Views
1 year ago

2019-14

  • Text
  • Amsterdam
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Onze
  • Haven
  • Schepen

22 2 juli

22 2 juli 2019 Saskia Reich volgende stap in modernisering vloot (foto’s Jan Johan ten Have) DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de ingebruikname van de gloednieuwe 110 x 11,45 meter grote Sunrisetanker Saskia Reich zet Reich Schifffahrtbetriebe uit het Duitse Lauenburg een volgende stap in de modernisering van zijn vloot. Sinds 2008 is dit het vierde nieuwbouwschip dat de rederij in het Groningse Waterhuizen laat bouwen. “Wij blijven investeren”, vertelt Markus Reich. Saskia Reich is een naam van betekenis voor de eigenaar van de rederij. Want het was in 2001 dat Markus Reich het eerste nieuwbouwschip in zijn loopbaan liet bouwen onder dezelfde naam. Dit schip deed hij onlangs van de hand aan Reederei Jaegers, tevens de vaste bevrachter van een groot deel van zijn schepen. Het schip maakt nog wel deel uit van de vloot van Reich; hij chartert zijn voormalige eigendom, dat nu met de naam Eiltank 81 op de boeg vaart. Diezelfde rederij kocht ook zijn tanker Svenja Reich, die nu vaart onder de naam Eiltank 82. “Beide prima schepen… heel fijne schepen zelfs. Maar uit bedrijfseconomisch oogpunt willen wij onze vloot verjongen”, zegt Reich. “Natuurlijk verkoop je het eerste schip dat je ooit zelf liet bouwen met pijn in je hart. Daarom vind ik het mooi dat wij het nog wel in de vaart hebben.” 25 jaar Dit jaar is Reich 25 jaar zelfstandig kapitein-eigenaar en reder. Dus is het tijd voor feest. Op 10 augustus worden in Lauenburg zijn drie nieuwste schepen, de Lisa Reich, Holly Reich en Saskia Reich, gedoopt. Hiervoor vaart de Saskia Reich met een loods over de Noordzee naar Hamburg. Na de doopplechtigheden is het tijd voor feest voor zo’n 200 tot 300 genodigden. Onder het genot van heerlijk eten en drinken gaan de gasten feesten op de muziek van Sepp und die Steigerwalder Knutschbär’n. Niet geheel toevallig is dit ook de huisband van het jaarlijkse Zomerfeest van GS Yard, de werf waar Reich al meer dan tien jaar zijn nieuwe schepen laat bouwen. “Werfeigenaren Daniel Gausch en Christian Hochbein hebben de band voor ons geregeld, dat vind ik geweldig”, zegt Reich. De vriendschappelijke banden met beide werfeigenaren vinden hun oorsprong in 2007, toen hij in economische hoogtijdagen op zoek was naar een werf voor nieuwbouw: “Op de beurs in Rotterdam sprak ik verschillende werven aan, maar niemand had plek. Daniel Gausch vertelde dat hij wél ruimte had: op de voormalige Maas Shipyard in Waterhuizen, die hij toen net samen met Hochbein had overgenomen. De Heike Reich was in 2008 het eerste schip waarvan zowel de cascobouw als afbouw plaatsvonden op GS Yard, toen nog Groningen Shipyard geheten.” Sindsdien is GS Yard de vaste huiswerf van Reich. Dat heeft te Wij wensen Reich Schifffahrtsbetriebe GmbH veel geluk met hun mts Saskia Reich Non Ferro bv Kadlec & Brödlin GmbH SCHIFFSELEKTRIK ELEKTRONIK NAVIGATION KOMMUNIKATION ELECTRIC MARINE BUILDING and ENGINEERING BINNEN VAART KRANT

23 2 juli 2019 maken met de prima persoonlijke verstandhoudingen, de kwaliteit van de schepen en de prettige samenwerking tussen alle partijen op de werf. En zeker niet in de laatste plaats: Reich is enthousiast over het Sunrise-concept: de licht gebouwde tankers met minimaal verbruik en maximale tonnage, ook bij geringe diepgang. En vooral dat laatste weegt in de ogen van Reich zwaar: “We krijgen steeds vaker te maken met zeer laag water. Dankzij onze geringe diepgang kunnen wij de Rijn op naar Bazel als het voor soortgelijke schepen ophoudt bij Keulen. Wij hebben genoeg aan ongeveer 1,40 meter waterdiepte.” Trackpilot De Saskia Reich heeft met 110 x 11,45 meter een laadvermogen van 2.582 ton, verdeeld over acht ladingtanks. Daarmee kan het schip minder vervoeren dan haar gelijknamige voorgangster van 125 x 11,45 meter, die ruimte bood voor ruim 3.400 ton. “Dat schip hebben wij ooit laten verlengen. Maar gezien de huidige vraag van onze bevrachter hebben we nu gekozen voor 110 meter om een wat groter vaarbereik te hebben, onder meer op de Moezel en Main en richting Bottrop en Gelsenkirchen. De Saskia Reich heeft deepwellpompen en ladingverwarming voor chemie en tracing van de gaspendelleiding. Het schip is verder uitgerust met een trackpilot om autonoom te kunnen varen. Reich: “Je voert je traject in en het schip vaart compleet zelfstandig. Dit ontlast het werk van de gezagvoerder enorm. Bijkomend voordeel is aanzienlijk minder kleine roerbewegingen; dus een besparing op brandstofverbruik. Dit maakt mij bijzonder enthousiast.” Aan mts Saskia Reich leverden onder andere: GS Yard B.V. Complete afbouw All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket Alphatron Marine B.V. JMA-610 radar, Alphaline MFM, AIS en GPS-kompas Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers en een luchtkoeler FS Schiffstechnik GmbH & Co. KG Hydrauliek stuurwerk Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH 2x 2 HA-DU HightechRuder HR Piping B.V. Complete machinekamer Kadlec & Brödlin GmbH Wir projektierten, lieferten und installierten die elektrische und elektronische Ausrüstung inkl. der Steuerungs- und Automatisationstechnik sowie das Tankmess- und Alarmierungssystem und die dazugehörige Visualisierung sowie die Navigations- und Kommunikationseinrichtungen. Erstmals wurde auf einem Tankschiff der Argonics argo TrackPilot installiert. Der argoTrackPilot ist das weltweit erste System zur automatischen Bahnführung von Binnenschiffen entlang vorgegebener Leitlinien Licorne Fuel B.V. Q8 Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH The 2 main propellers, diameter 1550mm, 5 blades, skew design, the two OPTIMA® propeller nozzles and the two propeller shaft installations Reederei Jaegers GmbH Bevrachting Reintjes Benelux bvba 2x WAF 364 met reductie van 5,435:1 Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Steuerhaus und kompletter Wohnungsausbau Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 31120-4k (schroefdiam 1200mm) E-motor aangedreven, 330 kW bij 1780 omw/min. en bediening wegafhankelijk incl. omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf Volvo Penta Europe Office Benelux 2x D13B-N MH (FE) 500 pk voortstuwing; D13B-N MH (FE) 450 pk voortstuwing WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Met Tino Martin komt haringparty van De Wandelgang snel op toeren Haring in de Waal DOOR JOHAN DE WITTE Geen sprake van Hoekse en Kabeljauwse twisten aan de haringkar van Hoek’s Vishandel, op donderdag 20 juni. De Wandelgangers namen de maatjes bij de staart in een sfeer van pais en vree. De Hollandse Nieuwe was zoals het hoort: rood aan de graat, met groene glans op de rug en op smaak. “Van dit soort tik ik er zo een stuk of tien weg”, zei een liefhebber. Podium Met zanger Tino Martin aan boord en een neut helder buiswater of koel helder bier schoof de dagelijkse struggle for life even onderdeks. Tino zette er een tandje bij, zodat de gehele Wandelgang in beweging kwam. Laverend tussen barbecue en haringkar staken de gasten elkaar de loef af richting bar. Vis moet nu eenmaal zwemmen! Voor Tino Martin ditmaal geen Olympisch Stadion, Paard van Troje of de Ziggo Dome… In plaats hiervan betrad hij het Wandelgang-podium in een bomvol Restaurant Waal in Heerjansdam. Elf maritieme bedrijven (Wandelgangleden) sponsorden de sociëteit door de volkszanger te engageren. Met zijn sympathieke voorkomen liet Tino Martin de dames meteen langszij voor een foto, een selfie, nog een selfie en nog ééntje. Hij vraagt: “Waar is het podium”, controleert zijn outfit, trekt zijn jasje recht en luistert naar zijn aankondiging. We zien zijn lichte nervositeit; je weet immers nooit hoe het publiek reageert. Feest Dan is het zijn moment, het applaus breekt de spanning. De dames, meteen op koers, zingen mee, handen in de lucht bij de bekende titels: Jij Liet Me Vallen, Zij Weet Het, Later Als Ik Groter Ben en Laat Me Leven. Het werd een klein uurtje feest, als hoogtepunt van een geslaagde Wandelgang-haringparty. (foto’s Johan de Witte)

Binnenvaartkrant