Views
1 year ago

2019-14

  • Text
  • Amsterdam
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Onze
  • Haven
  • Schepen

32 2 juli

32 2 juli 2019 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, Hardinxveld-Giessendam T.: (+31) 184 613911 Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl

33 2 juli 2019 Amsterdam: haven zoekt synergie met stad DOOR EVERT BRUINEKOOL Stad en haven zijn sinds het ontstaan van Amsterdam verstrengeld in een afwisselende dans. Dan weer heel close, dan weer met meer afstand. Close is van toepassing op de woningbouw. Die rukt op, vooral door ruimtegebrek. De conferentie The Port Makes The City zette de haven van Amsterdam op 19 juni even in de spotlights bij beleidsmakers en industrie. Damen Shiprepair Amsterdam, Tata Steel en Amports, de netwerken marketingorganisatie voor de havens van Amsterdam, organiseerden het feestje. Heel toepasselijk in de personeelskantine van Damen; het bestemmingsplan van het terrein loopt over tien jaar af en dan verdwijnt scheepsbouw daar mogelijk uit en moet de werf plaatsmaken voor woningen. Scheepsbouw Damen verzet zich fel tegen dergelijke plannen. In een eerder interview stelde gastheer Tjeerd Schulting, directeur van Damen Shiprepair, dat het sluiten van de vier scheepsdokken eigenlijk kapitaalvernietiging is. Damen Shiprepair presenteerde op de conferentie de mogelijkheid om in afgeslankte vorm toch door te kunnen gaan met de scheepswerf. De werf levert dan twee dokken in. Eén dok wordt overdekt en er komt een schepenlift bij. Damen ziet mogelijkheid voor 3.000 woningen in combinatie met 2.023 arbeidsplaatsen, opleidingscentra zoals een scheepvaartcollege en kantoren in een schone mooie parkachtige omgeving. Coen Overtoom: “Als de binnenvaart er niet meer is en wij niets meer doen, loopt de basiseconomie van de stad gewoon spaak.” De presentatie liet zien hoe werken en wonen heel goed samen kunnen gaan. Dit was in een 3Dsimulatie te bewonderen. “Door innovatievere scheepsbouw kan de werf in een lagere milieuklasse komen”, vertelde architect Marijn Droog, eigenaar van Droog Buro, de ontwikkelaar van het concept. Energietransitie Op het terrein wordt 4,3 procent van de totale woningbouwambitie van Amsterdam verwezenlijkt met die 3.000 woningen. De werf slinkt dan naar 75.000 vierkante meter. “Damen zou ruimte genoeg hebben om op voorraad schepen te bouwen op het terrein”, vertelde Droog. Opvallend was dat de Amsterdamse haven vooral als energietransitiehaven werd gepresenteerd. Afvalverwerking en opslag van waterstof behoren allemaal in de toekomst in de haven thuis. Voor waterstofproductie zal er nog heel veel moeten gebeuren. Voor de stad en de haven zal er meer hoogbouw moeten komen, om het ruimtegebrek op te lossen. Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam, zei: “We moeten in gesprek blijven en zoveel mogelijk synergie bewerkstelligen tussen stad en haven. Bij Damen zie je dat ze daar alles voor doen, mede door hun plannen en het overkappen van een dok.” Annemarie Manger, directeur Engineering bij Tata Steel Europe en voorzitter van Stichting Amports zei: “Dit evenement is een nadrukkelijke wens van Amports om de ondernemers te laten zien hoe goed de haven, het bedrijfsleven en de stad aan elkaar te koppelen zijn. Daar maken we graag promotie voor.” “Uitdagingen met huizen en de industrie door ruimtegebrek kunnen vaak in goed overleg opgelost worden. Dat kan je zien aan de prachtige innovatieve plannen van Damen op deze locatie. Als dat bedrijf weg zou gaan is het een verlies aan werkgelegenheid, kennis en inspiratie voor de regio Amsterdam.” Kolen De vertegenwoordiger van Nissan vertelde dat er in de toekomst op de autolosplaatsen in de haven met dekken en zonnepanelen gewerkt zou kunnen gaan worden. Ook interessant was dat door pyrolyse-olie uit kunststof teruggewonnen kan gaan worden, vertelde IGE Solutions Amsterdam (IGES). Overslagbedrijf OBA gaf aan zich al bezig te houden met andere bulkmaterialen dan alleen kolen. Maar de markt bepaalt wanneer en hoe snel kolen gaan terug lopen in de haven, niet de door Havenbedrijf Amsterdam geplande datum, 2030. Hoe dan ook zal de benzinehaven door de transitie naar elektrische auto’s ingrijpend gaan veranderen. De verwachting is dat recycling en verwerken van afval een speerpunt in de haven zal worden. Binnenvaart Opvallend is dat de regelgeving en vergunningsplicht door veel mensen als bottleneck gezien wordt en dat dat volgens hen vooral voor stagnatie kan zorgen. Afvalverwerking valt namelijk onder zware regelgeving. Afvaltransport vanuit de stad gaat in de toekomst steeds meer over water, zo verwacht men – vooral om het wegverkeer te ontlasten. Dit wordt als een kans gezien voor de maritieme sector. “Als de binnenvaart er niet meer is en wij niets meer doen, loopt de basiseconomie van de stad gewoon spaak”, vond Overtoom. “De haven is de inkomsten- en werkgelegenheidsbron van de stad. Wat de toekomst voor zeeschepen betekent weten we nog niet, maar in de toekomst zullen binnenvaart, duwbakken en transport over water zeker groeien. Ik zie dagelijks dat het gaat veranderen.” Damen Shiprepair moet in de toekomst mogelijk wijken voor woningen. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)

Binnenvaartkrant