Views
1 year ago

2019-12 100 jaar Reederei Jaegers

  • Text
  • Rederij
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juni
  • Reederei
  • Jaegers

38100

38100 jaar Reederei Jaegers 7 4 juni 2019 2019 Dubbelportret directie Gunther Jaegers: op de bres voor de binnenvaart Klaus Valentin: strateeg op de achtergrond Dr. Gunther Jaegers (1957) en zijn broers verloren hun vader Edgar op jonge leeftijd. Voor hun grootouders betekende dit dat er geen directe opvolgers paraat stonden voor de familierederij. Toen Elisabeth Jaegers in 1970 een deel van de aandelen verkocht aan Fendel-Stinnes was Gunther Jaegers dertien jaar oud. Hij had op die leeftijd, net als veel andere tieners, nog geen concreet beeld bij wat hij later zou worden. Na de middelbare school studeerde hij economie aan de universiteit van Neurenberg. Hij promoveerde op het onderwerp ‘aansprakelijkheid in het containervervoer’. Jaegers deelde zijn belangstelling voor rechtswetenschap met zijn jongste broer Markus, die jurist is. De broers hebben hun kennis ten volle kunnen inzetten in het voordeel van de rederij, en dan met name bij de overname van de Stinnes Tankreederei in 1995, waardoor rederij Jaegers opnieuw een zelfstandig familiebedrijf werd. Na de overname stapte Gunther Jaegers in de directie van de rederij. De jaren daarvoor was hij werkzaam geweest bij Rhenus WTAG, een grote drukkerij en een onderdeel van het Bertelsmann-concern. Zijn broers Jörg en Markus zijn aandeelhouder van rederij Jaegers, maar werken er niet. Gunther Jaegers zet zich al jaren in voor de belangen van de Duitse en Europese binnenvaart. Hij was onder meer voorzitter van de BDB en de EBU. De laatste jaren richt hij zich volop op zijn eigen bedrijf. Eind 2018 rondde Reederei Jaegers de ombouw van haar vloot naar dubbelwandig af, zonder gebruik te hebben gemaakt van een slooppremie. “Soms kan men met zijn eigen bedrijf meer bereiken dan als lobbyist”, zei Jaegers hierover tegen journalist Hans- Wilhelm Dünner. Hij hoopt dat de volgende Jaegers-generatie in de voetstappen van haar voorouders wil treden. De zonen van mededirecteur Klaus Valentin zijn inmiddels actief in het management van de rederij. De vader van Klaus Valentin (1943) was zelfstandig Oder-schipper. Nadat het gezin naar West-Duitsland gevlucht was, werkte hij in Hamburg voor verschillende rederijen. Zoon Klaus zat op school in Duisburg, waar hij ook een tijd op het schippersinternaat verbleef. In 1962 begon Klaus Valentin bij Damco zijn opleiding tot scheepvaartkoopman. In 1972 ging hij voor Jaegers in Mannheim Gunther Jaegers (links) en Klaus Valentin, bij de doop van de Julius Rutgers in 2005. (archieffoto Sarah De Preter) aan de slag. Onder zijn leiding verhuisde de hoofdvestiging naar Duisburg. Valentin legt uit waarom de rederij ook na het wegvallen van de schippersbeurs het hoofd boven water heeft kunnen houden: “Wij voerden vanaf het begin veel internationale transporten uit. Dit dwong ons zelf de vrachttarieven te berekenen. We waren het ook gewend om snel en soepel in te spelen op marktveranderingen.” “Tijdens de liberalisering van de Duitse binnenvaartmarkt hebben we daarvan geprofiteerd. We hadden een vloot van slechts 17 tankers, die we met relatief weinig mensen optimaal konden inzetten. De schippers kenden we persoonlijk, wat belangrijk is voor een goede klantenservice. Aangezien de Stinnes Reederei onze administratie deed, konden wij ons volop richten op onze klanten.” In 1991 bood Elisabeth Jaegers de helft van haar aandeel in de rederij aan Klaus Valentin