Views
1 year ago

2019-16

4 30 juli

4 30 juli 2019 WGL Wij, de Nederlandse tankvaartrederij Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V. (WIJGULA), gevestigd in Druten, bieden aan eigenaren van chemietankschepen meerjarige bevrachtingscontracten aan. Wij zijn actief in het transport van bulkchemie en gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare producten door schepen met roestvaststalen en gecoate tanks. Indien u geïnteresseerd bent om op partnerschappelijke wijze met kwaliteits- en veiligheidsbewustzijn een langdurige contractuele relatie met ons aan te gaan, zouden wij graag verdere details met u willen bespreken. Wilt u als particulier onze vloot versterken, neem dan contact met ons op: Christian Ganz (c.ganz@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 622 of 0487-587 613 Antoinette van de Pol (a.vandepol@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 651 Ook ZZP-ers (Schippers in het bezit van Rijnpatent of Groot Vaarbewijs, ADN basis) die graag voor ons willen werken, verzoeken wij contact op te nemen met: Maarten Bremen (m.bremen@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 653 Antoinette van de Pol (a.vandepol@wijgula.nl) Tel: 0487 – 587 651 www.tmlg.eu Europweit tätige Personalagentur vermittelt Personal für alle Flussschiffe Tel. 00421 918 828 726 00421 948 699 352 E-mail: tmlg.info1@gmail.com www.rynskypatent.sk MINERVA SHIPPING AG Voor het mts Tripolis zoeken wij 2 NETTE KAPITEINS Schip vaart variërend ARA & Maas, Rhein, Main, Moezel met mineralen. Matrozen/ stuurmannen kunnen laden en lossen en als bemanning ben je 1 team, je vult elkaar aan waar nodig. VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Van de kapitein verwachten wij: • Rheinpatent minimaal Mannheim • Radar, Marifoon • ADN (liefst ook C of de wil om het te halen) • Enige kennis van tankvaart, ivm met papieren, EBIS, ... • Normale omgang met de collega's aan boord en deze ook kunnen aansturen indien nodig • Kennis van de Duitse taal Wij bieden: • Gevarieerd werk met luxe uitgevoerd schip • Wissel auto, wisselen op woensdag • Werkzekerheid • Zwitsers contract/condities • Interessante pensioen opbouw en hoog kindergeld • Verzekering • Kost en inwoning vrij • Goede en stressvrije werksfeer • 14/14 Om te reageren: minverashipping@sbmbarge.ch tav Benjamin Foto: Rijkswaterstaat / Sydney Bulham Hoeykens@shipmail.nl +31 654 72 42 87 Te koop aangeboden Stalen damwand H116 Partij eenmalig gebruikte Stalen damwand H116, lang circa 11.5 mrt. Stalen dukdalf met bolders, 23 mrt. lang, rond 1220 x 20 mm, 6 stuks, ex RWS. Bovenloopkranen, 2 stuks, ABUS, overspanning circa 24 mrt, hijshoogte max 15 mrt, cap. 2 x 20 ton per kraan. In nieuw staat. Kantbank LVD, cap 300 ton x 6 mtr. Info: Peter Tinnemans 0622957187

5 30 juli 2019 Rotterdam wil ook zeeschepen aan de walstroom Ook zeeschepen moeten aan de walstroom. Door de variatie aan schepen en de grotere vermogensbehoefte is dat lastig te realiseren. (foto Tekst & Toebehoren) Rotterdam gaat investeren in walstroomvoorzieningen voor zeeschepen. Dat staat in de Koersnota Schone Lucht die wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie) vrijdag 19 juli presenteerde. Daarin staan de ambities en plannen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Met walstroom hoeven zeeschepen in de Rotterdamse haven straks niet meer hun generatoren te laten draaien, maar kunnen ze 'een stekker inpluggen' aan de kade. Bonte: “Inmiddels zijn bijna alle binnenvaartschepen van walstroom voorzien. Dat is goed nieuws. In de komende jaren willen we ook voor zeeschepen in de Rotterdamse haven voor walstroomaansluitingen zorgen.” Parkkade Dat is echter lastiger te realiseren dan voor binnenschepen. Een algemene aanpak voor walstroom is (nog) niet mogelijk, stelt het Rotterdamse gemeentebestuur in de nota. Dat komt door de verschillen tussen schepen, hun grotere vermogensbehoefte en de locaties waar zij afmeren. De gemeente en Havenbedrijf Rotterdam gaan de ontwikkeling en het gebruik van een mobiele modulaire walstroominstallatie onderzoeken. In de eerste fase van het programma ligt de focus op kleine zeeschepen dicht bij stedelijk gebied. Het gaat bijvoorbeeld om schepen die liggen afgemeerd aan de Parkkade. “In de tweede fase gaan we samen met marktpartijen onderzoek doen naar nieuwe innovatieve concepten, zoals een brandstofcel en alternatieve brandstoffen.” In Rotterdam zijn tien tot vijftien straten waar de Europese norm voor stikstofdioxide (NO2) (bijna) wordt overschreden. Deze ‘knelpunten luchtkwaliteit’ liggen allemaal langs drukke doorgaande wegen, waar relatief veel mensen wonen en werken. Om in 2020 overal te voldoen aan de Europese normen moet de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) door het lokale wegverkeer fors afnemen, zo Noord-Holland: te weinig brugwachters De provincie Noord-Holland bedient sommige bruggen en sluizen deze zomer minder vaak. De oorzaak is een tekort aan personeel. “Ondanks wervingsacties, aangepaste werktijden en pendelende brugwachters is het niet gelukt om voldoende brugbedieners te vinden.” De brugwachters die er wel zijn, “zullen deze zomer voorrang geven aan de bediening van de drukste vaarroutes”, kondigt provincie Noord-Holland aan. “Op andere plekken zullen de bedieningstijden mogelijk aangepast worden.” Het probleem speelt al langer. Door personeelsgebrek lukte het de afgelopen maanden niet om alle bruggen en sluizen op de door de provincie beheerde vaarwegen volgens afspraak te bedienen. Vertraging “Ondanks de werving van een aantal extra brugbedieners kan er deze zomer mogelijk toch vertraging in de brug- en sluisbediening ontstaan.” Actuele informatie over de brugbediening staat op de website vaarweginformatie.nl en in de app van RiverGuide. Vragen over brugbediening kunnen gesteld worden aan het servicepunt van de provincie Noord- Holland via 0800 0200 600 (gratis) of per mail: servicepunt@ noord-holland.nl. schrijft de gemeente. In de Koersnota staan in totaal zeventien maatregelen. Naast walstroom voor zeeschepen gaat het onder meer om de inzet van elektrische bussen en het stimuleren van fietsgebruik. “Met de 17 maatregelen zorgen we ervoor dat er volgend jaar geen straten meer zijn waar de Europese normen voor luchtkwaliteit worden overschreden en de lucht over vier jaar in de hele stad schoner is”, aldus Bonte. De maatregelen zijn ook nodig om de luchtkwaliteit op de lange termijn te verbeteren. Wegverkeer is een belangrijke bron voor een hoge concentratie stikstofdioxide in de stad. Het aandeel is 32 procent. “Het is een bron waar de gemeente relatief veel invloed op heeft. De gemeente zal daarom de komende jaren actief inzetten op schoner (auto)verkeer, vervangende vervoerskeuzes (fiets, OV), schonere bouwwerktuigen en het verschonen van de binnenvaart”, vermeldt het persbericht van het stadsbestuur. Binnenvaart De binnenvaart is in Rotterdam verantwoordelijk voor 5 procent van de luchtvervuiling. Het hoofdstukje dat in de Koersnota aan de binnenvaart wordt gewijd, is zeer ADVERTENTIE summier. Niet meer dan één alinea: “De gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf en de provincie stimuleren het gebruik van schone brandstoffen en motortechnieken in de scheepvaart. Dat gebeurt bijvoorbeeld door korting te geven op de havengelden. Scheepseigenaren zijn goedkoper uit wanneer zij gebruik maken van schone brandstoffen, schone (motor)technieken of walstroom, of wanneer zij efficiënt varen. Bij de verschoning van de binnenvaart werkt de gemeente samen met het Havenbedrijf en de scheepvaartsector.” Geen woord over nieuwe regelingen of maatregelen. Meer scheepsongevallen door hoog en laag water Vorig jaar zijn op de Nederlandse binnenwateren (inclusief de zeehavens) 1.349 ongevallen geregistreerd. Dat waren er 227 (20 procent) meer dan in 2017. De toename komt mede door de lage én hoge waterstanden. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat maakte de cijfers deze maand bekend. Ze zijn afkomstig uit de Rijkswaterstaat Scheepsongevallen Database. Twee doden In 176 gevallen ging het om (zeer) ernstige scheepsongevallen. Daarvan wordt gesproken als een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van dat scheepsongeval of als er ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu is, en daarbij een stremming van de vaarweg optreedt of als er doden en zwaargewonden te betreuren zijn. Bij deze categorie was de toename 10 procent (zestien ongevallen). Op de regionale binnenwateren waren in 2018 twee scheepsongevallen met dodelijke slachtoffers te betreuren. In beide gevallen kwam één persoon daarbij om het leven. Waterstanden De toename in het aantal geregistreerde scheepsongevallen is deels het gevolg van de waterstanden op de rivieren, schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer: “Door een hoge of juist lage waterstand is er meer risico op aanvaringen met infrastructuur. In het stroomgebied van de Rijn (Waal en IJssel) kenmerkte januari zich door hoge waterstanden en in de tweede helft van 2018 was er sprake van lage waterstanden door de droogte.” In dit stroomgebied werden tachtig scheepsongevallen meer geregistreerd dan in 2017. Daarvan ging het in 63 van de incidenten om aanvaringen met infrastructuur, zoals grondingen en aanvaringen met oevers en kribben. De hogere cijfers zijn ook deels te verklaren door de verbeterde registratie van het aantal door de nautisch beheerders geconstateerde ongevallen. “Dit is onder meer te danken aan een betere bewustwording van de noodzaak van een goede registratiegraad bij deze beheerders”, aldus Van Nieuwenhuizen. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant