Views
1 year ago

2019-16

14 30 juli

14 30 juli 2019 Aan mts Bitumina II leverden onder andere: Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor Bitumina Shipping SA Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com TeamCo Shipyard B.V. Afbouw Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7400 - 5,031:1 incl.: elektrische bediening, Centa elastische koppeling, PTO type 0 tbv stuurwerk, PTO type 1 tbv hydrauliekpomp en ADS van STIGT voortstuwing bedieningssysteem met MC-2000 hendel Blommaert BVBA Scharnierbare boordlichtvleugels, heklichtbeugel type Improval, aluminium Davit, voormast type Improval, stuurhuttrap en dakradarmast type Nikki Bureau Veritas België Tekeningkeur, inspecties en afgave Class Certificates en Statutory Certificates Damen Marine Components Stuurpaneel: vol-hydraulische bediening HP 7000, hydraulisch aggregaat: type HPP 7000-280 } 1-1-1 / 7,5 kW, roeraandrijving: type 2 DWK 6080/60 en hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD 200, straalbuis: 1 stuk type Optima Ø 1762 mm Den Breejen Shipyard De schroefasinstallatie Dik den Hollander Maritiem B.V. Alle PVC vloeren woning en stuurhuis Dolpower B.V. Generatorset 1, 531kVA t.b.v. boegschroef en ladingpompbedrijf met: Caterpillar motor, type C18 en Stamford generator, type HCM534, generatorset 2, 215kVA t.b.v. boordnet bestaande uit: John Deere motor, type 6068H en Stamford generaor, type HCM434 en generatorset 3, 62kVA t.b.v. boordnet bestaande uit: John Deere motor, type 4045H en Stamford generator, type UCM224 Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. Ballast/stripping ejector ≈ 300 m³/u, F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar, F.T. Hydrofoor met aan/uit regeling, F.T. Smeerolie haspelsets, F.T. gasolie trimpompen en F.T. GVR smeeroliepompen Heatmaster B.V. 2 thermische olie ladingverwarmingsinstallaties van ieder 500 kW Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis met hefgeleidekokersysteem incl. hydraulische componenten Motrac Hydraulics B.V. Aansluiting en opstarten 75kVA as-generator EcoGen- Drive Pon Power B.V. 1 Caterpillar voortstuwingsmotor, type 3512C van 1118 bkW bij 1600 rpm Tresco Engineering bvba Tresco Navigis Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type VBS1200sr (schroefdiam. 1200mm) elektrisch aangedreven, 393 kW bij 1800 omw/min. en bediening wegafhankelijk W & O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen en het ballastsysteem Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering van achterwoning en stuurhut WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS klaproosters en ventilatoren ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE THE CONNECTION SPECIALIST ‘ Wij wensen het mts Bitumina II een behouden vaart. ’ Wij verzorgden de complete afbouw en danken Bitumina Shipping S.A. voor hun vertrouwen! Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl

15 30 juli 2019 Vlootuitbreiding voor Bitumina Shipping Een jaar na de Bitumina heeft de in Luxemburg gevestigde rederij Bitumina Shipping SA het zusterschip Bitumina II in de vaart genomen. De type C- bitumentanker kan zijn lading verwarmen tot maximaal 220°C en neemt 2.047 ton mee. De Bitumina II wordt ingezet in Duitsland, België en Nederland. Hij is 110 meter lang en 11,40 meter breed. Bitumina Shipping is gespecialiseerd in het vervoer van bitumen, een stroperige en op aardolie gebaseerde vloeistof die onder meer gebruikt wordt voor asfalt. Deze lading moet verwarmd worden vervoerd. Kansen verzilveren Het in 2016 opgerichte Bitumina Shipping heeft met zijn eerste Bitumina al veel kansen in het bitumenvervoer kunnen verzilveren. Dat was volgens zaakvoerder Silke Koster ook de reden om relatief snel het zusterschip Bitumina II te laten bouwen. “Wij hebben goede ervaringen met onze eerste Bitumina. Heel veel opdrachtgevers willen deze tanker inzetten. Over het ontwerp is dan ook goed nagedacht.” Ervaren bouwteam V-Shipping en RensenDriessen Shipbuilding hebben het schip ontworpen. Het casco is gebouwd door RensenDriessen. De Bitumina II is net als de Bitumina afgebouwd door TeamCo Shipyards; de opdracht voor de bouwbegeleiding is aan V-Shipping gegeven. Koster: “Dit team was bekend met het schip en we waren heel tevreden met de uitvoering.” Verdere vlootuitbreiding sluit Koster niet uit: “Maar eerst gaan we ervoor zorgen dat we goed met de Bitumina II kunnen werken! Het schip kwam al vrij snel achter onze vorige nieuwbouw aan. In dit tempo gaan we niet verder uitbreiden.” Kundige bemanning Alle bemanningsleden van de Bitumina II zijn bij Bitumina Shipping in dienst. Ze werden al geworven toen het bedrijf nog ervaring aan het opdoen was met de eerste Bitumina. Ze hebben ervaring in het bitumenvervoer en beschikken over alle benodigde certificaten. “In deze tijd is het niet eenvoudig om gekwalificeerde mensen te vinden. Voor zover de medewerkers nog geen ervaring met bitumen hebben, worden ze intern opgeleid. We zijn dan ook blij met onze nieuwe collega’s.” Bij Bitumina Shipping werken circa zestien personen. Het schip wordt bevracht door een samenwerking van V-Chartering en Victrol. Veel vraag naar UWT’s reparatiediensten bij Barge Terminal Born Eén op drie containers moet worden opgelapt DOOR NOUD VAN DER ZEE Op het terrein van Barge Terminal Born heeft zusterbedrijf United Waalhaven Terminals een reparatie- en wasplaats voor containers. Daar worden containers gelost, gelast, hersteld, schoongemaakt of gewassen. Gemiddeld nemen ze er per maand 400 containers onder handen. Dat is nodig, bijvoorbeeld doordat nog rest lading in een container is achtergebleven, bij inspectie scheurtjes in de wanden zijn geconstateerd of een deur niet naar behoren functioneert. “ van de schade of schoonmaak een schatting gemaakt. Die gaat naar de rederij (die in de meeste gevallen eigenaar is van de container, red.) voor goedkeuring. Daarna wordt de reparatie of schoonmaak uitgevoerd en wordt de container verplaatst naar de goede stack op de terminal.” Minder lege containers “Eerst zijn we met MSC in zee gegaan en daarna heeft een aantal andere rederijen zich daarbij aangesloten.” Het gaat onder andere om Maersk, CMA CGM, ONE, Hapag-Lloyd en OOCL. “Die rederijen hebben ontdekt dat hier in het achterland veel export voorhanden is. Ze hebben er volop baat bij dat de containers weer vol vertrekken naar Antwerpen of Rotterdam.” “Onze doelstelling is dat zo min mogelijk containers leeg teruggaan naar Rotterdam”, aldus Ezendam. “Nu zijn we in staat 50 procent van de containers van nieuwe lading voor export We kunnen hier nog verder groeien ” Logistiek knooppunt Diedrik Ezendam, commercieel manager bij Barge Terminal Born (BTB), zegt: “We kijken elke container na. In de praktijk blijkt dat er met één op de drie containers iets mis is. Voordat de containers weer geladen worden, dienen ze geschikt gemaakt te worden voor een nieuwe ladingstroom.” Het containertransport in Limburg groeit zeer snel. Niet alleen over water overigens, maar ook over de weg en per spoor. De bouw van steeds meer distributiecentra in de provincie heeft geleid tot een explosieve groei. De haven van Born is een belangrijk logistiek knooppunt geworden. Al die containers hebben regelmatig onderhoud nodig: schoonmaak, reparatie en upgrade. UWT is twee jaar geleden met zijn containerservice gestart op de terminal van BTB. Beide bedrijven vallen onder de Rotterdamse Waalhaven Group. Zeerederij Ezendam vertelt: “Een deel van de reparatieset in Rotterdam hebben we in Born neergezet. Met heel veel succes. De containers komen hier binnen en worden van het chassis gelicht. Vervolgens wordt te voorzien. En de CO 2 -winst die dat oplevert is gigantisch.” Nog volop capaciteit Steeds meer containerrederijen kiezen bij hun strategie voor duurzaamheid. Transport over water betekent in de praktijk veel minder CO 2 -uitstoot dan vervoer over de weg. Met de reparatiewerf en wasplaats in Born zegt UWT optimaal gepositioneerd te zijn ten opzichte van de logistiek in Limburg en het achterland. Ezendam: “Wij groeiden afgelopen jaar met ongeveer 10 procent. In de toekomst kunnen wij hier nog verder groeien. We zitten dit jaar op de helft van het aantal containers dat wij op deze locatie kunnen verwerken.” De terminal heeft dus nog volop capaciteit. Een lasser repareert een gehavende container. (foto Noud van der Zee)

Binnenvaartkrant