Views
1 year ago

2019-12 100 jaar Reederei Jaegers

  • Text
  • Rederij
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juni
  • Reederei
  • Jaegers

22 4 juni

22 4 juni 2019 Aan boord van MPS Amastella leverden wij: Aan boord van MPS Amadeus Star leverden wij: Verwarmingsinstallatie Ventilatiesystemen Verwarmingsinstallatie Airconditioning Evac Ventilatiesystemen vacuüm toiletsysteem Evac membrane Airconditioning sewage treatment Sanitaire installaties Hydrofoor installatie Sanitaire Machinekamer installaties ventilatie Hydrofoor Zwembad installatie Ultrafog Machinekamer hogedruk spinklersysteem ventilatie Techniek t.b.v. koel-/ vriescellen PureBleu Water vacuüm toiletsysteem PureBlue Water sewage treatment Koel- en vriescellen Perfectie waarop u kunt vertrouwen Wij Wij wensen Dr. Scylla, W. Lüftner haar Reisen bemanning GmbH, en passagiers een behouden vaart. haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184 - 613911 Fax 0184 - 614230 www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Innovatief design met een perfecte afwerking tot in de kleinste details. Volledig afgestemd op uw persoonlijke wensen. Wij geven uw schip uw handtekening. Begonialaan 1 6851 TE Huissen T 026-3250336 info@willemsen-interieurbouw.nl www.willemsen-interieurbouw.nl MPS AMADEUS STAR Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete bouw van MPS AMADEUS STAR U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com

23 4 juni 2019 Eerste Lüftner-schip naar nieuw ontwerp De Gerlien van Tiem levert Amadeus Star op DOOR EVERT BRUINEKOOL De Gerlien van Tiem in Druten heeft het eerste nieuwbouw vijfsterrenschip aan de Oostenrijkse reder Lüftner Cruises geleverd: de Amadeus Star. De dag na de oplevering begon het 135 meter lange en 11,45 meter brede schip direct aan zijn eerste reis met passagiers in Nederland en België. De Amadeus Star behoort, evenals haar zusterschip Amadeus Queen, tot de meest luxe schepen op de Europese rivieren. Het contact was er al; in het verleden heeft De Gerlien van Tiem al vaker refits voor de reder gedaan. “In februari 2018 kwam de opdracht binnen en zijn we gaan tekenen en hebben we een nieuw schip ontworpen”, vertelt projectleider Eric Riedveld. “Het schip moet nu gaan bewijzen dat het anders is én beter met onze bouwmethode.” Fluisterstil Ook dit schip voldoet aan de maximale hoogte van 5,95 meter. Ook hier was het voorkomen van trillen en dreunen weer een hot item. “Wij zijn op verzoek van de klant in overleg getreden met Corgel uit Italië. Hun adviezen hebben wij tijdens de bouw ter harte genomen”, zegt Rietveld. “We hebben (foto De Gerlien van Tiem) diverse ontdreuningsmaatregelen genomen, meer dan wij gewend zijn.” De luchtbehandelingssystemen zijn eveneens anders; dat zorgt voor frissere lucht in de hutten. Er ligt een luchtkanaal door het hele schip. Iedere cabine krijgt daardoor zijn eigen verse frisse lucht. De lucht wordt weer afgezogen via de douche van de cabine. De warmte daaruit wordt hergebruikt voor het verwarmen van de verse lucht die het schip weer in gaat. Energiebesparing is belangrijk. De uitlaten zijn watergekoeld; daardoor ruik je ze minder. Als er gasten buiten zitten en er een generator draait, hebben ze hierdoor geen last van de uitstoot. Schoner “Waar een motor draait, heb je uitlaatgassen. Wij proberen dat te verminderen door uitlaatgassen met een pomp te koelen. De lucht slaat door koeling sneller neer. Evenals bij auto’s zitten hier ook katalysators in die veel schadelijke stoffen zo veel mogelijk uitfilteren.” Het schip is uitgerust met een elektrische boegschroef, die door elk van de drie generators kan worden aangedreven. Er staan drie Caterpillar C18-generatorsets in en een C7-noodgenerator. De hoofdmotoren zijn twee Caterpillars 3508. Projectleider Eric Rietveld: bij het ontwerp is er rekening mee gehouden om de maximale ruimte voor gasten te creëren. (foto E.J. Bruinkeool Fotografie) Veth Z-Drives met contraroterende schroeven stuwen het schip voort. “Het leuke om een nieuwgetekend schip te bouwen is dat het een uitdaging is. De schepen zien er eigenlijk ongeveer van buiten hetzelfde uit. Maar je moet wel vanaf nul een constructie opbouwen”, vertelt Rietveld. “Past alles erin, voldoen we aan alle stabiliteits- en lekstabiliteitseisen? De regelgeving is steeds zwaarder voor schepen met passagiers. Het leukste is eigen lijk dat allemaal op de rit te krijgen.” “We bouwen de casco’s altijd in Groningen bij GS Yard in Waterhuizen. Uiteindelijk hebben we er vanaf het moment van opdracht tot de oplevering veertien maanden over gedaan.” Ruimte Bij het ontwerp is rekening gehouden om de maximale ruimte voor de gasten te creëren. “Bij ieder passagiersschip is het een gevecht om hoogtes en groottes te halen die acceptabel zijn.” De royale en comfortabele cabines zijn bijzonder stijlvol ingericht. Ze hebben een eigen royale badkamer met douche en toilet. De cabines zijn verdeeld over drie dekken. De cabines op het Mozartdek en het Straussdek zijn 17 m² en hebben een innovatieve panoramaschuifpui, waarvan het bovenste gedeelte volledig geopend kan worden. Op deze wijze kan de pui dienen als Frans balkon. Op het Mozartdek zijn ook enkele royale suites gelegen van maar liefst 26 m², met een eigen verandabalkon. De cabines op het Haydndek zijn 16 m² en beschikken over kleinere vensters, die niet geopend kunnen worden. Lager dek De Amadeus Star voer 18 april uit Druten weg om zijn eerste gasten op te pikken. “Als je in de laatste weken over zo’n schip loopt, denk je soms: ‘Komt dit ooit goed?’ Overal plafonds en panelen open voor de laatste kabels”, zegt Rietveld. “Elk lampje, elke kraan, alles wordt gecontroleerd of het functioneert. Maar als je dan op de opleverdag kijkt, is het een fantastisch schip. Het is echt een heel mooi vijfsterrenschip geworden.” Op het zonnedek is speciaal voor de gasten een lager dek gecreëerd; ze kunnen hier blijven zitten als het schip onder een lage brug door moet. De rederij wilde dat heel graag. Ook op het voordek kunnen de gasten in die gevallen nog buiten blijven. Er is veel roestvaststaal gebruikt voor bolders en relingen. Er is heel veel extra aandacht aan de buitenkant van het schip besteed, dat mede daardoor een plaatje is geworden. Aan mps Amadeus Star leverden onder andere: De Gerlien van Tiem B.V. – Scheepsreparatie – Nieuwbouw Complete bouw GS Yard B.V. Bouw casco Blommaert BVBA Telescoopradarmast type D-model, telescopische klapradarmast voor achterschip en geuzemast Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, achterankerlier, ankers en ankerdraden Discom B.V. Alle benodigde uitlaatsystemen geleverd. Dit zijn: dempers, waterinjectie, pompen voor de waterinjectie, compensatoren, ophanging en kleppen voor in de uitlaat. Foresta Trading B.V. Compleet pakket F.T. VICTOR brandblus- en ballastpompen, F.T. Giudici lens/ballast ejectors, F.T. Gasolie trimpompen, F.T. koelwater circulatiepompen en F.T. smeerolie haspelsets Franssen Isolatiebedrijf B.V. Accommodatie, uitlaatgassen en machinekamers geïsoleerd Klimaatservice Holland B.V. Staal Gorkum B.V. Verwarmingsinstallatie, ventilatiesystemen, airconditioning, PureBleu Water vacuüm toiletsysteem, PureBlue Water sewage treatment, sanitaire installaties, hydrofoor installatie, machinekamer ventilatie en koel- en vriescellen Pon Power B.V. 2x Caterpillar, type 3508C van 1065 pk bij 1600 rpm.,3x Caterpillar generatorset, type C18 van 410 ekW bij 50 Hz en 1x Caterpillar generatorset, type C7.1 150 ekW 50 Hz SARC Advies en Rekencentrum Ontwerpberekeningen, lijnenplan en stabiliteitsberekeningen Sun Roestvaststaal B.V. RVS hoogglans relingwerk, deels elektrische klapbaar, RVS hoogglans zonnetenten, windschermen, nieuwe systeem loopplanken en trappen en reling interieur Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Stuurhuis/hefkolom Van Tiem Elektro B.V. Complete elektrische installatie, data besturingssysteem, navigatiesysteem, camerasysteem, kaartplotsysteem, omroepinstallatie, brandmeldinstallatie en stilalarminstallatie Veth Propulsion B.V. 1 Veth Compact Jet, type CJ-1000V (350 kW / 1500 rpm) en 2 contra roterende Veth Z-drives, type VZ-900A-CR (783 kW / 1600 rpm) W&O Europe Afsluiters voor in de machinekamer waarvan een groot aantal in een elektrisch bediende uitvoering Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Betimmering ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant