Views
1 month ago

2019-17 Drechtsteden

  • Text
  • Augustus
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schip
  • Jaar
  • Twee
  • Gaat
  • Maritieme
  • Marine
  • Onze

2 13 augustus

2 13 augustus 2019 WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR KAPITEINS GEWENSTE KWALIFICATIES • Groot Vaarbewijs en Rijnpatent tot minimaal Mannheim. • Radarpatent • Marifooncertifi caat • In het bezit van ADN-Basis, bereidheid tot behalen van ADN-Gas certifi caat. • Ervaring in de tankvaart WAT BIEDEN WIJ? • Marktconform salaris • Goede werksfeer in gemotiveerd team • 14/14 systeem • Luxemburgse arbeidsvoorwaarden INTERESSE? Neem contact op met: Stephan Uittenbogaard Stephan@unionshipping.nl +31 (6) 27 207 564 Arie Uittenbogaard Arie@unionshipping.nl + 31 (6) 21 228 750 Voor het mts Tricolore zijn wij op zoek naar een 1 e kapitein 2 e kapitein Wij gaan graag met jou in gesprek als je in het bezit bent van: • Rijnpatent tot minimaal Mannheim • ADN-C • Radarpatent • Vaargebied Rijn en ARA • Rijbewijs • Vrijetijdsregeling 14/14 Wij gaan graag met jou in gesprek als je in het bezit bent van: • Rijnpatent • Radarpatent • Vaargebied Rijn en ARA • Rijbewijs • Vrijetijdsregeling 14/14 Voor meer informatie kan je contact opnemen met Rene Driessen +31610003141 of info@driemaas.nl Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN WE WANT YOU AS OUR FLEET COÖRDINATOR auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wij Wir zijn suchen: Wij zoeken: Fluvia Rheinpatent AG is een bis rederij Mannheim die ca. / Basel 13 binnenvaarttankers Rijn patent heeft tot Mannheim varen en is / Basel daarmee Radarpatent een belangrijke speler op de binnenwateren Radarpatent van Europa. Wij opereren van ADN-Zertifikat Rotterdam tot Bazel en in het gehele ARA ADN-Certificaat gebied met kantoren in Rotterdam en Bazel. De standplaats voor de functie Fleet Coördinator (FC) is Rotterdam. Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Wir bieten: Wij bieden: Wij Hohes zoeken Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden hoog in het vaandel Een Attraktive gedreven Schweizer Fleet Coördinator Arbeitskonditionen met • Aantrekkelijke Goede primaire Zwitserse en secundaire minimaal Permanente een Weiterbildung afgerond MBO-4 diploma arbeidsvoorwaarden arbeidsvoorwaarden en bij voorkeur een logistieke achtergrond. • Een veelzijdige, uitdagende en Aufstiegschancen Mogelijkheden voor zelf ontplooiing In deze functie ben je de schakel tussen verantwoordelijke baan Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Goede promotie kansen onze klanten en schepen en verzorg • Diverse opleidingsmogelijkheden Gutes Betriebsklima Comfortabele 1:1 verhouding van je de communicatie met onze klanten • Uitzicht op een vaste aanstelling werktijd en vrije tijd betreffende de dagelijkse reisplanning, werfplanningen en het coördineren van Motiverende & inspirerende wijzigingen en mogelijke operationele Solliciteren bedrijfscultuur problemen. Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung Is je interesse gewekt en ben jij de Je – einfach bent daarnaast bewerben ook über verantwoordelijk Webseite! voor de servicebeleving van onze Bekijk website! dan de volledige vacature op unsere Fleet Sollicitaties Coördinator eenvoudig die wij via zoeken? onze klanten en heb je naast een coördinerende Bewerbungen rol ook een an: controlerende rol met website. en solliciteer eenvoudig via onze betrekking Jesko Wehrt tot de reisopdrachten van de Human klanten. Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers

