Views
1 year ago

2019-08

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schip
  • Haven
  • Tussen

14 9 april

14 9 april 2019 ® ELEGANT SHIPS REQUIRE ELEGANT FIRE PROTECTION © Crystal Cruises WE DELIVER! KNAACK & JAHN THE 4-DIMENSION SPECIALISTS Piping · Steelwork · HVACR · Fire Protection 24/7 Worldwide Services So when do you want us to start working for you? Call us at +49 40 781 29 30 www.kj-fireoff.com WIJ WENSEN DUNAV TOURS VEEL SUCCES EN EEN BEHOUDEN VAART! Shipyard Het design van onze schepen komt tot stand in samenspraak met de klant. Wij bouwen en begeleiden van A tot Z. Voorzien het schip van luxe hutten, volledig ingericht restaurant en salon, professionele keuken en wasserij. Afhankelijk van het gewenste luxeniveau worden sauna, whirlpool, fitnessruimte, shop en kapsalon voorzien. Het comfort wordt gewaarborgd door een uitstekende klimaatbeheersing, hoogwaardige sanitaire voorzieningen en state-of-the-art elektronica. www.breejen-shipyard.nl

15 Nieuwe Doeksen-veerboten varen straks op LNG van Titan Rederij Doeksen en Titan LNG hebben een langdurig contract getekend voor de levering van LNG als brandstof voor de nieuwe, LNG-aangedreven veerboten van Rederij Doeksen. De schepen Willem de Vlamingh en Willem Barentsz zullen wekelijks per truck gebunkerd worden. Beide schepen worden ingezet op de diensten van Harlingen naar Vlieland en Terschelling. “Na een intensieve periode van voorbereiding komen de schepen binnenkort aan in Harlingen. Met Titan LNG hebben we de beste partner gevonden om de LNG-leveranties te gaan verzorgen”, aldus Richard de Vries, hoofd Operationele Zaken bij Rederij Doeksen. “Beide partijen zijn ervan overtuigd dat LNG een goede oplossing is om de scheepvaart nu al te vergroenen.” “Wij zijn heel blij met de langetermijnsamenwerking met Doeksen”, zegt Ronald van Selm, directeur Operations van Titan LNG. “Als bedrijven passen we goed bij elkaar, omdat we beide schoner varen als doelstelling hebben. Wij zijn trots om deel uit te mogen maken van dit project. Wij verwachten dat de passagiers van Doeksen de inspanningen zullen waarderen en het fijn zullen vinden om de overtocht op een groenere manier te kunnen maken.” De schepen zijn in Vietnam gebouwd en zijn op dit moment onderweg naar Harlingen om afgebouwd te worden. Naar verwachting zullen de eerste overtochten met de Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz later dit jaar plaatsvinden. Eens per week zullen de schepen in Harlingen van LNG worden voorzien door drie trucks. ETIS als antwoord op verguisd EBIS Vanuit de Nederlandse tankvaart is het initiatief genomen voor ETIS. Dit Europese Terminal Inspectie Systeem is een antwoord op het door velen verguisde EBIS: Europese Binnenvaart Inspectie Systeem. EBIS is ontwikkeld door verladers uit de (petro)chemische industrie, die het hanteren om schepen te selecteren die aan hun technische en veiligheidseisen voldoen. EBIS werd ruim twintig jaar geleden ingevoerd. 9 april 2019 Regeldruk “Al jaren zucht de tankvaart onder de zware regeldruk die EBIS de tankvaart oplegt”, stelt Hans de Waard. De eigenaar van een bureau in crewing en bedrijfsjuridische dienstverlening, vaart zelf ook geregeld als aflosser op binnenvaarttankers. Hij heeft ETIS opgezet uit ergernis over de EBIS-praktijk: “Allemaal bovenwettelijke regeltjes die de binnenvaart extra werk kosten.” Volgens hem is er op tankterminals van alles mis met de veiligheid. Maar als schippers daar iets van zeggen, gebeurt er niets mee. “Het wordt tijd dat er op basis van gelijkwaardigheid wordt opgetreden. Vandaar de oprichting van ETIS. Eindelijk is er nu een controle-instrument voor tankrederijen om terminals op veiligheid aan te spreken en, zo nodig, in te grijpen.” Scheepvaartondernemingen kunnen voor 175 euro in het eerste jaar lid worden van ETIS. Aangeslotenen kunnen bij ETIS onveilige situaties melden (desgewenst anoniem) waarna ETIS een inspectie op de terminal uitvoert en het betreffende bedrijf erop zal aanspreken. “De resultaten worden aan de melder teruggekoppeld, aan de andere leden doorgegeven en – zonder de naam van de terminal te vermelden – ook op de website gepubliceerd.” “Het streefdoel van ETIS is iedere terminal jaarlijks te inspecteren en hiervan een rapport op te maken. De terminalexploitant krijgt de gelegenheid om daar commentaar en toelichting op te leveren.” Bijeenkomst Vrijdag 5 april was de eerste voorlichtingsbijeenkomst. Die werd bezocht door zeven schippers. Een van hen diende een anonieme klacht in tegen MIRO in Karlsruhe. Het gaat om een technisch en een protocollair probleem, ETIS gaar MIRO daarop aanspreken. De Waard: “Het ging om het maken van foto's op de steiger. Dit gebeurde met een gewoon 'huis-, tuin- en keuken cameraatje', dus niet EX-beveiligd. Het tweede punt was het niet vrijgeven van de exacte te laden stof voor het aankoppelen. Het betrof UN3082 waar van er twee varianten zijn. Eén met en één zonder CMR. Er dient strikte duidelijkheid te zijn of een gasmasker als bescherming noodzakelijk is. Al met al genoeg om reden om met MIRO in conclaaf te gaan." Kijk voor meer informatie op www.etiscontrole.webs.com Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 8000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd mogelijkheid tot time-charter Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl

Binnenvaartkrant