Views
1 year ago

2019-18

2 27 augustus

2 27 augustus 2019 Maiden B.V. heeft voor u de volgende vacatures beschikbaar KAPITEIN / STUURMAN / MATROOS Voor meer informatie of solliciteren; neem contact op via onderstaande gegevens. Maiden B.V. | T 06-24 55 25 81 | E info@maidenbv.nl WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR KAPITEINS GEWENSTE KWALIFICATIES • Groot Vaarbewijs en Rijnpatent tot minimaal Mannheim. • Radarpatent • Marifooncertifi caat • In het bezit van ADN-Basis, bereidheid tot behalen van ADN-Gas certifi caat. • Ervaring in de tankvaart WAT BIEDEN WIJ? • Marktconform salaris • Goede werksfeer in gemotiveerd team • 14/14 systeem • Luxemburgse arbeidsvoorwaarden INTERESSE? Neem contact op met: Stephan Uittenbogaard Stephan@unionshipping.nl +31 (6) 27 207 564 Arie Uittenbogaard Arie@unionshipping.nl + 31 (6) 21 228 750 WGL Wij, de Nederlandse tankvaartrederij Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V. (WIJGULA), gevestigd in Druten, bieden aan eigenaren van chemietankschepen meerjarige bevrachtingscontracten aan. Wij zijn actief in het transport van bulkchemie en gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare producten door schepen met roestvaststalen en gecoate tanks. Indien u geïnteresseerd bent om op partnerschappelijke wijze met kwaliteits- en veiligheidsbewustzijn een langdurige contractuele relatie met ons aan te gaan, zouden wij graag verdere details met u willen bespreken. Wilt u als particulier onze vloot versterken, neem dan contact met ons op: Christian Ganz (c.ganz@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 622 of 0487-587 613 Antoinette van de Pol (a.vandepol@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 651 Ook ZZP-ers (Schippers in het bezit van Rijnpatent of Groot Vaarbewijs, ADN basis) die graag voor ons willen werken, verzoeken wij contact op te nemen met: Maarten Bremen (m.bremen@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 653 Antoinette van de Pol (a.vandepol@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 651 ADN-transporten in goede banen leiden Voor onze duwboten Otto en Quattro zijn wij op zoek naar een gemotiveerde kapitein. Als kapitein bij Parabel Barging ben je verantwoordelijk voor het vervoeren van ADN-transporten met één vaste duwbak. Hierbij geef je leiding aan een team van professionals en houd je je bezig met de veiligheid aan boord. Wat verwachten we van jou? Wij gaan graag in gesprek met een kapitein die in het bezit is van een Rijnpatent, radarpatent en ADN Basis. Heb jij je Rijnpatent nog niet (volledig)? Jouw sollicitatie zien we ook graag tegemoet! Want wij vinden jouw enthousiasme en bereidheid om bij te leren net zo belangrijk. Je beschikt verder over goede communicatieve en leidinggevende vaardigheden en bent een waardevolle toevoeging aan het team. Wat kan je van ons verwachten? Een uitdagende baan op een gloednieuwe duwboot. Je komt terecht in een organisatie waar volop ruimte is voor ontwikkeling en waar jij centraal staat. Ook bieden wij: • Luxemburgse condities • Goed salaris • Vaarsysteem in overleg Wil je meer informatie? Bel dan +352 2670 5264 of mail parabelbarging@inos.lu Parabel Barging SarL Route du Vin 9 . L-5401 AHN Postadres: Postfach 53 . L-6701 Grevenmacher Tel: +352 2670 5264 . Fax: +352 2670 6964 . Mobnr: +31 653145095 (W. Sep) E-mail parabelbarging@inos.lu Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu

3 Binnenvaartbeurs op 24 en 25 september: veel aandacht voor opleiding Jongeren bouwen autonome minischepen op STL in Kalkar In Kalkar vindt op 24 en 25 september de zesde editie plaats van de binnenvaartbeurs Shipping Technics Logistics (STL). De formule is uitgebreid met een onderwijshal en een mechatronica-competitie voor jongeren in opleiding. De beurs wordt als internationaal ontmoetingsplatform voor de binnenvaartsector ondersteund door de Schifferbörse Ruhrort en alle binnenvaartorganisaties. Vooraanstaande motorfabrikanten, installateurs, toeleveranciers van de goederen- en personenvaart, havenbedrijven en werven presenteren in Kalkar hun producten en diensten aan een vakpubliek. De organisatoren verwachten bezoekers uit vrijwel alle Europese binnenvaartlanden. In hal A van het congrescentrum Kalkar kan men naast het bezoeken van stands ook enkele lezingen bijwonen. Koning Technisch Bedrijf (KTB) gaat er een scheepsmotor demonteren en aansluitend weer monteren. Specialisten zullen uitleggen hoe bestaande motoren milieuvriendelijker kunnen worden gemaakt. Autonome minischepen Hal B is dit jaar de Onderwijshal (‘B’ staat derhalve voor ‘Bildungshalle’). Beroepsscholen, academies, het Duitse Opleidingsinitiatief Binnenvaart en de bond van beroepsopleiders in Noordrijn-Westfalen laten bezoekers kennismaken met de diverse opleidingsmogelijkheden en carrièreperspectieven in de binnenvaart. Ook vindt in de Onderwijs- (Van links naar rechts) Willem van Hees (projectmanager Ler(n)ende Euregio), Hans-Wilhelm Dünner (Uitgever Schiffahrt und Technik en medeorganisator Forum der Deutschen Binnenschifffahrt), Leon Westerhof (projectmanager Messe Kalkar, organisator van Shipping Technics Logistics), Michaela Schmidt (projectmanager Messe Kalkar) en Axel Götze- Rohen (Bargelink) hal tijdens de eerste beursdag een competitie plaats voor mechatronica-specialisten in opleiding. Studenten gaan er in gemengde Duits-Nederlandse teams autonome schepen in miniatuurformaat bouwen. De teams presenteren hun schepen tijdens de tweede beursdag in hal A aan het publiek. Forum Duitse Binnenvaart De Duitse uitgeverijen Schiffahrtsverlag Hansa GmbH en SUT Verlags GmbH organiseren tijdens de tweede beursdag in een aparte ruimte weer het Forum voor de Duitse Binnenvaart. Vertegenwoordigers uit de politiek, het bedrijfsleven, instituten en brancheorganisaties gaan in discussie over actuele kansen en uitdagingen van de binnenvaart. Onder meer het milieuvraagstuk en het tekort aan vakpersoneel worden behandeld. Dock & Rock in de scheepsbar De STL wordt op 24 september om 10.30 uur officieel geopend door beursorganisator Leon Westerhof in aanwezigheid van Norbert Brackmann, maritiem coördinator van de Duitse Bondsregering. Ook Ocke Hamann, directeur van de IHK Niederrhein en BDBvoorzitter Martin Staats zijn hierbij aanwezig. Om 11 uur maakt de delegatie een wandeling over de Keuls plan voor schone lucht bedreigt binnenvaartcontainervervoer In Keulen zijn vrachtwagens van meer dan 7,5 ton op termijn niet meer welkom in een groot deel van de binnenstad. Dit moet leiden tot een betere luchtkwaliteit in het centrum. Onder meer de Rheinuferstraße (B51), die de haven van Keulen- Niehl verbindt met de (chemie) industrie in het zuiden van Keulen, gaat onder deze regeling vallen. De bond voor verkeer en logistiek (VVWL) in Noordrijn-Westfalen vreest dat dit juist zal leiden tot een nog slechtere luchtkwaliteit. Vrachtwagens die de B51 niet meer mogen gebruiken, zullen voortaan een veel langere route moeten nemen via de A1 en de A4. Ze moeten dan 36,7 km in plaats van 17,5 km afleggen. In het plan van de stad Keulen voor de verbetering van de luchtkwaliteit wordt een veel kortere (22,3 km) alternatieve route genoemd. Volgens de VVWL is deze echter niet geschikt voor grote vrachtwagens, en dus containervervoer. Modal shift Volgens VVWL-directeur Christoph Kösters gaat het ook niet alleen om de extra kilometers die de vrachtwagens in Keulen moeten rijden. “Als gevolg van de langere beursvloer met Ragnar Schwefel van de Duitse bond voor scheepsbouw en maritieme techniek (VSM). De eerste beursdag wordt afgesloten met een gezellige Dock & Rock-party in de scheepsbar van het congrescentrum. Kijk voor het volledige programmaoverzicht op www.binnenvaartkrant. nl Openingstijden STL: Dinsdag 24 september van 11.00 tot 19.00 uur Woensdag 25 september van 11.00 tot 17.00 uur. Foto: Shutterstock route en filevorming op de ring rond Keulen zullen vrachtwagens de haven van Niehl en de industrie in het zuiden nog maar maximaal twee keer per dag kunnen verbinden. Dit is momenteel nog drie keer per dag.” Dit maakt volgens de VVWL binnenvaarttransport van containers vanuit de zeehaven naar de haven van Niehl minder aantrekkelijk dan het directe vervoer van de containers per vrachtwagen naar de industriebedrijven in het zuiden van Keulen. Hele stromen containers zouden dus wel eens van het water naar de weg kunnen verschuiven, wat uiteraard tot veel meer emissies leidt. De VVWL heeft de politiek in Keulen om een oplossing gevraagd. Dieren 27 augustus 2019 Laten we beginnen met accepteren dat de dieren die we nu produceren voor menselijke consumptie levende intelligente dieren zijn met emoties en gevoelens. Dat zijn niet mijn woorden, dat zeggen een koeienboer, een varkensboer en een kippenboer in een gezamenlijk geschreven opiniestuk in De Volkskrant vorige week. Ze stellen dat het houden van vee voor consumptie de komende 20 jaar moet worden afgebouwd naar nul. Na 2040 houden we alleen nog dieren voor hun plezier, niet voor dat van ons. Mooie paradox: als we ze niet meer opeten, sterven ze waarschijnlijk uit. Even los van het nogal onrealistische karakter van die uitspraken: zouden ze anders hebben gedacht als het vak van veeboer nog lekker winstgevend was? Veeboeren zitten in lastig pakket: ze moeten zoals alle economisch gedreven bedrijven steeds groeien om een paar centen over te houden en tja, door de stikstofwetgeving mag dat niet meer. Nou dat weer. Bovendien voelen ze de hete stikstof van de Verenigde Naties in hun nek, die gewapend met een dik rapport stellen dat de mens minder vlees moet eten, anders wacht ons het Armageddon. Nou ja, de mens moet het land beter gebruiken en inderdaad heb je een paar hectaren met gewassen nodig om een koe te voeden. Dus hoe minder vlees, hoe beter het is voor mens en dier en voor de natuur (maar die kan het geen bal schelen). O ja, het klimaat is ook veel blijer met bossen dan met grazende koeien, om maar te zwijgen van in stallen gepropte, gevoelige varkens en intelligente koeien. Onze regering laat zich door al deze onheilstijding niet uit het veld slaan. Een dagje in spijkerbroek op de hei en hopla, de wereld is mooi. We gaan in de feestbegroting 50 miljard lenen want geld lenen levert geld op. Ik weet niet of dat voortaan in de financiële bijsluiter wordt gezet. Jarenlang was het excuus om niks te doen dat er geen geld was, waardoor bezuinigd moest worden op onderwijs en vooruit – de roze olifant in de binnenvaart – het personeel van Rijkswaterstaat. Die tijd is dus voorbij. Het gratis geld steken we in een mooie diepte-investering als beheer, onderhoud en uitbreiding van de vaarwegen. Laten we het halsstarrig bezuinigende Duitsland maar het goede voorbeeld geven. Leen geld en steek het in de vaarwegen, al is het maar om de recessie af te wenden. Zoals alles doen we dit voor de kinderen van de kinderen van onze kinderen, want kunstwerken houden zeker honderd jaar stand als ze goed worden onderhouden. Die kinderen hebben dan wel wat anders aan hun hoofd want zij moeten al dat geld dat wij nu lenen ophoesten. Het wordt steeds moeilijker te accepteren dat mensen intelligente dieren zijn met emoties en gevoelens. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant