Views
1 year ago

2019-18

18 27

18 27 augustus 2019 UW ADVERTENTIE GAAT DOOR EUROPA HEEN BEKIJK BINNENVAARTKRANT.NL OP AL UW APPARATEN Het laatste binnenvaartnieuws altijd bij de hand NIEUWS VACATURES E-PAPER AGENDA SOCIAL MEDIA VAARWEGINFO DOWNLOAD ONZE APP NIEUWBOUW (vlootschouw.nl) VIDEO (binnenvaartvlog.nl) IPHONE • ANDROID • TABLET CIJFERS (binnenvaartcij fers.nl) PARTNERCOLUMNS binnenvaartkrant.nl

19 27 augustus 2019 Deur Alexanderkolk Oranjesluizen ontzet Een tankschip voer woensdag 21 augustus rond 11 uur tegen de deur van de Alexanderkolk van het Oranjesluizencomplex in Schellingwoude. De deur raakte beschadigd en bleef gesloten voor bijna twee dagen, waardoor schepen van 95 meter de sluizen niet konden passeren. Koninklijke BLN-Schuttevaer meldt dat “…in de deur leidingen zijn afgebroken die de waterfilm onder de deur moet persen zodat hij open kan glijden.” De leidingen werden vervangen. Door het oog van de naald Het mts Amelie 2 kroop donderdagmorgen 15 augustus bij Nigtevecht op het Amsterdam Rijnkanaal door het oog van de naald. Door roeruitval kwam de richting Amsterdam varende tanker in de bakboordwal terecht. Na een roercorrectie en vol achteruitslaan belandde het schip weer tegen de stuurboordswal. Tot geluk van de bemanning en schipper was er op dat moment binnen de koers geen tegenvaart, anders was mogelijk een kopop-kop aanvaring niet te vermijden geweest. Onder begeleiding van een Rijkswaterstaatvaartuig is het schip een kilometer verder afgemeerd aan de wachtplaats Nigtevecht en stilgelegd. Nadat servicemonteurs de stuurinstallatie hadden nagekeken en ILenT onderzoek deed, mocht het schip donderdagmiddag rond 18.00 zijn weg weer vervolgen naar Amsterdam. Visueel leek de schade aan het schip mee te vallen. Over de schade aan Chinese steenbok het damwand kon RWS nog niets melden, dat wordt nog onderzocht. De schipper wilde geen commentaar geven, hij meldde echter wel: gelukkig geen persoonlijke ongelukken of erger en alles wordt door iedereen keurig afgehandeld. (foto E.J.Bruinekool Fotografie Hilversum) Dode bij aanvaring op Nieuwe Maas Bij een aanvaring tussen een speedboat en een sloep op de Nieuwe Maas ter hoogte van het Antwerpse Hoofd (Noordereiland) 16 augustus in Rotterdam is een vrouw om het leven gekomen. Tien mensen werden uit het water werden gehaald, onder andere door een Watertaxi. De sloep had tien personen aan boord, op de snelle RIB zat één persoon. De Nieuwe Maas werd door het ongeluk afgesloten voor scheepvaartverkeer. De politie onderzoekt het ongeluk. Er liggen twee sleepboten bij en de kranen staan omhoog. Tekenen die er op wijzen dat het ULCV (Ultra Large Container Vessel) gaat vertrekken. Op het 400 meter lange en 58,6 meter brede schip staan de containers 23 breed met 8 hoog voor de brug en 9 hoog erachter. De capaciteit van 20.038 TEU is nagenoeg benut en het schip ligt bijna op haar merk. Rotterdam is de laatste Europese laadhaven en de eerstvolgende haven is Sjanghai. Via het Suezkanaal is dat 10.509 zeemijlen en met een snelheid van 20 knopen gaat zo´n reis 23 dagen duren. De COSCO SHIPPING CAPRI- CORN is een kolossale verschijning. Toch is dit, naar het sterrenbeeld Steenbok vernoemde type met haar vijf zusterschepen niet het grootst. COSCO heeft nog vijf sterrenbeelden, die met 20.119 TEU net iets hoger boven de grens van 20.000 uitkomen. Maar de grootste van COSCO zijn de vijf van de Universe klasse met 21.237 TEU. De wedren lijkt geen grenzen te kennen. CMA CGM ging er dan WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl wel met negen schepen van 22.850 TEU overheen, maar MSC lijkt de winnaar. Medio 2019 kwam de MSC GÜLSÜN in de vaart, de eerste uit een serie van elf, met plek voor 23.756 TEU. Hierop staan de containers zelfs 24 breed en, hoewel even lang, zijn ze met 61,5 wel bijna twee meter breder. Meer zal het niet worden, want het is wereldwijd de maximum reikwijdte voor containerkranen. COSCO (China Ocean Shipping Company) verdubbelde na de fusie met staatsrederij CSCL (China Shipping Container Lines) in capaciteit en door de overname van OOCL (Orient Overseas Container Lines) groeide het uit tot ‘s werelds derde containerrederij. Momenteel opereert men met 478 schepen, waarvan 173 eigen en 305 in charter. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP Netwerkcongres Smart Rivers in Lyon Het netwerkcongres Smart Rivers wordt dit jaar gehouden in het Congres Centrum in Lyon (Centre des Congrès de Lyon) op 30 september en 1 oktober. Het programma werd vorige week bekendgemaakt. Kijk voor de link naar dat programma, met gedetailleerde beschrijving van de verschillende werkgroepen, op www. binnenvaartkrant.nl. Ook voor de link naar de inschrijvingen. Maritiem Festival in Rotterdam Het Maritiem Festival vindt plaats in de weekenden van 31 augustus en 1 september en 7 en 8 september bij het Maritiem Museum Rotterdam. Dan zijn alle historische schepen in de haven toegankelijk voor het publiek, er zijn bijzondere gastschepen, techniekworkshops, kinderactiviteiten, rondvaarten en zondags is er muziek. Het tweede weekend valt samen met de Wereldhavendagen. Kijk voor meer informatie op www. binnenvaartkrant.nl, ook voor tickets voor rondvaarten.

Binnenvaartkrant