Views
2 years ago

2019-08

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schip
  • Haven
  • Tussen

10 9 april

10 9 april 2019 Veilingdatum 29 april 2019 vanaf 20:00 Online executieveiling 23 april 2019 SLEEPBOOT PATROUILLEBOOT 20 METER Kijkdag zaterdag 20 april tussen 11 en 14 uur in Emmerich am Rhein (DE) Bouwjaar: 1958 • Afmetingen: 20,10 m x 4,81 m x 1,04 m Motor: MWM D232 V6 - 114 pk MOTORTANKSCHIP Amsterdam | Schip: ‘Spaarnmuiden’ Stalen motorbeunschip, bestemd voor de beroepsvaart Notaris: Nysingh Advocaten Notarissen | mr. E.M. Dutmer | T: +31 (0) 26 - 357 57 44 Het is mogelijk om t/m 8 april 2019 een onderhands bod uit te brengen bij de notaris. Kijkdag op afspraak in Antwerpen (BE) Bouwjaar: 1917 • Afmetingen: 18,48 m x 3,52 m x 0,55 m Motor: G.G. 3029A - 66 kW MOTORDRIJFVUILVISBOOT 15.8 x 3.8 x 1.7 m SCANIA DSI 11 345 pk Europees marktleider in online veilingen Kijkdag donderdag 25 april tussen 9 en 12 uur in Amsterdam (NL) Bouwjaar: 1994 • Afmetingen: nieuwe 12,55 m x 3,54 prijs m x 1,10 m Motor: FORD SABRE LEHMAN SL 90 - 66 kW KRAANSCHIP SLEEPBOOT www.Fikkers.nl ref.9072 ref.9066 Kijkdag donderdag 25 april tussen 9 en 12 uur in Amsterdam (NL) Bouwjaar: 1965 • Afmetingen: 17,32 m x 4,30 m x 1,30 m Motorisatie: Daf DH825M - 97 kW VOOR ALLE DETAILS WWW.BOOTVEILING.COM Zelf snel een werkboot verkopen ? Bootveiling is sinds 2005 marktleider in nautische veilingen Bel ons voor het maken van een vrijblijvende afspraak 0031-35-5449675 16.2 x 4.1 x 1.4 m. Industrie 3VD 6A 150pk. HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN 050-3111404

11 Venlo steekt miljoenen in uitbreiding containerhaven DOOR NOUD VAN DER ZEE De gemeente Venlo, Provincie Limburg en Venlo Trade Port investeren 23 miljoen euro in de uitbreiding van de containerhaven. De logistieke activiteiten in de regio Noord- Limburg groeien al jaren; steeds meer goederen gaan via Venlo het Europese achterland in. Het gemeentebestuur en havenexploitant Venlo Trade Port (VTP) hebben samen een plan opgesteld waarbij de gemeente het vastgoed bij de industriehaven koopt en de vrijkomende gronden verhuurt aan VTP. De kade wordt verlengd van 160 naar 300 meter en het totale terrein gaat van 4,5 naar 7,5 hectare. VTP kan dan een tweede overslagkraan plaatsen. Straks kunnen meer binnenvaartschepen terecht in de haven van Venlo en worden twee keer zoveel containers verwerkt. Logistieke hotspot Er bestaat sinds jaren een goede samenwerking tussen de haven van Rotterdam en de regio Noord- Limburg. Er worden jaarlijks ongeveer 300.000 containers tussen beide regio’s vervoerd. Deze gaan wekelijks via 35 binnenvaartdiensten van en naar Venlo en Venray. De containers worden in- of uitgepakt voor opslag van de goederen in Venlo of verder gedistribueerd door Europa. Rotterdam en Venlo willen nu de samenwerking verder intensiveren. De positie van de regio Venlo als logistieke hotspot wordt internationaal steeds meer erkend. Om deze positie te behouden moet de strategische infrastructuur in en om Venlo verbeterd worden. Een van de belangrijkste opgaven is het uitbreiden van de multimodale overslagcapaciteit. Met Green De industriehaven en de containerterminal gaan uitbreiden. (foto Noud van der Zee) Port in Venlo en de Tweede Maasvlakte in Rotterdam als aanjagers neemt het goederenvervoer naar en van Noord-Limburg fors toe. Naast de uitbreiding van de industriehaven komt er ook een nieuwe railterminal op Trade Port Noord. Expansie Vijf jaar geleden merkte de gemeente Venlo dat de rol als logistieke draaischijf in gevaar kon komen als de ontwikkeling van de industriehaven zou stokken. Zij signaleerde twee knelpunten: de bestaande containerterminal liep tegen zijn grenzen aan en de industriehaven was minder goed bereikbaar voor grotere binnenvaartschepen. Om de knelpunten op te heffen koos Venlo voor een gefaseerde verdere ontwikkeling van de haven. Door intensiever gebruik van watergebonden kavels en expansie mogelijk te maken voor de containerterminal. Voorts zou op langere termijn de jachthaven moeten verhuizen en er extra natte bedrijventerrein bij moeten komen. In de gemeentelijke havenvisie staat aangegeven dat de terminal kan worden uitgebreid, wanneer het aangrenzende vastgoed bij de haven aangekocht is en gesloopt wordt door de gemeente Venlo. Daarmee kan het perceel van de terminal met bijna 3 hectare worden uitgebreid en kan de kade worden verlengd met 160 meter. Dit terrein wordt dan geschikt gemaakt voor een tweede kraan. Uitdiepen Diepgang is cruciaal voor de bereikbaarheid van de haven in Venlo. Voor klasse Vb-schepen, de nieuwe standaard op de Maasroute, is vanaf de havenmond tot aan de zwaaikom over een breedte van 55 tot 60 meter een waterdiepte nodig van ongeveer 4 meter. Die ADVERTENTIE 9 april 2019 diepgang is er momenteel niet. Er wordt gewerkt aan een apart baggerprogramma om de industriehaven structureel toegankelijk te maken voor de grotere schepen. Het uitdiepen van de haven wordt dit jaar uitgevoerd. De kosten daarvan zijn opgenomen in de begroting. Erfpacht en havengelden De gemeente Venlo heeft over dit project intensief overleg gevoerd met Seacon, Hutchison, ECT, VTP, Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswater staat, provincie en waterschap Limburg. Van de met het project gepaard gaande kosten van 23 miljoen euro neemt Venlo Trade Port 7 miljoen voor zijn rekening. De Provincie Limburg betaalt 2,5 miljoen. Van de 13,5 miljoen euro die Venlo investeert verwacht de gemeente 11 miljoen euro terug te verdienen via erfpacht en havengelden. Mogelijke aanvullende financiële middelen worden nog gezocht bij het Rijk en de Europese Unie. Als alles meezit en er geen bezwaren worden ingediend, kan de uitbreiding van de containerhaven binnen twee jaar worden gerealiseerd. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl De Jeugd van tegenwoordig Op een enorme school mag ik een paar keer per jaar lesgeven over pensioenen, wat ik met veel plezier doe. De opdracht is om daar iets te vertellen over deze arbeidsvoorwaarde en wellicht iets van interesse te kweken voor dit onderwerp. De doelgroep bestaat doorgaans uit een klas van half liggende en uitgezakte jongens en af en toe een enkel PENSIOENPRAAT meisje, allen aankomende schippers in hun laatste jaar. Onder toezicht van hun vaste docent Jannes vertel ik over het Latijnse woord pension (= uitbetaling), de eerste regelingen van de Britse marine en Otto van Bismarck (met een pensioenleeftijd 70!) en nog wat later de Tweede Wereldoorlog, de Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. vorming van de AOW van vadertje Drees en het al sinds 1881 bestaande pensioenfonds van Stork. Een standaard grapje is dat indertijd toch niemand de 65 jaar haalde, wat deze regelingen allemaal erg betaalbaar maakte. Geen reactie van de jeugd… geen enkele glimlach of frons. Daarna geef ik uitleg over de huidige wereld, met verwijzing naar de soms felle discussies over een nieuwe pensioenleeftijd, het mislukken van betere afspraken en kortingen op uitkeringen. Er gaat een hand omhoog: of hij even naar het toilet mag? De rest van de klas kijkt naar buiten en droomt verder van hun toekomstige beroep, denk ik. Na dit eerste gedeelte draait de les en stel ik vragen. ‘Wanneer ga jij pensioen opbouwen? En jij: heb jij weleens aan je moeder gevraagd wat er geregeld is bij overlijden? En daar achterin: varen jouw ouders hun hele leven door? En is pensioen ook weggelegd voor jouw kinderen? Ook nu is dat de ommekeer. Na enige schroom voelt de jeugd de vrijheid. Dat duffe, saaie en zeker niet vette onderwerp verandert in een tastbare situatie. Ook onder hilarische opmerkingen en gelach. Awkward wordt een klein beetje awesome, om in hun taalgebruik te blijven. Docent Jannes probeert nog iets van orde te houden, maar tot de bel is er geen houden meer aan. Lachend en stoeiend verlaten ze de klas, van een oudere knul krijg ik een hand. Docent Jannes geeft later toe dat het erg leuk was, maar dat het vervolgens wel weer een halfuurtje duurde voordat de klas weer rustig was. Maar een piepklein zaadje genaamd ‘pensioen’ is wel geplant, vinden wij beiden. En meer dan dat kunnen we niet doen…

Binnenvaartkrant