Views
1 year ago

2019-18

12 27 augustus

12 27 augustus 2019 Elektrische installaties voor de binnenvaart AANBIEDINGEN Motorola portofoon Vergunningsvrije draagbare portofoon. Kan communiceren met de Vertex 241 dompelpomp O.a. voor ADN schepen. 71.200 l/hr max. EX II 2 GD EEx d kc IIB T4 T135 C IP68. (Dekwas)slang in diverse maten en uitvoeringen uit voorraad leverbaar!) Explosieveilige 165, 00 1.389, 00 www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 Led verstraler 120W Deze krachtige IP67 verstraler heeft een worp van maar liefst 200 meter. Voeding 9-32VDC 119, 99 Blauw bord motor Lineair motor tbv blauw bord. Deze krachtige 24V lineair motor heeft een slag van 150mm. 149, 99 Accukist Kunststof accukist 540x210x300mm tbv 140Ah accu (incl.deksel) Bay15D Led Reefer kast navigatielamp 1in – 4uit Roestvaststalen 10-30VDC 3,5W 6000K 300lumen 16x45mm. Niet gekeurd in combinatie met navigatielantaarn 9, 99 kast met handvat 1x in 4x uit max. 32A met omschakeling. Prijs op aanvraag. Tevens alle soorten Reefer stekkers en kabels uit voorraad leverbaar. Adereindhulskit Adereindhuls kit 400-delig 0,5 t/m 2,5mm 2 199, 00 Onderhoudsvrije accu VMF225M, 12V 225Ah. Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden van gratis accu’s wisselen 225, 00 Weg met die vervelende plaagbeesten! Eenvoudig in te pluggen in een wandcontactdoos 19, 00 Insectenvanger 7, 95 Deze aanbiedingen gelden tot het einde van de maand, of zolang de voorraad strekt. Genoemde prijzen zijn in euro, exclusief BTW. Zet- en drukfouten voorbehouden. Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. www.carronmarine.be Bezoek onze winkel elektrotechniek service shop www.oechies.nl Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - F 010 - 484 28 74 - E info@oechies.nl Dichtstbijzijnde aanlegsteiger (50mtr) 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-12.00 uur

13 27 augustus 2019 “Met een schip voor de wal en een drone doet de rest” Scheepshaltes DOOR JOKE HEIKENS Hans de Ruiter (70) is gebrand op vernieuwing in de scheepvaart. “Door vast te blijven houden aan grote partijen goederen en niet open te staan voor nieuwe goederen, doet de binnenvaart zichzelf tekort”, vindt deze schipper die op 7-jarige leeftijd al aan het roer stond. Hij ziet iets in de scheepshaltes, kleinschalig vervoer over water over kortere afstanden. Het goederenvervoer wordt steeds lastiger. De wegen slibben overal dicht en vooral in de binnensteden. In een waterrijk land als Nederland zou je van die waterwegen gebruik moeten maken. “Door verschillende modaliteiten in te zetten, kun je producten op de juiste plek krijgen. Ik zie veel in scheepshaltes waar goederen aan land gaan en waar drones het laatste stukje kunnen doen. Stel je voor dat je kantoren langs het water hebt waar printpapier en cartridges moeten worden afgeleverd. Dan kun je met een schip tot bij het kantoor komen en de drone naar de juiste afdeling laten vliegen.” Formaat Hagenaar De Ruiter werkt op kantoor bij Bek & Verburgh, waarmee hij zich op meerdere manieren verbonden voelt. “Zij doen waar ik helemaal achter sta. Een circulaire economie; afval wordt hergebruikt en er worden nieuwe producten van gemaakt. Dat is voor mij een inspiratie om te kijken naar hoe we nog beter en Hans de Ruiter met op de achtergrond een schip dat best eens dienst kan gaan doen in de vaart op scheepshaltes. (foto Joke Heikens) Ontwerpen De Ruiter heeft alle ontwerpen klaarliggen voor de scheepshaltes. De meeste schepen moeten het formaat van de Hagenaar hebben, zodat ze tot in de binnenstad kunnen komen. Alleen voor de Leuvehaven is een ander formaat nodig. Ze varen op waterstof. “Die mogelijkheid is door de Universiteit van Groningen ontwikkeld”, legt De Ruiter uit. “We willen zo milieuvriendelijk en geluidloos mogelijk zijn, zodat er ook ‘s nachts op scheepvaart over te stappen. Terwijl het voor het milieu veel beter zou zijn.” Containervaart is al eerder geprobeerd, maar dat bedrijf kreeg het financieel niet voor elkaar. “Dat is heel jammer, maar ik heb het allemaal nagerekend en voor 200 euro per uur moet het realiseren: “Ik heb maar één partij nodig die ook ziet wat ik zie; dat het haalbaar en betaalbaar is.” niet alleen voor kantoren, maar ook voor bijvoorbeeld winkels en bouwbedrijven de benodigdheden prima per schip kunnen worden geleverd in de binnenstad. Er kan een route komen in een stad, bijvoorbeeld in Den Haag over de Schie, maar het kan ook regionaal.” Door die gebieden in zones op te delen, kan de prijs per product op basis van volume en gewicht vastgesteld worden. milieuvriendelijker te werk kunnen gaan.” geleverd kan worden zonder dat omwonenden er last van hebben.” Brug te ver Scheepshaltes zijn voor velen een brug te ver. “Bijvoorbeeld de provincie Overijssel staat er best voor open, maar daar lopen de wegen minder vast dan in het westen, de noodzaak ontbreekt daar nog om De schepen stoppen bij de kade en de 'lading' wordt per drone bezorgd. De toekomst? kunnen. Daarin heb ik meegenomen dat er twee man meevaren tussen de scheepshaltes. De Bluelines doen het prima, die kosten 100 euro per uur, maar daar zit maar één man op.” De Ruiter is zelf met meerdere (grote) partijen in gesprek om de scheepshaltes gerealiseerd te krijgen en om goederenvervoer via scheepshalte te Flexibiliteit Door open te staan voor kleinere partijen en ook andere goederen, creëert een vervoerder meer kansen voor zichzelf. De Ruiter: “In een open laadbak van een schip kun je compartimenten bouwen, die je in kunt klappen als je een grotere partij moet vervoeren. Dat scheelt je dan misschien en paar centimeter aan ruimte, maar het maakt wel dat je veel flexibeler bent. Dat is ook nodig, want er is steeds minder bulk. Ik denk dat Autonoom varen Door zoveel mogelijk te standaardiseren en robotiseren, moeten de schepen klaar zijn voor de autonome overslag. “Dat is wel mijn doel”, legt De Ruiter uit. “De schepen moeten multifunctioneel zijn en tegelijk standaard zijn. Dat bespaart in de kosten. Ik heb hier alles al op papier staan en ik weet dat het werkt. Ik ben bezig met het verkrijgen van subsidies om dit ook in de praktijk te brengen. Veel schippers zullen het pas geloven als ze zien dat het werkt. Ik ben erg blij met de Goederenvervoeragenda die onlangs door minister Nieuwenhuizen werd gepresenteerd, ik had dat geschreven kunnen hebben. Daarin wordt veel nadruk gelegd op vernieuwing en duurzame systemen. De scheepshaltes passen precies in dat plaatje.”

Binnenvaartkrant