Views
1 year ago

2019-18

10 27 augustus

10 27 augustus 2019 Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service mogelijkheid tot time-charter Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 8000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vanaf € 2.270,79 excl. BTW Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda 9,5 kW 17 kW 25,7 kW www.maritimebooster.nl Ook complete installatie mogelijk Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Als het om mensen (op zee) gaat MultiSure B.V. Verzekeringen/Insurances Bij individuele of collectieve verzekeringen voor zeevarenden en aanverwante beroepen wilt u aan boord stappen bij de beste partij. Een partij die specialistische expertise combineert met een persoonlijke benadering. Een partij als MultiSure. Veilige koers MultiSure is een onafhankelijk en internationaal georiënteerd assurantiekantoor, al bijna een kwart eeuw gespecialiseerd in het verzekeren van maritieme beroepsbeoefenaars. Met de fijnmazige collectieve en individuele zorg- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van MultiSure vaart u een veilige koers. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan en ga ook overstag! Tosca 18 - 2926 PK KRIMPEN A/D IJSSEL - www.multisure.nl - info@multisure.nl - Tel.: (0180) 55 27 27 2163850 ADVERTENTIE 132x92 mm en 266x44 mm.indd 1 16-01-17 15:19

11 27 augustus 2019 In de UK 225 is alles perfect op elkaar afgesteld DOOR EVERT BRUINEKOOL De nieuwe kotter UK 225 en de nog in aanbouw zijnde MDV 2 bouwen voort op het succes van de MDV 1 (Masterplan Duurzame Visserij), het schip dat de prestigieuze KNVTS Schip van het Jaar-prijs kreeg. Elk stukje opgedane kennis en ervaring is onderzocht en bij positieve bevindingen geïmplementeerd in de UK 225 en ook in de MDV 2. De MDV 2 van de familie Romkes lift mee op het voortschrijdende inzicht met hun eerste schip de MDV 1. vlnr: Louwe Post, Jurie Romkes (collega-visser van BCK40 helpt met twinrig: nieuwe techniek voor 225), Tromp van Slooten, machinist Michiel van Es en stuurman Marco Voorijs. (foto Louwe Post) Beter Nadat de MDV 1 de KNVTS Schip van het Jaar-prijs ontving, zijn de Urkenaren niet achterover gaan leunen. Het kon nog beter. Na grondig onderzoek kwamen circa 200 veranderpunten en ideeën tot stand. Ze werden stuk voor stuk meegenomen en geïmplementeerd in de nieuwe UK 225. Het uiterlijk is identiek, maar binnen is het echt anders en nog beter. De UK 225 Auke-Senior is gebouwd in opdracht van de broers Freek, Simon en Tromp van Slooten uit Urk, die nu elk met hun eigen schip vissen. Louwe Post, oud-compagnon van Tromp van Slooten, doet de administratie en directievoering voor het bedrijf. De UK 227 vist nog tot kerst met een pulstuig, met Simon als schipper. en ervaring is in het nieuwe schip gestoken. Evenals de kennis die vanaf 2015 met de MDV 1 is opgebouwd. Dit resulteerde in een volledig anders ingedeeld schip. De machinekamer zit nu voorin, in het midden het visruim en achterin de elektra. Dit houdt in dat de generatoren die voorin staan, de elektromotoren in het achterschip voeden. Het voordeel van deze indeling is dat de kop niet zakt bij het vullen van de visruimen, doordat het gewicht in het midden van het schip zit. De kraan is meer naar het midden van het achterdek gebracht, hij kan nu zowel aan stuur- als bakboord lossen. De eerste visjes komen binnen op de UK 225 (foto Louwe Post) In september vorig jaar werd de kiel gelegd voor de UK 225 en juli dit jaar werd met de proefvaarten begonnen. Het casco voor de MDV 2 wordt momenteel aan de Klifkade in Urk afgetimmerd. Evenals bij de MDV 1 bouwde CSR in Rotterdam het casco in opdracht van Hoekman Shipbuilding en Padmos, die de UK 225 verder afbouwden. Hoekman Shipbuilding deed de afbouw, Comint (specialist in maatwerk) verzorgde het interieur en Padmos het schilderwerk en het vistuigen. Op dezelfde manier is begonnen aan het derde schip, de MDV 2. De UK 225 is af. (foto Louwe Post) Puls De Europese wetgeving is aangepast. Het pulsvissen mag niet meer. Dat heeft grote gevolgen. De NG 12 vist onder leiding van Freek onder Duitse vlag en later in het jaar zal blijken of de NG12 in 2020 mag blijven pulsen. Tromp, de jongste van de drie broers, vist met de nieuwste aanwinst UK 225 met twinrig. Vanaf 2020 zal in ieder geval de UK 227 weer met het traditionele boomkortuig gaan vissen en vijftig procent meer brandstof gaan gebruiken. “Dat is eigenlijk iets wat je liever niet De MDV 2 ligt voor de kade van Hoekman Shipyard. (foto Evert Bruinekool) wilt”, vindt Tromp van Slooten. “Wij kozen bewust voor de bouw van het nieuwe schip, omdat er binnen ons bedrijf een stukje ongebruikte scholquotum was”, vertelt Tromp van Slooten. “Dat wilden wij graag zelf benutten. Maar ook op één soort vissen investeren is niet verstandig. Wij wilden het risico spreiden.” Al hun kennis Indeling De transportbanden van de visverwerking zitten nu van achterin tot halverwege, waar ook een omkleedruimte voor de vissers is. In de kop zijn een werkbank voor de machinist en een ijsmachine. “Elk plekje is nu goed benut.” Op het visverwerkingsdek zijn extra lensputten gekomen en grotere pompen waardoor er nu bijna geen water meer op het dek staat. Stapje voor stapje hebben de broers samen met MDV alle punten en ideeën doorgelopen en uitgewisseld. Het derde schip dat nu gebouwd wordt, de MDV 2, wordt met dezelfde punten verbeterd. Louwe Post viste jarenlang als compagnon van Tromp van Slooten. Na een weekje vissen omschrijft hij de voordelen van het schip als volgt: “Een geweldig schip, het vist beter maar ook anders dan vroeger. De digitale wereld en sensoren brengen veel voordelen mee, je hebt meer inzicht. De kostprijs per kilo vis is lager.” De efficiëntie van de huidige techniek zoals voortstuwing, elektro, schroeven en AIS-gekoppeld aan computers is veel beter op elkaar afgestemd en geeft een enorm inzicht in het vissen en varen. Digitaal werken is de laatste jaren snel opgerukt in de visserij. Hierdoor is de visserij makkelijker geworden. Met een modern schip is alles perfect op elkaar afgesteld. Volgens Tromp van Slooten is er na de vierde reis maar één conclusie mogelijk: “Het schip is technisch in orde.”

Binnenvaartkrant