Views
6 days ago

2019-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Kalkar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Binnenschifffahrt
  • Binnenvaart
  • Rotterdam

10 10 september

10 10 september 2019 Wij wensen Gebroeders van Slooten veel succes met UK-225 Auke Senior COMINT SPECIALIST IN MAATWERK Foto Evert Bruinekool Wij wensen de UK-225 een behouden vaart EEN HAVEN VAN KWALITEIT EN BETROUWBAARHEID Levering en afbouw complete schip. Coördinatie en planning. Inbouw machinekamers en dek werktuigen. Klifkade 15, 8321 KA Urk Tel. 0527-681788 info@hoekmansb.nl www.hoekmanshipbuilding.nl Wijk 2-25a, 8321 ER Urk Tel. 06-19511914 www.scheepswerfhoekman.nl Comint wenst de UK-225 een goede vangst en behouden vaart. COMINT SPECIALIST IN MAATWERK Specialiteit en expertise op het gebied van interieurbouw, in de breedste zin van het woord. Ons motto is: Specialist in maatwerk, de wensen van de klant staan hierbij centraal. 06-51959973 info@comint-urk.nl www.comint-urk.nl Wij verzorgden de scheepsramen onder keur en wensen de UK-225 een goede vangst en een behouden vaart Waterdicht. Betrouwbaar. Maatwerk. Hora BV Hamersveldseweg 137 3833 GN Leusden T 033-4941295 F 033-4941131 E info@hora.nl