3 Binnenvaart vervoerde meer lading dan ooit In het tweede kwartaal van 2019 heeft de Nederlandse binnenvaart 98,4 miljoen ton vervoerd. Dat was 3 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. “Dat is vermoedelijk een nieuw record, of in elk geval het hoogste niveau in jaren”, schrijft ABN AMRO in het op 9 augustus verschenen rapport ‘De Stand van Transport augustus 2019’. De CBS-cijfers per kwartaal gaan niet verder terug dan 2010; daardoor is niet met zekerheid te IVR vindt nieuwe secretaris Frouwke Klootkijk-de Vries begint op 1 september als nieuwe algemeen secretaris van de IVR. Ze volgt Resi Hacksteiner op, die bijna 34 jaar voor de 'Internationale Vereniging voor de behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de binnenvaart en de verzekering' heeft gewerkt. De IVR houdt ook het register Binnenvaart laat economische effecten laagwater onderzoeken Erasmus UPT gaat onderzoek doen naar de economische impact van laagwater. CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer hebben daartoe opdracht gegeven. Zo willen ze inzicht krijgen in de invloed die lage waterstanden hebben op de bedrijfsvoering van binnenvaartbedrijven en de branche als geheel. Met de resultaten van het onderzoek hopen CBRB en BLN-Schuttevaer de noodzaak van vervoer over water en de toekomstige inzetbaarheid van de binnenvaart aan te tonen. Dat zullen ze dan onder de aandacht brengen bij overheden en instanties, zowel op nationaal als internationaal niveau. Aanleiding is de langdurige droogte in 2018. Het lage water op met name de Rijn en de Waal had grote gevolgen voor de binnenvaart. “Enerzijds wist een deel van de binnenvaart daar handig gebruik van te maken en stegen de vrachtprijzen als gevolg van de laagwatertoeslag”, schrijft het CBRB in zijn nieuwsbrief van 8 augustus. “De gehele vloot kon worden zeggen of het een all time high is. Maar: “Het gaat goed in de binnenvaart”, constateert ABN AMRO. “Geholpen door goede prijzen, als gevolg van lange periodes met laag water, is de omzet sinds 2017 flink gestegen.” De lage waterstanden op de Rijn in 2018 waren, zoals bekend van grote invloed: dalende ladingvolumes en toenemende omzetten. ABN AMRO schrijft: “Door het lage waterpeil konden binnenvaartschepen veel minder lading bij van binnenschepen die in Europa actief zijn. Het eerste publieke optreden van Frouwke Klootkijk-de Vries in haar nieuwe functie is tijdens het 9e IVR-Colloquium, dat op 5 september in Belgrado plaatsvindt. Ze heeft Bedrijfseconomie (specialisatie marketing) en Nederlands ingezet om het vervoer via water te bedienen. Echter niet alle binnenvaartondernemers zagen hun vrachten stijgen; scheepvaart die verhuurd was kon dit momentum niet benutten.” meenemen. Dat leidde tot een groot gebrek aan capaciteit. In het derde en vierde kwartaal stegen de prijzen daardoor spectaculair.” Op peil In het eerste kwartaal van 2019 zijn de tarieven weer wat gedaald, maar nog altijd bleven de tarieven hoog, zeker in de tankvaart. “Het vervoerde ladinggewicht is na een flinke dip in de tweede helft van 2018 inmiddels weer op peil.” Ondernemers in de binnenvaart waren afgelopen mei per saldo Recht (specialisatie ondernemingsrecht) gestudeerd en daarna acht jaar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam gewerkt; onder andere als onderwijscoördinator van de Engelstalige master Maritime & Transport Law. “Mijn positie aan de Erasmus School of Law gaf mij het voorrecht om inzicht te krijgen in de transportsector en om een groot De waterstand daalde vorig jaar tot recordniveau. (archieffoto Tim Klehr) wel pessimistisch over de omzet en prijzen in de komende drie maanden, schrijft ABN AMRO. “Dit pessimisme kan mogelijk worden verklaard door de krimp van de industriële productie in het tweede kwartaal en de afvlakkende economische groei. Daarnaast hebben ondernemers de aanhoudend lage waterstanden in de tweede helft van vorig jaar nog in het achterhoofd. Die zorgden voor hogere tarieven, maar kunnen in het ergste geval ook leiden tot lagere omzet.” De Aquatio van Pro-Log vaart op de Bergsche Maas bij Dussen met een lading containers. (foto Shutterstock.com) netwerk binnen deze sector op te bouwen. Ik kijk ernaar uit om mijn passie voor transportrecht – in het bijzonder op het gebied van de binnenvaart – voort te zetten binnen de IVR.” Frouwke Klootkijk-de Vries woont in Rotterdam, is getrouwd en heeft twee kinderen. Lading verliezen Op verzoek van het CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer kijken de onderzoekers van Erasmus UPT (Erasmus Centre for Urban Port and Transport Economics) zowel naar de directe als de indirecte economische effecten van het lage water. De centrale onderzoeksvraag luidt: “Wat is de omvang van economische effecten zowel voor de sector binnenvaart als voor de verladende bedrijvigheid, inclusief van deze bedrijven afhankelijke bedrijvigheid?” Het onderzoek gaat dus verder dan de binnenvaart alleen en krijgt ook een internationale economische invalshoek. Zo komen eveneens de vervangingseffecten aan bod, waardoor lading verloren gaat aan weg en spoor. Het rapport is naar verwachting eind dit jaar klaar. 13 augustus 2019 Nachtrust We worden weer aan alle kanten bedreigd. Door de handelsoorlog tussen Amerika en China en de ‘no deal-Brexit’ stevenen we af op een nieuwe recessie, voorspellen mensen die het weten kunnen. Alleen kun je je afvragen waar die mensen waren toen de vorige recessie zich aandiende. Voorspellen is zo moeilijk dat het bijna geruststellend is als er weer wordt gesproken over een toekomstige recessie. Dan weet je zo goed als zeker dat het niet gaat gebeuren. Misschien is dat wel een mechanisme. Als tussen onze oren het risico dat het allemaal misloopt te groot wordt, dan gebeurt het niet. Zou fijn zijn, ware het niet dat je dan geen oog meer dichtdoet. Nog een stapje verder is dat als je werkelijk gelooft in een dergelijk mechanisme, je zodanig gerust wordt gesteld, dat het niet meer werkt en er alsnog een recessie uitbreekt. Wel lekker slapen dan. Moeilijke keuze tussen nachtrust en welvaart. Voordat ik iemand veroordeel tot plafondstaren in de nachtelijke uurtjes, zal ik verklappen dat je die keuze helemaal niet hebt. De wereldeconomie – daar hebben we het hier over – wordt draaiende gehouden door miljarden radertjes. Van de boer op de ontboste, Zuid-Amerikaanse vlakte tot het gezin in het volgebouwde Sjanghai en van de visser op de Noord zee tot de McDonalds in Moskou, allemaal maken ze deel uit van en hebben ze invloed op de wereldeconomie. En er is helemaal niemand bij machte die economie te sturen of naar zijn hand te zetten. Zelfs een olifant als Donald Trump kan dat niet zomaar stilzetten. Al hebben zijn daden wel (bedoelde) negatieve en soms (onbedoelde) positieve gevolgen, maar het schokabsorberende vermogen van de wereldeconomie is gelukkig vrij groot. En vlak de Chinezen niet uit, die ‘ongemerkt’ in talrijke landen hun invloed uitbreiden. En dan laten we de echte bedreigingen (klimaatverandering, plastic in de oceanen, afbraak biodiversiteit) gemakshalve even buiten beschouwing. Wat wel leuk is, is dat de smeerolie van die economie natuurlijk het over de aardbol heen en weer schietende vervoer is van al die spulletjes die aan de rijke kant een gevolg zijn van de welvaart en aan de arme kant juist welvaart brengen. Een balans die vandaag of morgen de andere kant op slaat. Voor je het weet zitten we hier ijverig dingetjes te maken voor de superrijke Aziaten en Afrikanen. (zou het echt?) Als relatief kleine bedrijfstak kun je eigenlijk niet meer doen dan toeschouwen hoe alles zich ontwikkelt en zo goed mogelijk voorbereid zijn op tegenvallers in de toekomst. Ze zullen zeker komen maar dat is nooit anders geweest en ik zou er niet wakker van liggen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant