Views
1 year ago

2019-18

26 Zwitserse Rijnhavens

26 Zwitserse Rijnhavens behandelden meer goederen De goederenoverslag in de Zwitserse Rijnhavens is in de eerste helft van het jaar met 12,5% gegroeid ten opzichte van de dezelfde periode in 2018. In totaal zijn er 3,2 miljoen ton goederen geladen en gelost. Vooral de import van minerale olieproducten is aangetrokken. Dit heeft te maken met de shut down van de raffinaderij in het Zwitserse Cressier, die tien dagen langer duurde dan gepland. Dit leidde tot grotere importhoeveelheden. Minerale olieproducten zijn een belangrijke goederengroep voor de Zwitserse havens. Als gevolg van de energietransitie zullen de volumes in dit segment dalen, maar vooralsnog is de vraag naar benzine, diesel en kerosine erg groot. De import van chemische producten groeide in de eerste helft van het jaar met 70%, de export nam af. De containeroverslag daalde met 16% naar 62.907 TEU. Hierbij moet worden vermeld dat de eerste helft van 2018 voor de containeroverslag in Bazel een bijzonder sterke periode was als gevolg van de spooronderbreking in het Duitse Rastatt. Veel verladers verschoven hun containertransporten toen van het spoor naar de binnenvaart. De haven van Bazel verwacht dat de containeroverslag zich in de loop van het jaar verder positief zal ontwikkelen aangezien er voorlopig geen extreem laag water, zoals in de tweede helft van 2018, in het vooruitzicht is. Polen pakt grens-Oder aan Polen gaat de Oder nabij de grens met Duitsland moderniseren. De geplande werkzaamheden moeten bijdragen aan een betere bescherming tegen hoogwater in het stroomgebied van Oder en Weichsel. Er wordt ook een nieuwe stuw in de Poolse Oder gebouwd. Met het oog op de bescherming tegen overstromingen kwamen Polen en Duitsland in 2015 maatregelen aan de grens-Oder overeen. In Duitsland zijn deze al in uitvoering, maar in Polen schoot dit nog niet erg op. Volgens de Vereniging ter promotie van het stroomgebied Oder/Havel (Oderverein) is daar nu een start mee gemaakt: er wordt een grensoverschrijdende studie naar de milieueffecten van geplande maatregelen in Polen uitgevoerd. Deze maatregelen moeten er onder mee aan bijdragen dat in de winter de inzet van ijsbrekers geborgd is. BUND wantrouwig Diverse dammen om de stroom te reguleren worden stapsgewijs vervangen of uitgebreid. De Duitse Bond voor Natuurbescherming (BUND) verwijt de Poolse overheid onder het mom van hoogwaterbescherming de Oder te willen verdiepen, maar de Oderverein noemt dit pure speculatie. De vereniging is juist blij dat Polen nu ook werk maakt van de afspraken die in 2015 met 27 augustus 2019 Duitsland zijn gemaakt. Nieuwe sluis Het Poolse verkeersministerie heeft ook bekend gemaakt een nieuwe stuw te gaan bouwen in de Oder. Vorig jaar is al een nieuwe stuw in Malszyce opgeleverd en nu komt er ook één in Lubiaz. Ze moet de regio beschermen tegen overstromingen. De Polen gaan een sluis met twee kamers bouwen, een stuw, vistrap en waterkrachtwerk. Het complex zou in 2027 klaar zijn. De Oder in Polen wordt opgewaardeerd naar vaarwegklasse Va. Aan ms Amphira leverden onder andere: Dolderman B.V. ClimaLogic B.V. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie set en F.T. GIUDICI ballast-stripping ejectors VE-woning en scheepsstoffering Afbouw en levering Caterpillar C32SCAC Airco-installatie, overdrukinstallatie, ma- Dolpower B.V. 1x John Deere 6135A boeg- Lloyd’s Register EMEA Gecertificeerd Complete stoffering woning en stuurhuis 1014 pk en John Deere 6135AFM chinekamerventilatoren en RVS afsluitbare schroefmotor, 455pk, 1x 60kVA, met John Reintjes Benelux bvba incl. Ve-screen zonwering Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. roosters Deere 4045H en Stamford UC224 en 1x 1x WAF 562 L met reductie van 5,421:1 Verhaar Omega B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Damen Marine Components 30kVA, met Hatz 4L41C en Stamford PI144 RuGotech Pijpleidingen B.V. Eén (1) Verhaar Omega boegschroefinstalla- Alphatron Marine B.V. Stuurpaneel: SP 2700, inclusief roerstand- EMS Group B.V. Complete E-installatie Complete machine kamer voor en achter tie type VBS1000sr (schroefdiam 1000mm) JMA-610 radar, MFM-line, Alphachart en AIS aanwijzer RI 2700, hydraulisch aggregaat: Exakt Alignment Het uitlijnen en funderen schip diesel aangedreven, 450 pk bij 1800 omw/ Alubouw de Mooy B.V. type HPP 2700-180 } 1-1-1/5,5 kW, roeraan- van keerkoppeling en motor Stam Constructie min. en bediening wegafhankelijk Kolom, stuurhuis, beugel, telescoopmast, drijving: type 2 DWK 6080/56, hydrodyna- Foresta Trading B.V. Volledige pakker RVS verende scepters met RVS railingdra- W & O Europe boordlichtbakken en woning deuren voor mische profielroeren: 2 stuks type HD 200 F.T. VICTOR dekwas, ballast- en zwartwater den, uitlaten hoogglans gepolijst voor en Afsluiters voor de dekleidingsystemen en en achterschip en straalbuis: 1 stuk type Optima diameter pompen, F.T. ZENIT MAN ruim-dompelpom- achterschip, aluminium buitenboord steiger machinekamers Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers 1822 mm pen Atex uitgevoerd, F.T. smeerolie haspel- en hoogglans gepolijste roefbeschermingen ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WIJ WENSEN FAMILIE CANT EN DE DECKER EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor familie Cant en De Decker Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Wij bedanken familie Cant en De Decker voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen ms AMPHIRA een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie.

