Views
1 week ago

2019-17 Drechtsteden

  • Text
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Jaar
  • Twee
  • Gaat
  • Maritieme
  • Marine
  • Onze

4 13 augustus

4 13 augustus 2019 Toe aan een nieuwe koers? Omdat Waterbus groeit zijn wij voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers die ons team komen versterken. Binnen Waterbus heerst een warme en gemoedelijke cultuur. Collega’s kennen elkaar nog bij de naam en ondernemen privé ook leuke activiteiten met elkaar. Waterbus zoekt mensen die samenwerking, gastvrijheid, openheid en vriendelijkheid belangrijk vinden. We zijn niet voor niets de nummer 1 openbaarvervoerder van Nederland volgens de Wat vragen wij? OV klantenbarometer. Kapitein m/v (Fulltime & Oproep) Aan boord van Waterbus ben je eindverantwoordelijk voor de veiligheid van het schip en daarmee dus ook voor je collega’s en de passagiers. Ben jij de Kapitein die het verschil maakt en onze reiziger ‘‘Altijd welkom aan boord” heet? Stuur dan jouw motivatie en cv. naar pieter.bijl@waterbus.nl t.a.v. dhr. Pieter Bijl. * Indien je niet over de gevraagde papieren beschikt heeft het geen zin om te reageren. Wettelijk zijn we verplicht kapiteins aan boord te hebben die minstens over de genoemde papieren beschikken. Je beschikt over een groot vaarbewijs, radarpatent, marifoon certificaat (harde eis) en bent onder alle omstandigheden een waardig vertegenwoordiger van Waterbus. Je bent communicatief vaardig, een team-player en hebt gastvrijheid hoog in het vaandel staan. Wij bieden je: • Een prima salaris volgens de eigen CAO van Waterbus B.V. • Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, vakantiedagen, studiemogelijkheden). • Training on the job en (externe) opleidingsmogelijkheden. • Jaarlijkse BHV training. • Een zelfstandige baan in een team van professionals. www.tmlg.eu Europweit tätige Personalagentur vermittelt Personal für alle Flussschiffe Tel. 00421 918 828 726 00421 948 699 352 E-mail: tmlg.info1@gmail.com www.rynskypatent.sk KOM JIJ ONS TEAM VERSTERKEN wij hebben plaats voor STUURMAN op de DB Nadia week/week • NL condities • Havenwerk Terneuzen/Gent • Leuke werksfeer Nederlands sprekend • Stuurman binnenvaart waterbus.nl Nadia Duwvaart T. +31.653 29 30 45 nadiaduwvaart@outlook.com De Milieuboot uit Vlaanderen zoekt: SCHIPPERSECHTPAAR voor aangenaam seizoenswerk tot eind oktober Onder leiding van lesgevers maken groepen jongeren of volwassenen 2 maal per dag een educatieve boottocht van 3u. Zij leren daarbij meer over water, waterlopen en milieuzorg. U bent een uitstekende schipper en beschikt over de nodige ervaring om het goed uitgeruste schip (verbouwde spits), waarop u samen met uw partner een seizoen lang verblijft, veilig te besturen en te onderhouden. U vindt het geen probleem om soms ook in het weekend te werken. Regelmatig zijn er vrije dagen en vakantieperiodes. Het werk is aangenaam en minder zwaar dan een hedendaagse doorsnee schippers job, waardoor ook oudere werknemers in aanmerking komen. We bieden een goede verdienste en een voorlopig dienstverband tot oktober 2019, maar een langdurige samenwerking is het perspectief. Kandidaturen: zo snel mogelijk via baita@milieuboot.be, telefonisch via Guido Moens op 00 32 (0)475 25 24 65 Info op www.milieuboot.be Maiden B.V. heeft voor u de volgende vacatures beschikbaar KAPITEIN / STUURMAN / MATROOS Voor meer informatie of solliciteren; neem contact op via onderstaande gegevens. Maiden B.V. | T 06-24 55 25 81 | E info@maidenbv.nl FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an Herrn A. Fontijne dispo@intertrans.ch und/oder +41 61 487 90 70

5 Van Nieuwenhuizen wil omgekeerde modal shift stoppen “Het Rijk wil al jaren dat er meer goederen over het water worden vervoerd. Ook ik zal mij blijven inzetten voor een modal shift van weg naar water.” Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan ASV-voorzitter Gerberdien le Sage. Ze geeft aan dat in de dit jaar verschenen Goederenvervoeragenda daar ook maatregelen voor zijn opgenomen. De minister antwoordt op een brandbrief die de ASV haar, samen met evofenedex en de PTC, in mei had gestuurd om te waarschuwen voor de ‘omgekeerde modal shift‘ die aan de gang is: door het verdwijnen van kleine schepen gaat lading van het water naar de weg. Van Nieuwenhuizen erkent: “Ondanks de inspanningen van het Rijk met betrekking tot het ondersteunen van diverse projecten op kleine vaarwegen, gaat het de laatste jaren helaas minder met de ontwikkeling van de modal shift voor de binnenvaart.” Aandeel verloren Cijfers bevestigen dat: van 2005 tot 2012 nam het aandeel wegvervoer nog af met 4,9 procent en dat van de binnenvaart toe met 4,7 procent. Tussen 2012 en 2017 won het aandeel wegvervoer 2,5 procent en verloor de binnenvaart 2,4 procentpunten. Ook in 2018 ging die ontwikkeling verder, maar die cijfers zijn nog niet gepubliceerd. In de Goederenvervoeragenda presenteert Van Nieuwenhuizen een programma met “praktische oplossingen, bijvoorbeeld het wegnemen van knelpunten op het terrein van wet- en regelgeving, infrastructurele voorzieningen en advisering van ondernemers over de keuze van de transportmodaliteit of een mix van modaliteiten”. Volgens de ASV is de omgekeerde modal shift vooral te wijten aan de sloop van kleine schepen doordat die niet kunnen voldoen aan te strenge technische eisen van de Europese Unie en de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. Van Nieuwenhuizen somt nog andere oorzaken voor het verdwijnen van schepen tot 1.500 ton op: “Ook vergrijzing, schaalvergroting, opwaardering van vaarwegen en veranderende wensen in de markt spelen hierin een rol.” In opdracht van de minister is het Kennisinstituut voor Mobiliteit onlangs gestart met een onderzoek of de modal shift zich specifiek voordoet in de categorie kleine schepen. Hardheidsclausule Zoals ze in een eerder gesprek met ASV-bestuurders toezegde laat Van Nieuwenhuizen zelf een position paper opstellen om de zorgen over kleine schepen, ladingverlies en technische eisen over te brengen 13 augustus 2019 aan haar buitenlandse collega’s. De minister kondigt aan op korte termijn een bijeenkomst te organiseren om samen met de binnenvaartorganisaties een concrete casus voor de aanvraag van een hardheidsclausule uit te werken voor een schip dat (na afloop van overgangsbepalingen) niet of alleen tegen onevenredig hoge kosten aan de technische regelgeving kan voldoen. Dat moet uitwijzen welke aanpassingen nodig zijn om tot een voor scheepseigenaren werkbare procedure te komen. Verder komt er op voorhand een analyse van de gevolgen van de technische eisen met een overgangstermijn in 2035. Binnenvaartoverslag in Hamburg trekt aan Het binnenvaartvervoer van en naar de haven van Hamburg zit in de lift. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de binnenvaartoverslag in Hamburg 2,57 miljoen ton, een stijging van 12%. De containeroverslag groeide met 20% naar 34.640 TEU. Het lage water op de Elbe zet momenteel de rem op het binnenvaartvervoer van en naar Hamburg. Sinds mei is de rivier nauwelijks bevaarbaar voor binnenschepen en het is lastig te voorspellen hoe de situatie zich verder gaat ontwikkelen. Vorig jaar zijn in Hamburg 9,9 miljoen ton goederen van en op binnenschepen overgeslagen. Voor de komende jaren wordt uitgegaan van stijgende overslagvolumes in de Noord-Duitse zeehaven. Dit biedt ook groeikansen voor de binnenvaart, maar om deze te verzilveren, moeten zowel de fysieke als digitale infrastructuur voor de binnenvaart worden versterkt. (foto HHM/Dietmar Hasenpusch) Goblin mag definitief met CCR I-motor varen Het Nederlandse motorschip Goblin heeft van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart een permanente vergunning gekregen om te varen met een CCR I-motor, terwijl het ROSR eigenlijk een CCR II-motor voorschrijft. Een voorwaarde is wel dat het uitlaatgasnabehandelingssysteem permanent is ingeschakeld. Het 135 x 11,45 meter grote drogeladingschip van Scheepvaartbedrijf Vranken is sinds 2013 in de vaart. Het is voorzien van hybride voortstuwing. Destijds schreef het ROSR een CCR II-motor voor. De Rijnvaartcommissie verleende het schip tijdelijk toestemming; voor de duur van vijf jaar. De CCR stelde wel als eis dat het voortstuwingssysteem werd uitgerust met een uitlaatgas nabehandelingssysteem in de vorm van SCR-katalysatoren. De emissies moesten bovendien jaarlijks worden gemeten (door een door de Raad voor Accreditatie erkend meetbedrijf). “Hierbij moesten de emissies minstens de grenswaarden van de CCR II-norm halen. De overgelegde metingen hebben nu aangetoond Gesjoemel met reddingsvesten Reddingsvesten van het merk Kadematic mogen alleen worden onderhouden en gecontroleerd door gecertificeerde partners van de fabrikant. Hierop wijst Kadematic naar aanleiding van gesjoemel met onderhoud aan de vesten. In Noord-Duitsland stelde de waterpolitie onlangs op twee binnenschepen vast dat de onderhoudslabels van de reddingsvesten vervalst waren. Dit bleek onder meer uit het serienummer. De politie is een onderzoek gestart en heeft contact opgenomen met de bevoegde overheidsdiensten in de thuislanden van de schepen. Als producent van de reddingsvesten werkt Kadematic mee aan het onderzoek. “Alleen door ons gecertificeerde bedrijven hebben de noodzakelijke opleiding, geschikt materieel en de juiste reserveonderdelen.” Bij vragen kan men contact opnemen via 0049-(0)4103-12 11 880 of info@kadematic.de. dat met de voortstuwingsinstallatie de CCR II norm ruimschoots wordt gehaald”, maakte de CCR 5 augustus bekend. “Overeenkomstig artikel 2.20 van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) is nu een nieuwe aanbeveling afgegeven (Aanbeveling nr. 6/2019). Onder de voorwaarde dat het nabehandelingssysteem permanent ingeschakeld is en dat voldaan wordt aan bepaalde veiligheidseisen, mag het schip nu verder varen en hoeft niet meer jaarlijks te worden gemeten.” Dok in de steigers (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Koninklijke Niestern Sander, de meest noordelijke scheepsbouwer in Nederland, heeft in Delfzijl een van de eigen dokken in de steigers staan. Het dok wordt voor de komende vijftien jaar weer tiptop in orde gemaakt. In augustus wordt de grote klus die in december vorig jaar startte, afgerond en wordt het 170 meter lange en 27 meter brede dok feestelijk weer in gebruik genomen. In het afgelopen half jaar is er plaatwerk gedaan, zijn er leidingen vervangen en is een modernisering uitgevoerd. Als nieuw Het dok is in 1993 aangeschaft in Warnemünde. Het was gebouwd in 1960 en heeft altijd op zout water gelegen. Dan moet er iets aan gebeuren: moderniseren en vooral het vervangen van staal, dat aan corrosie onderhevig is geweest, maakt het dok future proof. Daarnaast zijn de leidingsystemen aangepast. “Het kan er nu weer jaren tegen. Productiemiddelen zoals deze moeten goed onderhouden worden voor efficiënt, plezierig werken en bovenal voor de veiligheid”, vertelt directeur Jan Doorduin. Koninklijke Niestern Sander is een veelzijdige en innovatieve scheepswerf die door de ligging in Delfzijl directe verbinding heeft met de Noordzee. Zij ontwerpen, bouwen en repareren schepen voor de koopvaardij, binnenvaart en offshore. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in complexe, klantgerichte scheepsconversies. Ook voor het toenemende aantal windparken op zee is de werf in Noord- Nederland een onmisbare spil. En voor de veerboten die op het Duitse en Nederlandse Wad varen, is het handig dat de dokken in Delfzijl om de hoek liggen. Innovatieve ombouw In juli tekenden AG Ems en scheepswerf Koninklijke Niestern Sander een overeenkomst voor een innovatieve ombouw van het passagiersschip Münsterland. De werf gaat het schip voorzien van LNG-voortstuwing. Een compleet nieuw achterschip zal het bestaande achterschip van de Münsterland vervangen. De werf heeft door haar expertise en faciliteiten een unieke ombouwmethode voor ogen die de mogelijkheid biedt om de stilligtijd van een bestaand schip – en daarmee de inkomstenderving – tot een minimum te reduceren. De Münsterland wordt in de eerste helft van 2021 in zijn nieuwe vorm door AG Ems weer in de vaart genomen.

De Binnenvaartkrant