Views
1 year ago

2019-16

18 30 juli

18 30 juli 2019 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn HERMOTORISEREN? OP ZOEK NAAR EEN CCR2 MOTOR? YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Duurzaam, mechanisch en Energie Investerings Aftrek Uit voorraad leverbaar! 555 kW, 610 kW en 1030 kW (755, 829 en 1400 pk) Vraag vrijblijvend een offerte voor een motor of een complete inbouw bij uw dealer voor de binnenvaart. Wim Steenbergen Tel: 06-15204640 | info@shipfixtechniek.nl | www.shipfixtechniek.nl Werklocatie: Werkschip Janny, gemeentehaven ‘s-Gravendeel SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

19 30 juli 2019 Willemijn en Ellen stel jullie eens even voor aan onze lezers? Wie zijn jullie? Willemijn: Hoi! Ik ben Willemijn, 21 jaar oud. Na mijn studie Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht ben ik afgelopen september getrouwd met Tobias Heuvelman en varen we nu samen op kraanschip IJsvogel. We zijn op dit moment veel werkzaam in Noord-Duitsland. Ellen: Hoi! mijn naam is Ellen en ben 21 jaar oud. Sinds afgelopen februari vaar ik samen met mijn man Jostian Trouwborst op het Motorschip Vela en zijn we vooral te vinden in Nederland en Belgie. Hiervoor heb ik een opleiding in de Maatschappelijke zorg gevolgd en ben hier met veel plezier een poosje werkzaam in geweest! Nu vaar ik met een hoop plezier mee! Momenteel is er weinig personeel beschikbaar in onze mooie branche, waarom zouden jongeren of werkzoekenden voor een job in de binnenvaart moeten kiezen? Binnenvaart is een erg vrij leven, als je houdt van zowel ondernemen, als technisch bezig zijn maar ook het buiten bezig zijn je trekt is het een erg leuk beroep. Wij denken dat mensen soms ook niet beseffen dat binnenvaart meer is dan alleen varen, je kan werken in de techniek, op een werf, werken aan nieuwbouw schepen of bij een bunkerstation, om maar een paar voorbeelden te noemen, dus er is al snel een baan in de binnenvaart sector die bij je past. Wat zijn jullie dagelijkse taken of bezigheden? Doordat Ellen in de vrachtvaart zit en Willemijn in de waterbouw gebeuren er natuurlijk verschillende dingen aan boord en doen wij dus ook verschillende dingen. Wel zijn er overeenkomsten, onder andere omdat we allebei geen matroos aan boord hebben en het dus echt samen doen met Jostian en Tobias. De mannen doen meer qua varen en op de kraan zijn, maar wanneer zij hulp buiten nodig hebben zijn wij daar! Sowieso zijn we graag lekker buiten bezig wanneer dit kan, schuren, verven, onderhoud en boenen, maar ook naar buiten om touwen vast te zetten in de sluis. Wij zijn binnen bezig met het huishouden, maar we doen ook de boekhouding voor onze bedrijven. Hoi wij zijn Ellen en Willemijn, samen hebben wij de blog meisjesvandewal opgericht.'' Ben je benieuwd wat wij verder allemaal doen? Wil je ons blijven volgen? Dat kan! Meisjes van de wal meisjesvandewal Vrouw zijn in de binnenvaart, hoe is dat eigenlijk? Het was best even wennen voor ons allebei om van de wal aan boord te gaan. We sloten onze studie af en gingen toen vrij snel varen. Van het vrije studentenleven naar een leven aan boord is een flinke verandering waar we beiden aan moesten wennen. Als we even voor onszelf spreken, sommige zaken zijn natuurlijk wel moeilijker dan toen wij nog aan de wal zaten. We kunnen niet zomaar doordeweeks afspreken of even naar de markt o.i.d. Alles wat wij willen doen gaat met flink wat planning gepaard. We hebben het bedrijf samen met onze man, dus wij doen dan allebei de huishouding en de boekhouding, maar zodra er buiten iets moet gebeuren helpen wij. Wij zijn allebei niet zo goed in stil zitten en dan maar wachten tot het weekend is, dus voor ons is vrouw zijn in de binnenvaart gewoon lekker werken en bezig zijn. Wat we ook in de vlogs proberen te laten zien, zijn de diverse kanten van het vrouw zijn aan boord. We vinden het lekker om binnen bezig te zijn, maar genieten ook erg van het buiten werken. Dit is voor elke vrouw in de binnenvaart natuurlijk anders! Jullie hebben nu een Instagram, Youtube en blog! Zijn jullie nog meer leuke dingen van plan in de toekomst? We zijn eigenlijk erg tevreden met hoe het nu gaat, voorlopig zien we wel dat de groepen die wij bereiken vooral vrienden en familie zijn, dit is zich langzaamaan aan het uitbreiden en we zouden het erg leuk vinden om een iets groter bereik te krijgen! Verder hebben we nog niet erg concrete plannen, maar we kijken erg uit naar wat er in de toekomst nog op ons pad komt! Jullie zijn populair op Social Media, waarom zijn jullie een kanaal gestart op Instagram en Youtube en de blog? Het begon eigenlijk allemaal met de blog. De achterliggende gedachte hierbij was en is dat we familie en vrienden op de hoogte willen houden van wat wij nu eigenlijk doen aan boord. We merkten dat we veel dezelfde vragen kregen en toen de blog een beetje liep en toen we door hadden dat dit in de smaak viel besloten we het vloggen op YouTube te gaan proberen. Via de vlog is het veel makkelijker om te laten zien wat er gebeurd dan om dit via de blog uit te leggen. Instagram was er vanaf het begin eigenlijk bij om zo mensen op de hoogte te kunnen houden van wanneer er iets nieuws online kwam. Zou er iets zijn in de binnenvaart waarvan jullie hopen dat het misschien in de toekomst kan veranderen? We merken dat er best veel vooroordelen zijn rondom de binnenvaart en we hopen deze onder andere door middel van onze vlogs wat te ontkrachten. Doordat wijzelf van de wal komen merken we dat er echt veel onbekendheid is over deze sector en dat doordat mensen er zo weinig over weten, zij ook niet kiezen voor een baan in deze sector. Wij hopen dus eigenlijk dat er op een manier meer bekendheid kan komen over de binnenvaart en dat de sector op die manier vooroordelen weg kan nemen, maar ook populairder kan worden onder jongeren.

Binnenvaartkrant