27 27 augustus 2019 Amphira vol kleur, smaak, durf en plezier DOOR JOHAN DE WITTE Je wilt een ander schip, waarop je vaart is in 11 jaar van boeg tot spiegel door gerenoveerd. Tijd voor een stap vooruit in functie en comfort, afmetingen hoeven niet veel groter, zonder ballast mag ze niet meer dan 4 meter boven water steken, zeg je tegen Twan de Goeij, al gauw hoor je dan - of vermoedde je eigenlijk al - dat zo’n schip niet op de markt is. Twan laat Wim Driessen weten: “ik heb een kandidaat voor nieuwbouw!” Nadat de tekening bij RensenDriessen Shipbuilding BV van de tekentafel rolde kwamen Katia De Decker en Maarten Cant na 6 maanden spanning de werf op in het verre Nantong: groots, enorm bouwterrein, verscholen achter andere casco’s ‘fladderde’ de nieuwe Amphira (vlinder) door hun beeld. Zo’n moment vergeet je niet, na een rondje survey daalt je hartslag weer naar stationair! Dordrecht 16 augustus. Op de Denneboom van de Amphira voor de wal bij Dolderman lezen we 81.30 x 10 en 1568 ton. Opmerkelijk in een tijd waarin ‘mega’ al gewoon is! Decennialang is er amper nog een schip van dergelijke afmetingen gebouwd. Vraagje dus voor Katia en Maarten als we aan de – dat dan weer wel - megagrote tafel tegenover Katia en Maarten zitten. Waarom die afmeting? “Het was een voorwaarde om met ons nieuwe schip het traject Brussel en Charleroi te kunnen bevaren. Vanaf de eerste lijn op tekening en tijdens de hele afbouw lag de focus op 4 meter kruiplijn, zonder ruimballast. Met de combinatie modern-economisch en 2 hoog high cube naar Dortmund of 1 gewoon en 1 high cube naar Charleroi onderscheidt het schip zich en maakt ons een ‘grote’ speler op klein vaarwater. Wij varen reeds jaren voor General Bulk CVBA die voor ons een verhuurcontract heeft weten afsluiten met de HTS Group, een probleemloos kanaalschip is dan waardevol.” De naam van het schip is artistiek weergegeven op de boeg. Afbouw: hobby of stress? “Voor stress hadden we geen tijd, zomer, vakantietijd, om 5 uur aan De Caterpillar motor in de nog brandschone machinekamer. (foto’s Johan de Witte) boord, soms met de timmerman en schilder tegelijk. Druk maar een hele leuke periode, fijne gasten ook, de medewerking is top. Wanneer je dan ziet dat er professioneel geïnstalleerd wordt en je bivakkeert in een mooi appartement van Dolderman in een stad als Dordrecht, heb je het gewoon naar je zin. Bovendien zijn we door familie en vrienden erg geholpen, ook de Je-Pa nam een time-out en lag als ouderlijk ‘gezag’ en hulp langszij, waarvoor hier VEEL DANK!” Smaak, durf en plezier De Amphira ziet er niet alleen gelikt uit, maar straalt ook plezier uit. Maarten schuurt en Katia verft. Hij stuurt, zij neemt het met routine over. Aan beiden hangt het label multifunctioneel ofwel een team. Het enorme TV-scherm verraadt Maartens hobby, boeken en haakwerk dat van Katia. Voor de zoons Nicholas 17 (naar boven afgerond) en Matthias (bijna 16) is de voorwoning overeenkomstig de wens van de heren ingericht. De jongste Boaz (9) beschikt over een met graffiti verfraaide kamer. Hiervoor is een Dordtse kunstenaar ingehuurd. Erg leuk en origineel! Overigens riekt de inrichting ook naar hobby. De enorme tafel is style bepalend voor het interieur. Ook in de keuken accenten van hetzelfde blanke eikenhout. Wit geglazuurde baksteentjes in badkamer en toilet hebben de ‘Portugese’ look evenals die van smaak en durf! Gezellig, een woning die zich onderscheidt. De kamer van de jongste is door een professionele graffiti-artiest onder handen genomen. Rondje Amphira Dat specifieke zoals destijds bij een Duijvendijker, van Goor of een Fultonner is niet meer, de nieuwbouw uniformiteit is groot en verschil zit meestal onderwater of in de verblijven. Daarbij komt dat de concullega’s mooie schepen, comfort en kwaliteit ook wel weten in te bouwen, maar met de specifieke RensenDriessen tekening, type ‘New Amphira-‘, samen met de Dolderman style zetten deze makers/afbouwers er toch weer een herkenbaar stempel op! Natuurlijk hou je met een Caterpillar C 32 en EMS elektrische installatiekasten, de geluidloos ingepakte John Deere koelingskasten, brand & veiligheid equipment en bunkers in een 10 meterschip niet veel vloerruimte meer over. Niettemin is alle eigentijdse equipment ingebouwd en heeft alles zijn serviceruimte. ”We hadden er in het begin wel een beetje vrees voor, maar het is uitstekend gelukt.” Aan dek zien we een autokraan en spudpalen van Misti. Het voordek is met de duwsteven uitgebouwd en heeft als plus veel ruimte. Een 500 pk sterke Verhaar kopschroef zorgt dat de Amphira niet uit de bocht vliegt. Ook hier is de stuurhut de eyecatcher, zwart met donkergrijs en staal, gesoigneerd door fraai meubilair met Alphatron apparatuur. Een stuurhut moet doordacht comfortabel zijn ingericht, het is je werkplaats, bureau, kijk op vaarwater en voor de filosoof: de wereld! Wat vinden jullie van je schip? “Super tevreden.” Maandag in de Frisohaven en Botlek containers laden voor Gorinchem, en weer laden voor Antwerpen. De Amphira vliegt uit, wanneer de vakanties voorbij zijn, wordt ze gedoopt in Antwerpen of in Zwijndrecht. “We gaan ’t nog zien.”

Binnenvaartkrant