Views
1 year ago

2019-16

26 30 juli

26 30 juli 2019 Non Ferro bv SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com Wij wensen Kamari S.A. veel succes met mts Milano DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Shipyard info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl

27 30 juli 2019 Grote nieuwe tanker voor Kamari Rederij Kamari SA uit Luxemburg heeft de chemicaliëntanker Milano in de vaart genomen. Hij is op 27 juni samen gedoopt met de nieuwe Bitumina II van zusterbedrijf Bitumina Shipping. Met een laadvermogen van 8.000 ton is de Milano een stoere verschijning op de vaarwegen. De Milano is een type C-tanker met twaalf ladingtanks, geschikt voor het vervoer van diverse vloeibare producten. Het is het tweede eigen schip voor de in 2009 opgerichte rederij Kamari, die naast de Milano nog een tweede tanker huurt. “Het idee ontstond al pratende met een aantal partijen”, zegt zaakvoerder Silke Koster. “We zaten hardop na te denken over kansen en behoeften in de markt, mogelijkheden voor financiering – en voor we het wisten gingen we met een nieuw schip naar huis.” Succesvolle proefvaart V-Shipping en RensenDriessen Shipbuilding hebben het schip ontworpen, waarna Kamari de volledige bouwopdracht aan Rensen- Driessen en de opdracht voor de bouwbegeleiding aan V-Shipping heeft gegeven. Het casco komt uit Roemenië en is bij TeamCo Shipyard afgebouwd. De Milano is 135 meter lang en 17,50 meter breed. De proefvaart vond eind juni plaats en was succesvol. Koster: “We zijn tevreden over iedereen die meegebouwd heeft aan dit prachtige schip. Er is echt goed werk afgeleverd. Nu kijken we ernaar uit om volop door te kunnen starten met de Milano.” De tanker gaat varen voor Victrol en wordt door Kamari bemand. (foto Kamari) Aan mts Milano leverden onder andere: TeamCo Shipyard B.V. HP 7000, hydraulisch aggregaat: type HPP Foresta Trading B.V. Complete pakket elk 500 ekW, 1 Caterpillar generatorset, Victrol N.V. Bevrachting De complete afbouw, 2x boiler, lensballast 7000-360 } 2-0-2, roeraandrijving: type 4 F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. Ballast/ type C7.1 van 118 ekW en 1 Caterpillar W & O Europe Levering van afsluiters voor systemen en ramen en deuren DWKK 6080/75, hydrodynamische pro- stripping ejector ≈ 300 m³/u, F.T. Hydrofoor generatorset, type C4.4 van 80 ekW de dekleidingsystemen, ballastsysteem en Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. fielroeren: 4 stuks HD 220 en straalbuis: 2 met luchtgekoelde frequentieregelaar, F.T. Radio Holland Netherlands B.V. de machinekamers Ontwerp, bouw en levering compleet schip stuks Ø 1762 mm type Optima Hydrofoor met aan/uit regeling, F.T. Smeer- Nautisch apparatuur Werkina Werkendam B.V. ADS van STIGT Den Breejen Shipyard olie haspelsets, F.T. gasolie trimpompen en RuGotech Pijpleidingen B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2x Masson Marine keerkoppeling type MM De schroefasinstallatie F.T. GVR smeeroliepompen Complete dekleidingssysteem 2-draads databesturing, monitoringsysteem W12000 - 2,545:1 incl. per keerkoppeling: EPS European Pump Services B.V. Heatmaster B.V. Thermische olie lading- Tresco Engineering bvba Tresco Navigis met touchscreenbediening, compleet pneumatische bediening, ingebouwde PTO Zes (6) stuks HCi 232-56/1 ladingpomp- verwarmingsinstallatie van 1750 kW Van Wijk Machinefabriek en Scheepsre- nautisch pakket, camerasysteem, complete t.b.v. stuurwerk en trailingpomp systemen met op elk ladingpomp een Hoveko B.V. Complete tankmeting en -alar- paratiebedrijf B.V. airco installatie, satellietsysteem, tank- Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers capaciteit van 300m3/uur bij een werkdruk mering met behulp van Saabradars alsmede Spudpalen, ankerlieren en autokraan meetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS Blommaert BVBA van max. 7 bar, voor de besturing vanaf dek de temperatuur- en drukmeting Verhaar Omega B.V. installatie Scharnierbare boordlichtvleugels, hek- en vanuit de stuurhut of de machinekamer Kampers Shipyard B.V. Twee (2) Verhaar Omega boegschroefin- Willemsen interieurbouw & scheepsbe- lichtbeugel type Improval, voormast type het EPC© automatiseringspakket i.c.m. Stuurhuis en hefgeleidekokersysteem met stallaties type VBS1400sr (schroefdiam. timmering B.V. Isolatie en betimmering Improval XL, stuurhuttrap, dubbele achter- ABB elektromotoren en frequentieregelaars hydraulische toebehoren 1400mm) verticale opstelling, 470 kW bij van achterwoning en stuurhut mast type Progress line slobpomp met een capaciteit van 13m3/uur Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd 1800 omw/min. en bediening wegafhanke- WindeX Engineering B.V. Damen Marine Components en allen door toepassing van alleen A-klasse Pon Power B.V. lijk incl. omschakeling pomp/boegschroef- Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS Stuurpaneel: vol-hydraulische bediening componenten 2 Caterpillar generatorsets, type C18 van bedrijf klaproosters en ventilatoren ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE ‘Scheepjes’ van Prinses Beatrixsluis overleven sloop Veel schippers kennen het kunstwerk met de twintig scheepjes dat op de Prinses Beatrixsluis hing. Het zat aan de pilaar van de loopbrug naar de oude bedienruimte. De pilaar werd gesloopt, maar het kunstwerk kreeg een tweede leven. Het hangt nu aan de werkloods van het sluiscomplex. Het kunstwerk van twintig scheepjes, die tussen de 50 en 90 centimeter groot zijn, is gemaakt door de Nieuwegeinse kunstenaressen Betty de Groot en Jacqueline Tijssen. In 1999 maakten zij samen met een aantal andere Nieuwegeinse kunstenaars kunst in een paar zeecontainers bij de sluis. Dat was ter gelegenheid van de oplevering van het (nu verwijderde) bediengebouw en de loopbrug. Betty de Groot en Jacqueline Tijssen hingen het laatste scheepje op zijn nieuwe plek aan de werkloods van het sluiscomplex. (foto Rijkswaterstaat) Zij maakten toen een soort letterbak met schepen van klei. Rijkswaterstaat gaf de keramisten daarna opdracht om twintig schepen te vervaardigen. Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk, de aannemingscombinatie die de derde kolk van de Prinses Beatrixsluis bouwde, vroegen Betty de Groot en Jacqueline Tijssen om mee te denken over een reddingsplan en een geschikte nieuwe plek. Jacqueline Tijssen: “Tot onze grote verbazing en vreugde verdwenen de scheepjes niet in een afval container. De oude werkloods werd de nieuwe plek.” Haarscheurtje “Onze zorg was of de scheepjes de tand des tijds hadden doorstaan. Groot was onze opluchting toen bleek dat, op een enkel haarscheurtje na, de scheepjes nauwelijks te lijden hadden gehad.” De scheepjes zijn van het beton gezaagd en te drogen gelegd, waarna De Groot en Thijssen aan de slag konden met schoonmaken, repareren en opnieuw in de botenlak zetten. Betty de Groot: “Het was heerlijk om na twintig jaar je werk weer onder handen te nemen. We werden weer helemaal trots op onze prestatie van toen. En eerlijk is eerlijk, het werden ook gezellige bijkletsdagen.” De scheepjes zijn voorzichtig en in samenspraak met De Groot en Thijssen op hun nieuwe plek gehangen. “Wat zijn we blij dat het kunstwerk behouden is! En nu vormen de scheepjes samen niet meer een zeil, maar een optocht van hier naar daar.”

Binnenvaartkrant