Views
11 months ago

2019-15 Deutschland - Rhein

  • Text
  • Twee
  • Binnenvaart
  • Goed
  • Rhein
  • Binnenschifffahrt
  • Onze
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juli
  • Schip

2 16 juli

2 16 juli 2019 Overslagbedrijf Speksnijder vof Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met twee kraanpontons in Amsterdam. Voor deze kraanpontons hebben wij de volgende vacature: Bobcatrijder Werkzaamheden in de haven van Amsterdam voor overslag bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u, net als wij, dat werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het rijden op de schrankladers, onderhoud/tremwerkzaamheden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn. Functie eisen: Rijbewijs en ervaring in de scheepvaart. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO, ploegentoeslag en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn, een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding. Containervaart Metropolis Hoeykens B T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar; 0651 809092 of 0620 704015 . Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl GEVRAAGD: SCHIPPERS (ECHT)PAAR • op mvs 750 ton • vast werk • ben. Rijn - Nederland • goed beloningssysteem • nette ruime woning. Werktijden van maandag t/m vrijdag, geen 24 uurs diensten. • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg • Moderne schepen met nette woning T. +31 (0)62 4386544 E. a.krien@zandmij.nl I. www.zandmij.nl WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Wij zoeken: Wir Rheinpatent suchen: bis Mannheim / Basel Wij Rijn zoeken: patent tot Mannheim / Basel Rheinpatent Radarpatentbis Mannheim / Basel Rijn Radarpatent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Radarpatent ADN-Certificaat ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Wij bieden: Wir Hohes bieten: Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden: hoog in het vaandel Hohes Attraktive Sicherheitsverständnis Schweizer Arbeitskonditionen Veiligheid Aantrekkelijke hoog Zwitserse in het vaandel Attraktive Permanente Schweizer Weiterbildung Arbeitskonditionen Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden Zwitserse Permanente Aufstiegschancen Weiterbildung arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden zelf ontplooiing Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Mogelijkheden Goede promotie voor kansen zelf ontplooiing Attraktiver Gutes Betriebsklima Schichtwechselplan – Goede Comfortabele promotie 1:1 kansen verhouding van 3/3 oder 2/2 Wochen on und off Aantrekkelijke werktijd en vrije rotatieplanning tijd – Gutes Betriebsklima 3/3 Motiverende of 2/2 weken & inspirerende op en af Motiverende bedrijfscultuur & inspirerende Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung bedrijfscultuur – einfach bewerben über unsere Sollicitaties eenvoudig via onze Webseite! Sollicitaties website! eenvoudig via onze Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – website! einfach bewerben über unsere Bewerbungen an: Webseite! Jesko Wehrt Human Resources Manager Bewerbung über: Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers PETERSON ZOEKT: GEMOTIVEERDE BINNENVAARTONDERNEMERS VERVOER VAN • Veevoedergrondstoffen • Diverse droge bulkladingen • Diverse neo bulkladingen OP BASIS VAN • Daghuur • Dagvracht WAAR • Nederland • Duitsland • België/Frankrijk CONTACT Afdeling Binnenvaart 010-2823200 biva@onepeterson.com Aan startende ondernemers kan financiële bemiddeling worden aangeboden onepeterson.com

3 Maat is vol met problemen Maascorridor Door achterstallig onderhoud aan kunstwerken en vaarwegen op de Maascorridor lopen schepen regelmatig vertraging op en is “in sommige gevallen de externe veiligheid in het geding”. Dat is onacceptabel, vindt Koninklijke BLN­Schuttevaer. De overheid moet daarom snel meer geld vrijmaken voor het onderhoud en zorgen voor een betrouwbare vaarroute. Minister steekt 40 miljoen in modal shift Met een impuls van 40 miljoen euro voor goederenvervoer stimuleert minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de modal shift: de verschuiving van goederenvervoer van de weg naar spoor en water, en door de pijplijn. Dit staat in de Goederenvervoeragenda die zij 10 juli naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De Goederenvervoeragenda bevat afspraken die de minister samen met de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie heeft gemaakt over efficiënter en schoner goederenvervoer. Naast de verplaatsing van weg naar water en spoor, wordt ook gewerkt aan De brancheorganisatie luidt de noodklok, samen met European Logistics Center Limburg. Ze hebben een document opgesteld met de grootste knelpunten. Gemiddeld zijn er per dag acht scheepvaartberichten over oponthoud op de Maascorridor. “Sommige berichten staan er maar één dag; enkele berichten staan er al langer dan een jaar”, aldus ELC Limburg, een samenwerkingsverband van bedrijven dat lobbyt voor betere infrastructuur in de provincie. “Deze lijst lijkt steeds langer te worden. De eerste tweeënhalve maand van 2019 telden wij 140 gebeurtenissen in regio Zuidoost- Nederland die oponthoud, stremming of vaarwegsluiting veroorzaakten voor de scheepvaart.” Om hun noodkreet kracht bij te zetten voeren BLN-Schuttevaer voorzitter Dominic Schrijer en voorzitter Mark Verheijen van European Logistics Center Limburg samen met enkele andere genodigden woensdag 10 juli mee met containerschip Milan van de familie Verlaan van Nijmegen naar de Container Terminal Wanssum. De Maascorridor is belangrijk voor de scheepvaart, voor verladers en voor de economie. Er moet meer geld komen om de vaarroute “betrouwbaar en robuust te houden (te maken)”, schrijft BLN-Schuttevaer. En dat “in de breedste zin”: de Maascorridor zelf, “maar ook de aanpalende trajecten Nijmegen-Maastricht, Moerdijk-Maastricht en de Brabantse kanalen.” Steeds meer onderdelen in het netwerk vertonen storingen, aldus BLN-Schuttevaer. “Het lijkt steeds meer geaccepteerd dat objecten op 50 procent van hun ontwerpcapaciteit opereren. Bij het wegvallen van de resterende 50 procent is de logistiek geblokkeerd.” Veel van de nautisch-technische problemen zijn volgens BLN- Schuttevaer en ELC Limburg te digitalisering waarmee het transport straks slimmer en efficiënter van A naar B gaat. Tijdig en voorspelbaar Van Nieuwenhuizen: “De toekomstige groei van het goederenvervoer gaat hand-in-hand met een betere bereikbaarheid van Nederland. Als er meer containers en bulkgoederen via de binnenvaart en goederentreinen worden vervoerd, komt er meer ruimte op onze wegen. Een gemiddeld binnenvaartschip kan wel 150 vrachtwagens van de weg halen. Ook gaat de sector vol inzetten op het digitaliseren van de vervoersbewegingen, kunnen ritten slimmer worden ingepland op tijden dat het minder druk is op de weg.” wijten zijn aan het achterstallig onderhoud op het traject. “Daarnaast zijn er keuzen gemaakt die ver beneden het niveau van de verwachting zijn gebleven.” Zo is een betrouwbare 7x24-uursbediening noodzakelijk. Op de Maascorridor kan met een gegarandeerde aflaaddiepte worden gevaren. De voordelen daarvan worden echter tenietgedaan door de onbetrouwbare infrastructuur en de extra kosten die een onbetrouwbare planning met zich mee brengt. Tekortkomingen BLN-Schuttevaer geeft in het document tal van voorbeelden van tekortkomingen. Op het traject Nijmegen-Maastricht is Sluis Weurt in het Maas-Waalkanaal bijvoorbeeld al jaren een bottleneck. In 2018 was de westsluis meerdere weken gestremd. De nivelleerschuiven hadden te lijden onder achterstallig onderhoud en de deuren vertoonden scheuren in het staal waardoor ze met spoed gerepareerd moesten worden. Ook nu is van de west-sluis de sluisdeur aan de Waalzijde tot eind juli buiten bedrijf. Ook de Goederentransporten moeten tijdig en voorspelbaar zijn, zelfs bij verstoringen. Dit kan alleen als optimaal gebruik wordt gemaakt van verschillende vervoerswijzen zoals de binnenvaart, het spoor en buisleidingen. Om deze modal shift te stimuleren wordt gebruik gemaakt van goederencorridors. Binnen deze corridors kunnen verschillende transportstromen op een efficiënte manier aan elkaar worden gekoppeld, vrachten worden gecombineerd en capaciteit beter worden benut. De Goederenvervoeragenda zet ook in op verdere digitalisering van het transport. Zo vindt er binnen goederencorridors uitwisseling van data plaats tussen verkeersmanagementsystemen en voertuigen om de beschikbare transportmiddelen optimaal te benutten. Schoner Minister Van Nieuwenhuizen mikt met het beleid ook op schoner vrachtverkeer. Het optimaal gebruik maken van de beschikbare