Views
6 days ago

2019-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenschifffahrt
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

20 10 september

20 10 september 2019 CCM3: afbouw 2 Sendo Liners XL Op het onlangs gearriveerde ponton met de 18 casco’s bevonden zich ook 2 casco’s voor Sendo-Shipping B.V. De Sendo Liners XL komen uit de ‘stal’ van Concordia Damen, hebben een uitgekiend ontwerp en gaan op trajecten emissieloos op batterijen varen. Diverse WMI-leden gaan onder regie van CCM3 aan de slag om de schepen af te bouwen. De in februari 2019 opgeleverde, eerste, Sendo Liner is genomineerd voor de KNVTS Schip van het Jaar-prijs 2019. De Sendo Liner is het eerste binnenvaartschip dat urenlang emissieloos kan varen. Wie een kijkje wil nemen op dit schip is van harte welkom tijdens de Wereldhavendagen Rotterdam op 7 en 8 september 2019, aan de Westerkade. Concordia Damen: ponton uit China De semi-afzinkbare Black Marlin van Boskalis-dochter Dockwise heeft 18 binnenvaartcasco’s, een aantal duwbakken en een kraanschip voor Concordia Damen van Shanghai naar Rotterdam gebracht. TMS uit Werkendam maakte de berekeningen voor het laden en lossen en het zeevasten van de schepen, wat er - samen met de bemanning van de Black Marlin - voor zorgde dat de 60 dagen durende reis veilig volbracht werd. Tientallen toeleveranciers en maritieme dienstverleners uit Zuid-Holland en Noord-Brabant gaan de casco’s transformeren tot hypermoderne schepen die hun steentje gaan bijdragen aan milieuvriendelijk vervoer. Ook in Werkendam wordt een aantal schepen afgebouwd. De eerste schepen worden naar verwachting eind dit jaar opgeleverd. Een mooi visitekaartje van onze maritieme topregio! WERK-safari: Prins Willem Alexanderschool bij De Waal De Prins Willem Alexanderschool uit Eethen (gemeente Altena) was op WERK-safari bij De Waal. Cees Verheij legde op zijn eigen enthousiasmerende wijze uit hoe leuk het is, in de maritieme techniek te werken. Hij liet zien hoe De Waal roeren ontwerpt en last. Collega Arie Bax legde zijn jonge publiek uit hoe De Waal stuurmachines voor superjachten maakt. Mooie opbrengst: 3 leerlingen hebben aangekondigd in het Werkendamse maritieme cluster te komen werken! We kijken naar jullie uit, jongens én meiden! Holland Shipyards:elektrische ferry voor Noorwegen De Holland Shipyards Group gaat voor de Brevik Fergeselskap een Electric Road Ferry bouwen. De compacte veerboot, met een capaciteit van 98 passagiers en 16 auto’s, zal de vitale verbindingen tussen de gemeente Brevik en de eilanden Sandøya en Bjørkøya onderhouden. Het schip zal volledig elektrisch kunnen varen, wat het ontwerp toekomstbestendig maakt. Speciale aandacht is ook besteed aan innovatieve energiebesparende maatregelen die het batterijverbruik aan boord verminderen. Lengte: 42 m | Breedte: 11 m | Batterijcapaciteit: ca. 1.000 kWh | Voortstuwingsmotor: 2 x 375 kW werkendammaritimeindustries.nl 7 scheepswerven 19 maritieme toeleveranciers 10 maritieme dienstverleners 2 constructiebedrijven Alles aan boord.

21 10 september 2019 De New Nexus verheft zich bij 14 kilometer snelheid en zet daarna 48 kilometer op de klok. (foto’s Johan de Witte) Schipper redt man op scootmobiel Een Nederlandse schipper heeft woensdag 28 augustueen 80-jarige man bij Lanaken uit de Zuid- Willemsvaart gered. De uit Maasmechelen afkomstige drenkeling was met zijn scootmobiel het kanaal in gereden. Een passerend Nederlands motorschip schoot te hulp: de schipper legde zijn schip stil en gooide de man een reddingsboei toe. Daarmee kon hij op het droge worden geholpen. Geslaagde eerste editie van Flow Drechtsteden Maritiem feest voor mens en techniek DOOR JOHAN DE WITTE Tijdens Flow Drechtsteden ondervonden jobzoekers dat de regio qua moderne maakindustrie en op maritiem gebied bijzonder is. Naast de aanwezige scholen verzorgden bedrijven Scheepswerf Kooiman Hoebee, Bolidt en Veth Propulsion voor jong en oud een rondleiding op de eigen werkvloer. Op het Dordtse Energieplein verrees het Solar Village als het hart van het nieuwe evenement. De deelnemende teams aan de wedstrijd Sport Solar One manoeuvreerden hun zonneboten naar de start. Het evenement ademde duurzaamheid, sport en beleving, onder het motto “Innovation today is energy for tomorrow”. Marije Elgersma van Sport Solar One organiseerde met haar team de zonnebootraces. “Je moet scouten, netwerken en er moet geld komen. Een voorrecht om dat te mogen doen.” Spectaculair Wat is naast de spectaculaire Solar Sport One-wedstrijden, leuker dan kennismaken met allerlei bedrijven en scholen, de nieuwste ontwikkelingen en talloze carrièrekansen? Een gesprek met Rob van Zee bijvoorbeeld, student aan de Universiteit Twente die met zijn team de techniek om met draagvleugels over water te vliegen op het dagelijks menu heeft staan. Of luisteren naar de strategie van Jasper Spaan die met zijn equipe de ins and outs van de in model en techniek onderscheidende New Nexus kent en de boot als piloot vleugels geeft. Het bedrijf New Nexus zit in Tynaarloo. “Zo’n boot is een hobby maar ook een mooie exposure voor ons bedrijf. Klanten zijn geïnteresseerd in wat je doet! We liggen continu op koers van ontwikkeling en duurzaamheid. Onze professionele soft- en hardware helpt hierbij, en het varen met zonnecellen houdt ons bij de les. Het is supergaaf wanneer de boot zich bij 14 kilometer snelheid verheft en daarna 48 kilometer op de klok zet.” “Nog een bootlengte and our friends from the Jakarta University vliegen over de finish”, schreeuwt een luidspreker. Wow, met zeventien man sterk is Indonesië naar Dordt gekomen! Carrière maken “Wij bij OceAnco”, zegt Mark van der Stelt, als de decibels uit de speaker zijn genormaliseerd, “maken waanzinnig mooie jachten. Kijk naar de driemaster Black Pearl die zeilend met propellers als generatoren, die de energie van een flink hotel opwekken, en zonder druppel olie naar New York vaart. Je mag ontwikkelen en bouwen; visie en betrokkenheid krijgen waardering. Bij een loadout vaart er kunst uit de hal. Trots blijft achter, je hebt gewerkt aan een droom." "OceAnco is een lerende organisatie… Je ambitie krijgt de ruimte. Carrière maken binnen ons bedrijf wordt gestimuleerd. Schoolverlaters op zoek naar een job: kom langs en overtuig je!” De maritieme vmbo-leergang van Loket Zwijndrechtse Waard presenteerde zich ook en viel in de smaak. Bolidt Innovation Center Een bezoek aan het nieuwe Bolidt Innovation Center in Hendrik- Ido-Ambacht dompelt je onder in de wereld van kunststof. Architectuur en inrichting benemen je de adem. Evenementenmanager Susanne Versteeg vertelt: “Vanuit een open source-gedachte stellen we in ons innovation center kennisoverdracht centraal, we brengen mensen bij elkaar. Bolidt heeft productie, verkoop en applicatie onder één dak." "Ons bedrijf specialiseert zich in thermohardende kunststoffen voor vloeren en scheepsdekken. Alle opleidingsniveaus vinden hier een baan”, lobbyt Susanne. Bolidt werkt wereldwijd, niet gek voor een bedrijf dat door twee mensen in 1965 vanuit een schuurtje te Zwijndrecht werd gesticht. Scheepshelling En wat denk je dan van Veth-Twin Disc Propulsion dat voor Flow Drechtsteden eveneens zijn deuren opende. Eind 70’er jaren kwam de eerste boegschroef op de markt, nu zit het Papendrechtse bedrijf in een schitterend bedrijfspand waar bezoekers zich verbazen over de toepasbaarheid, grootte en duurzame kwaliteit van de producten. Een fantastisch bedrijf om voor te werken! Flow Drechtsteden was een grenzeloos techniek- en onderwijsfeest. Scheepswerf Hoebee liet – met haar indrukwekkend, schone en efficiënte scheepshelling – zien hoe je een 135 meter lang schip droogzet. De Koedood Marine Group presenteerde zich met Mitsubishscheepmotoren en hybride, milieuvriendelijke energie. Hun nieuwe pand is net zo efficiënt en mooi als een machinekamer! Maritieme leergang Splinternieuw aanwezig was de maritieme vmbo-leergang van Loket Zwijndrechtse Waard. Met ingang van het net gestarte schooljaar worden de profielvakken Mobiliteit, Transport en Produceren, Installeren en Energie aangeboden. Keuzevakken: verbrandingsmotoren, maritieme installaties, werken & leren aan boord en scheepskennis. Nieuw boek over hond Fred Er is een nieuw boek verschenen over de avontuurlijke hond Fred. Fred en het geheim van de haven. Bij het boek hoort een gratis app. Daarmee kunnen kinderen het verhaal – plus tien liedjes – ook horen, voorgelezen en gezongen door acteur Joris Lutz. Daarna kunnen ze met de smartphone zelf op zoek naar het geheim in het echte Rotterdam. Het boek is uitgegeven door Watermerk en kost 17,95 euro. Kijk op www.fred010.nl. Oss: minder containers De overslag bij OOC Terminals in Oss is in 2018 gedaald van 18.000 naar 12.000 containers. De terugval komt vooral doordat China zijn grenzen heeft gesloten voor recyclebaar afval. De uitbreidingsplannen blijven desondanks overeind. De gemeente Oss kocht al voor 12 miljoen euro aangrenzende bouwgrond. OOC zal deze grond in erfpacht nemen. Het Rijk heeft 3,8 miljoen euro toegezegd als daardoor meer containers over water en spoor kunnen worden vervoerd. Twentekanalen De Twentekanalen worden opgewaardeerd. De vaarwegen worden uitgebaggerd; er worden damwanden vervangen en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Rijkswaterstaat is deze maand gestart met een hernieuwde aanbesteding. Van de oorspronkelijke aanbesteding uit eind 2016 bleek later dat er nog te veel onzekerheden waren over de beheersing van de grondwaterstanden, de staat van de damwanden en de risicoverdeling tussen RWS en de aannemer. Nu is de situatie in kaart gebracht en in het nieuwe contract ligt het risico voor het ontwerp van de grondwaterbeheersing bij Rijkswaterstaat. Het project gaat tussen de 100 en 200 miljoen euro kosten. De gunning is gepland in augustus 2020.

De Binnenvaartkrant