Views
1 year ago

2019-14

  • Text
  • Amsterdam
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Schip
  • Jaar
  • Onze
  • Haven
  • Schepen

10 2 juli

10 2 juli 2019 Wij wensen LNG Shipping veel succes met mts LNG London Non Ferro bv Stuurhuizen B.V. info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl BY BINNEN VAART KRANT THE CONNECTION SPECIALIST ‘ Wij wensen gastanker LNG London een behouden vaart. ’ Wij verzorgden de complete afbouw en danken LNG Shipping voor hun vertrouwen! Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl

11 2 juli 2019 LNG London eerste LNG-bunkerbinnenvaartschip in West-Europa DOOR JAN HOEK Er zijn weliswaar drie of vier zeegaande bunkerschepen die LNG kunnen leveren, maar de LNG London van eigenaar LNG Shipping is het eerste binnenvaartschip in West-Europa dat dat kan. Het 1.702 ton metende bunkerschip heeft de ietwat afwijkende afmetingen van 110 x 15 meter. Met deze breedte konden de vier vacuüm geïsoleerde tanks met een inhoud van 750 kuub per stuk geplaatst worden. De tanks liggen onder het dek, zodat ze niet beschadigd kunnen worden door vallende voorwerpen. Die bescherming geldt ook voor de vier lospompen, elk met een capaciteit van 165 kuub per uur, die aan boord staan opgesteld onder een ijzeren kooi. Een innovatief transfersysteem maakt LNG-levering aan zeegaande schepen, bunkerschepen en opslagterminals mogelijk, waarbij drie koelmachines een temperatuur van -160°C garanderen. Twee Caterpillar 3508 DI-TA elektronische motoren van 1.065 pk elk zorgen voor de voortstuwing. Victrol is de safety and quality operator, waarbij de LNG London in charter voor Shell London in het ARA-gebied ingezet zal worden. Vacuümtanks “In 2017 zette INEC de ideeën voor een LNG-binnenvaart(bunker) schip van het Luxemburgse bedrijf LNG Shipping op papier. Zes De lospompen worden beschermd door een ijzeren kooi. (foto’s Jan Hoek) maanden later werden in India de vier speciale en kwalitatief hoogwaardige tanks gebouwd. Ik heb in de hele wereld maar vier fabrikanten gevonden die ervaring hadden met de bouw van deze vacuümtanks”, begint projectleider Peter Maes zijn verhaal. “Van eind 2017 tot mei 2018 werd op de Roemeense werf Drobeta Turnu Severin in Servernav het casco gebouwd. In juli 2018 werden in Constanta de tanks ingebouwd en de dekken gesloten. Na een sleepreis arriveerde het casco eind augustus bij TeamCo in Heusden. Daar werd het bunkerschip volgens het bestek van eigenaar LNG Shipping in zeven maanden tijd afgebouwd. Vervolgens zijn we zo’n twee maanden in Zeebrugge bezig geweest met testen.” De LNG London is zeer manoeuvreerbaar dankzij twee Veth Jetthrusters van 1.050 pk elk en een Veth Bow-thruster van 600 pk. Beste alternatief De Stirling Cryogenics-koelmachines zijn onmisbaar aan boord, aangezien het aardgas vloeibaar wordt gemaakt door het te koelen tot een temperatuur van -160°C. Dit leidt tot een afname van "het volume met een factor 600, waardoor het beter geschikt én veiliger is voor opslag en transport. Tahir Faruqui, algemeen directeur van Shell Global Downstream LNG: “Met de bouw van de LNG London tonen wij onze toewijding ervoor te zorgen dat er een veilige en betrouwbare manier is om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar schonere brandstof. In onze vloot beschikken wij nu over drie binnenvaartbunkerschepen.” De IEA (International Energy Agency) verwacht tussen 2016 en 2022 een groei van 14 procent van het gebruik van LNG in de transportsector. Het is momenteel het beste alternatief voor diesel en stookolie in deze sector; schepen die op LNG varen zijn stiller en hebben vrijwel geen uitstoot van fijnstof en zwaveloxide. Veiligheid “Er is veel aandacht besteed aan veiligheid op het bunkerschip. Niet alleen op het gebied van een groot aantal onderdelen en de brandbeveiliging, maar ook met de bemanning. Eigenaar LNG Shipping heeft zelf de opleiding van de bemanningsleden verzorgd, zodat er op de LNG London hoogwaardig gekwalificeerd personeel werkt met de nodige ervaring op het gebied van het transport van LNG, LPG en van bunkering. Dat is ook nodig, want de LNG London is misschien wel het moeilijkste en meest ingewikkelde binnenvaartschip van West-Europa”, aldus Peter Maes. Aan mts LNG London leverden onder andere: Artco Painting B.V. Compleet schilder/coating-werk Blokland Non-Ferro B.V. Warmtewisselaars Blommaert BVBA Bootsdavit, voormast type Improval XL, stuurhuttrap (alu leuningwerk) en dakradarmast type Europort Bureau Veritas België De bouwbegeleiding, classificatie en tekeningkeur Foresta Trading B.V. Complete pakket F.T. Victor dienstpompen, 2x F.T. ballast/stripping ejector, F.T. hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar, F.T. smeerolie haspelsets en F.T. gasolie trimpompen Hoko Installatiebedrijf Complete sanitaire installatie Pon Power B.V. 2x Caterpillar 3508C van elk 783 bkW (1065 pk) bij 1600 rpm, 1x Caterpillar C9.3 generatorset van 250 ekW en 2x Caterpillar C18 generatorsets van elk 500 ekW TeamCo Shipyard B.V. Afbouw, ladings pakkingen, lensballast systemen en uitlaten aan dek Van Wijk Stuurhuizen B.V. Stuurhuis aluminium bovenbouw Veth Propulsion B.V. 2 Veth Z-drives, type VZ-900A (783 kW / 1600 rpm) en 1 Veth-Jet, type 4-K-1300 (478 kW / 1800 rpm) W&O Europe Afsluiters voor het ballastsysteem Wärtsilä Netherlands B.V. Complete laad los systeem, complete Cargo Handling and Containment System including BOG management, LNG metering and control system 4x 750M3, ladingtanks dubbelwandig vacuüm geïsoleerd met geïntegreerde dome en 4x lospompen met loscapaciteit van 165m3/hr per pomp Werkina Werkendam B.V. De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS installatie Willems Piping & Equipment Compleet RVS dekleiding systeem Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie + betimmering WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatoren, RVS klaproosters en ventilatie machinekamer/laadruimte ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant