Views
1 year ago

2018-26 Kerst

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Kerst
  • Nieuwe
  • Onze
  • Feestdagen
  • Wensen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 15

De Binnenvaartkrant 15 18 december 2018 Na zes jaar alsnog recht voor Gerwil Crewing DOOR EVERT BRUINEKOOL De Raad van State heeft een boete van 144.000 euro voor Gerwil Crewing vernietigd. Die was opgelegd door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wegens werken met buitenlanders zonder tewerkstellingsvergunning. Het oordeel is dat de UWV in gebreke is gebleven bij het faciliteren van het uitzendbureau uit Urk. In 2012 kwamen ruim 200 buitenlandse matrozen zonder werk te zitten doordat een ander bureau, Gyron Crew, door een strafrechtelijk onderzoek met zijn uitzendwerkzaamheden stopte. Door het wegvallen van de 200 matrozen dreigden flink wat binnenvaartondernemers in problemen te komen. Overleg Het CBRB, de toenmalige Binnenvaart Branche Unie (nu BLN), de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND), Inspectie SZW en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gingen in overleg over de ontstane situatie en Gerwil Crewing bood zijn diensten aan om de matrozen over te nemen en zo een doorstart te bewerkstelligen.“Tijdens het doorlopend overleg met onder andere het UWV werd de suggestie gewekt naar Gerwil Crewing dat wij door konden werken op de reeds bestaande tewerkstellingsvergunningen”, vertelt Louwe Hakvoort, directeur van Gerwil Crewing. “Door het overleg en ingrijpen werd er een crisis voor binnenvaartondernemers voorkomen. Na verloop van tijd kwam SZW op bezoek, met de opmerking: ‘Het is niet soepel verlopen, wij willen de gang van zaken onderzoeken.’” Hakvoort verleende daaraan direct zijn medewerking. Boete Tot verbazing van Hakvoort veranderde het onderzoek al snel in een boete van 144.000 euro voor Hakvoort. Achttien matrozen bleken niet aaneengesloten in Nederland werkzaam te zijn geweest. Er hadden ook nieuwe tewerkstellingsvergunningen moeten komen en de oude hadden ingeleverd of ingetrokken moeten worden; anders konden die nieuwe vergunningen niet worden verstrekt. Een taak voor het UWV en niet voor Gerwil Crewing, aldus Hakvoort. “Het UWV gooide het loket dicht en werd stil naar ons.” Dat resulteerde in de boete en een zes jaar durende strijd. Er volgde een bezwaarprocedure bij SZW. De boete werd gehalveerd. Hakvoort was het er nog niet mee eens. Geheel buiten zijn schuld en de schuld van de schippers was een boete opgelegd. “Het systeem deugt niet en werkt niet, het is onrechtvaardig. Wij probeerden te helpen.” Op het moment dat de boete opgelegd werd, moest hij direct betalen ondanks het aangetekende bezwaar. De halvering van het boetebedrag sterkte hem in zijn opvatting en hij stapte naar de rechter. Die verlaagde de boete nog verder. Eindelijk gezuiverd Nog niet tevreden over het resultaat en het gevoel van onrecht door een falende overheid zocht Hakvoort het hogerop: bij de Raad van State. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State stelde Gerwil Crewing afgelopen november volledig in het gelijk, vernietigde de boete en veroordeelde de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tot het betalen van de kosten van het hoger beroep. Hakvoort is teleurgesteld in de gang van zaken. Zijn bedrijf heeft door de fouten veel schade geleden. Hij twijfelt nog of hij die schade gaat verhalen. “Mensen denken: waar er twee kijven, hebben er twee schuld. Het heeft in de afgelopen zes jaar gemiste opdrachten en een beschadigd imago opgeleverd”, zegt Hakvoort. “Het systeem deugd niet.” Aan de ene kant wil hij dat duidelijk maken, aan de ander kant zit Hakvoort niet te wachten op een weer jaren durende procedure. Zijn christelijke geloof heeft hem in die zes jaar doen geloven dat alles goed zou komen en heeft hem overeind gehouden. Nieuwe directeur voor ASSA ABLOY Hospitality Benelux Jeroen Coesmans is sinds 3 december managing director bij ASSA ABLOY Hospitality Benelux. Hij is de opvolger van Koos Burgman. Jeroen Coesmans heeft diverse directiefuncties bekleed, onder ander bij Stenman en Hunter Douglas. “ASSA ABLOY Hospitality is als wereldwijde marktleider in hotelbeveiliging verheugd dat Jeroen Coesmans met zijn internationale managementkennis de Beneluxmarkt nog meer kan versterken en de organisatie nog efficiënter vorm kan geven”, stelt het bedrijf in de bekendmaking van de benoeming. Koos Burgman heeft veel vertrouwen in zijn opvolger: “Hij is een jong, ondernemend persoon met ambities.” Burgman richtte in 1982 het bedrijf Burgman Security op. Dat verkocht hij na 35 jaar aan ASSA ABLOY Hospitality, dat ook op cruiseschepen toegangs- en beveiligingssystemen levert. “Het is een stabiele organisatie en ik ben dankbaar dat ik op deze manier mijn werkzaamheden kan afsluiten en overdragen aan Jeroen”, aldus burgmans. Coesmans: “Ik vind het een eer om oprichter Koos Burgman te mogen opvolgen en zie ernaar uit om de mogelijkheden die het kundige team in combinatie met de hoogwaardige producten en services bieden te verzilveren.” Koos Burgman heeft de leiding overgedragen aan Jeroen Coesmans. (foto ASSA ABLOY Hospitality) Vlaanderen geeft breder Schipdonkkanaal nog niet op De Vlaamse regering heeft de helft van alle 320 ‘reservatiestroken’ voor infrastructuur geschrapt omdat deze tot onzekerheden leiden terwijl er hoogstwaarschijnlijk nooit iets mee zal gebeuren. Het grondstuk voor de realisatie van een betere vaarwegverbinding met Zeebrugge – via het Schipdonkkanaal – is versmald maar niet uit de plannen verdwenen. Op de gewestplannen staan sommige reserveringen al jaren ingetekend zonder het perspectief dat de geplande infrastructuur er ooit komt. Voor eigenaren van vastgoed in deze stroken brengt die onzekerheid met zich mee. Ze mogen er in principe niets nieuws bouwen en moeten er rekening mee houden dat ze altijd onteigend kunnen worden. Geschrapt Ongeveer de helft van de reservatiestroken is nu geschrapt omdat de overheid er hoogstwaarschijnlijk nooit gebruik van zal maken. Ook voor de mogelijke verbreding van het Schipdonkkanaal, het Afleidingskanaal van de Leie, waren in de gewestplannen ruime reservatiestroken aangeduid. Ze waren niet overal even breed, en de onderliggende bestemming verschilde in Oost- en West- Vlaanderen. Dit zorgde voor juridische onzekerheid bij eigenaars en gebruikers en legde een claim op de ontwikkelingsmogelijkheden van de activiteiten. Geen draagvlak De overheid heeft nu beslist om de reservatiestroken wel te versmallen maar niet te schrappen. De volledige reservatiezone wordt ingekrompen met 115 hectare, zonder dat eventuele aanpassingen aan het kanaal in de toekomst in het gedrang worden gebracht. In Vlaanderen is jarenlang gediscussieerd over en geprotesteerd tegen de verbreding van het Schipdonkkanaal om de haven van Zeebrugge beter te verbinden met het binnenlandse netwerk van vaarwegen. De plannen staan momenteel in de ijskast omdat er geen draagvlak voor is. Maar helemaal schrappen gebeurt dus nog niet. Damen bouwt onderzoeksschip voor Rijn (foto WSA Duisburg-Ruhrort) Damen Shipyards gaat in opdracht van de Duitse overheid een nieuw onderzoeks- en werkschip voor de Rijn bouwen. Die gaat de Carl Straat vervangen. Dat schip (foto) dateert uit 1966. De Carl Straat, die een soort duikersklok heeft, wordt onder meer ingezet om verloren lading of wrakstukken te lokaliseren en te bergen en voor inspecties van de vaargeul en kunstwerken. Het nieuwe schip wordt 17 meter langer dan de Carl Straat en krijgt een dieselelektrische aandrijving. Het WSA Duisburg-Ruhrort zal de nieuwbouw, die 23 miljoen euro kost, in 2020 in gebruik nemen.

De Binnenvaartkrant 16 18 december 2018 Maritime Industry kijkt vooruit naar jubileumeditie De vakbeurs Maritime Industry viert op 7, 8 en 9 mei 2019 zijn 15-jarig bestaan. Easyfairs heeft de eerste plannen voor die jubileumeditie bekendgemaakt. Zo komt er een centrale jubileumzone, is er door de verbouwing van de eerste etage een nieuwe indeling en verbindt de beurs zich ook dit jaar aan een goed doel: Stichting Vrienden van het Sophia. “We gaan voor deze jubileumeditie flink vernieuwen”, zegt Babette Fokkens namens de beursorganisatie. “Niet alleen vanwege het jubileum, maar ook door de uitbreiding van Evenementenhal Gorinchem." "Begin 2019 wordt begonnen met de verbouwing van de eerste etage tot een volwaardige beursvloer. Hierdoor ontstaat 2.000 extra vierkante meter aan expositieruimte.” De verbouwing is vóór Maritime Industry afgerond, vertelt ze. “Waardoor wij een primeur hebben, want we zijn de eerste beurs die gebruik maakt van deze vernieuwde en uitgebreide beursvloer. En die extra vierkante meters kunnen we goed gebruiken, aangezien de laatste edities volgeboekt waren. Door deze uitbreiding is de beursvloerindeling ook vernieuwd.” Uitbreiding eerste verdieping De nieuwe beursvloerindeling bestaat onder andere uit een centrale jubileumzone “waar geschiedenis, heden en toekomst centraal staan”. Verder geeft Maritime Industry een blik op de toekomst met virtual reality, is er aandacht voor de nieuwe emissie-eisen voor de binnenvaart en treft de bezoeker een uitgebreid aanbod aan van de allerlaatste technieken. Fokkens: “In vijftien jaar is de beurs gegroeid tot een toonaangevende vakbeurs waar specialisten in de maritieme industrie hun oplossingen, producten en innovaties (foto Easydairs) aan de markt presenteren. Dat zal in 2019 niet anders zijn. Sterker nog: het aanbod zal nog completer en uitgebreider zijn dan voorheen door de uitbreiding van de eerste verdieping.” Daarnaast verbindt Maritime Industry zich ook in 2019 weer aan een goed doel. Deze keer is dat Stichting Vrienden van het Sophia. Deze stichting doet er alles aan om het verblijf voor kinderen in het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken en draagt bij aan de financiering van wetenschappelijk onderzoek en vernieuwende projecten. Nieuw aircosysteem Afgelopen zomer is Evenementenhal Gorinchem voorzien van een nieuw, energiezuinig aircosysteem. “Er heerst nu altijd een vriendelijk klimaat in de beurshal, en dat was een must, zo bleek ook tijdens afgelopen editie die plaatsvond onder zomerse omstandigheden.” Ook het parkeerterrein van Evenementenhal Gorinchem is heringericht. Er zijn 150 extra parkeerplekken gerealiseerd en alle in- en uitritten zijn vernieuwd ten behoeve van een vlottere doorstroming.” “Ook is het parkeerterrein voorzien van slagbomen, waardoor exposanten en bezoekers hun auto veilig en bewaakt kunnen parkeren. We hanteren sinds de zomer een klein parkeertarief van 5 euro per dag.” De vijftiende editie van Maritime Industry is op 7, 8 en 9 mei 2019 te bezoeken van 13.00 tot 21.00 uur. Met meer dan 500 exposanten en ruim 10.000 bezoekers is Maritime Industry het meest complete platform voor de binnenvaart. Op dit moment hebben al 300 exposanten zich ingeschreven voor de jubileumeditie. Kijk voor meer informatie op www.maritime-industry.nl. Bingen 5 YEAR 5 I PA R T N E R S H P In Bingen kan de binnenvaart sinds kort gebruik maken van nieuwe ligplaatsen. Ze vervangen de voormalige ligplaatsen die moesten wijken voor de Landesgartenschau in 2008. De vaarwegbeheerder heeft meerpalen geplaatst met de mogelijkheid om aan de wal te gaan en de auto af te zetten. Nabij de vroegere Industriekraan is afmeergelegenheid gecreëerd voor schepen die technische problemen hebben en gerepareerd moeten worden. BDB verhuist De Duitse binnenvaartvond BDB verhuist van Haus Rhein in Duisburg-Ruhort naar het vlakbij gelegen “Schifffahrtshaus”. De bond opent begin 2019 de deuren op deze nieuwe locatie. De BDB huurde jarenlang kantoorruimte in Haus Rhein, dat eigendom is van de Vereniging voor Europese Binnenvaart en Waterwegen (VBW). De huurovereenkomst wordt niet verlengd.

Binnenvaartkrant