Views
1 year ago

2019-12 100 jaar Reederei Jaegers

  • Text
  • Rederij
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Juni
  • Reederei
  • Jaegers

12 4

12 4 juni 2019 Spectaculair doopfeest voor Excellence Countess >> Vervolg van pagina 11 Aldus Nazly Twerenbold, die pas enkele uren voordat de eerste gasten aan boord gingen met haar deel van het werk klaar was. de scheepswand zwaaide. Daags na het doopfestijn, op 25 mei, stuurde kapitein Wolfgang Faas de Excellence Countess richting Amsterdam voor de eerste echte cruise. Opluchting “Iedereen is nog steeds een beetje moe, maar de opluchting en de trots op het prachtige schip maken dat meer dan goed”, zei Karim Twerenbold in zijn toespraak bij de doop. Hij bedankte Gerrie van Tiem, de directeur van TeamCo Shipyard. “Het is niet overdreven om te zeggen dat de voltooiing van de Countess een klein wonder is. Zoiets krijg je alleen voor elkaar als je op partners als Gerrie van Tiem en zijn unieke team kunt rekenen!” Excellence Princess De Excellence Countess versterkt het aanbod van Swiss Excellence River Cruise, de rederij van het in Aargau gevestigde familie bedrijf Twerenbold Reisen. Daarmee komt de Excellence-vloot uit met elf riviercruiseschepen, die allemaal in Europa varen. De nieuwe aanwinst behoort tot dezelfde klasse als zusterschip Excellence Princess uit 2014. Het is ook 135 meter lang en qua luxe en voorzieningen nog verder verbeterd. Aan boord is plaats voor 178 gasten. Kapitein Wolfgang Faas en bestuursvoorzitter Karim Twerenbold. (foto’s Swiss Excellence River Cruise) Doop Meer dan 700 gasten woonden de doop van ‘de Gravin’ bij. Ze kregen in Bazel-Klybeck een onderhoudende en specaculaire show voorgeschoteld met onder meer een optreden van de Berlijnse bariton Burkhard von Puttkamer. Hij werd door Alina Pronina begeleid op de vleugel. Toen de Excellence Countess ‘s middags in de haven aankwam en afmeerde, maakten velen van de gelegenheid gebruik om het nieuwe schip te bezichtigen. Pastor Felix Christ zegende het schip en zijn bemanning in. Doopmoeder was ook deze keer Excellence-ambassadrice Christa Rigozzi. De presentatrice en voormalig Miss Zwitserland wenste het schip en de bemanning de traditionele handbreedte water onder de kiel, waarna ze de champagnefles energiek tegen Nederlandse en Belgische wateren Stephan Frei, CEO van reisbureau Mittelthurgau (óók onderdeel van Twerenbold Travel Group) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Excellenceriviercruises. De belangstelling van gasten voor de routes van de Countess is volgens hem fantastisch. Het schip zal vooral de Nederlandse en Belgische wateren bevaren: op het IJsselmeer, naar Friesland en naar de Vlaamse steden. “Als onze gasten op het zonnedek zitten, zien ze de uitgestrekte horizon en het vlakke land. Daar wemelt het van de schapen, koeien en kanalen. Het is de wereld van windmolens, vuurtorens, van heidevelden en veenlandschappen, shanty-muziek en fijne specialiteiten uit de zee”, aldus Frei. Daarnaast staan er ook themareizen geprogrammeerd met de Excellence Countess. Onder meer voor golfers, fietsliefhebbers en culinaire genieters. “Wij verzorgden de complete bouw en danken Reisebüro Mittelthurgau Flussund Kreuzfahrten voor het vertrouwen” THE CONNECTING SPECIALIST TeamCo Shipyard BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl ‘ Wij wensen mps Excellence Countess een behouden vaart. ’

13 4 juni 2019 CvO toch niet nodig bij slepen van kleine schepen DOOR EVERT BRUINEKOOL Het Certificaat van Onderzoek (CvO) is toch níét verplicht voor kleine sleep- en duwboten die als pleziervaartuig worden gebruikt. Ook niet als ze een ander klein vaartuig slepen of duwen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een ‘weeffout’ in het betreffende artikel, 6.c, van het Binnenvaartbesluit gewijzigd. Daarmee is de fout opgelost. Naar aanleiding van klachten en opmerkingen is artikel 6 van het Binnenvaartbesluit aangepast en is de vrijstellingsmogelijkheid van de minister voor sleepboten, duwboten en sleepduwboten die als pleziervaartuig worden gebruikt, vervallen. Het was in de oorspronkelijke wettekst namelijk voor al die vaartuigen verplicht bij slepen of duwen een Certificaat van Onderzoek te hebben. Ten onrechte. Voor veel Scouting-groepen was de certificaatplicht een probleem. Zonder CvO mochten ze ook de eigen bootjes niet meer slepen. (archieffoto: E. J. Bruinekool Fotografie) Dat is nu hersteld – en dus is de vrijstellingsmogelijkheid ook niet meer nodig. Met de wijziging van het artikel is de tekst van het besluit in overeenstemming met die van de Europese richtlijn 2016/1629. Uit artikel 2 daarvan (eerste lid, onderdeel c) volgt dat sleep- en duwboten slechts certificaatplichtig zijn indien zij zijn bestemd om andere certificaatplichtige schepen te slepen. Zo’n verplicht CvO geldt voor schepen met een lengte vanaf 20 meter of schepen waarvan het volume (lengte x breedte x diepgang van het vaartuig) 100 kubieke meter of meer bedraagt. Kleinere schepen mogen dus nog zonder CvO worden gesleept en geduwd. Wie snapt er echt iets van? Buurman en ik rijden dit keer samen naar het werk. Vanwege een landelijke OV-staking hebben we afgesproken om te carpoolen, wat hem met enig omrijden toch op zijn werk brengt en voor mij geen enkele moeite is. Direct na het oprijden van de snelweg staan we al stil, maar we zijn gewapend met geduld en een thermoskan koffie. PENSIOENPRAAT “Het is jouw werk, maar snap jij er echt iets van”, vraagt hij. “Waarom deze staking? En wie heeft er gelijk?” Dat is niet zo simpel, denk ik. Hoe kan ik iets zinnigs vertellen over de strijd over de AOW-leeftijd? Deskundigen zijn het er niet over eens, een veelvoud aan informatie is vaak onjuist en de discussie Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. wordt veelal gevoerd vanuit politieke kleur. Het begint te regenen, we rijden inmiddels nog geen 30 en het schiet totaal niet op. “Oké”, zeg ik na enig nadenken, “om het simpel te maken… Iedereen is gewoon een stuk gezonder tegenwoordig en wordt daardoor veel en veel ouder. Dus is het niet zo raar dat je langer kan doorwerken. Daarnaast is het onbetaalbaar voor de werkenden om die grotere groep ouderen AOW te geven. Dat wist Lubbers in 1990 al”, lach ik. Buurman neemt een slok koffie en denkt even na. “Dat klinkt logisch, dat begrijpt iedereen. Dus gaat de staking ergens anders over”, concludeert buurman. Ja, het gaat veel meer over een gebroken belofte van de overheid en over de tanende macht van het FNV, bevestig ik. We staan weer eens stil, drinken nog een koffie en zwijgen. Nog maar 40 kilometer te gaan. “En dat grote mislukte pensioenoverleg, speelt dat ook mee?”, vraagt buurman. Ja, dat speelt mee, maar behelst veel meer dan alleen de AOWleeftijd. Het gaat dan ook over een nieuw en beter stelsel, wat best een aardige discussie is. “Maar we moeten er weinig aan veranderen, we hebben het beste pensioen van de wereld en met solidariteit is niets mis”, geef ik buurman mee. De koffie is op, we rijden goed door en afslag 14a komt eindelijk dichterbij. De regen stopt. “Maar wat niemand begrijpt, is het korten op pensioenen. De fondsen maken veel rendement, 6 tot 7 procent, en toch krijgt de werknemer straks weer een lager pensioen. Onverteerbaar en niet uit te leggen”, roep ik iets te hard tegen buurman. Hij haalt zijn jonge schouders op en bedankt mij voor het meerijden; we zijn uiteindelijk ruim op tijd. Later die ochtend bedenk ik me dat het eenvoudig houden niet helemaal recht doet aan de zaak. Het is nu eenmaal ingewikkeld. ONDERNEMERS UIT NOORD-NEDERLAND Noordelijke scheepsbouwers: nuchterheid en kwaliteit ! www.reddingmuseum.nl Werfkade 22 9601 LG Hoogezand T: +31(0)598-39 31 31 E: info@royalbodewes.com W: www.royalbodewes.com www.webcam-harlingen.nl

Binnenvaartkrant