Views
1 year ago

2019-08

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schip
  • Haven
  • Tussen

18 9 april

18 9 april 2019 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV www.gumeta.de Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

19 9 april 2019 Nautisch dienstverleners Amsterdam dupe van toeristenbelasting voor cruisepassagiers DOOR EVERT BRUINEKOOL Het wegblijven van zeecruiseschepen heeft een groot effect vanwege de gemiste omzet voor servicebedrijven en leveranciers in Amsterdam. Dave van den Bovenkamp van Waterboot Amsterdam luidt de alarmbel. Zelf loopt hij dit jaar naar schatting circa 500.000 euro omzet mis; voor het totale bedrijfsleven schat hij het de komende twee jaar op 60 miljoen euro. Ook vreest hij het verlies van arbeidsplaatsen. Op een tussenstop in Amsterdam rekent de gemeente sinds 1 januari 8 euro per passagier per etmaal. Vijf rederijen zijn door de invoering van de toeristenbelasting afgehaakt en hebben hun aanlopen in Amsterdam geschrapt. Dat zijn circa zestig calls voor dit jaar. “Onnadenkendheid van het gemeentebestuur”, zegt Van den Bovenkamp, die met zijn broer eigenaar is van vijf waterboten. “Voor enkele euro’s extra inkomsten schieten ze zichzelf in hun voet. Het bedrijfs leven loopt miljoenen mis en ook het Havenbedrijf en Passengers Terminal Amsterdam (PTA), waar de gemeente aandeelhouder van is.” Principezaak Vera Al, woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Udo Kock, ziet het anders: “Het is een principezaak. Toeristen in hotels betalen toeristenbelasting; dus op schepen betalen ze die ook. Iedereen betaalt belasting. Geschat levert de toeristenbelasting 2 miljoen euro op.” Op de vraag of de door Van den Bovenkamp genoemde omzetderving van 60 miljoen euro in twee jaar klopt, kan zij geen antwoord geven. Ze gaat niet in op de vraag of er onderzoek naar het verlies voor ondernemers gedaan is. “Dat er daardoor minder verdiend wordt, nemen we voor lief. Het zij zo.” Alle nautische dienstverleners gaan het merken: De Koperen Ploeg, die schepen aanmeert, de slobboot, de vuilnisboot en de rondvaartbranche. Naast de maritieme bedrijven zijn er tal van andere ondernemingen die getroffen worden, zoals de souvenirshops in de PTA, taxi’s en bussen die passagiers vervoeren. Zestig calls minder dit jaar is circa 30 procent van de calls. Vorig jaar waren er 187 calls en was er 99 miljoen omzet voor het bedrijfsleven. De zeecruisevaart levert ook nog eens 670 banen op. VVD stelt vragen Naar aanleiding van vragen van Marianne Poot van de VVD-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad maakt het Havenbedrijf Amsterdam nu een inventarisatie van de gemiste omzet voor het bedrijfsleven. Dit onderzoek is nog niet afgerond. Poot heeft nog geen beschikking over de cijfers. “Ik vrees dat het verlies in de vele miljoenen zal lopen. Toeristenbelasting komt in de algemene middelen van Amsterdam terecht. Amsterdam wil 100 miljoen extra ophalen.” Van den Bovenkamp is extra boos: hij had met het oog op de groei net geïnvesteerd in een nieuwe waterboot, de WABO 5. Een medewerker van de waterboot aan het werk bij een riviercruiseschip. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Hoe het met de riviercruisevaart gaat, is nog niet bekend. Daar hebben nog geen schepen afgehaakt om de nieuwe belasting. Waarschijnlijk omdat zij moeilijker een nieuwe afmeerlocatie kunnen vinden in de buurt. Peter Duwel, algemeen directeur van Stromma Nederland, is genuanceerd over de negatieve gevolgen voor de rondvaartsector. Hij verwacht voor zijn bedrijf een lichte achteruitgang van zeecruisebezoekers. De rederijen komen dit jaar nog wel naar IJmuiden en gaan dan met bussen naar Amsterdam. Hoe het volgend jaar zal gaan, daar heeft hij nog geen idee van. ONDERNEMERS UIT NOORD-NEDERLAND Noordelijke scheepsbouwers: nuchterheid en kwaliteit ! www.webcam-harlingen.nl www.reddingmuseum.nl Werfkade 22 9601 LG Hoogezand T: +31(0)598-39 31 31 E: info@royalbodewes.com W: www.royalbodewes.com Meer containers over water naar Brabant Havenbedrijf Rotterdam en MCA Brabant gaan samenwerken om meer containers tussen Rotterdam en Noord-Brabant over water te laten vervoeren. Noord-Brabant is met ruim 1 miljoen containers een van de belangrijkste achterlandregio’s van Rotterdam maar kent een relatief hoog aandeel wegvervoer en daarmee een steeds verder toenemende druk op het wegennet. Meer vrachtvolume per binnenvaart in plaats van per truck kan zorgen voor een beter bereikbare haven én regio. Slim verbinden Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam, zegt: “Het slim verbinden van de haven van Rotterdam met Brabant zorgt voor een structureel hogere betrouwbaarheid van het multimodale transport en draagt daarmee bij aan de duurzame bereikbaarheid en groei van een van de belangrijkste logistieke hotspots in Nederland.” “Een goede verbinding over water met de Rotterdamse haven is essentieel voor Brabantse verladers en transportbedrijven om verdere groei mogelijk te maken”, zegt Hendrik-Jan van Engelen. Hij is directeur van MCA Brabant (Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant). “Hierdoor worden niet alleen veel vrachtwagens van de weg gehaald, betrouwbare barge-verbindingen zorgen ook voor betrouwbaarheid in de totale supply chain.” Informatie uitwisselen Een van de initiatieven die de partners dit jaar zullen invoeren, is het verder opschalen van digitale informatie-uitwisseling tussen de haven van Rotterdam en Brabantse binnenvaartterminals. Door tijdig de juiste informatie over bijvoorbeeld aankomsten van (zee)schepen en containers met elkaar te delen, kan aan beide zijden efficiënter gepland worden en ontstaan er minder vertragingen in het vervoer per binnenvaart, zo hopen ze. Ook zullen de partijen onderzoeken hoe het vervoer tussen Brabant en Rotterdam versneld verduurzaamd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van containerbatterijen voor aandrijving van binnenvaartschepen. West-Brabant Corridor De samenwerkingsovereenkomst borduurt voort op eerdere initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam om meer containerlading te bundelen. Zo zag in 2018 de West-Brabant Corridor het levenslicht. Deze verbinding tussen de deepsea containerterminals op de Maasvlakte en de Brabantse binnenvaartterminals in Moerdijk, Oosterhout en Tilburg heeft al gezorgd voor 20 procent meer lading via binnenvaart en 35 procent kortere verblijftijd van de binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven.

Binnenvaartkrant