11 10 september 2019 Circulair logistiek centrum Amsterdam gaat ook schepen inzetten In 2021 opent in Amsterdam een nieuw circulair logistiek centrum. Amsterdam Logistic Cityhub moet de hoofdstad helpen bij de doelstelling om in 2030 de eerste stad ter wereld te zijn die volledig emissievrij is. Benzine- en dieselauto’s zijn dan, net als schepen die op gasolie varen, niet meer welkom in de Amsterdamse binnenstad. Maar tegelijkertijd groeit de hoofdstad volgens prognoses naar ruim 1 miljoen inwoners in 2030. Deze groei zorgt in combinatie met de emissievrije ambitie voor een enorme logistieke uitdaging. De komst van een nieuw circulair logistiek centrum, Amsterdam Logistic Cityhub, moet een duurzame oplossing bieden voor de toenemende logistieke belasting van Amsterdam. Dat betekent aanvoer over water gecombineerd met groene stadsdistributie. Amsterdam Logistic Cityhub wordt een duurzaam gebouw in de haven van Amsterdam voor opslag en distributie met 125.000 m2 aan opslagruimte en ruim 10.000 m2 aan kantoorruimte. Lading bundelen Amsterdam Logistic Cityhub combineert logistiek en duurzaamheid. In de magazijnen kunnen de ruimten ook worden ingezet voor palletopslag en aanvullende diensten zoals verpakken, labelen of sorteren. Daarna worden de distributiestromen van en naar het centrum van Amsterdam gebundeld. ALC-directeur Wouter Moll legt uit hoe: “Door bijvoorbeeld pakketten uit de opslag van verschillende gebruikers te combineren en gebundeld te transporteren, zorgen we voor minder transportbewegingen binnen de stadsring van Amsterdam. Bovendien hoeven bedrijven op deze manier geen onnodige voorraden aan te houden en kan de binnenstedelijke opslagruimte worden gebruikt voor andere doeleinden.” Op korte termijn groeit Amsterdam naar 936.000 inwoners. Dit heeft merkbare gevolgen, zoals overbelaste wegen, meer files in de binnenstad, kades en bruggen die verslechteren en langere levertijden voor zowel inwoners als bedrijven. Amsterdam willen met het Actieplan Schone Lucht een autoluw Amsterdam scheppen, om de druk op de binnenstad en de CO 2 -uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Het nieuwe logistiek centrum moet een duurzame oplossing gaan bieden voor deze uitdagingen: efficiënte last mile-logistiek, zonder enige uitstoot van fijnstof of CO 2 . Emissievrij schip Naast opslag faciliteert Amsterdam Logistic Cityhub in elektrisch, duurzaam en emissievrij vervoer van goederen en personen binnen de ring van Amsterdam. Vervoer over water speelt daarbij een belangrijke rol. ALC ontwikkelt hiervoor zelf een multi-inzetbaar, emissievrij schip voor personen en goederen. “Het varen van goederen door Amsterdam biedt een uitstekend alternatief voor het vaak drukke verkeer op de weg”, vindt het bedrijf. Amsterdam Logistic Cityhub wordt ontwikkeld door Larendael Investments, ligt direct aan het Noordzeekanaal en is gemakkelijk bereikbaar vanaf de A10 en de S101. Het stadscentrum ligt op zeven minuten varen en de ring Amsterdam bevindt zich op 1 kilometer afstand. Amsterdam Logistic Cityhub wordt ontwikkeld in samenwerking met Port of Amsterdam, Gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en Beelen Next. HISWA te Water keert het tij DOOR EVERT BRUINEKOOL Van 4 tot en met 8 september was de HISWA te water. De beurs werd voor de tweede keer in Lelystad gehouden. Arjen Rahusen, directeur HISWA te Water, was tevreden. Zijn opdracht is de beurs winstgevend maken of minimaal break-even te draaien, na vijf jaar verlies. “Dit wordt breakeven, anders stoppen we er mee. Er zijn 320 boten en 120 standhouders: 20 standhouders meer dan vorig jaar.” Bijna 30.000 watersportliefhebbers bezochten de Bataviahaven. De verhuizing naar Lelystad biedt de botenbeurs een toekomst. “Amsterdam is vol en je kan er niet parkeren. Ik hoor veel over het verleden, maar daar kan ik niet veel mee. Ik ben aangenomen om toekomst te schrijven”, vertelde Rahusen. Lelystad De beurs staat inmiddels helemaal los van HISWA Vereniging en valt onder een stichting. HISWA te water moest veel mensen overtuigen dat Lelystad helemaal niet zo’n afgrijselijke plek is voor een watersportbeurs. Martin de Kloet van Alufleet in een aluminium sloep. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Het recept voor de groei: “Geen aspiratie voor van alles, wij zijn gewoon een botenshow en daar moeten we duidelijk in zijn. Bezoekers en exposanten zijn belangrijk. Als die tevreden zijn, zijn wij dat ook.” Een steekproef onder de standhouders leert dat ze te spreken zijn over de aanpak in Lelystad. Het weer viel de eerste dagen tegen; dat zorgde ervoor dat er wat minder maar voornamelijk gericht publiek kwam. Niemand was ontevreden. Ze zien allemaal toekomst in de HISWA te water in Lelystad. Marcel Schaap, eigenaar van De Stille Boot, promootte met acht van zijn klanten elektrisch varen op het Boot aan Stroom-paviljoen. Elektrische zeilboten, tenders en sloepen lagen aan de steiger voor klanten die een rondje wilden varen. Hij was met de HISWA om tafel gaan zitten opdat er meer mogelijkheden zouden komen om proef te varen. “Klanten moeten kunnen ervaren en voelen hoe stil het varen is met elektrische boten.” Nieuw was het HISWA Village. Jaco Kuiper van Kuiper Verzekering nam samen met Raymarine het initiatief om een gezamenlijk paviljoen op te zetten voor A-merken, die vooral business-to-business leveren. De gezamenlijke bar werd gebruikt om HISWA-bezoekers te informeren over de producten en met de klanten te netwerken. Edwin van Dijk van WhisperPower stond hier ook “We trekken bouwers en consumenten. Een geweldig idee, dit paviljoen.” Varen Doe je Samen! Al jaren staat Varen doe je Samen! op de HISWA. Zij toonden de nieuwe folder over brandveiligheid aan boord, die in samenwerking met de hulpdiensten is gemaakt. Officieel loopt het project Varen doe je Samen! dit jaar af, maar alle partijen zijn positief en ADVERTENTIE de meeste deelnemers hebben nu al te kennen gegeven voor de volgende vijf jaar weer door te gaan. Martin de Kloet, directeur van Alufleet, lanceerde dit jaar een opvallend schip: de aluminium daysailer Speedlounger 8500. De werf bouwt al jaren aluminium sloepen en werkboten; robuuste schepen, makkelijk in onderhoud en met een industriële look. “Ik laat hier zien dat de watersport niet stilstaat. Een geheel nieuw type zeilboot waar je met tien mensen in de kuip kan zitten en vanuit de kuip kan zeilen. Ook is er hierdoor voldoende ruimte om te kunnen netwerken, of met je personeel even een kort uitje te doen.” OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant