Views
1 year ago

2019-08

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schip
  • Haven
  • Tussen

28 9 april

28 9 april 2019 Waspik ontdekt eigen sleepvaarthistorie In het verleden speelde de scheepvaart een belangrijke rol in Waspik. De haven is verdwenen door de aanleg van de Maasroute. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig sporen van de scheepvaart in het dorp te vinden. Heemkundekring Op ’t Goede Spoor deed onderzoek om dat verleden in kaart te brengen en dit leidde tot de uitgave We zijn aan de reis. Er zijn onder meer anekdotes, herinneringen en foto’s uit het leven van de schippersfamilie Lau en Philomenia Schoenmakers-Van Dongen opgetekend in dit themanummer, dat afgelopen december verscheen. DOOR NOUD VAN DER ZEE Lau Schoenmakers komt uit een echte schippersfamilie. Hij is geboren in Rotterdam en ging op school in Huijbergen – tot de oorlog uitbrak. Toen hij zestien jaar was, is hij bij zijn vader gaan werken en leerde zo het varen. Ook haalde hij zijn Rijnpatent . Hij trouwde in 1955. “Mijn vrouw, Philomenia van Dongen, kwam uit Waspik. Na ons trouwen hebben we een paar jaren bij vader op de Cornelia gevaren.” Hard werken De overgang van de zeilvaart naar de sleepvaart was heel groot. De schipper kreeg een andere rol. Het was hard werken. De eerste sleepschepen hadden in de 19e eeuw een open stuurstand met een liggend stuurrad. De roerganger stond bijna onbeschut. Sleepschepen hebben lange tijd de scheepvaart op de Rijn gedomineerd. Stoomsleepboten sleepten meerdere schepen die zelf geen aandrijving hadden in groepen stroomopwaarts naar hun bestemming. Sleepbriefje Lau Schoenmakers vertelt over zo’n reis: “Wanneer de te slepen schepen in Rotterdam geladen waren, konden deze niet direct met de reis beginnen. Wanneer het tijdstip naderde dat de sleep samengesteld zou worden, werden de schepen door een havensleepboot naar de aanmaakplaats in IJsselmonde gesleept.” De sleepbootkapitein kreeg een sleepbriefje waarop vermeld Lau Schoenmakers heeft met het schip van zijn grootvader gevaren. Hier is de Cornelia met stuurhut en motor in de jaren 50 van de vorige eeuw. De stuurhut kon voor brugpassages neergeklapt worden tot op de reling. Een foto van rond 1900: Lau’s opa P. Schoenmakers met zijn gezin, personeel en een dienstmeid op het sleepschip Cornelia. stond welke schepen er opgepikt moesten worden, hoe groot ze waren, hoeveel ze geladen hadden en wat hun eindbestemming was. De kapitein deelde aan de hand daarvan de sleep in. De kleine sleepboten namen twee tot vier schepen mee. De grote vier tot zes. Strangen Lau: “Als de schepen in de goede volgorde lagen, werden ze vastgemaakt aan de sleepboot met lange stalen kabels, strangen genaamd. De strangen van de achterliggende schepen werden bij elk schip opgevist met een dreg en in een haak aan de kop van het schip aan bakboordzijde opgehangen. De kabels konden zo niet gevaarlijk doorhangen.” “Dan werd de vlag of het toplicht gehesen. Als alle vlaggen in top waren werden op de bel van de sleepboot drie slagen gegeven." "Langzaam begon het geheel aan de lange reis. De roerganger moest zich goed richten op de strang, want die van het eerste sleepschip moest ook uit het schroefwater van de sleepboot blijven.” De snelheid van een sleep was niet groot. 5 tot 7 kilometer per uur was al zeer mooi. De sleep bereikte in anderhalve dag de Duitse grens. Daarna duurde het nog een dag om in Duisburg te komen. “We voeren ’s zomers veertien uur per dag en in de winter twaalf uur. Als er rond acht uur gestopt werd voor de nacht was dat op een recht gedeelte van de rivier. De sleepboot gaf een half uur van tevoren een belsignaal en begon al te stoppen. Vervolgens werd twee keer gebeld en bij drie keer liet je het anker vallen en hing je het vaarlicht halfstok." "De sleepboot moest er wel voor zorgen dat de strangen niet te veel omlaag zakten. ’s Morgens werd de omgekeerde procedure gevolgd.” Gezelligheid Schipper Lau Schoenmakers heeft aan het eind van zijn carrière nog een duwbak gekocht, met een capaciteit van bijna 2.900 ton. Zijn vrouw Philomena is vorig jaar overleden. Lau woont nu in een aanleunwoning in Waspik. Hij kijkt met tevredenheid terug op zijn varenstijd. Hij besluit: “Met het groeien en groter worden van de schepen is de gezelligheid verdwenen.” Keulen probeert containerterminal in Niederkassel tegen te houden De stad Keulen heeft een klacht ingediend tegen de bouwvergunning voor een containerterminal in Niederkassel-Lülsdorf. In Keulen wordt gevreesd dat de terminal extra vrachtwagenverkeer aantrekt, waardoor de verkeersbelasting in Keulen- Zuid zou toenemen. Het Havenbedrijf Duisburg wil op het industrieterrein van chemiebedrijf Evonik in Lülsdorf investeren in een trimodale containerterminal en kreeg daarvoor begin dit jaar een bouwvergunning van de stad Niederkassel. Volgens Evonik is de terminal essentieel om de activiteiten verder te kunnen ontwikkelen. HGK Ondanks de bezwaren van Keulen, zou het eigen stedelijk havenbedrijf HGK interesse hebben om deel te nemen in de terminal. HGK maakt zich al tientallen jaren sterk voor de uitbreiding van de haven Godorf in Keulen als containerhaven, maar krijgt de politiek niet mee in die plannen. Diezelfde politiek lijkt nu een stokje te willen steken voor de bouw van een containerterminal op de andere Rijnoever, in Niederkassel. Door de klacht loopt het project vertraging op; er kan nog niet worden gestart met de versterking van een 145 meter lange kade op het terrein van Evonik. Eind vorig jaar kondigde het Havenbedrijf Duisburg aan de nieuwe terminal in het eerste kwartaal van 2020 in bedrijf te willen nemen. Antwerpse haven promoot ‘mental shift’ Aan de vooravond van de Oosterweelwerken maakt de Antwerpse haven zich sterk voor een ‘mental shift’. Nu het wegennet rond de haven op de schop gaat, is het extreem belangrijk dat meer goederen worden overgeheveld van de weg naar het water en het spoor. Begin april organiseerde het Antwerps Havenbedrijf zijn jaarlijkse netwerkevenement over havenmobiliteit. Hierbij stonden alternatieven voor het wegvervoer centraal. In 2030 wil de haven van Antwerpen het aandeel van de binnenvaart verhoogd hebben van 38 naar 42 procent. Het Actieplan Containerbinnenvaart, gedragen door de hele havengemeenschap, moet de samenwerking tussen alle schakels in de logistieke keten verbeteren. Het plan zet in op het maximaliseren van het aantal containers per binnenschip, digitalisering en betere planning. Daarnaast promoot de haven shortseaen spoorvervoer. In de komende tien jaar moet het aandeel van het spoorvervoer meer dan verdubbelen: van 7 naar 15 procent. 's Nachts open Terminals, rederijen en andere logistieke bedrijven in de haven werken momenteel samen aan de lancering van een nieuw proefproject. Net als de terminals en depots op Linkeroever zullen binnenkort ook de containerterminals op de rechteroever ’s nachts geopend zijn. Hierdoor kan beter gebruik worden gemaakt van de wegcapaciteit rond Antwerpen.

29 9 april 2019 Vereniging De Binnenvaart legt historie vermaarde rederij vast Hoe verging het Rederij Koenigsfeld? Rederij Koenigsfeld is een bekende naam uit de binnenvaarthistorie. Die geschiedenis is nu uitgezocht en vastgelegd door Vereniging De Binnenvaart. De aprileditie van het zes keer per jaar verschijnende verenigingsblad is grotendeels gewijd aan de vermaarde Rotterdamse rederij. De periodiek Binnenvaart van deze maand is daarmee een special geworden over Koenigsfeld. De rederij werd opgericht in 1868, maar had haar wortels al eerder: in 1810. Tot 1978 hebben er schepen van Koenigsfeld gevaren. De opkomst en ondergang is nu gedocumenteerd. Zeldzame foto’s Talrijke stoom- en motorschepen, volgepakt met stukgoedlading, onderhielden decennialang een beurtdienst tussen bestemmingen aan de Rijn. Later stapte de rederij als een van de eerste bedrijven over op het containervervoer, exploiteerde zij een duwvloot en was Koenigsfeld operator van een containerterminal. In 33 pagina’s wordt de geschiedenis van het bedrijf in geuren en kleuren beschreven. Er zijn maar liefst zestig afbeeldingen van de vloot bij afgedrukt. Daaronder nog nooit gepubliceerde foto’s uit het archief van de inmiddels overleden Gunter Dexheimer. Die foto’s kwamen speciaal voor dit nummer beschikbaar dankzij Rolf Diesler, de contactman van Vereniging De Binnenvaart in Zuid-Duitsland. Ook de volledige vlootlijsten van de rederij, inclusief dochterbedrijf ROBA, zijn in deze speciale uitgave van magazine Binnenvaart opgenomen. Bestellen De circa 3.000 leden van Vereniging de Binnenvaart ontvangen het blad automatisch. Anderen kunnen dit nummer voor 10 euro (inclusief portokosten) per e-mail bestellen via redactie@debinnenvaart.nl of per post naar postbus 24066, 3007 DB Rotterdam. Vermeld daarbij uw naam en adres. Het magazine wordt met een begeleidende factuur verzonden. Effectief netwerken anno 2019 Ben je al netwerkmoe? Er is behoefte aan een andere manier van netwerken. De netwerkevents en borrels gaan tot de verleden tijd horen. De vaste data en vaste locaties zijn voor de meeste ondernemers, in deze tijd met volle agenda’s, steeds lastiger na te komen. Wat tevens een feit is, is dat je bij deze georganiseerde netwerkborrels jaar in en jaar uit dezelfde personen tegenkomt. Er is behoefte aan verruiming. De wereld is, met alle mogelijkheden van contact, onze achtertuin. Netwerkborrels hebben nooit mijn prioriteit gehad. Ik heb mezelf verdiept in de mensen die ik nodig heb en heb deze mensen op andere manieren benaderd. Je netwerk opbouwen is in deze tijd vooral gericht op: Wie ben jij? Wat doe jij? Wat kan je voor de ander betekenen? En absoluut de gunfactor die erbij komt kijken. Hoe ga je dat dan doen? Nou daar zijn meerder opties voor aan te geven. Zoals online. Op het internet kan je in korte tijd een grote groep professionals bereiken. Je kan deze potentië le contacten op verschillende manieren bereiken. Start met social media en zorg ervoor dat je het consistent gebruikt. Gebruik mooie foto’s en pakkende informatie, waar je mensen mee aanspreekt. Zorg dat de informatie voorziet in hun behoefte, met het product dat jij levert. Een paar jaar geleden zag ik deze omslag al aankomen. Ik heb toen les genomen in hoe je met LinkedIn omgaat. Gewoon privéles, want dat werkt voor mij het beste en is doelgericht. Ik heb mijn aandacht hierop gericht en ben actief aan de slag gegaan. Hieruit ontstaan mooie contacten. De bestaande klanten zien de meerdere opties die je te bieden hebt en nieuwe klanten staan open voor een frisse blik. Afgelopen week had ik een nieuwe klant aan de lijn voor een order om volgende week vier scheepsschroeven van een koppelverband te herstellen. Ik vroeg hem uiteraard wat hem ertoe had gebracht om Jooren Scheepsschroeven te bellen. Hij zei: “Doordat ik regelmatig jullie berichten over brandstofbesparing voorbij zie komen op LinkedIn, over de Groene Schroef Rand. Je hebt mijn interesse gewekt en ik laat deze rand er ook graag aan maken.” Kijk, daar doe je het voor. Je bereikt een grote groep en als er één over de dam is, vertelt die het dan weer door aan hun collega’s. Andere mogelijkheden om je netwerk te vergroten zijn: organiseer een eigen evenement of een meekijkdag, schrijf een boek of een magazine over je werkzaamheden. Spreek af op een frisse locatie. Wij krijgen elke week tussen de vijf en negen nieuwe klanten binnen. Met een klantenbestand van ruim 40.000 kan ik echt wel zeggen: Missie netwerken is hier zeer geslaagd. MRS. SCHEEPSSCHROEF door Dymphina Jooren (directeur Jooren Scheepsschroeven)

Binnenvaartkrant