Views
1 year ago

2019-07 Cruise

  • Text
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Schip
  • Boord
  • Varen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 26 maart 2019 Wij wensen B. Dettmer Reederei veel succes met mts Dettmer Tank 132 Shipyard DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS maritiem werkendam Dik den Hollander Maritiem B.V. Leeghwaterstraat 11, 4251 LM Werkendam T 0183-663159 M 06 10 939581 E info@dikdenhollander.nl I www.dikdenhollander.nl info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl Breda DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 11 26 maart 2019 Dettmer Tank 132 bijt het spits af met ADN 2019 DOOR JOHAN DE WITTE Het is 6 maart, de regen pauzeert, de zon twijfelt en de rij met auto’s bij de Volkerak groeit. Bouwers, technici, Lloyds en genodigden stappen aan boord. De motoren draaien warm; er zijn koffie en broodjes in de stuurhut. Alles aan boord? De kapitein neemt plaatst in zijn chique, zwart gemoffelde cockpit. Lekko: proefvaart! De rode vlag met witte ruit en grote zwarte D laat geen twijfel bestaan over wie de eigenaar is. Het in Kladovo, door Gebr. de Jonge gebouwde casco is bij Breko Shipbuilding afgebouwd en het zesde in een serie van (voorlopig) zeven voor B. Dettmer Reederei uit Bremen. Bedrading De éérste volgens het nieuwe ADN 2019 uitgevoerde tanker toont van afstand niets opvallends. Maar een nadere observatie maakt de aanpassingen duidelijk. Zo zijn de ladingpompen met bedrading uitgevoerd waarmee meer functie en veiligheid wordt gemonitord. Op het voordek is de aanzuiging van overdruk in de machinekamer naar voren geplaatst om te voldoen aan een nieuw bouwvoorschrift: aanzuiging voor woon- en werkruimten moet zich minstens 6 meter buiten de ladingzone bevinden. Het achterschip is voor stuurhuis, woning en machinekamer overeenkomstig uitgevoerd. Het ADN 2019 kent nieuwe regels voor apparatuur aan dek. (foto’s Johan de Witte) “Wat goed is, moet je niet willen verbeteren, maar een stukje innovatie of nieuwe wetgeving komt bij nieuwbouw nogal eens langs”, zegt Ed Versluis. Ed bewijst zich reeds zo’n twintig jaar in nieuwbouw, als het gaat over uitvoering en veiligheid. Hij is door de Duitse rederij ingehuurd om de 86 x 9,60 meter grote Dettmer Tank 132 overeenkomstig ADN 2019 uit te voeren. Als dat samen met de Brekoprojectleiders Alex Mutsaars en Patrick den Haan en hun team ATEX + ES-TRIN + juiste interpretatie = ADN 2019 gebeurt, hoeven er geen grote hobbels te worden genomen. Niettemin is het opletten geblazen. Het begint al met de vertaling… Vergeet Hollands en Engels en houd je vast aan de Franse en Duitse interpretatie. Opnieuw is de aanzuigmond in de tank bepaald, ook de uitblaas is ten opzichte van 2018 afwijkend omschreven. De voorschriften omtrent explosiebescherming eveneens. Zo zijn er nu duidelijke regels voor elektrische en niet-elektrische apparatuur (pomphuizen) aan dek. De wetgeving focust op bewegende onderdelen in de ladingzone en eveneens op de overdruk in de beide machinekamers. De ATEX-regelgeving speelt hierbij weliswaar een leidende rol, maar voorschriften worden niet zelden geüpdatet! ADN 2019 in combinatie met de Europese standaard tot vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen (ES-TRIN) moet bij nieuwbouw juist worden geïnterpreteerd. Oppassen dus! “Wanneer je terminal en schip aan elkaar koppelt, is dat niet altijd ‘broer en zus’”, zegt Versluis. “Het moet matchen en wanneer je dan het laad- en losproces nauwkeurig volgt, is het veilig. In die zin kan ik zeggen dat het ADN 2019 het weer veiliger maakt.” Leidingstraat De Dettmer Tank 132 is een ECO-NOMY-tanker van De Jonge, zonder toeters en bellen. Toch heeft het schip alles uit de maritieme etalage. Tunnels of buizen heeft deze Dettmer niet. Met tweemaal 500 pk Volvo D13, Reintjeskoppelingen en schroeven van slechts 1,40 diameter komt er 18,5 kilometer snelheid op de klok. De decibels blijven hierbij beperkt tot 52/56. De zeer overzichtelijke machinekamer blinkt van eenvoud en ligt in combinatie met het Volvo IMO Tier III-concept voorop zonder dat er ook maar ‘een vuiltje aan de lucht’ is. Lees verder op pagina 12 >> Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Dettmer Group met mts Dettmer Tank 132 en wensen haar veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 WIJ WENSEN DETTMER TANK 132 Wij wensen B. Dettmer Reederei GMBH & CO.KG en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Dettmer Tank 132 NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem T: 0031 573 250 680 E: info@shipbuildingservice.nl www.shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia T: 00381 19 801 024 E: office@shipyardkladovo.com www.shipyardkladovo.com

Binnenvaartkrant