Views
1 year ago

2019-16

30 30 juli

30 30 juli 2019 Aan mts Spera leverden onder andere: O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. haaks bovenbordes, Davit WLL 500 kg met met John Deere 4045H en Stamford UC274 Overvliet Assurantiemakelaars B.V. wen en staaldraden, Norsap stuurstoel op Afbouw begeleiding, de inrichting en het elektrische lier, alu boordlichtvleugels in Dutch Well Pumps B.V. Verzekering rail en chemicaliën bestendige overalls leidingwerk in de voor- en achter machi- doosmodel en heklichtsteun Het inbouwen van (11) elf RVS-pompen op Pon Power B.V. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsre- nekamer Blokland Non-Ferro B.V. het tank-denk met een capaciteit van 100 2 Caterpillar voortstuwingsmotoren, type paratiebedrijf B.V. A. Rullens Installatiebedrijf B.V. U-bundelkoelers kuub per uur elk 3512C van elk 1194 kW bij 1600 tpm en Ankerlieren, ankers en kettingen Complete elektrische installatie, complete ClimaLogic B.V. Airco-installatie, overdruk- Kampers Shipyard B.V. 1 Caterpillar generatorset, type C18 van Van Wijk Stuurhuizen B.V. tank niveaumeting met alarmering en installatie, machinekamerventilatoren en Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem incl. 625 kVA Aluminium woningdeuren sanitaire installatie RVS afsluitbare roosters hydraulische installatie Reintjes Benelux bvba Verhaar Omega B.V. Alphatron Marine B.V. De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Konutherm B.V. 1x WAF 665 met reductie van 5,044:1. Eén (1) Verhaar Omega boegschroefin- JMA-610 radars, Alphaline MFM en AIS Pijpleidingen t.b.v laad-/los en dampretour Het complete landing verwarmingssysteem Speedheat Breda stallatie type kanalen 31130S1400-4k Beerens Handelsonderneming B.V. installatie en alle overige dekleidingen en Liquid Control Trading B.V. Vloerverwarming (schroefdiam. 1400mm) elektrisch aange- Voorsierradarmast Reintrade L, achtersier- RVS tankverwarmingsspiralen Installatie van de machinekamer pompen Theuns Scheepsbenodigdheden B.V. dreven, 420 kW bij 1780 omw/min. en één radarmast type Brixon, stuurhuistrap met Dolpower B.V. 1x 150kVA, met John Deere Lloyd’s Register EMEA Volledig ADN pakket, aluminium bijboot TS (1) schroefcompressor Atlas Copco MAS verstelbare treden, rechte roeftrap met 6068H en Stamford UC274 en 1x 120kVA, Geclassificeerd 450 sport met 50PK Honda BBmotor, tou- GA11FF op 500L ketel ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Voor het mts Spera leverden wij de complete elektrische installatie, de complete tank niveaumeting met alarmering en de sanitaire installatie Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 Telefax (0162) 51 76 25 Al meer dan 50 jaar dé specialist in ladingverwarming voor de binnenvaart • Hoge effi ciency • Hoogwaardige kwaliteit • Bedrijfszeker • Onderhoudsarm • Gecertifi ceerd en vakkundig 24/7 serviceteam Konutherm wenst de Spera Tankvaart CV behouden vaarten! VOLG ONS Baarnsche dijk 6 A8 . 3741 LR Baarn . Tel: + 31 (0)35 303 4910 . www.konutherm.nl Wij wensen mts Spera en haar bemanning een behouden vaart De Jong’s Pijpleidingfabriek is een in 1951 opgericht familiebedrijf. Het bedrijf is gespecialiseerd in het produceren en installeren van pijpleidingsystemen voor de maritieme sector en industrie. Wij feliciteren Spera Tankvaart C.V. met hun m.t.s. “Spera” Het bedrijf heeft ruime ervaring op het gebied van advies en ontwerp tot prefabricage en montage. De werkzaamheden van DJPS, in de maritieme sector, omvatten complete installaties ten behoeve van Baggerbouw, Zeevaart, Visserij, Binnenvaart en Jachtbouw zoals Hopper- en Cutterzuigers, Containerschepen, Sleepboten, Chemicaliëntankers en Luxejachten. Voor de industrie worden projecten uitgevoerd ten behoeve van onder andere Aggregatenbouwers, Lierenbouwers, Drinkwaterleidingbedrijven en Afvalwaterzuiveringsinstallaties. Mede door meer dan 60 65 jaar ervaring, beschikt DJPS over een grote hoeveelheid praktische ervaring en inzicht. +31 (0)10-411 9595 WWW.OVERVLIET.NL

31 30 juli 2019 (foto Jan Hoek) Chemicaliëntanker Spera kan elf verschillende partijen laden DOOR JAN HOEK Eigenaar Nico van de Geer uit Drunen kan de toekomst van zijn chemicaliëntanker met hoop en vertrouwen tegemoet zien; dat is de betekenis van de naam van het schip: Spera. Gezien de kwaliteit van de 4.281 ton metende tanker (110 x 13,50 meter) ziet de toekomst van de tanker er inderdaad prima uit. Dat is te danken aan de nauwe samenwerking van drie partijen met veel ervaring in de afbouw van schepen, namelijk Marcel Roodhart van Euromaritime, projectleider Cees Verheij van machinefabriek De Waal en afbouwbegeleider Jaap Oonincx van Oonincx ScheepsOnderhoud (OSO). Het eindresultaat mag er dan ook zijn: een strak schip met elf duplex roestvaststalen tanks van 380 kuub elk. Iedere tank beschikt over een eigen ventilator. In de praktijk zal er veelal met twee of drie verschillende partijen gevaren worden, maar het is in theorie mogelijk om elf verschillende partijen tegelijk te vervoeren. Dat is afhankelijk van de opdrachten die bevrachter Tankmatch geeft. De Spera zal vooral te zien zijn in het ARA-gebied en op de Rijn. eind februari kwam er een fraai en zeer strak casco in Nederland aan. Nico van de Geer is de derde generatie die op een binnenvaartschip met de naam Spera vaart. Marcel Roodhart stelde in nauwe samenwerking met de eigenaar het bestek samen. “Ik ken Marcel al vanaf de jaren 90. Zo was hij betrokken bij het verlengen en de bouw van een nieuw achterschip van mijn vorige tanker, Vallesia, waarmee ik twintig jaar gevaren heb.” “De ervaringen met Marcel waren altijd prima en dat geldt ook voor Jaap Oonincx. Bij hem had ik altijd de pompen en verdere techniek in onderhoud. Zowel bij Marcel als bij Jaap geldt: een man een man, een woord een woord. Je merkt heel goed dat ze allebei zelf gevaren hebben. Ik vaar al heel lang met dezelfde bemanning en ben blij dat zij het geduld hadden om te wachten tot de nieuwe Spera gereed was”, aldus een contente Van de Geer. Dutch Well Pumps Voor de voortstuwing is gekozen voor een Caterpillar van 1.620 pk bij 1.600 toeren, Easyflowroersystemen en een Stuwa- voortstuwingsinstallatie. OSO-directeur Jaap Oonincx zegt over de werkzaamheden: “In opdracht van Euromaritime mochten wij de afbouw van mts Spera begeleiden en uitvoeren. De afbouw aan de kade van De Waal bestond voor ons uit de inrichting en het leidingwerk in de voor- en achtermachinekamer en het plaatsen van de machinekamerpompen van Liquid Control Trading. Verder bouwden we de elf rvspompen van het merk Dutch Well Pumps (DWP), met een capaciteit van 100 kuub per uur elk, op het tank-dek in.” De ladingpompen van DWP zijn centrifugaalpompen op basis van de deepwell-techniek. De pompen hebben een lange verticale as, met de aandrijving aan dek. Hierbij wordt de pomp in de put (well) op het laagste punt van de tank geplaatst, zodat de hele pompcapaciteit wordt gebruikt, totdat de tank leeg is. Daarnaast zorgt de speciaal ontwikkelde zuigkorf voor een betere toestroming. De pompen zijn uitermate geschikt voor schepen die meerdere partijen vervoeren. Ze zijn leverbaar in de range van 75 tot 180 kuub per uur. Een man een man… De oplevering heeft wat langer geduurd dan gepland en gewenst. Het op de Tsjechische werf Navia gebouwde casco heeft ruim zesenhalve maand moeten wachten tot het water hoog genoeg stond voor de tocht naar Nederland. Het was het wachten wel waard, want Elke tank heeft een eigen ventilator. (foto OSO)

Binnenvaartkrant