Views
1 year ago

2019-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Boord
  • Varen

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 48Cruise 17 26 maart 2019 Holland Amerika Lijn heeft weer een Statendam DOOR JAN HOEK In 1898 werd de eerste, ruim 10.000 ton metende, Statendam in de vaart gebracht door de Holland Amerika Lijn (HAL). Op 2 februari doopte Oprah Winfrey in Fort Lauderdale, Florida het zesde schip met deze naam. Dit 99.500 ton metende en 285 meter lange cruiseschip kreeg de naam Nieuw Statendam. Aanvankelijk werd gedacht dat met de naam de States werden bedoeld; de trans- Atlantische verbinding Rotterdam-New York bestond immers van 1873 tot 1978 en de HAL speelde een belangrijke rol in de landverhuizing van Europa naar de VS. Intensief speurwerk van met name Cees Schuller uit Geertruidenberg bracht echter een andere oorsprong aan het licht. De Statendam is namelijk genoemd naar een dam in de Zuiderwaterlinie bij Geertruidenberg. Later kreeg de in 1867 opgerichte Beetwortelsuikerfabriek Heere & Co in Geertruidenberg eveneens de naam Statendam. Frappant is dat verschillende durfinvesteerders in de suiker- en zetmeelindustrie in die tijd ook een belang hadden in scheepvaartmaatschappijen. Suikerfabriek Op 4 februari 1867 werd de Beetwortelsuikerfabriek Heere & Co opgericht. Gedeputeerde Staten verleenden dat jaar een vergunning voor zeven stoomtuigen van 64 pk. De besturende vennoten waren Raamsdonks burgemeester en grondbezitter Theodorus (Dirck) Heere (1800-1869) en Johannes de Kam, lid van de Provinciale Staten van Noord-Brabant. Later namen zoon Gijsbertus Heere (1843-1912) en dochter Johanna (Jans) zijn aandelen over. Jans trouwde met Jan Smits, eigenaar van een textielfabriek en polder de Koekoek. Later zou deze ondernemer, die zijn achternaam inmiddels veranderd had in het chiquer klinkende Smits van Oyen, aandeelhouder van de Holland Amerika Lijn worden. Hierdoor is de naam Heere niet alleen met de suikerfabriek verbonden, maar indirect ook aan de scheepvaartmaatschappij. Op de aandelen van de suikerfabriek staat als vestigingsplaats ‘te Statendam’ vermeld. Samen met zijn vader was Gijsbertus eigenaar van een stoomboot die ze voor de ene helft van het jaar gebruikten voor werk in de Biesbosch en de andere helft van het jaar om kolen te halen in het Ruhrgebied voor de aan de Donge gelegen suikerfabriek in Geertruidenberg). In oktober 1903 werd de naam omgezet in N.V. Beetwortelsuikerfabriek Statendam. De naam heeft te maken met de fortificatie van de Zuiderwaterlinie in de achttiende eeuw door Menno van Coehoorn. De linie loopt van Bergen op Zoom tot Grave en gaat langs elf vestingsteden, waaronder Geertruidenberg. Vanaf deze vestingstad kon hij met behulp van een inundatiesluis vrij eenvoudig de Brieltjespolder onder water zetten, al moest dat wel gebeuren met een dam in de rivier de Donge. Die dam kreeg de naam Statendam. Op 29 april 1938 viel het doek voor de suikerfabriek. Op die dag werd de fabriek tijdens een buitengewone vergadering van aandeelhouders – de suikerfabriek maakte sinds 1919 deel uit van de Centrale Suiker Maatschappij (CSM) in Amsterdam – geliquideerd. Van passagiersnaar cruiseschepen Toch zou de naam Statendam niet verdwijnen. Dat is te danken aan de in 1873 opgerichte NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM), met als thuishaven Rotterdam. Een paar jaar na de oprichting werd de Nieuwe Waterweg geopend, waardoor Rotterdam een belangrijke Europese haven kon worden. In die periode werd New York een vaste bestemming. In de volksmond werd de maatschappij de Holland Amerika Lijn genoemd, wat in 1896 aan de statutaire naam werd toegevoegd. In 1973 werd de naam ingekort tot Holland Amerika Lijn NV. In totaal zijn er 173 schepen voor de rederij gebouwd. Dat begon in 1873 met de bouw van het ss. Rotterdam, gevolgd door de Maas, de W.A. Scholten en de P. Caland. Vanaf 1877 eindigde de scheepsnaam van de passagiersschepen op ‘dam’ en op ‘dyk’ voor de vrachtschepen van de rederij. In 1975 werd de divisie Transport verkocht. Door de toenemende concurrentie van het vliegtuig op de trans- Atlantische route werden de passagiersschepen meer en meer voor de cruisevaart gebruikt. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam de haven van Rotterdam voor de allerlaatste oversteek als passagiersschip. In 1984 stond het karakteristieke kantoor op de Wilhelminakade in Rotterdam te koop, het huidige Hotel New York. In 1989 werd de maatschappij overgenomen door Carnival Corporation uit de Amerikaanse stad Seattle, de grootste cruisevaartonderneming ter wereld. De suikerfabriek met dezelfde naam. Titanic Op 2 februari doopte tv-ster Oprah Winfrey in Fort Lauderdale (Florida) de Nieuw Statendam, die gebouwd is op de Fincantieri’s Margheres-werf in Italië. De huidige vloot bestaat hierdoor uit vijftien cruiseschepen die tijdens cruises in 98 landen in meer dan 400 havens aanleggen. Aan boord van het 285 meter lange cruiseschip is plaats voor minimaal 2.650 passagiers. De bemanning is afkomstig uit 33 landen. De Nieuw Statendam is het zesde cruiseschip met de naam Statendam in de geschiedenis van de Holland Amerika Lijn. De eerste Rotterdam werd in 1873 gebouwd in opdracht van eigenaar Plate, Reuchling & Co. Directeur was Johan George Reuchling, een van de drie Nederlandse passagiers op de Titanic, die op 15 april 1912 verging. Hij voer mee op uitnodiging van de directie van de White Star Line en overleefde de ramp niet. De bouw van de eerste Statendam vond plaats in 1898, waarna nieuwe ‘Statendammen’ volgden in 1917, 1929, 1957, 1992 en als laatste de in februari gedoopte Nieuw Statendam. Sinds een aantal jaren varen de cruiseschepen weer onder Nederlandse vlag omdat er nog steeds vooral met Nederlandse officieren gevaren wordt. De Nieuw Statendam en de Koningsdam zijn de eerste twee schepen van de Pinnacle-klasse. Deze cruiseschepen beschikken over twaalf dekken (met liften) en 1.025 bemanningsleden. Aan boord zijn tal van faciliteiten, waaronder een casino, theater, zeven restaurants, sauna, schoonheidssalon/spa en twee zwembaden. Er zijn ‘gewone’ binnenhutten, hutten met een ocean view, waarvan een deel met waranda en suites. De Neptune Suite (43 tot 47 m 2 inclusief waranda) beschikt over een grote zithoek en twee bedden die omgevormd kunnen worden tot één kingsize bed. De suites hebben minimaal een bad kamer met dubbele wastafel en een douche, terwijl anderen een grote jacuzzi, douche en extra badhokje hebben. Dat heeft de Neptune Lounge ook, alleen hebben de gasten als extra’s ook nog de beschikking over een privé-conciërge en allerlei gratis diensten. Volgens de tv-spots van de Holland Amerika Lijn is het simpel: Cruisen? Waarom Niet Nu! De Nieuw Statendam is een schip van de New Pinnacle-klasse. (foto Holland America Line)

De Binnenvaartkrant 47 Cruise 18 26 maart 2019 Perspectief biedt u totaaloplossingen. Wij staan voor deskundig advies, professionele installatie en de beste kwaliteit op het gebied van glasfilm en sunscreens. Voor scheepvaart, kantoor-, bedrijfsgebouwen, woningen enz. Wilt u overlast van zonlicht en warmte in uw stuurhuis tegengaan? Dat kan met Sunfolie rolgordijnen van Perspectief Windowfilm. Kostenbesparing op energiekosten (airconditioning) Comfortabele omgeving voor zowel uw gasten als uw medewerkers Vermindert schittering van de zon via het water Beschermt uw kostbare interieur tegen verkleuring Perspectief Windowfilm Bolder 7, 6582 BZ Heumen – The Netherlands +31 24 3 54 19 54 | Bas Sanders + 31 61 3 65 39 22 info@perspectiefglasfilm.nl | www.perspectiefglasfilm.nl WWW.DEHOOP.NET CREATIVITY INNOVATION CRUISING INTO THE FUTURE Shipyard De Hoop concentrates on designing, engineering and building custom vessels, for both the inland and seagoing markets. The yard has all the core disciplines in house to provide clients with creative and innovative solutions, both in design and production. De Hoop is committed to a customer-oriented, goal-based approach in which quality and flexibility are paramount. CRAFTSMANSHIP Shipyard de Hoop De Binnenvaartkrant, Cruise Special 2018 264x188 mm DEF.indd 1 13-03-18 10:02

Binnenvaartkrant