Views
11 months ago

2019-15 Deutschland - Rhein

  • Text
  • Twee
  • Binnenvaart
  • Goed
  • Rhein
  • Binnenschifffahrt
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juli
  • Schip

32 16 juli

32 16 juli 2019 Hermotoriseren? Op zoek naar een CCR2 motor? Uit voorraad leverbaar! 555 Kw, 610 Kw en 1030 Kw. (755, 829 en 1400 pk) Duurzaam, mechanisch en Energie Investerings Aftrek. Vraag vrijblijvend een offerte voor een motor of een complete inbouw bij uw Yanmar dealer voor de binnenvaart. Importeur van EE malleabele fi ttingen Wim Steenbergen Tel: 06-15204640 | info@shipfixtechniek.nl | www.shipfixtechniek.nl Werklocatie: Werkschip Janny, gemeentehaven ’s-Gravendeel Van Utrechtweg 29 | 2921 LN Krimpen aan den IJssel | Tel : 0180-551460 Fax: 0180-518711 | Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van : 38.700,- 77.500,- 19.800,- 20.800,- 23.300,- 24.300,- 25.700,- BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL

33 16 juli 2019 Schip verliest half stuurhuis tegen Cäcilienbrug De Duitse vaarwegbeheerder heeft begin juli de Cäcilienbrug over het Kustkanaal nabij Oldenburg verhoogd en gefixeerd op 1,60 meter. Volgens regionale bedrijven kan dit slechts een tijdelijke oplossing zijn. Vorige week heeft een containerschip een deel van zijn stuurhut verloren nadat het tegen de brug was gevaren. De Cäcilienbrug is bijna honderd jaar oud en bouwvallig. Bij temperaturen vanaf 20 graden kan ze niet meer worden opgehaald. De vaarwegbeheerder heeft de brug daarom onlangs verhoogd en gefixeerd op 1,60 meter. Daarmee is het probleem volgens het bedrijfsleven niet opgelost. Op het Kustkanaal wordt jaarlijks 1,5 miljoen ton goederen vervoerd (vooral bouwmateriaal en agrarische producten) en ruim 7.000 containers. Veel verladers langs het kanaal maken gebruik van de binnenvaart. Een 1,60 meter hoge brug is (foto Wasserschutzpolizei Niedersachsen) alleen voor de korte termijn, in perioden van laag water, voor de binnenvaart interessant. Daarna dreigt het vervoer deels tot stilstand te komen. Dat is slecht voor de haven van Oldenburg en voor verladers, die jaarlijks duizenden extra vrachtwagens zouden moeten inzetten ter vervanging van hun binnenvaartvervoer. Voor binnenschepen die tussen de Weser, de Hunte en het Dortmund-Ems-kanaal varen en de Cäcilienbrug passeren is er geen omvaarroute. Bedrijven willen dan ook dat de vaarwegbeheerder de brug helemaal afbreekt ofwel verhoogt naar minimaal 3,50 meter. Ze dringen erop aan dat de planning snel van start gaat. Fout ingeschat Hoewel de scheepvaart op de hoogte werd gebracht van het fixeren van de brug op 1,60 meter voer slechts enkele dagen na de brugverhoging een containerschip tegen de brug aan. Het was met lege containers op weg van Bremerhaven naar Dörpen. Het stuurhuis werd bij de averij half vernield en een auto die aan boord stond is zwaar beschadigd. Volgens de Wasserschutzpolizei heeft de stuurman de doorvaarhoogte fout ingeschat en het stuurhuis niet ver genoeg laten zakken. Het schip raakte zo zwaar beschadigd dat het niet verder mocht varen. De brug is niet beschadigd en er zijn ook geen gewonden gevallen. SDS-subsidie nu voor drie jaar verlengd Op 11 juli informeerde staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat de Tweede Kamer over de evaluatie van de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS). Ze meldt dat de looptijd van deze subsidieregeling met drie jaar wordt verlengd. Dat is zeer goed nieuws voor de Nederlandse maritieme maakindustrie, reageert Netherlands Maritime Technology. “Zo wordt namelijk ook de komende drie jaar een financiële impuls gegeven aan de verdere verduurzaming van de scheepvaart.” Risico De brancheorganisatie is als belangenbehartiger van de scheepsbouwers en toeveleranciers nauw betrokken geweest bij de evaluatie van de SDS-regeling. “Deze inspanningen hebben er mede toe geleid dat de regeling nu voor meerdere jaren is verlengd”, aldus NMT. De Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw heeft tot doel de marktintroductie te bevorderen van duurzame innovaties in de scheeps(om)bouw en op offshoreconstructies. Scheepswerven lopen een risico bij de ontwikkeling van maritieme innovaties: werken ze in de praktijk wel goed en zijn scheepseigenaren bereid ervoor te betalen? Door gebruik te maken van de SDS-subsidie kunnen zij deze risico’s verkleinen. De SDS-regeling bestaat al langer, maar werd telkens voor één jaar verlengd, en dan alleen dankzij amendementen van de Tweede Kamer. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft de voor- en nadelen van de regeling nu uitvoerig geanalyseerd. Zekerheid NMT heeft daar aan meegewerkt. Daarnaast heeft de brancheorganisatie samen de Kamerleden Eppo Bruins (ChristenUnie) en Hayke Veldman (VVD) “het belang van een structurele verlenging voor maritieme bedrijven continu onder de aandacht gebracht in de Tweede Kamer”. Nu de regeling voor meerdere jaren gaat gelden, biedt dat de maritieme sector volgens NMT meer zekerheid over de beschikbare subsidie en dat “komt de inhoudelijke kwaliteit van de aanvragen ten goede”. Klein maar dapper Is dat nu een binnenschip of toch een zeeschip? In feite betreft het zowel het één als het ander, want we hebben te maken met een zogeheten binnen/buiten-schip met een zeebrief. Doorgaans worden ze kruiplijncoaster of waddenkrabber genoemd. Opvarend bij de groene 17 bij KM 1021 zijn de voor- en achtermast alvast gestreken. De Nina 1 gaat namelijk in één keer door naar Neuss en kan zo dus onder de bruggen door. Ze kwam via het Kieler- dan wel Noord-Oostzeekanaal, van Klaipeda in de Baltische staat Litouwen. Eigenaar Baltnautic Shipping is daar ook gevestigd, maar heeft het schip geregistreerd in Kingstown, hoofdstad van de Caraïbische eilanden St. Vincent & the Grenadines. De Litouwse rederij heeft 26 schepen, waarvan de grootste een containerfeeder is van 6.704 BT met capaciteit voor 660 TEU. De Nina 1 is met 998 BT bescheidener van formaat, maar dat is dan ook een kruiplijncoaster. Ze is van 1984 en met 35 jaar, zeker voor een zeeschip, op leeftijd. Weliswaar klein, maar al die jaren wel dapper. Ze werd gebouwd door Ferus Smit in Westerbork en kwam als VIOS (Vooruitgang Is Ons Streven) onder Nederlandse vlag in de vaart. Opdrachtgever was Tielmast van de heer Mastenbroek. Thuishaven werd Tiel. In 1997 werd ze omgedoopt tot Vahalis en in 2000 kreeg ze de naam Nina, maar het schip bleef de nationale driekleur voeren. In 2004 werd Baltnautic eigenaar, veranderde de vlag en de naam werd Nina 1. Heel bijzonder is toch wel dat een Stork Werkspoor-diesel van 1.048 pk nog steeds voor de voortstuwing zorgt; daar zijn er niet zo veel meer van. TEKST EN FOTOGRAFIE: CEES DE KEIJZER WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant