Views
2 years ago

2019-08

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schip
  • Haven
  • Tussen

2 9 april

2 9 april 2019 Foto: Jan Johan ten Have VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn We zijn voor ons mts 110 x 11.40, op zoek naar een kapitein • als kapitein ben je verantwoordelijk voor bemanning en schip • systeemvaart 14/14 • meestal ARA-gebied en kanaalwerk • in bezit van alle nodige geldige documenten: ADN - marifoon - radar -... • Rijnpatent is een plus • ordelijk - stipt - leiding kunnen geven - oog voor veiligheid • onder Zwitserse condities • bedrijfswagen ter beschikking www.lobelia-schifffahrt.de Wij ontvangen graag uw cv en motivatie per mail naar birgit.dekoning@dk-shipping.ch dk-shipping.ch Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Wij zoeken: Wir Rheinpatent suchen: bis Mannheim / Basel Wij Rijn zoeken: patent tot Mannheim / Basel Rheinpatent Radarpatentbis Mannheim / Basel Rijn Radarpatent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Radarpatent ADN-Certificaat ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Sprache: Deutsch und Niederländisch Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Wij bieden: Wir Hohes bieten: Sicherheitsverständnis Wij Veiligheid bieden: hoog in het vaandel Hohes Attraktive Sicherheitsverständnis Schweizer Arbeitskonditionen Veiligheid Aantrekkelijke hoog Zwitserse in het vaandel Attraktive Permanente Schweizer Weiterbildung Arbeitskonditionen Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden Zwitserse Permanente Aufstiegschancen Weiterbildung arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden zelf ontplooiing Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Mogelijkheden Goede promotie voor kansen zelf ontplooiing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis Betriebsklima - 1:1 Goede Comfortabele promotie 1:1 kansen verhouding van Gutes Betriebsklima Comfortabele werktijd en vrije 1:1 tijd verhouding van werktijd Motiverende en vrije & inspirerende tijd Motiverende bedrijfscultuur & inspirerende Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung bedrijfscultuur – einfach bewerben über unsere Sollicitaties eenvoudig via onze Wir Webseite! freuen uns auf Ihre Bewerbung – Sollicitaties website! eenvoudig via onze einfach bewerben über unsere website! Webseite! Bewerbungen an: Jesko Wehrt Bewerbung über: Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs www.fluvia.eu tanker tanker shipping | tank | storage | tanker brokers Wij A. Brussé & Zn B.V. stuwadoorsbedrijf in de omgeving Rotterdam zijn op zoek naar een enthousiaste werknemer voor alle voorkomende werkzaamheden binnen ons bedrijf. Dat houd in het draaien op de kranen, het varen met de kranen, het opschonen van zeeboten en binnenvaartschepen en het onderhoud aan onze kraanpontons. Ben jij een gedreven persoon en niet bang om te werken • in het bezit van een vaarbewijs • geen 9 tot 5 mentaliteit • in de omgeving van Rotterdam Stuur ons dan een email. Email: info@brusse-zn.com Voor een impressie van het bedrijf kijk op www.brusse-zn.com Voor onze innovatieve elektrisch aangedreven containerschepen zijn wij op zoek naar een gemotiveerde schipper. Prachtig werk: pendelen tussen het Alpherium en de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Wekelijks meer dan 10 miljoen fl esjes bier vervoeren! Onze nieuwe Alphenaar is een innonatief en hypermodern elektrisch aangedreven containerschip en maakt deel uit van een grotere, eigen vloot. Als schipper maak je deel uit van een sterk en ervaren team dat gezamelijk de schouders eronder zet om betrouwbaar, veilig en schoon de containers met belangrijke lading voor onze klanten op bestemming te brengen. Je werkt in de A2 vaart twee weken op/2 weken af.

3 Een nieuwe koers varen ? TheBlueWorld.nl 9 april 2019 Bij droogte betere informatie over waterstanden Voor betere informatie over waterdieptes tijdens langdurige droogte gaat RWS onderzoeken of het mogelijk is voortaan zes tot acht weken vooruit verwachte waterstanden af te geven. Op langere termijn kijkt het ministerie van Infra structuur en Waterstaat naar het wegnemen van knelpunten zodat rivieren bevaarbaar blijven tijdens droge zomers. Bijvoorbeeld door het uit baggeren van rivierbodems en het beter monitoren van de vaardiepte. Dat zijn uitkomsten van overleg aan de Beleidstafel Droogte, die minister Cora van Nieuwenhuizen instelde na de extreem droge zomer van 2018. Andere aandachtspunten zijn de problemen met het sterk gedaalde grondwaterpeil en de verzilting van drinkwater. “We moeten van kampioen dijken bouwen tegen hoogwater nu ook kampioen wateropslag worden als remedie tegen droge zomers”, aldus Van Nieuwenhuizen. “Ons watermanagement gaan we nog meer inrichten op het vasthouden van water zodat we in komende zomers over grotere buffers beschikken.” Minst Gepeilde Dieptes Vanwege het belang van de Waal voor de scheepvaart zijn tijdens de laagwaterperiode in 2018 op een aantal plaatsen langs de vaarweg extra Minst Gepeilde Dieptes (MGD) gepresenteerd. Van Nieuwenhuizen heeft aan Rijkswaterstaat gevraagd “om te onderzoeken of het mogelijk is Nieuwe brug Zutendaal ligt op zijn plek 5 miljoen voor betere bediening Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat steekt 5 miljoen euro in ruimere en beter afgestemde bedientijden van sluizen en bruggen. Met het programma Beter Bediend streeft ze naar “een robuust bediend vaarwegennet met een vlotte en veilige doorstroming”, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Dag later door Pasen Door Pasen verschijnt de volgende Binnenvaartkrant een dag later dan gebruikelijk, namelijk op woensdag 24 april. De eenmalige impuls moet zorgen voor betrouwbaarheid van de reistijden en bijdragen aan de aantrekkelijkheid van een modal shift van weg naar water. Door bezuinigingen is de bediening in 2015 op veel plaatsen ‘versoberd’ en dat leidde tot de nodige knelpunten voor de binnenvaart. Het verbeteren van de bediening werd anderhalf jaar geleden opgenomen in het regeerakkoord. Positief Het Centraal Overleg Vaarwegen (het samenwerkingsverband van het CBRB, Koninklijke BLN- Schuttevaer, evofenedex en de Vereniging van Waterbouwers) is blij met het voornemen van de minister. De ASV noemt het positief dat Van Nieuwenhuizen erkent dat een modal shift van weg naar water Dat is de special over Maritime Industry, de beurs die van 7 tot en met 9 mei in Gorinchem plaatsvindt. soelaas kan bieden aan de toenemende druk op het hoofdwegennet. Maar er zou veel meer geld naar de natte infrastructuur moeten, vindt de organisatie: 35 procent van het goederenvervoer gaat over water en maar 6 procent van het geld voor infrastructuur komt ten goede aan de binnenvaart. om over de waterdiepte van de Waal, Neder-Rijn, Lek en IJssel in perioden van langdurige droogte voor een termijn van 6-8 weken verwachtingen af te geven”. Dit is in aanvulling op eerdere maatregelen om voorbereid te zijn op nieuwe periodes van droogte. De pilots 'langsdammen' en 'suppletie' dragen volgens de minister bijvoorbeeld bij aan het bevaarbaar houden van de rivieren. De droogte van vorig jaar heeft tussen de 0,5 en 2 miljard euro gekost, zo is becijferd. De 5 miljoen euro van Beter Bediend is onder meer bestemd voor uitbreiding van de bediening op de routes Roggebot-Nijkerk, Gaarkeuken, Enkhuizen-Den Oever (Afsluitdijk) en Hollandsche IJssel/Gouwe. Ook zullen bij enkele objecten camerasystemen worden verbeterd. Ongeluk met RIB’s op Schelde In Antwerpen zijn vrijdag 5 april op de Schelde twee RIB’s frontaal op elkaar gevaren. Daarbij raakten bijna alle negentien opvarenden te water. Vier mensen moesten zwaargewond naar het ziekenhuis; de anderen hadden lichte verwondingen. Het ongeluk vond aan het begin van de avond plaats. De snelle RIB’s (rigid-inflatable boats) waren gehuurd door een Nederlands Afgelopen weekend is de nieuwe boogbrug bij Zutendaal ingevaren en ter plaatse afgewerkt. Zaterdagochtend 6 april zette een kraan de geassembleerde brug van een montagewerf verderop langs het Albertkanaal op een groot ponton. Zondag werd het ponton omstreeks 07.30 uur richting de nieuwe locatie gemanoeuvreerd. Daar aangekomen draaide het ponton en tilde de kraan de brug over de tijdelijke landhoofden. In oktober 2018 was de oude brug bij Zutendaal afgebroken. De nieuwe boogbrug heeft een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter zodat binnenvaartschepen er met vier lagen containers kunnen passeren. (tekst en foto Noud van der Zee) bedrijf dat een personeelsuitje had. De boten voeren op hoge snelheid toen ze elkaar raakten. Het was volgens hulpdiensten aan de bemanning van een in de buurt varende waterbus te danken dat er geen doden vielen. Samen met passagiers van de waterbus wisten zij de in het water drijvende slachtoffers (die reddingsvesten aanhadden) aan boord te halen. Gas Dat iemand zegt dat ik niet aan de kant van de binnenvaart sta, doet pijn. Dat ik wel aan de goede kant sta, is zo’n beetje de rode draad door al mijn stukjes die ik de afgelopen dertig jaar heb geschreven over de binnenvaart. Hoe gek de kronkel in mijn redeneringen ook is of is geweest, ik kom altijd tot de conclusie dat vervoer over water de juiste weg is en blijft. Het werd op een gegeven moment een politiek foefje dat de binnenvaart weliswaar een uitstekend alternatief voor het wegvervoer is, mits de sector sterk vergroent. En met ‘vergroenen’ wordt dan ook nog eens tegenwoordig ‘klimaatvriendelijker worden’ bedoeld. Toen ‘vergroenen’ nog ‘duurzamer worden’ betekende, viel er nog wel wat voor te zeggen. Dan heb je het over minder afval in het water en in de lucht. Wie kan daar tegen zijn als de gezondheid van mensen in het geding is? Bij jou draait alles om gas, Pumbaa. ‘Klimaatvriendelijker’ wil alleen maar zeggen ‘minder uitstoot van broeikas gassen’ en daarin is de binnen vaart juist de kampioen. Natuurlijk, het kan altijd beter. Elektrische of op waterstof lopende schepen: super. Maar je moet het niet zo draaien dat alleen dat soort schepen beter is voor het klimaat dan lange files vrachtauto’s. Dat is non sens. Zelfs de oudste spitsen zijn beter voor het klimaat dan trucks. Is daarmee de klimaatdiscussie dus gesloten? Sorry, dan moet ik je teleurstellen. Wij mensen hebben wel degelijk de atmosfeer volgegooid met broeikasgassen en er is een drastische omwenteling in ons denken noodzakelijk bij alles wat we doen om daar een gunstige wending aan te geven. Als je zegt dat dat niet waar is omdat dat je nu politiek of economisch niet van pas komt, dan ben je fout bezig. Je zit ook fout als je absurde klimaateisen stelt aan de binnenvaart terwijl er op klimaatgebied nog zoveel meer mis is op de wereld. Het doet de binnenvaart wel echt pijn als er in een paginagrote publicatie in één van ’s lands grootste dagbladen staat dat de ontgassing op de Lek en de Waal door binnenschepen ertoe leidt dat op de oevers van die rivieren mensen ’s morgens wakker worden met een benzeenlucht in hun slaapkamer. Buitenlandse schepen – dat dan weer wel. Of is dat politiek incorrect om te melden? Buitenlanders hebben net zo goed het recht om hier de lucht te vervuilen. Het draait hier natuurlijk niet om een kinderachtige vervuiling. Als je met gasmaskers aan boord rondloopt tijdens het ontgassen, kun je moeilijk volhouden dat je het niet hebt geweten dat het slecht is voor de gezondheid. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant