Views
1 year ago

2019-06 OSD Antwerpen

De Binnenvaartkrant 6 12

De Binnenvaartkrant 6 12 maart 2019 Te Koop Gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 Aziatisch Personeel Vanaf Euro 92,50 per dag. Tel. +31-1089-00061. Of +49-3222-1094-892. E: sales@continentalcrewing.eu KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker / Zoekertje plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website DE BINNENVAARTKRANT U ZOEKT PERSONEEL? Schepen gezocht tussen 900ton en 1100ton met één ruim en strakke ijzeren vloer voor vast werk. Tel. +32 499 731 631 Gezocht: voor op MS Sirocco 105x11,45m kapitein m/v of stel ZZP mogelijk, vaargeb. gevarieerd, schema i.o. Rijnpatent voorkeur min. Mannheim. Geboden: net schip met goede werksfeer Tel: +31653895843, Email: info@dintrans.nl Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Te Koop Luikenkap 135m x 11,45 Alu Friesche kap/gereviseerd met Luikenwagen +32 498524344 Wij zoeken een Stuurman op onze mvs Alja Int. vaart, kennis Duits is een pre. Vrije tijd 14/14. Heb je interesse ?? Neem dan contact op tel. 06-51434153 T.k.a. Liebherr B 974 R Litronic op en Overslagkraan 5 kuub grijper, 5 kuub graafbak. Machine is in perfect werkende staat. Voor meer info en foto(s) even bellen op 0629-357637 Aflosser Gevraagd Bent u gepensioneerd, min. Stuurman en kunt u de touwen vast zetten ?? Binnenlandse rustige vaart vanuit zeehavens. Tel no. 06-57496922 n.w.g. aan Gezocht werk als Aflosser/Zetschipper op ZZP- of procentenbasis. Droge lading en tankvaart. Patent tot Mannheim en ADN-basis. Ervaring op alle vaarwegen. Bij voorkeur eigen woning. Langere periode is bespreekbaar. Reacties via email op j.sipma_chemelsor@hotmail.com of whatsapp op +31649913379. HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Te Koop Gevraagd : Goede/defecte aggregaten T. 06-27090985 Licht(matrozen) en Stuurmannen beschikbaar Zeer interessante tarieven. Via Upstream Crew bel 085 8772324 of email ons info@upstreamcrew.com Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896 of : + 31-1025-799-22 email : sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Te Koop : Sleep-duw Schip Christina, 1928, 113,5x12,65x3,04 , 1768 t op 210 cm, 228 5 t op 250 cm 2991 ton -6000 m3 stalen buikdenning + vlak van 2004 vlak als nieuw, 1 ruim, 6 openingen, semi-beun, alu. schuifluiken kopschroef 440 p k ballegooy. S.I. t/m 2015‚ á € 550.000,00. Tel 06-57496922 Gezocht : Vrachtschepen Circa 50 x 6m70 voor vast werk in België. Tel. +32 499 731 631 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 WIJ VERTELLEN U GRAAG MEER OVER DE MOGELIJKHEDEN VAN ADVERTEREN IN DE BINNENVAARTKRANT +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL DE BINNENVAARTKRANT Te Koop M.B.S. Vanitas L 70 x B 7.15 x D 2.80 536 M3 / 914 Ton Bj`66 600 pk Scania Telnr. 0653-123692 Schiffsvermittlung „Seestern” ZU VERKAUFEN KOPPELVERBAND 336 teu total, 5.545 t auf 3,60 m, 4.775 t auf 3,20 m, GMS 95.50 x 11,45 m, Vorschiff 76,50 x 11,45 m. Hauptmotoren 2 x 1.600 PS Cummins, 2 x 635 PS Bugschrauben, Blommaert- Luken, 3 Spuidpalen Personal- und Beschäftigungsübernahme möglich GÜTERMOTORSCHIFFE 82 x 8,20 x 2,50 m, ca. 1.140 t, Hauptmaschine 960 PS, Bugstrahl 220 PS, 2 Räume. 73 x 8,13 x 2,86 m, ca. 1.000 t, Hauptmaschine 630 PS, Bugstrahl 100 PS, 2 Räume, Personal- und Beschäftigungsübernahme möglich FAHRGASTSCHIFFE ALLER ART AUF ANFRAGE Schillerstrasse 35, D-53489 Sinzig/Rhein T +49 (0)2642 5779, F +49 (0)2642 7840, M +49 (0)163 2764890 E-mail: info@schiffsvermittlung-seestern.de • web:www.schiffsvermittlung-seestern.de Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be TE KOOP (ex Bunkerboot) Werkscheepje Afm. 19,17x3,68 x1,51. Hoofdmtr 200pk Mercedes, 20kva gen, wormpomp 40k/u,8m kraan 1ton, hydroliek. t.e.a.b. Tel.06-17324458 Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com GEZOCHT KAPITEIN OP MTS: RELATIONSHIP 14 dagen op 14 af. LUX. Cond. TEL: 06-539 24 619 Te koop woonwerkschip met vaste ligplaats voor watergebonden bedrijf Info: www.woonwerkschip.info fransdebaat02@hotmail.com • 06-51708931

De Binnenvaartkrant 7 12 maart 2019 ‘s Werelds eerste volledig elektrische tanker DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Groot Ship Design uit Leek heeft een wereldprimeur. De Groninger ontwerper van zeegaande vrachtschepen in het handy-size segment ontwierp in opdracht van de Japanse rederij Asahi ‘s werelds eerste volledig elektrisch aangedreven olietanker. Japans grootste tankerrederij bestelde het ontwerp voor de inzet als bunkerboot in Tokyo Bay. Made in Japan. De indruk leeft dat de Aziaten ons Europeanen in technologische knowhow al tientallen jaren geleden hebben ingehaald. Desalniettemin klopten ze voor het ontwerp van een elektrisch aangedreven olietanker aan bij een Nederlands bureau. Primeur Het lijkt misschien verbazingwekkend, maar directeur Jan Willem Cuperus van Groot Ship Design kan het wel duiden: “In veel technische sectoren loopt Japan voorop, maar niet in de scheepsbouw. Die ontwikkeling staat er al tientallen jaren vrijwel stil. Onder meer ingegeven door de ramp met de tsunami, de hoge bevolkingsdichtheid aan de kust Jan Willem Cuperus: “Er wordt niet alleen gevaren op elektriciteit, ook de ladingpompen worden aangedreven op stroom.” (foto Jan Johan ten Have) en het milieubewustzijn groeit de urgentie van uitstootreductie. Daarom zocht Asahi voor het ontwerp van een elektrische bunkerboot een partner in Europa.” “Deze opdracht was voor ons – uiteraard – een primeur. Wel deden onze mensen de afgelopen jaren volop research op het vlak van diesel-elektrische technologie.” De opdracht behelsde het maken van een conceptontwerp. Voor de volgende fase (het uit-engineeren van het ontwerp) is Groot Ship Design nog met de opdrachtgever in gesprek. Vanaf het moment van opdracht zal deze fase naar verwachting tenminste een half jaar duren. Asahi wil het eerste exemplaar van dit ontwerp met 1.300 kuub laadvermogen eind 2020 in de vaart hebben. Dat is volgens Cuperus een zeer ambitieuze doelstelling. “Met het ontwerp en de bouw van een schip alleen ben je er niet. Als frontrunner krijgt Asahi te maken met vele ontbrekende randvoorwaarden. Zo ligt er onvoldoende infrastructuur aan de wal voor het laden van de batterijen aan boord.” “Voor het creëren van al deze randvoorwaarden moet er draagvlak liggen bij vele partijen: overheden, terminals en havenbedrijven moeten allemaal meedoen. Gebruik door één schip is daarbij onvoldoende; daarom is Asahi van plan om in eerste aanleg minimaal vijf exemplaren te laten bouwen. Het schip is uitgerust met een batterijruimte van 60 vierkante meter op twee niveaus in het vooronder. Die gaat gevuld worden met lithium-ion-accu’s. Het benodigd vermogen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type accu, de actuele stand van techniek, het gevraagde vermogen en de beschikbare laadtijd. Vooralsnog is de aanname dat het schip wordt uitgerust met 3,8 megawatt (afbeelding Groot Ship Design) aan accuvermogen. “Vergeet niet dat er niet alleen wordt gevaren op elektriciteit, ook de ladingpompen worden aangedreven op stroom”, licht Cuperus toe. Bij het ontwerp van het schip combineerde Groot Ship Design met name bestaande technologieën. Voor een van de lastigste opgaven zorgde de opdrachtgever door zijn wens om een ballastloos schip te bouwen, voor maximaal laadvermogen. Cuperus: “Dat betekende dat er voor ons een uitdaging lag in een goede gewichtsverdeling over de hele 60 meter lengte en ruim 10 meter breedte. Hierin zijn we in ons voorlopig ontwerp geslaagd.” Actieradius Voorziet hij toepasbaarheid van full-electric aandrijving over grotere afstanden? “Het is duidelijk dat de tijd van de olie- en dieselaandrijving op zijn eind loopt. Wij voorzien een overgang naar een meer gevarieerd aanbod in aandrijving, zeer afhankelijk van de toepassing: elektrisch, gas-elektrisch, biobrandstof en waterstof. Het probleem van elektriciteit is de actieradius. Daarom verwacht ik niet dat full-electric ooit een serieus alternatief wordt voor scheepvaart over grotere afstanden.” COLOFON DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl (samen met BVB) REDACTIE redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker (hoofdredacteur) +31(0)6-22871516 Michel Gonlag (eindredacteur) +31(0)6-53244445 Sarah De Preter +31(0)6-22701893 Met bijdragen van: Frank Antonie van Alphen Menno Bonnema Evert Bruinekool Jessy Burgers Jan Johan ten Have Joke Heikens Jan Hoek Jitze Hooghiemstra Dymphina Jooren Cees de Keijzer Stefan Lans Leona Meijer Johan de Witte Noud van der Zee KLANTENSERVICE ADMINISTRATIE Karin Hell (offi ce manager) Mariska Doornkamp (administratief medewerker) SALES sales@binnenvaartkrant.nl Dag van de Binnenvaart krijgt steeds meer vorm Ken Rijkers (commercieel manager) Rica Adjis (accountmanager) VORMGEVING Steven Chiang San Lin Het aanbod aan activiteiten op de Dag van de Binnenvaart krijgt steeds meer vorm. Inmiddels zijn er 22 activiteiten door het land, met name in het westen, waar mensen kennis kunnen maken met de diverse aspecten van de binnenvaart. In Harlingen, Urk, Lelystad, IJmuiden, Amsterdam, Zaandam, Alphen aan den Rijn, Barendrecht, Rotterdam, Rozenburg, Zwijndrecht, Dordrecht, Werkendam en Vlissingen zijn activiteiten waar mensen welkom VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl zijn. Er komen elke dag nog activiteiten bij. Van een bezoek brengen aan diverse typen schepen, varen op simulatoren en een kijkje nemen op containerterminals, scheepswerf of een verkeersleiding. Voor ieder wat wils, jong en oud, groot en klein. Iedereen is welkom op 16 maart. We hopen dan ook via diverse kana len aandacht te geven aan de Dag van de Binnenvaart en de website www.dagvandebinnenvaart.nl, zowel via de landelijke en regionale media als via de diverse social media. We hopen dat u allemaal een steentje bijdraagt en het in uw omgeving kenbaar maakt. En mocht u zelf varen en die dag ook wel bij willen dragen bij een stukje binnenvaartpromotie door uw schip open te stellen bijvoorbeeld, meld u dan bij het BVB, dan kijken we samen wat mogelijk is. Kijk voor meer informatie over de Dag van de Binnenvaart verderop in deze krant, op pagina 27 tot en met 31. Documentaire Binnenkort is de première van de eerste aflevering van Vaart! Dit is een documentaire die Binnenvaartcruises samen met het Haags Productiebedrijf heeft vervaardigd en die ze uit willen gaan zenden op publieke zenders. Elke aflevering gaat over een specifieke reis aan boord van een van de aangesloten schepen bij Binnenvaartcruises. Ze hebben de eerste twee afleveringen van Vaart! opgenomen en daarbij het leven aan boord van de Si-Ca en de Martinique op een prachtige manier in beeld gebracht. Van beide schepen is een gehele reis en wat er vervoerd werd gefilmd. Tevens was er op beide schepen een bijzondere gast aan boord die iets met de binnenvaart heeft. Een ontroerend en bijzonder verhaal van een vrouw met roots in de binnenvaart en een romanschrijver. We zijn erg benieuwd naar het resultaat. Het zal ongetwijfeld een mooi stukje binnenvaartpromotie opleveren. DRUK Koninklijke BDU Grafi sch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

Binnenvaartkrant