vervoerswijzen en het delen van digitale informatie voorkomt bijvoorbeeld dat vrachtwagens geheel of gedeeltelijk leeg rijden of schepen leeg terug naar de haven varen. Ook het instellen van zero emissie-zones voor bestelen vrachtauto’s en het duurzaamheidslabel voor binnenvaartschepen, een afspraak in het kader van de Green Deal binnenvaart, geven vorm aan schoner vrachtverkeer. Segmentdeur tweede sluiskolk Eefde geplaatst De segmentdeur voor de tweede sluiskolk van Sluis Eefde is geplaatst. Met de montage van de segmentdeur zijn nu beide zijden van de nieuwe sluis voorzien van deuren. De puntdeuren aan de andere kant van de sluis werden in mei geplaatst. deuren van de oostkolk zijn sterk verouderd. Op de route via de De Amer en de Bergse Maas naar de Maas heeft de scheepvaart bij sluis Grave een diepgangsbeperking van 3,20 meter. Sluis Grave heeft ook een te beperkte capaciteit en het is er onmogelijk om koppelverbanden of duwkonvooien in één keer te schutten. De binnenvaart pleit al tijden om een tweede kolk. “Het nivelleren op Sluis Belfeld gebeurt al een paar jaar op halve snelheid omdat er sinds de renovatie van dit object fouten in het hydraulische systemen zitten. We kregen onlangs de melding dat de nivelleringschuiven van sluis Maasbracht en Born met dezelfde problemen kampen. Inmiddels is de oude sluis van Born al maanden buiten gebruik.” Sluis Bosscherveld bij Maastricht, in de monding van de Zuid-Willemsvaart in de Maas, heeft al tien jaar een renovatie nodig. “Het gevolg van het uitblijven van die renovatie is dat de sluis in 2018 gedurende meerdere dagen en eenmaal zelfs meerdere weken in storing was.” Dinsdag 9 juli rond 08.00 uur is het schip met de segmentdeur de sluis ingevaren, die direct daarna werd ingehesen. Omstreeks 09.30 uur hing de segmentdeur op zijn plek en kon begonnen worden met de montage. De segmentdeur is ontworpen en gemaakt door Hollandia Infra. Donderdag 4 juli vertrok de deur per schip vanaf de fabriek in Krimpen aan den IJssel. Na zestien uur varen kwam de segmentdeur aan bij Sluis Eefde. De nieuwe sluiskolk heeft een zogeheten segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur met deze afmetingen, circa 15 meter breed en 5 meter hoog, is uniek in Nederland. Voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur gemakkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl voor een timelapse van de bouw van de sluisdeur. 16 juli 2019 Toekomstbestendig Je kunt klagen dat te weinig jonge mensen hun leven lang absurd vroeg op willen staan om de hele buurt van verse broodjes te voorzien, maar je kan het ook omdraaien. Hoe bizar is het dat dat enorme leger van jonge mensen, dat zich jaarlijks vers op de arbeidsmarkt stort, zich zo netjes verdeelt over alle beschikbare beroepen en functies? We vinden die verdeling vanzelfsprekend maar het zou – in theorie – zomaar kunnen dat een hele generatie alleen nog maar sterrenkundige wil worden (op zoek naar die tweede en derde planeet die we nodig hebben om onze zucht naar welvaart te lenigen). Of knuffelcrimineel (een korte weg naar roem). Al sinds de jaren 80 smacht de binnenvaart naar personeel en als je niet beter weet dan denk je dat het met het personeel pappen en nathouden is. Toch kun je moeilijk zeggen dat schipper een uitstervend beroep is. Kunnen we zonder warme bakkers? Nou, jammer dan maar we zullen niet verhongeren. Er zijn wel wat alternatieven voorhanden. Kunnen we zonder schippers? Nou, daar zeg je wat. Het zal even duren eer de elektrische schepen de markt veroveren zoals elektrische personenauto’s dat doen. Dat op een zeker moment alle vervoermiddelen inclusief schepen elektrisch aangedreven rondtoeren, staat min of meer vast. Daarmee krijgt ‘fossiele aandrijving’ een mooie dubbele betekenis. Dat dat duurzaam is, geloven we wel. Tegenwoordig heet dat toekomstbestendig. Vaag, net als ‘duurzaam’. Het zegt alleen maar dat iets niet onmiddellijk vergaat. Hoe lang het dan goed blijft, weet je niet. De komende minuut is ook toekomst. Met ‘duurzaam’ wordt meestal bedoeld dat het wat langer goed gaat met de natuur ten behoeve van de mens. Hoe lang weet niemand. Laten we eerlijk zijn: het meest duurzame en toekomstbestendige dat de mens heeft weten te produceren, is kernafval. Goed, deze toekomstbestendige schepen zijn ‘voorbereid’ op zelfstandig varen. Anders dan bij de zonder chauffeur rijdende personenauto’s zullen schepen althans in de afzienbare toekomst mensen nodig hebben om die hypermoderne apparatuur te geleiden (en dus niet alleen om het dek te schrobben). Er moeten nog heel wat wielen worden uitgevonden voor een schip helemaal zonder personeel kan varen. En het aantal jaren dat die ontwikkeling duurt, mag je verdubbelen voordat de CCR en de EU ermee akkoord gaan dat een schip zonder bemanning vaart. Voorlopig spreken de voordelen van die hyperapparaten tot de verbeelding van jonge mensen. Je hoeft niet voortdurend meer aan het roer te zitten en je kan zomaar wat langer in je bed blijven liggen. Een mooie toekomst voor de jongelui die geen bakker willen worden. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant