJN: • mr. J.H. Oosters, commissaris van de Koning in de provincie Utrecht • mr. ing. J.H. Dronkers, directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken ministerie van I&W • drs. P. van Dalen, Europarlementariër ChristenUnie 21/09/2019 BINNENVAART ONTMOETINGSDAG De middag wordt gepresenteerd door EO-presentatrice Mirjam Bouwman Vakantiepark de Heigraaf De Heygraeff 9 3931 ML Woudenberg Aanmelden voor deelname uiterlijk 16 september 2019 via WWW.BINNENVAARTEVENTS.NL 100 JAAR

De Binnenvaartkrant