aan. “Een teken van vertrouwen, waar ik dankbaar voor was. Elisabeth zag in mij een betrouwbare directeur voor het familiebedrijf. Ze was een langetermijndenker. Haar beslissingen hebben de basis gelegd voor het voortbestaan en de verdere ontwikkeling van de rederij.” Valentin was blij toen Gunther Jaegers in 1997 de directie kwam versterken. De overname van Chemgas was een belangrijk hoogtepunt voor de rederij. Tegenwoordig is Klaus Valentin als strateeg vooral op de achtergrond actief. Zijn zoons Christian en Philipp maken deel uit van het management. “Varen is voor mij het vrije leven” Sinds enkele jaren geniet Siegfried Böhme van zijn pensioen. En waar zou hij dat beter kunnen doen dan op het water? Nadat hij stopte met de beroepsvaart, kocht hij een recreatievaartuig. Hij maakt lange tochten over onder andere de Nederlandse wateren. Böhme was vijftig jaar actief in de tankvaart. Hij werd geboren in Frankfurt aan de Main. Hoewel hij niet uit een binnenvaartfamilie komt, wist hij al op jonge leeftijd dat hij wilde gaan varen. “Ik stond vaak te kijken op de sluis. De behendigheid waarmee kapiteins hun schip bestuurden, fascineerde mij. Voor mij stond al snel vast: dat wil ik ook gaan doen!” Rheintank 18 Bij rederij Fendel, die in 1970 een aandeel nam in rederij Jaegers, begon hij aan zijn opleiding. Böhme was destijds vijftien jaar oud. Hij genoot met volle teugen van het varen. “We werkten van ’s ochtends tot ’s avonds, maar het was een heel vrij leven. Het waren nog totaal andere tijden. We hadden geen smartphones, geen koelkast of televisie aan boord. We waren dagenlang aan boord en kochten alles wat we nodig hadden bij de parlevinker.” Als stuurman voer Böhme 33 jaar op de chemicaliëntanker Rheintank 18, die in 1992 door de echtgenote van Gunther Jaegers werd omgedoopt tot Beate Jaegers. De laatste 26 jaar huurde hij het schip van de rederij en voer hij op zelfstandige basis. “Dat werkte goed. Bij het zelfstandig worden heeft de rederij mij ondersteund. Mijn werkterrein was de Rijn en de zijrivieren.” Mooie jaren Toen hij in 2016 stopte met varen, droeg Böhme het schip en de bemanning weer over aan de rederij. Hij kijkt met veel plezier op zijn tijd in de tankvaart terug. “Het waren mooie jaren. Ik zou het zo weer overdoen.” Siegfried Böhme heeft ook tegenwoordig nog veel contact met tankschippers en oud-schippers. “Het is een deel van je leven, hè. Ondanks de uitdagingen waar ook wij mee te maken kregen, heb ik er altijd veel plezier aan beleefd.” Siegfried Böhme: “Voor mij stond al snel vast: dat wil ik ook gaan doen!” (foto privécollectie)

37100 jaar Reederei Jaegers 8 4 juni 2019 2019 Wir gratulieren Reederei Jaegers zum 100-jährigen Jubiläum Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden The Netherlands T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl BERG MARITIEME MEETSYSTEMEN Wir gratulieren zum 100-jährigen Jubiläum REEDEREI JAEGERS GMBH Namens Berg Maritieme Meetsystemen BV feliciteren wij u met uw 100 jarig jubileum! Wij wensen u een fijn jubileum jaar en hopen op een fijne voortzetting van onze samenwerking. TER STEEGHE RING 51-53 | 3331 LX ZWIJNDRECHT | TEL. 088 237 46 67 | INFO@BERGMM.NL | WWW.BERGMM.NL Instandhaltung aller Schiffshaupt - und Hilfsdiesel-Motoren bis 7.000 kW Motoren- und Ersatzteile im Tausch Service für Abgasturbolader und Einspritzpumpen Mechanische Bearbeitung und Fertigung August Storm GmbH & Co. KG · August-Storm-Straße 6 · 48480 Spelle Fon +49 5977 73-0 · Fax +49 5977 73-138 info@a-storm.com · www.a-storm.com

Binnenvaartkrant